Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@13:09:57 GMT

اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۲۷۶

اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست.

 دکتر عباس خیرآبادی، در مراسم بزرگداشت یاد و خاطره هشت شاعر بزرگ درگذشته‌ معاصر خراسانی که در مؤسسه همدم با حضور جمعی از شاعران استان و همچنین محمدرضا شفیعی کدکنی، برگزار شد، اظهار کرد: اگر بخواهیم شعر ایران را در 100ساله اخیر موشکافی کنیم و نگاهی به آن بیندازیم باید گفت که در طی این سال‌ها هفت رشته و راه وجود دارد و رهروان و افرادی که در این مسیرها هستند و هر یک به سبک گوناگونی شعر گفته‌اند، کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی، افزود: یکی از این هفت رشته‌ و سبکی که هنوز هم وجود دارد و ممکن است که همچنان ماندگار شود، سبک شعری سنتی کلاسیک است، شاعر امروز با همان شیوه‌ای شعر می‌سراید که هزار سال گذشته نیز با همان زبان و شیوه شعر سروده می‌شد و شعر او هیچ تفاوتی با شعر کهن ندارد؛ به جز در سست بودن آن. زیرا بسیار ضعیف‌تر از آنچه که در گذشته وجود داشته، وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در واقع شاعر ممکن است به سبک و سیاق ناصرخسرو شعر بگوید؛ اما بسیار ضعیف‌تر. این شیوه و افرادی که در این دسته قرار دارند با وجود این که در ذهن مردم هیچ جایگاهی ندارند، اما در بین مردم معروفیت دارند. البته که معروفیت آنها به دلیل شعر و اثر آنان نیست؛ بلکه ادبی بودن این دسته از افراد است که موجب معروفیت آنها شده است.

خیرآبادی اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان به مرحوم فروزان‌فر اشاره کرد که او انسانی بسیار سنت‌گرا بود و سخن گفتنش هم به نوعی شبیه به بیهقی بود؛ اما با وجود این که او بزرگترین ادیب روزگار بود، شعرش، شعر کهن بود و هیچ جایگاهی نداشت. همواره این گروه را تعدادی نام‌آور و تعداد زیادی نیز غیرنام‌آور تشکیل می‌دهند.

این استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به گروه دومی که در قالب سنتی شعر می‌سرایند نیز اظهار کرد: این گروه با وجود این که شعرهایشان در قالب سنتی است، اما محتوای نیمه مدرنی دارند و هنگامی که شعرشان به چشم می‌خورد، به راحتی می‌توان تشخیص داد که شعرشان سخن امروز است. در این میان می‌توان از شاعرانی چون شهریار، عماد خراسانی و استاد کمال یاد کرد که در این گروه قرار می‌گیرند.

علی باقرزاده توانست قطعه را در عصر ما زنده کند

وی اظهار کرد: هنگامی که نامی از استاد قهرمان به میان می‌آید، نمی‌شود بزرگمردی ایشان در ذهن تجسم نشود، او از سبک هندی تبیعت می‌کرد و سخنش نیز زیبا بود و بر دل می‌نشست. در خصوص علی باقرزاده هم باید گفت که با توجه به این که در جلسات متعددی در کنار او بودم، انسان بسیار بزرگی بود و توانست قطعه را در عصر ما زنده کند.

خیرآبادی تصریح کرد: در خصوص غلامرضا شکوهی هم باید به این امر اشاره داشت که او نیز انسان بسیار مبارز و نیکویی بود و اگر بخواهم از ایشان یاد کنم، باید بگویم که او مردی بود بسیار خوب، بزرگ و انسانی مدرن که از سبک شعری سنتی مدرن نیز استفاده می‌کرد و تعبیرات تازه‌تری نیز داشت.  همچنین صاحبکار را اگر کسی یک بار دیده باشد محال است بزرگمردی، تواضع و زیبایی شعری او را فراموش کند و در پایان نیز اخوان ثالث را باید پادشاه شعر نیمایی و معاصر دانست.

 در پایان این برنامه نیز از خانواده‌های این هشت شاعر معاصر خراسانی از جمله عماد خراسانی، مهدی اخوان ثالث، محمد قهرمان، احمد کمال‌پور، ذبیح‌الله صاحبکار، علی باقرزاده، غلامرضا قدسی و غلامرضا شکوهی، تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ادبيات شعر مشهد شاعران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۲۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟

به گزارش خبرآنلاین ،در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۵۸ درصدی، معادل ۱۳ هزار و ۴۲۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۳۰۳ هزار واحدی قرار گرفت.

تجارت نیوز در خبری نوشت:کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌ عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۱۷ درصدی (معادل هزار و ۳۲۱ واحد) تا پله ۷۵۹ هزار و ۲۲ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چراکه ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از ورود ۶۲ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تغییر اندک رویکرد دولت و بانک مرکزی درباره ارز نیمایی باعث شده از ابتدای اردیبهشت نرخ نیمایی دلار از ۴۰ هزار و ۶۰۰ تومان تا آستانه ۴۱ هزار تومان پیش رود. نماگرهای سهامی وابستگی زیادی با نرخ نیمایی دلار دارند و به همین واسطه طی روزهای اخیر، شاخص کل صعود ۳.۵ درصدی را تجربه کرده است.

حال و هوای بهاری تالار شیشه‌ای تنها متکی به این فاکتور نبوده است و محرک‌های دیگری از جمله احتمال اصلاح تبصره س بند ۶ قانون بودجه که در رابطه با سقف مالیاتی ۵۰۰ میلیارد تومانی است، از مسیر مجلس شورای اسلامی، پایه رشد بازار در هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه است.

با این حال نگاه سرمایه‌گذاران به دلار نیمایی است. تجربه سال ۱۴۰۱ به سهامداران نشان داد رشد ۶۰ درصدی دلار نیمایی، مبنای رشد ۶۷ درصدی شاخص کل در آن سال بود. از این رو سهامداران با توجه به پتانسیل صعود ارز نیمایی، چشم‌انداز مثبتی از آینده بازار سرمایه در ذهن خود ترسیم می‌کنند.

نوسانات شاخص‌های اصلی بورس در جریان معاملات دوشنبه و سه‌شنبه، برای بورس‌بازار باتجربه خبر مثبتی به شمار می‌رود. افزایش عرضه‌ها نشان‌دهنده دست به دست شدن سهام و ورود سهامداران تازه‌نفس به نمادهای بورسی و فرابورسی است.

در راستای پیش بینی بورس آخرین روز هفته، به نظر می‌رسد روند متعادل میان خریداران و فروشندگان با چاشنی برتری اندک فروشندگان باشد. صندوق‌های اهرمی، بازدهی منفی اندکی در پایان معاملات روز سه‌شنبه کسب کردند. با وجود این، سهامداران شاهد ورود پول به این دست صندوق‌ها بودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898794

دیگر خبرها

  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • مسیر فعلی مونوریل قم توجیه ترافیکی ندارد
  • بازخوانی تحلیلی زمینه‌های سیاسی اجتماعی در تدبرگرایی معاصر
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است
  • توصیه همتی به دولت: فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید
  • پیش بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳/ افت بازار سهام، سیگنال فرصت خرید است؟
  • دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
  • «امروزِ دیروز» به آرتیبشن رسید/ پرسش از نقاشی یا عکاسی؟
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شاعر معاصر زنده یاد استاد علی نظمی تبریزی
  • رهبر حزب اصلاح یمن درگذشت