Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:09:24 GMT

بازی آمریکایی ها دوباره در سوریه

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۲۸۹

بازی آمریکایی ها دوباره در سوریه

به گزارش یورو نیوز، دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا ۲۲ شرکت و فرد از کشورهای بحرین، فرانسه، ایران، اردن، لبنان، عمان، پاکستان، عربستان سعودی، سنگال، سوریه، ترکیه، امارات و انگلیس را به لیست سیاه تجاری اضافه کرد.

به دنبال اضافه شدن اسامی افراد و شرکت های مرتبط، این افراد از خرید قطعات از شرکت های آمریکایی بدون تأیید دولت ایالات متحده منع می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا آمده است که دو شرکت لبنانی و اردنی نیز به دلیل حمایت از فعالیت های تسلیحاتی شیمیایی سوریه در لیست سیاه قرار گرفته اند.

این اقدام آمریکا نشان می دهد که واشنگتن به دنبال ادامه بازی چند ساله و سناریو سازی جدید در سوریه است، بازی که از چند سال پیش آغازشده و با شکست گروه های تروریستی مورد حمایت آمریکا در سوریه هنوز هم ادامه دارد.

آمریکا در سال های اخیر بارها با ادعای استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی و در اصل به منظور کمک به تروریست ها به سوریه حمله کرده است.

در ۱۹ فروردین ماه سال گذشته (۱۳۹۷) بود که رسانه های غربی - عربی - عبری به طور هماهنگ خبر کذب حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی سوریه را منتشر و از همان ابتدا و بدون ارائه سندی ارتش سوریه را عامل این حمله معرفی کردند؛ اقدامی که پس از چند روز ثابت شد که اصلا حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده و توطئه ای از سوی غرب و رسانه های غربی بوده که توسط 'کلاه سفیدها' برای صحنه سازی حمله غرب به سوریه برای نجات تروریست ها اجرا شده است.

در همان زمان 'آنتونیو گوترش' دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌های رسانه های غربی - صهیونیستی درباره حمله شیمیایی در دوما و اتهام ‌زنی‌های مقامات برخی کشورهای غربی و مخالفان دولت سوریه به دمشق اعلام کرده بود که قادر به تایید این گزارش‌ها نیست.

در ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ تروریست های موجود در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده‌ است. پس از چند روز سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را در دوما تائید کرد، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب که تروریست ها مدعی آن بودند، یافت نکرد. همین ادعای واهی سازمان منع تسلیحات شیمیایی دستاویزی شد برای آمریکا و غرب جهت حمله به خاک سوریه.

در ۲۴ فروردین ماه سال گذشته (۱۳۹۷) بود که آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه و با همین بهانه واهی با ۱۰۳ فروند موشک و راکت، ۱۰ مرکز نظامی و تحقیقاتی سوریه را هدف قرار داد و خسارت هایی را به کشور و مردم آن وارد کرد.

در همان تاریخ بازرسان و کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز در دمشق حضور داشتند و قرار بود برای تهیه گزارش به شهر دوما در نزدیکی پایتخت سوریه بروند، اما چند ساعت قبل از حضور این کارشناسان در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود را به سوریه آغاز کردند.

آمریکا و همپیمانانش یکسال قبل از آن یعنی در فروردین ۱۳۹۶ نیز یک بار دیگر با ادعا و بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در 'خان شیخون' اقدام به موشک باران (۵۹ موشک) پایگاه 'الشعیرات' در استان 'حمص' در شمال دمشق کردند، ادعایی که بعدا ثابت شد از اساس دروغ بوده است.

ارتش سوریه در فروردین ۱۳۹۶ یک مقر تروریست ها را در خان شیخون هدف حملات هوایی قرار داد؛ مقری که ارتش این کشور نیز نمی دانست محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست؛ انتشار گاز متصاعد شده از این مقر موجب کشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد؛ آمریکا و همپیمانانش برای رسوا نشدن به سرعت شروع به جوسازی علیه حکومت دمشق کردند تا تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی واشنگتن و غربی ها که برای هدف قرار دادن ارتش و مردم سوریه صورت گرفته بود، افشا نشود و این موضوع را به گردن حکومت دمشق بیندازند.

شهریور سال ۱۳۹۷ نیز سناریوی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه تروریست ها توسط جبهه غربی - عربی - صهیونیستی یا همان حامیان تروریست ها تکرار شد، اما این بار این سناریو قرار بود در استان 'ادلب' در شمال غرب سوریه یا همان آخرین پایگاه تروریست ها اجرا شود، اقدامی که قبل از اجرا به کمک روس ها خنثی شد.

در همان زمان یعنی چهارم شهریور ۱۳۹۷خبرگزاری روسی 'ریانووستی' به نقل از 'ایگور کوناشنکوف' سخنگوی وزارت دفاع این کشور گزارش داد که تروریست ها قصد دارند در منطقه 'کفر زیتا' در استان ادلب دست به حمله شیمیایی زده و این اقدام را بر عهده ارتش سوریه بیندازند.

در اواخر اردیبهشت ۹۷ اعتراف 'ایان هندرسون' کارشناس 'سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی' نسبت به تحریف و دستکاری نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی به منطقه 'دوما' در استان 'ریف دمشق' سوریه، رسوایی دیگر برای این سازمان و همچنین آمریکا و غرب ایجاد کرد.

هندرسون در آن زمان اعلام کرد که گزارش رسمی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی درباره حمله به شهر دوما در غوطه شرقی در استان ریف دمشق سوریه، با واقعیت ها منطبق نیست.

 در گزارش هندرسون که خبرگزاری 'اسپوتنیک' روسیه آن را نقل کرده، گفته شده بود که بر اساس آزمایش ها و بازدید انجام شده از مکان حادثه، به احتمال زیاد مخازن و کپسول ها از آسمان پرتاب نشده و توسط افراد بر روی زمین کار گذاشته شده بود.

 گروهی از کارشناسان به ریاست هندرسون آزمایش هایی را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت مکان حادثه در شهر دوما با آثار حمله تناسب ندارد، زیرا با توجه به سوراخ شدن سقف بتنی در محل حادثه باید مواد سمی در محل یافت می شد و در مکانی دیگر نیز یک مخزن مواد شیمیایی بر روی یک تخت قرار گرفته بود و حتی چاشنی آن سالم بود و این موضوع پس از برخورد با سقف غیرممکن است.

بر این اساس، کمیته مهندسی وابسته به گروه حقیقت یاب نباید در سال گذشته به طور قطع اعلام می کرد که این کپسول ها از آسمان (از سوی نیروهای سوری) پرتاب شده، زیرا وضعیت مکان با وضعیت محلی که از آسمان مورد حمله شیمیایی قرار گرفته، متفاوت بود.

آمریکا و همپیمانانش در سال های اخیر بارها به بهانه های واهی به سوریه حمله کرده اند؛ بهانه هایی که هرگز ثابت نشده و فقط در ظاهر مجوزی برای سران آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای کشتار مردم سوریه بوده است.

توطئه آمریکا و هم پیمانانش علیه مسلمانان، مردم سوریه و منطقه تمامی ندارد و هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد وارایه لیست سیاه تجاری ۲۲ شرکت و فرد از سوی وزارت بازرگانی آمریکا با ادعای حمایت آنان از فعالیت سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی در سوریه توطئه جدید واشنگتن علیه منطقه به ویژه دمشق است و تا زمانی که مقاومت مردم و دولت سوریه در مقابل زیاده خواهی های آمریکا همچون گذشته ادامه داشته باشد، توطئه ها و بازی های مضحک آمریکایی ها علیه مردم سوریه نیز ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها سوریه دمشق ایالات متحده آمریکا سلاح شیمیایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سوریه دمشق ایالات متحده آمریکا سلاح شیمیایی سوریه دمشق ایالات متحده آمریکا سلاح شیمیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...

به گزارش همشهری‌آنلاین، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با اینال آردزینبا، وزیر خارجه آبخاز در کاخ ریاست جمهوری در دمشق گفت: آمریکا بخشی از خاک ما را به صورت غیرقانونی اشغال کرده است و از تروریسم و اسرائیل حمایت می‌کند؛ اسرائیلی که خود خاک ما را اشغال کرده است.

وی افزود: با این حال ما گاهی دیدارهایی با آن‌ها داریم هرچند که این دیدارها به هیچ نتیجه‌ای ختم نمی‌شود اما همه چیز تغییر خواهد کرد.

وی درباره محور این دیدارها یا مسؤولانی که در آن شرکت می‌کنند، چیزی نگفت.

بشار اسد در جواب سوالی درباره مذاکرات با غرب گفت: امید همیشه هست. حتی زمانی که بدانیم نتیجه‌ای وجود نخواهد داشت باز هم باید تلاش کنیم. به رغم دیدگاه منفی که نسبت به آن‌ها داریم باید با آن‌ها کار کنیم و برایشان توضیح دهیم که ما هرگز از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم و با آن‌ها تنها براساس برابری همکاری خواهیم کرد.

وزیر خارجه آبخاز در این مصاحبه با بشار اسد از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و بشار اسد تعریف کرد و آن‌ها را ۲ رهبر مستقل دانست.

بشار اسد در جواب سؤال وزیر خارجه آبخاز درباره نقش روسیه در سوریه گفت: ما خیلی این عبارت را می‌شنویم که روسیه از رئیس جمهور سوریه یا دولت سوریه حمایت کرد و این عبارت نادرستی است. عبارت درست این است که روسیه از ملت سوریه و استقلال سوریه حمایت کرد و درنتیجه با این کار از قوانین بین‌المللی حفاظت کرد.

بشار اسد گفت: روسیه وارد جنگ با تروریسم در خاک سوریه شد. وقتی روسیه از سوری‌ها حمایت می‌کند در واقع از کشور خودش محافظت می‌کند. زمانی که روسیه درباره مبارزه با تروریسم گفت این به طور کلی در سطح بین‌المللی و به صورت ویژه در منطقه دریای مدیترانه و منطقه ما مهم بود چراکه سوریه موقعیت ژئواستراتژیک بسیار مهمی دارد.

بشار اسد گفت: نزاع‌ها در ۱۰ سال اخیر با هویت ملی در ارتباط است که ما باید یاد بگیریم چگونه از آن در برابر تأثیرها از خارج حفاظت کنیم. تنها راه برای پیروزی بر ما نابودی هویت ملی ما بوده است. هویت ملی مفهوم گسترده‌ای دارد و حاوی مفاهیم زیادی از جمله فرهنگ، ارزش‌ها و سنت‌هاست.

وی گفت: تک قطبی یک مساله متناقض است و چیزی است که جهان را به این آشوب کشانده است که بهای آن را کشورهایی در جهان از جمله سوریه می‌دهند. مشکل امروز ما در نبود قواعد واضح و روشن برای همکاری میان کشورهاست و همین موجب نزاع‌های دائمی می‌شود.

بشار اسد درباره نقش چین گفت: چین نمونه دیگری را از آنچه غرب ارائه کرده است، ارائه داد و این نمونه‌ای است که شامل اصول کمونیستی و اقتصاد سرمایه‌داری است و نتیجه این الگو دولت مرکزی اجتماعی است که آزادی اقتصادی دارد. از سال ۲۰۰۸ دیدیم که چگونه چین با ثبات به پا خاست و اقتصاد غرب رو به انحطاط رفت. چین ثابت کرد که اصول سرمایه‌داری برای اقتصاد بسیار مهم است. اما سرمایه‌داری به عنوان یک الگو برای اداره یک کشور محکوم به شکست است. نقش استراتژیک چین در جهان را می‌توانیم ببینیم.

وی گفت: آمریکایی‌ها از هر نزاعی سود می‌برند. سیاست آمریکا بر اصل «تفرقه بینداز و حکومت کن» استوار است. این روش آن‌ها برای سیطره و کنترل است و نوعی سیاه نمایی است. چنین برخوردی غیراخلاقی است. آمریکا هر نزاعی را تبدیل به یک بیماری خطرناک مثل دیابت یا سرطان می‌کند و معمولا کشورهای درگیر بهای نزاع را می‌پردازند.

بشار اسد تأکید کرد: امروز تمام کشورهای جهان از جمله غرب و آمریکای جنوبی به دنبال گسترش روابط با چین هستند و این یک مساله طبیعی است چراکه واشنگتن منافع شرکایش را نادیده می‌گیرد و از دلار به عنوان وسیله‌ای برای فشار سیاسی استفاده می‌کند. برای آمریکا مهم نیست که افزایش نرخ اصلی بهره منجر به افزایش تورم و افزایش بیکاری در کشورهای شریکش شود.

وی تأکید کرد: تعدادی از کشورهای جهان امروز درک کرده‌اند که آمریکا دوست آن‌ها نیست. کشورهایی که خودشان را شریک آمریکا می‌دانستند اکنون می‌دانند که واشنگتن شرکایی حتی در غرب هم ندارد. دوستی یا شراکت به معنای وجود منافع مشترک است اما آمریکا تمام توجهش تنها به منافع شخصی خودش است برای همین روابط با این کشور نمی تواند امن یا باثبات باشد.

این مصاحبه که بخشی از آن شامگاه یکشنبه منتشر شد در راستای برنامه جدیدی با عنوان «اکثریت جهانی» انجام شد که کانال یک تلویزیون روسیه آن را منتشر کرد و وزیر خارجه آبخاز آن را تهیه کرده است. وی تصمیم گرفت نخستین بخش‌های برنامه جدید خود را از دمشق و کاخ ریاست جمهوری سوریه و شخص بشار اسد آغاز کند. این وزیر بشار اسد را فردی توصیف کرد که غرب جمعی را به چالش کشید و توانست از کشورش و مسیر تاریخی ملتش محافظت کند.

کد خبر 846394 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه سوریه - بشار اسد ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه ادامه دارد
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • رویترز: حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی عین‌الاسد
  • حمله پهپادی به عین الاسد
  • حمله پهپادی به پایگاه عین الاسد
  • حمله پهپادی به پایگاه نظامی «عین الاسد»
  • گاهی دیدارهایی با آمریکایی‌ها داریم اما...
  • حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد عراق