Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@22:06:54 GMT

مرمت مسجد جامع لشت‌نشا جزو وظایف اوقاف است

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۵۵۹۹

مرمت مسجد جامع لشت‌نشا جزو وظایف اوقاف است

به گفته جهانی طبق قانون برنامه ششم توسعه وظیفه مرمت بناهای تاریخی از جمله بقاع متبرکه بر عهده سازمان اوقاف است و میراث فرهنگی تنها ناظر این برنامه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان: یکی از مخاطبان با ثبت سوژه «تخریب مسجد جامع لشت نشا» مطرح کرده است که: مسجد جامع لشت نشا در تاریخ ۱۲۰۵ قمری بنا شد، اوایل سال جاری کتیبه تاریخی و ارزشمند این مسجد به دست سارقان میراث فرهنگی ربوده‌شده بود و حال به دلیل عدم توجه و بازسازی کل مسجد در حال تخریب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کتیبه مسجد جامع برای دومین بار ربوده شد/هیئت امنا اجازه انتقال کتیبه را ندادند

 

ولی جهانی دراین‌باره در گفت‌وگویی با بیان اینکه مسجد جامع لشت نشا جزو میراث فرهنگی است، اظهار کرد: کتیبه تاریخی این مسجد که جزو این مسجد بود، در سال‌های گذشته نیز از مسجد ربوده اما خوشبختانه پیدا شد و میراث فرهنگی اقدام به انتقال این کتیبه تاریخی به موزه رشت کرد.

 

معاون سازمان میراث فرهنگی گیلان با اشاره به عدم رضایت هیئت‌امنای مسجد جامع لشت نشا با انتقال کتیبه تاریخی این مسجد به موزه میراث فرهنگی گفت: پس‌ازآن تفاهم‌نامه‌ای با هیئت‌امنا منعقد کردیم و هیئت‌امنا در صورت‌جلسه متعهد شدند تا از کتیبه محافظت کنند و این کتیبه در مسجد بماند.

 

وی با بیان اینکه هیئت‌امنای مسجد نتوانست از کتیبه محافظت کند و این کتیبه سرقت شد، افزود: میراث از هیئت‌امنای مسجد شکایت کرده و پرونده در دادگاه است و هنوز سارقان کتیبه پیدا نشده‌اند.

 

مرمت مسجد جامع لشت‌نشا جزو وظایف اوقاف است

معاون سازمان میراث فرهنگی گیلان با بیان اینکه پیش از سال ۹۷ هزینه مرمت مساجد، بقاع متبرکه و اماکن تاریخی به‌حساب میراث واریز می‌شد، تصریح کرد: قانون برنامه ششم توسعه دولت، دستگاه‌های دولتی موظف شدند زیر نظر میراث فرهنگی ناهای تاریخی را مرمت کنند؛ بنابراین، مرمت بقاع متبرکه باید توسط اداره کل اوقاف انجام شود و سازمان میراث فرهنگی تنها ناظر است.

 

منبع: فارس

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد هفته وحدت مسجد اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد شبستان یزد هفته کتاب و کتابخوانی مساجد مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۵۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ علی دارابی معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مراسم گفت: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است.   دارابی افزود: سنت گرامی‌داشت «روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی» که با اهتمام شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی «ایکوموس» شکل گرفته، فرصت مهمی است برای یادآوری «حفاظت از میراث‌فرهنگی» و «کارکردهای آن» در جهان پر چالش امروز است.   او ادامه داد: در سالیان اخیر گفتمان، شعارها و پیام‌های جهانی انتخاب شده برای این روز، نمایانگر کشاکش و درگیری جوامع بشری با تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی است و در این مواجهه و چالش لازم است از یک سو میراث گذشتگان را حفظ و صیانت کنیم و از سوی دیگر با تکیه بر این منابع و با خوانش آن این منابع ارزشمند را برای بهبود و کیفیت بخشیدن به زندگی امروز به کار ببندیم.   معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: چالش‌های جهان معاصر چه ناشی از بحران‌های طبیعی و چه ناشی از تعارض‌های اجتماعی و خصومت‌ها باشد، تهدیدی جدی برای میراث فرهنگی و بناها و محوطه‌های تاریخی است و از این رو باید در تأسی از راهبردهای جهانی، برنامه‌ها و اولویت‌های پیشگیرانه و حفاظت گرایانه برای آن اتخاذ شود.   او افزود: در نزاع‌هایی که انجام می‌شود، یکی از نگرانی‌های جهانی، شیوه حراست و صیانت از بناها و محوطه‌های تاریخی است. در جنایتی که رژیم صهیونیستی در غزه انجام داد، تخریب برخی از بناهای تاریخی نیز رخ داد و وزیر میراث فرهنگی ایران بر این اساس، نامه‌ای را برای مجامع جهانی از جمله دبیرکل یونسکو، ارسال و خطر نابودی آثار فرهنگی‌تاریخی ۵ هزارساله در فلسطین را یادآوری کرد.   دارابی تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم عزم جدی برای توسعه حفاظت از آثار را در دستور کار قرار داده است.   معاون وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره آخرین آمار ثبت بناهای تاریخی و میراث فرهنگی کشور گفت: بنابر آخرین آمارها، تا کنون ۳۴ هزار و ۴۳۷ اثر ثبت ملی شده اند که از این میان ۲ هزار و ۵۹۴ شیء، ۱۴ هزار و ۷۳۰ بنا، ۲۱ بافت شهری، ۱۸۳ بافت روستایی، ۱۹ هزار و ۵۹۳ تپه و محوطه تاریخی را شامل می‌شود.   او در پایان با اشاره به کثرت و تنوع میراث ثبت شده ملی، بر کمبود منابع مالی برای نگهداری و مرمت میراث فرهنگی کشور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ سرانه حفاظت و مرمت برای بناهای تاریخی به ازای هر اثر ۱۳۰ میلیون ریال، معادل ۱۳ میلیون تومان و همین طور منابع مالی مصوب برای محوطه‌های تاریخی سرانه هر محوطه برای نگهداری ۹ میلیون ریال، معادل ۹۰۰ هزار تومان بوده است، لذا واقعاً انسان حیرت می‌کند این همه عظمت تاریخی و تمدنی چگونه با کمترین بودجه باید نگهداری، حفظ و مرمت شود.

 

دیگر خبرها

  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • مراسم بزرگداشت روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • ثبت ۱۸ اثر تاریخی همدان در فهرست میراث‌ملی کشور
  • ۳۵ بنا طی سال گذشته در اردبیل مرمت و بازسازی شد
  • ثبت ۲۰ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث‌ملی و ۴ اثر در میراث جهانی
  • ثبت ۲۰ اثر در فهرست میراث‌ملی کشور و ۴ اثر در میراث جهانی
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت و بهره‌برداری