Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-24@19:33:27 GMT

تجلیل کتابخانه ملی از «ظریف» در هفته کتاب!

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۶۸۸۷

صراط:

اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی امروز در یک نشست خبری به تشریح برنامه‌های این سازمان همزمان با هفته کتاب پرداخت.

* تبادل کتاب کلید زده شد

وی درباره برنامه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی در هفته کتاب و کتابخوانی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما «کتاب برای همه است» تصریح کرد: ما معتقدیم که همه افراد باید از کتاب بهره‌مند شوند و از آن استفاده کنند و بحث خواندن کتاب در همه جا اتفاق بیفتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما می‌توانیم با رویکرد جدید کتاب را برای همه فراهم کنیم تا از آن استفاده کنند.

بروجردی با تاکید بر اینکه «تبادل کتاب» از جمله دیگر برنامه‌های ماست، توضیح داد: قرار است در ۲۲ منطقه تهران مناطقی برای مبادله کتاب فعال شوند. بنابراین افراد می‌توانند کتاب‌های خود را در آن‌جا مبادله کنند. علاوه بر این ۱۰ فرهنگسرا مشخص شده که برنامه مبادله کتاب برای کودکان در آن‌جا برگزار می‌شود تا دغدغه کتاب را گسترش دهیم.

* امیرخانی و فردوسی‌پور در مقابل مخاطبان

وی به دیگر برنامه‌ها از جمله معرفی آثار پرمخاطب اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های ما معرفی کتاب‌های پرخواننده است. ما می‌خواهیم به نحوی اطلاع‌رسانی کنیم. برای همین هفته آینده رضا امیرخانی درباره «رهش» برنامه‌ای خواهد داشت. همچنین عادل فرودسی‌پور درباه کتاب‌هایش توضیح می‌دهد و با مخاطبانش به گفت‌وگو می‌پردازد. هدف ما از این برنامه‌ها توسعه فرهنگ کتابخوانی است.

* رامبد جوان و سروش صحت در کتابخانه ملی

رئیس کتابخانه ملی اضافه کرد: دیگر برنامه‌ ما «چهره‌خوانی» است و افراد مشهور درباره این‌که چگونه کتاب می‌خوانند سخن خواهند گفت. از جمله این افراد سروش صحت و رامبد جوان هستند. «این فصل را با من بخوان» نیز یکی دیگر از برنامه‌های‌ ماست که افراد در آن‌جا ممکن است کتاب را روخوانی کنند یا به نقد و بررسی آن بپردازند.

بروجردی با تاکید بر اینکه ما برنامه‌هایی هم در خارج از سازمان برپا می‌کنیم، گفت: در روزهای آینده در دانشگاه الزهرا برنامه‌ای خواهیم داشت. علاوه بر این روز دوشنبه همایشی را برای معرفی هویت ایرانی در نظر گرفته‌ایم که در این برنامه از محمدجواد ظریف تجلیل می‌شود.

* رونمایی از سامانه پردازش خودکار

او همچنین از رونمایی از سامانه «پردازش خودکار» در هفته کتاب خبر داد و گفت: این سامانه جدید که در سال‌های آینده به کار گرفته می‌شود، وظیفه فهرست‌نویسی را بر عهده دارد و با قراردادن کتاب در سامانه مشخصات کتاب را پردازش خواهد کرد. کارکنان ما نیز در این بخش دقت دارند تا اطلاعات به دقت ثبت شود. به دلیل حجم بالای کتاب‌ها گاه کارکنان ما نمی‌رسیدند فهرست‌نگاری کنند. بنابراین با شرکتی قرارداد بسته بودیم تا کار فهرست‌نگاری را انجام دهند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین توضیحاتی درباره «پنجره واحد» که با همکاری وزارت ارشاد و خانه کتاب راه‌اندازی خواهد شد، گفت: همه افراد از این به بعد به سامانه «پنجره واحد» مراجعه می‌کنند تا کتاب خود را ثبت کنند و دیگر برای ثبت فیپا  و اخذ مجوز و این‌ها لازم نیست به سه جا مراجعه کنند. این برنامه طی هفته جاری با حضور وزیر ارشاد کلید می‌خورد.

* پروژه تاریخ شفاهی متوقف نشده است

وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه «تاریخ شفاهی» و توقف آن با حضور حسین دهباشی اظهار داشت: این‌طور نیست که این پروژه تعطیل شده باشد. ما همچنان تولید داریم. چند سال پیش قراردادی بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسین دهباشی و سازمان صدا و سیما درباره این پروژه بسته شده بود که هر کدام کار خود را انجام دهند. این موضوع فراتر از تاریخ شفاهی‌ای بود که آقای دهباشی پیگیری می‌کرد. ما هنوز برای این موضوع مرتب برنامه می‌گذاریم و منحصر به ۵۰ شخصیت با تمرکز بر دوره پهلوی نیست. صداوسیما نیز کارهای خود را انجام داده و با توجه به رویکردی که دارد بخش‌های مختلفی از آن را به مرور استفاده کرده است.

بروجردی افزود: ما توافق کرده بودیم که ۵۰ جلد را آرم آرام منتشر کنیم که چهار جلد آن در گذشته منتشر شده بود و سه جلد آن نیز به تازگی منتشر شده است.

* بازدید اهالی رسانه از برخی اسناد

بعد از برگزاری نشست خبری اشرف بروجردی، خبرنگاران از اسنادی که به گفته مسئولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی، از طبقه منفی پنج ساختمان آرشیو به طبقه منفی سه ساختمان کتابخانه ملی منتقل شده بازدید کردند. اما برخلاف اعلام قبلی، بازدید از ساختمان آرشیو به زمان دیگری موکول شد.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: کتابخانه ملی اشرف بروجردی هفته کتاب صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۶۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام ۲۶ کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت:۲۶ کاگر نمونه استان با همکاری بسیج کارگری فردا به دیدار رهبر معظم انقلاب می روند.

اشرفی با اشاره به اینکه همچنین به مناسبت هفته کار و کارگر ۲۶ برنامه محوری در استان اجرا می‌شود افزود: ۱۲۰ برنامه نیز در شهرستان‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: برگزاری مسابقات فرهنگی، ورزشی، تجلیل از آرمانها و میثاق شهیدان، عیادت از بیماران کارگر حادثه دیده حین کار، برپایی میز خدمت در مراسم نماز جمعه سراسر استان، تجلیل از کارگران ساختمانی، برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری مانور روز جهانی ایمنی در واحد‌های تولیدی استان، تجلیل از مدال آوران در رشته‌های مختلف ورزشی حوزه‌های کارگری، محفل انس با قران کریم، تجلیل از کارگران نمونه، برگزاری جشنواره امتنان، اعطای نشان اقتصادی مقاومت از جمله مهمترین برنامه‌های هفته کار و کارگری در استان است.

سرگرد توکلیان، مسئول بسیج کارگری خراسان جنوبی نیز در این جلسه از برگزاری رزمایش شیفت ایثار با شرکت ۵۰۰ نفر ، اهدای کمک مومنانه، حضور در اماکن کارگری ساختمانی وصنعتی را از جمله برنامه‌های هفته کار و کاگر عنوان کرد.

دیگر خبرها

  • اجرای بیش از ۸۰ برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج توسط سپاه چالدران 
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • اجرای ۷۰۰ برنامه توسط سپاه روح الله
  • احداث کتابخانه در10 شهر استان در آینده ای نزدیک
  • اعزام ۲۶ کارگر خراسان جنوبی برای دیدار با رهبری
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند