Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، غذاهای فوق فرآوری شده عمدتا یا به طورکامل از مواد استخراج شده از مواد خوراکی نظیر چربی ها، نشاسته ها، چربی های هیدروژن دارشده و مواد قندی افزودنی تشکیل می شوند. آنها همچنین حاوی مواد افزودنی نظیر رنگ ها و طعم های مصنوعی، یا مواد تثبیت کننده این مواد خوراکی موسوم به امولسیفایرها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غذاهای منجمدشده، سس ها، فست فودها، نوشیدنی های گازدار، اسنک های نمکی، کیک ها و کلوچه ها، گوشت های فراوری شده نظیر هات داگ، ناگت مرغ و سوپ های پودری آماده از جمله مواد خوراکی فوق فرآوری شده هستند.

اولین بار نیست که به مضرات مصرف غذاهای فرآوری شده اشاره می شود. در مطالعه جدید محققان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا داده های جمع آوری شده بین سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ را در گروهی متشکل از ۱۳,۵۰۰ آمریکایی بررسی کردند.

شرکت کنندگان هر روز در مورد تغذیه روز قبل شان گزارش داده بودند. همچنین از شرکت کنندگان در مورد فاکتورهای سبک زندگی شان سوال پرسیده شد.

محققان دریافتند افرادی که حدود ۷۰ درصد کالری شان را از غذاهای فوق فرآوری شده دریافت می کردند در مقایسه با افرادی که ۴۰ درصد یا کمتر از کالری مصرفی شان را از این نوع غذاها تامین می کردند، تقریبا سلامت قلب و عروق خونی شان کمتر از ۵۰ درصد بود.

افزایش هر ۵ درصد مصرف کالری از طریق غذاهای فوق فرآوری شده منجر به کاهش سلامت کلی قلب و سلامت عروق خونی می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: گوشت تغذیه سبک زندگی سلامت قلب تغذیه سبک زندگی قلب بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۷۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، بر اساس برآوردهای سازمان ملل، سال ۲۰۲۲ در سراسر جهان روزانه معادل یک میلیارد وعده غذایی دور ریخته شده است.

نویسندگان گزارش شاخص ضایعات غذایی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می‌گویند در این تخمین پایین‌ترین حد را در نظر گرفته‌اند و «مقدار واقعی می‌تواند بسیار بیشتر باشد.»

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی «UNEP» با ابراز تاسف در این‌باره گفت :«این یک تراژدی است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان گرسنه هستند در حالی که روزانه مقدار زیادی مواد غذا دور ریخته می‌شود.»

ریچارد سوانل، از سازمان غیردولتی «WRAP»، که در نگارش این گزارش مشارکت داشت، به خبرگزاری فرانسه گفت: «با این حجم از مواد غذایی که به صورت روزانه هدر می‌رود می‌توان تمام افرادی که در جهان از گرسنگی رنج می‌برند را سیر کرد و به آن‌ها روزی یک وعده غذا داد.»

براساس این گزارش حدود ۶۰ درصد (معادل ۶۳۱ میلیون تن) از هدر رفتن مواد غذایی در خانه‌ها، ۲۸ درصد در رستوران‌ها و ۱۲ درصد در فروشگاه‌ها، قصابی‌ها و خواربار فروشی‌ها، روی می‌دهد. این حجم از هدر رفت مواد غذایی در سال معادل هزار میلیارد دلار است.

آقای سوانل می‌گوید، مواد غذایی در خانه‌ غالبا به دلیل خرید بیش از حد نیاز واقعی، اندازه‌گیری نادرست وعده‌ها و نخوردن باقیمانده غذا هدر می‌رود.

علاوه بر این، حجم زیادی از این مواد غذایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه به دلیل عدم برخورداری خانواده‌ها از یخچال‌های مناسب، هدر می‌رود.

تولید زباله و معضلات زیست محیطی

برخلاف تصور عموم، تولید زباله‌، تنها «مشکل کشورهای ثروتمند» نیست بلکه به یک معضل جهانی بدل شده است.

هدر رفتن مواد غذایی به دلیل هزینه‌های زیست محیطی در روند تولید، از جمله وسعت اراضی مورد نیاز برای کشاورزی و دامپروری، مصرف آب و تولید گازهای گلخانه‌ای، یک نگرانی جدی محسوب می‌شود.

نویسندگان این گزارش خاطرنشان کردند که این هدر رفت مواد غذایی مترادف با «شکست زیست محیطی» است. آنها می‌گویند که در روند تولید این مواد غذایی هدر رفته، حدود ۱۰ درصد گازهای گلخانه‌ای در جهان تولید می‌شود و وسعت زیادی از زمین‌های کشاورزی زیر کشت می‌روند در حالی که هرگز این محصولات خورده نمی‌شوند.

نویسندگان این گزارش امیدوار هستند که انتشار این اطلاعات باعث شود تا مردم در سراسر جهان با استفاده درست از مواد غذایی در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی در هزینه‌ها قدم بردارند.

 

دیگر خبرها

  • این ٨ ماده غذایی را بخوریم تا پیر نشویم
  • این ٨ مواد غذایی را بخوریم تا پیری نشویم
  • روزانه یک میلیارد وعده غذایی در جهان دور ریخته می‌شود
  • خوراکی غنی از منیزیم و فیبر: مبارزه با دیابت و کلسترول بد
  • خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی
  • رژیم غذایی فستینگ ریسک این بیماری خطرناک را افزایش می‌دهد
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش پخت غذا را دارند؟
  • چرا ایرانیان بدترین روش برای پخت غذا را دارتد؟
  • عوارض خوردن خوراکی و نوشیدنی‌های صنعتی بجای وعده غذایی