Web Analytics Made Easy - Statcounter

زهرا مظفر (مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش) درباره تنبیه بدنی در مدارس گفت: تنبیه بدنی و روانی کودکان تحت هیچ شرایطی  نه تنها پذیرفته نیست، بلکه بعنوان عملی است که در قوانین و مقررات داخلی و بین المللی تخلف و جرم محسوب می‌شود و از این رو به شدت مورد نکوهش قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنبه بدنی همچنین از سوی مراجع نظارتی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری و مراجع قضایی قابل پیگرد است.

مدیر کل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مجازات افرادی که دانش‌آموزان را مورد تنبیه قرار می‌دهند، توضیح داد: مرتکب این عمل در هر جایگاهی که باشد اعم از مدیر مدرسه، معاون، معلم و یا دانش‌آموزانِ دیگر حتما مورد مؤاخذه و مجازات قرارخواهد گرفت.

مظفر تنبیه دانش آموزان (نه تنبیه بدنی) را در شرایطی لازم دانست که دانش آموز در انجام وظایف خود کوتاهی کرده باشد و در این زمینه توضیح داد: ‌ در نظام آموزش وپرورش ایران در مواردی که قصور و سهل انگاری از سوی دانش‌آموز نسبت به انجام وظایف خود صورت بگیرد، تخلف محسوب می‌شود و تنبیه را تحت شرایطی مجاز شمرده است، اما این نوع تنبیه به هیچ عنوان بدنی یا روانی نیست.

وی اضافه کرد: در آیین نامه اجرایی مدارس، بخشی تحت عنوان تنبیه ذکر شده که اولیای مدرسه قبل از انجام آن می‌بایست از موضوع و موقیعت محصل آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه وعلت تخلف برآیند. همچنین تنبیه باید توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینه مناسب برای ایجاد رفتار مطلوب در وی را فراهم کند.

مظفر در خصوص روش‌های مختلف تنبیه که در مدارس می‌تواند به جای تنبیه‌ بدنی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی، تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوطه، تغییر کلاس، اخطار کتبی واطلاع به ولی دانش‌آموز، اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز حداکثر برای مدت ۳روز، انتقال به مدرسه دیگر از جمله تنبیه‌هایی است که می‌تواند جایگزین تنبیه بدنی شود.لازم به ذکر است اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی ممنوع است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره شکایت‌هایی که والدین در سال جاری در این زمینه داشته‌اند، گفت: گزارش‌های رسیده از اقصی نقاط کشور حاکی از این امر است که در سال تحصیلی جدید نسبت به مدت مشابه در سال قبل آمار شکایات ناشی از تنبیه بدنی کاهش یافته است.

مظفر در خصوص برخورد قانونی با هر شخصی که در این زمینه مرتکب تخلف شود، اظهار داشت: با مرتکبان تنبیه بدنی در هر مقامی که بوده‌اند به صورت قانونی برخورد شده و به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری جهت رسیدگی به موضوع معرفی شده‌اند.

۴۷۴۷

کد خبر 1321937

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش تنبیه بدنی بنزین سهمیه بندی بنزین بارش برف باران تیم ملی فوتبال ایران ایالات متحده آمریکا مارک ویلموتس افزایش قیمت استان کردستان باشگاه پرسپولیس کاهش قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۸۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟

به گزارش خبرنگار مهر، آخر هفته‌های پدر پسری، مادر دختری؛ این نام طرحی بود که در سال گذشته وزارت آموزش و پرورش آن را آغاز کرد تا فضاهای ورزشی و حیاط مدارس در پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص یابد.

وزارت آموزش و پرورش که در تأمین مربی ورزش و مراقب بهداشت و سلامت با مشکل محدودیت استخدام مواجه شده بود؛ از سال گذشته تلاش کرد دانش آموزان به کمک والدین و با کمترین هزینه در مدارس اوقات فراغت خود را سپری کنند.

با این حال آموزش و پرورش تلاش کرد تا با افزایش اعتبارات دولتی فضاهای ورزشی را هم افزایش دهد.

صادق ستاری فرد در جلسه‌ای که با حضور وزیر آموزش و پرورش و دیگر معاونین آموزش و پرورش برگزار شده بود با بیان اینکه ۵۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه شده است؛ گفت: ۲۸۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ایجاد شده است و این امر موجب شد تا سرانه ورزشی ۳۳ درصد افزایش یابد تا در سرانه از سه دهم مترمربع به چهاردهم متر مربع دست یابیم.

معاون تربیت بدنی و و سلامت وزارت آموزش و پرورش مدعی شد حضور خانواده‌ها در مدارس حالا دیگر تبدیل به یک گفتمان شده است؛ با این حال هیچ آماری در خصوص تعداد مدارسی که در آخر هفته‌ها میزبان خانواده‌ها هستند ارائه نکرد.

هنوز مشخص نیست مدارس چه امکاناتی را به خانواده‌ها می‌دهند تا آنان آخر هفته خود را در مدارس سپری کنند؟

خانواده‌ها معتقدند برای داشتن اوقات فراغت مناسب تنها داشتن یک فضای بازی کافی نیست؛ زیرا پارک‌ها و بوستان‌ها هم چنین فضایی دارند و اگر مدارس امکانات و وسایل ورزشی را برای خانواده‌ها فراهم نکند؛ عملاً چنین طرحی موفق نخواهد بود.

طرح مادر دختری، پدر پسری این سوال را در اذهان پیش آورده است که مدارس تا چه حد مکلف به اجرای آن هستند؟ مدارس موظف هستند چه امکاناتی را برای خانواده‌ها ایجاد کنند و آیا پدر حتماً باید همراه دانش آموز پسر و مادر همراه دانش آموز دختر باشد؟

البته در این خصوص باید به برگزاری مسابقات دانش آموزی در سال گذشته هم اشاره کرد؛ جایی که هشت میلیون دانش آموز در آن شرکت کردند. مسابقاتی که زمینه مناسبی برای استعدادیابی ورزشی را هم ایجاد کرد.

البته مسؤولان آموزش و پرورش مصمم هستند استعدادیابی ورزشی را از طریق ایجاد مدارس تربیت بدنی و با تمرکز بر دوره اول ابتدایی و متوسطه ادامه دهند.

موضوعی که نیازمند تأمین اعتبارات و توجه بیشتر دولت است و معلوم نیست آموزش و پرورش با بودجه موجود تا چه تعداد می‌تواند مدارس مجهز و اختصاصی تربیت بدنی را ایجاد کند.

اینکه چه تعداد از این مدارس تربیت بدنی، امسال به بهره‌برداری می رسند یا چه تعداد از این مدارس دولتی و چه تعداد غیردولتی هستند؛ هنوز معلوم نیست اما وزارت آموزش و پرورش به دنبال ترغیب باشگاه‌های ورزشی به مدرسه داری است. موضوعی که رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش هم چندی قبل بر آن تاکید کرده بود.

افزایش ساعات درس تربیت بدنی و ساماندهی معلمان تربیت بدنی در دوره ابتدایی از برنامه‌های دیگر معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در این زمینه است.

تربیت بدنی یکی از ساحت‌های شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و افزایش تحرک و نشاط ورزشی دانش آموزان، رشد جسمی و استعدادیابی ورزشی از مهمترین مواردی است که وزارت آموزش و پرورش برای دستیابی به آن نیازمند افزایش سرانه ورزشی در مدارس و جذب بیشتر معلم ورزشی و سلامت است.

با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش توانست پنجاه درصد از اعتبارات به دست آمده از سهم دولت در رشد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه فضاهای ورزشی مدارس به دست آورد؛ باید منتظر ماند و دید که در سال ۱۴۰۳ چه میزان بر فضاهای ورزشی افزوده شده و چه قدر طرح‌هایی همچون طرح مادر دختری و پدر پسری با کیفیت مطلوب در مدارس اجرایی می‌شود.

کد خبر 6078709 علی قدمی

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • آموزش یک رشته ورزشی برای دانش‌آموزان در برنامه هفتم توسعه از الزامات است
  • معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش: مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان صادر شد
  • آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه