Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-24@15:16:46 GMT

میزان آمادگی برای مقابله با سیلاب چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۱۸۷۳۱

میزان آمادگی برای مقابله با سیلاب چقدر است؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران از آمادگی مجموعه وزارت نیرو برای مدیریت بارندگی‌ها در نقاط مختلف کشور خبر داد و افزود: با توجه به پیش‌بینی‌هایی که در حوزه بارندگی صورت گرفته است، همه دستگاه‌ها باید آمادگی داشته باشند.

به گزارش مشرق، سیف‌الله آقابیگی با اشاره به اخطاریه هواشناسی در روز ۲۳ آبان‌، اظهار کرد: بعد از این اخطاریه، وزارت نیرو همه اقداماتی که لازم بود را انجام داد و روز جمعه جلسه مدیریت سیلاب وزارت نیرو با حضور همه اعضا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا این وزارتخانه اقداماتی که باید در حوزه‌های مختلف از جمله آب، برق و آبفا در بخش شهری و روستایی صورت می‌گرفت را انجام داد.

وی ادامه داد:  برنامه‌هایی که لازم بود در طول دوره انجام دهند، کنترل‌های لازم، آماده باش نیروهای عملیاتی، تجهیز امکانات لازم و... در حوزه پیشگیری بخش آب و برق انجام شد. این اقدامات در تهران و استان‌هایی که وقوع بارندگی در آن‌ها پیش‌بینی شده، انجام شده است. همکاران در استان‌های شمالی و استان‌های واقع در جنوب زاگرس شامل بخشی از خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری آمادگی کامل دارند.

بیشتر بخوانید: آماده باش برای مواجهه با سیلاب‌های احتمالی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: در برخی از ایستگاه‌های استان مازندارن میزان بارندگی تا اعداد بالای ۱۵۰ تا صبح روز گذشته ثبت شده است. همچنین در برخی از ایستگاه‌های استان گیلان هم بالغ بر ۱۶۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده است. از سوی دیگر در برخی مناطق کوهپایه‌ای استان گیلان تا ۶۰ سانتی متر بارش برف در کوهستان‌ها گزارش شده است. با افزایش جریان آب رودخانه‌ها هم مواجه هستیم اما تاکنون مشکل خاصی ایجاد نشده است. امیدواریم همه دستگاه‌ها بسیج شوند که تا زمانی که بارندگی است مشکلی ایجاد نشود.

آقابیگی با بیان این‌که پیش‌بینی شده بارش‌های تجمعی در مناطقی از استان گیلان به بیش از ۲۰۰ میلی متر هم برسد، عنوان کرد: بنابراین همه دستگاه‌ها باید آمادگی داشته باشند.

بررسی تاثیر سامانه بارشی بر رودخانه‌ها

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی درباره وقوع بارش در نقاط مختلف کشور به وقوع پیوست و شاهد بارش برف و باران هستیم و از آنجا که بارش‌های یاد شده اثر مستقیمی بر ورودی سیلاب به سدها و رودخانه‌های مناطق شمالی و جنوبی کشور داشته؛ تازه‌ترین اطلاعات رسیده حاکی از آن است که وزارت نیرو تمامی تیم‌های عملیاتی خود را به حالت آماده باش کامل درآورده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این سامانه موجب خواهد شد تا به طور خاص هموطنان گیلانی حداقل تا پنج روز آینده شاهد بارندگی مداوم در این مناطق باشند و تقریبا ۱۵ درصد بارش سالانه خود را که حدود ۱۵۰ میلی‌متر است، در طی چند روز آینده دریافت کنند.

در سایر مناطق نوار شمالی کشور نیز مانند غرب مازندران این حجم به ۱۰۰ میلی‌متر و در شرق استان به حدود ۵۰ میلی‌متر خواهد رسید. در استان‌های جنوبی کشور مانند بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، بخش‌های از فارس و جنوب خوزستان نیز این حجم جمعا به ۵۰ میلی‌متر خواهد رسید.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو  هم اثر مستقیم بارش‌های یاد شده را در ورودی سیلاب به سدهای کشور دانست و افزود: سدهای شهر بیجار گیلان، میجران مازندران، کوثر کهگیلویه و بویراحمد، رئیس‌علی دلواری بوشهر و مارون خوزستان از جمله سدهای هستند که بر اثر وقوع بارش‌های چند روز آینده تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر این‌که رودخانه‌های همانند ماسوله، پسیخان و مرغک استان گیلان نیز سیلابی خواهند شد، ادامه داد: درتلاشیم به گونه‌ای عمل کنیم که بارش‌ها و سیلاب‌های رخ داده در کشور تنها منفعت به همراه داشته باشد و موجب بروز خسارت نشود؛ از این رو آماده باش کامل به تمامی تیم‌های عملیاتی در استان‌های درگیر داده شده است.

وزیر نیرو افزود: همچنین اطلاع‌رسانی مناسب به مجاوران رودخانه‌ها و پیمانکاران فعال در موضوع مهندسی و لایروبی رودخانه به منظور رعایت ضوابط ایمنی نیز صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق تحولات لبنان سهمیه بندی بنزین سیلاب وزارت نیرو رضا اردکانیان سازمان هواشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم

تدابیر شهرداری یزد در اجرای اقدامات برای مقابله با سیل و رواناب طی یک سال اخیر، جوابگوی بارش‌های رگباری در زمان کوتاه نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در پی صدور هشدار سطح نارنجی، شاهد ورود سامانه بارشی پرقدرت از روز گذشته در مناطق مختلف استان یزد بودیم و میزان بارندگی قابل توجه بود این امر موجب جاری شدن سیلاب و روان آب در بسیاری از معتبر سطح شهر یزد شد و موجب خسارت به زیرساخت‌ها و منازل و معازه‌های مردم شد.

آب گرفتگی معابر، عبور و مرور را در سطح شهر یزد با کندی و مشکل روبه‌رو کرد و مدارس شهرستان یزد را به تعطیلی کشاند، هر چند ۱۵۰ اکیپ شهرداری از آغاز بارش‌ها در حال رفع مشکلات سطح شهر و آب گرفتگی‌ها هستند.

در طی دو سال گذشته ورود سامانه‌های بارشی که به صورت رگباری و کوتاه مدت اتفاق می‌افتد در استان یزد و شهر جهانی یزد، در یک مدت زمان کوتاه با حجم زیادی از بارش‌ها سبب جاری شدن سیلاب و بالا آمدن آب جوی‌ها و جاری‌شدن سریع روان آب در خیابان‌ها و معابر سطح شهر می‌شود.

طی سالیان گذشته در شهر یزد مسیرهایی برای عبور سیلاب و رودخانه شهری وجود داشت که به واسطه نگاه به شهر کویری یزد و عدم بارش‌ها، برخی از این زسرساخت‌ها از بین رفته بودند و یا مورد تصرف قرار گرفته بودند که سبب شد در بارندگی‌های چند سال اخیر خسارت‌های زیادی به بسیاری از منازل، محلات قدیمی و معابر در سطح شهر یزد وارد شود.

هر چند بیان می‌شود اقدامات متعدد بسیاری برای عبور روان‌آب و سیلاب اتخاذ و اجرا شده است اما این اقدامات از جمله حفر ۸۰۰ جاه جذبی در یک سال اخیر پاسخگوی بارندگی‌ها رگبار و سیلاب‌ها در شهر یزد نیست‌.

چندین میدان و زیرگذر در تمام بارندگی‌های سال دچار معضل و مشکل در عبور و مرور می‌شوند که همچنان شهرداری نتوانسته است این بخش‌ها را جهت آمادگی در برابر سیل تقویت کند و اقدامی در راستای هدایت آب‌ها در این قسمت‌ها داشته باشد و متأسفانه شاهد این هستیم که مشکلاتی برای شهروندان و خرابی خودروها پیش آمده است.

در بارندگی‌های رگباری روز و شب گذشته هر چند ۸۰۰ چاه جذبی در مناطق پنج‌گانه شهری یزد حفر شده بودند و عمق این چاه‌ها را نیز تا ۲۵ متر افزایش یافته بود اما این جاه‌ها در زمان جاری‌شدن سیلاب جوابگو نبودند و در میدان صنعت شاهد خروج آب از برخی از این چاه‌ها بودیم‌.

به نظر می‌رسد چنانچه بارش باران در طولانی مدت و با شدت کم وجود داشته باشد این چاه‌های جذبی می‌توانند در جذب روان‌آب مؤثر باشند اما در بارش‌های شدید و کوتاه مدت این چاه‌ها کارساز نیستند و شهرداری یزد باید تدبیر دیگری اندیشه کند.

کد خبر 747415

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب در بخش شهداد کرمان/ تخریب قنات یک روستا
  • جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد
  • از بارش برف تا تگرگ در استان کرمان
  • حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان/صفر شدن آمار تلفات ناشی از سیل در قزوین
  • چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟
  • لزوم آمادگی برای وقوع سیل در استان سمنان
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • هشدار‌های سیل را جدی بگیرید