Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی اکبر مجاز  در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: با توجه به ساحل و دریای گسترده و همچنین شرایط آب و هوایی استان هرمزگان، شرایط برای کشت و پرورش انواع آبزیان بویژه ماهی و میگو از سال‌های قبل فراهم شده و هر سال بر این ظرفیت در راستای رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی افزوده می‌شود.

وی افزود: اهمیت آبزی پروری در حفاظت از زیست دریایی برای نسل آینده، ارز آوری، رونق تولید، اشتغال زایی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به خوبی مشخص است به طوری که در حال حاضر استان را با همت صورت گرفته توانسته به قطب تولیدات شیلاتی کشور تبدیل کند.

مجاز تصریح کرد: نزدیک به ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد فعالیت پرورش میگو در نوار ساحلی هرمزگان شناسایی شده که در ۲ دهه گذشته تاکنون ۱۰ هزار هکتار آن به مرحله عملیاتی و بهره برداری رسیده و کار واگذاری ۲۰ هزار هکتار آن نیز به متقاضیان دارای شرایط لازم از سه سال قبل آغاز شده که در قالب سایت‌های پرورش میگو ادامه دارد. 

رئیس اداره توسعه میگوی شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: اراضی پرورش میگو عموما در مناطق غیر برخوردار، محروم و دورافتاده واقع شده اند و به دلیل عدم وجود آب شیرین، شور بودن اراضی و فقدان امکانات زیربنایی از قبیل برق و راه های ارتباطی، فاقد کاربری های تولیدی هستند و تنها در برخی مناطق اکوتوریسم به عنوان یک فعالیت اقتصادی رقیب قابل طرح است که به دلایل وجود برخی محدودیت ها به نظر می رسد که پرورش آبزیان دریایی تنها کاربری قابل ذکر در این مناطق باشد.

وی اظهارداشت: تاثیر ایجاد مزارع پرورش میگو بر ساختار اقتصادی و اجتماعی این مناطق به وضوح قابل مشاهده است: تثبیت جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس از مناطق شهری و روستاهای بزرگ به روستاهای کم جمعیت ساحلی، ‌ایجاد فرصت های شغلی و رشد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان بومی مناطق، توسعه و ایجاد امنیت ناشی از اسکان جمعیت در این مناطق از جمله آثار غیرمستقیم ایجاد مزارع پرورش میگو به شمار می روند.

مجاز عنوان کرد: در کل ۵۰ هزار هکتار اراضی شور و لم یزرع که قابلیتی جز پرورش میگو نداشته شناسایی و به  مردم واگذار شده است از این مقدار تاکنون ۸هزار و ۱۷۲ هکتار از اراضی در حال بهره برداری هستند. همچنین۱۰ هزار و ۱۶هکتار از اراضی واگذار شده در حال احداث مزارع است و حدود ۱۴ هزار و ۱۳۳هکتار از اراضی نیز صدور مجوز شده و در شرف واگذاری است. حدود ۲۰ هزار و ۲۱۸ هکتار از این اراضی جهت واگذاری به تعاونیهای مردمی در قالب شهرکهای شیلاتی واگذار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ سطح زیرکشت میگو در استان هرمزگان ۴هزار و ۲۸۶ هکتار در قالب ۱۲ سایت پرورش میگو، ۳۶۰ مزرعه و ۴هزار و ۲۲۶ استخر بوده و ۲۲هزار و ۱۸۰ تن میگوی پرورشی تولید شده است.

به گفته مجاز، در سال جاری نیز با سطح زیر کشت ۵هزار و ۴۳۱ هکتار تولید ۲۸ هزار تن میگوی پرورشی پیش بینی می شود. این مزارع در مجتمعهای پرورش میگوی تیاب جنوبی و شمالی، سایه خوش، مقام، هنگام، قشم، کولغان، شور اول و دوم سیریک و یکدار شرقی و غربی قرار دارند.

کد خبر 4774128

منبع: مهر

کلیدواژه: شیلات هرمزگان پرورش میگو جاسک بوشهر زلزله شهرکرد ایلام گرگان شیراز هفته وحدت تئاتر کودک و نوجوان قزوین خطبه های نماز جمعه سفر استانی بیرجند مشهد صفحه اول روزنامه های استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۸۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۵۷۶ هکتار اراضی ملی گلستان به بیت‌المال

رئیس کل دادگستری استان گلستان، گفت: سال گذشته با رای دادگاه‌های استان نزدیک به ۵۷۶ هکتار جنگل و مرتع به بیت‌المال بازگشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، به نقل از روابط عمومی دادگستری گلستان، حیدر آسیابی، اظهار داشت: سال گذشته با رای دادگاه‌های استان نزدیک به 576 هکتار جنگل و مرتع به بیت‌المال بازگشت که از این سطح بیش از 77 هکتار اراضی جنگلی و بیش از 475 هکتار هم مرتع بوده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان، افزود: بیش از 23 هکتار هم از اراضی ساحلی استان جزو اراضی بود که با ورود دادگستری استان، خلع ید شد .

وی گفت: برای اعمال دقت و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اراضی ملی، دادگاه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های قضایی استان اختصاص داده شد که نتیجه آن افزایش آرای خلع ید از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان است.

آسیابی ادامه داد: تاکید دادگستری بر اجرای تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی هم سبب شد پارسال از تغییر کاربری 14 هکتار زمین کشاورزی و باغی استان هم جلوگیری شود.

رئیس کل دادگستری استان گلستان عنوان کرد: سال گذشته همچنین با پیگیری دادگستری،  برای حدود 300 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به نام منابع دولت، سند صادر شد.

وی بیان کرد: مسدود شدن  431 چاه غیرمجاز، آزادسازی 152 هکتار حریم و بستر رودخانه‌ها از تلاش‌های دادگستری استان در حوزه حفظ حقوق عامه در سال 1402 بود.

انتهای پیام/581/

دیگر خبرها

  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • ۲هزار قطعه زمین طرح جوانی جمعیت پارسال در قم واگذار شد
  • کشت گندم در ۵۹ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری
  • فعالیت‌های فرهنگی شهرداری باید در تمام مناطق شهر گسترش یابد
  • رونق محافل قرآنی ، راهکار مناسبی برای مقابله با هجمه فرهنگی بیگانگان
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • شوری ۶.۵ میلیون هکتار اراضی کشاورزی و چالش بهره‌وری در تولید
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • بازگشت ۵۷۶ هکتار اراضی ملی گلستان به بیت‌المال