Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک آسیب‌شناس اجتماعی، گفت: سیستم‌های اجتماعی و نظام حاکمیتی باید برای بروز مطالبات قانونی مردم راهکارهایی تعریف کنند و باید مردم اجازه بروز مطالبات و نگرانی‌های خود را در تجمع‌های مسالمت‌آمیز داشته باشند.

مرتضی پدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص رفتارهای مردم در واکنش به بنزین اظهار کرد: در جامعه‌شناسی حرکت‌ها و جنبش‌های اجتماعی و انقلاب‌ها دو علت تاریخی و جامعه‌شناختی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح این علت‌ها، افزود: ویژگی علت تاریخی این است که در یک زمان رخ می‌دهد و باعث جنبش‌های اجتماعی می‌شود و علت جامعه‌شناختی مجموعه عواملی است که طی یک دوره یا فرآیندی باعث می‌شود مطالبات و خواسته‌های مردم روی هم انبار شود و در برهه‌ای از زمان که از آن به نام علت تاریخی یاد می‌کنیم ظهور و بروز پیدا کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به مطالبات مردم در این فرآیند حرکتی و اتفاقاتی که در طول سالیان متمادی در عدم تحقق خواسته‌های مردم در ایجاد رفاه و آسایش اجتماعی باعث شد خواسته‌ها و مطالبات مردم روی هم انباشته شود و این انباشتگی در برهه‌هایی از زمان در قالب جنبش‌های اجتماعی که نمونه آن جنبش‌های سال ۸۸ یا ۹۶ بود بروز کند.

گرانی بنزین تنها علت کوچکی برای یک جنبش اجتماعی بود

وی با بیان اینکه علت تاریخی این رفتارها گران شدن بنزین و علت جامعه‌شناختی آن مجموعه مطالبات سرکوب‌ شده مردم است، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر شاهد افشاگرایی‌هایی در حوزه فساد سازمانی با رقم‌های سنگین بودیم علاوه بر آن مواردی چون مطالبات برآورده نشده، طردهای اجتماعی، احساس بی‌عدالتی‌ها، بی‌اعتمادی مردم به مسئولان همگی باعث شد تا یک عامل به نام گرانی بنزین جنبش اجتماعی عظیمی در سطح کل کشور ایجاد کند.

پدریان در خصوص شیوه مطالبه‌گری مردم گفت: وقتی یک جنبش اجتماعی اتفاق می‌افتد در دل این جنبش موضوعی به نام " انبوه خلق" شکل می‌گیرد که این امر چند ویژگی اعم از احساسی، عاطفی شدن و عدم کنترل هیجان شرکت کنندگان دارد  و چون سیستم هیجانی کنترل شده نیست و افراد در " انبوه خلق" احساس گمنامی و بی‌نامی می‌کنند بنابراین بخشی از رفتارهایی که در این زمان رخ می‌دهد تخریب اموال است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از تخریب‌های صورت گرفته در جنبش‌های اجتماعی طبیعی است، گفت: این طور نیست که همه این موضوعات را غیرطبیعی بدانیم چرا که "انبوه خلق" عاطفی، احساسی، هیجانی و همراه با گمنامی است پس شخصیت فرد محو گروه می‌شودو پس از آن چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد.

این جامعه‌شناس در خصوص اینکه آیا این شیوه مطالبه گری درست است یا خیر، اظهار کرد: سیستم‌های اجتماعی و نظام حاکمیتی باید برای بروز مطالبات قانونی مردم راهکارهایی را تعریف کنند و اگر راهکارهای بروز مطالبات تعریف شده نبود مردم به هر روشی برای دسترسی به اظهار مطالبات خود اقدام می‌کنند.

راهکار بروزمطالبه و امنیت مطالبه‌گران باید تامین شود

وی با بیان اینکه باید مردم اجازه بروز مطالبات و نگرانی‌های خود را داشته باشند، افزود: باید مردم بتوانند در تجمع‌های مسالمت آمیز بتوانند خواسته‌ها و نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف ابراز کنند و حاکمیت هم به این نظرات اهمیت دهد و امنیت این افراد هم تامین شود.

پدریان با تاکید بر اینکه تامین امنیت افراد مطالبه‌گر از ضروریات یه جامعه است، اظهار کرد: باید در موضوعات مختلف فراخوان‌ها صورت بگیرد و سیستم حاکمیت یاجازه برگزاری این تجمع را بدهد و امنیت آن را حفظ کند .

کد خبر 397115

منبع: ایمنا

کلیدواژه: گرانی بنزین جامعه شناسی مردم اعتراضات مردمی اعتراضات بنزینی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۹۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم مطالبات را به اطلاع رئیس جمهور برسانند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی با  اشاره سفر روز پنج شنبه آیت الله رئیسی به استان سمنان و تحقق مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به این استان   گفت : با توجه به اینکه نهاد ریاست جمهوری در دو شهر سمنان و شاهرود برای دیدار مردمی رئیس جمهور برنامه ریزی کرده اند از مردم درخواست می کنیم با حضور در دیدارهای مردمی رئیس جمهور مشکلات ، مطالبات و دغدغه های این استان را مطرح  و پیگیری کنند .

در سفر روز پنجشنبه هیات دولت به استان سمنان، رئیس جمهور قرار است ساعت ۱۰ در مسجد امام سمنان و ساعت ۱۶:۳۰ در ورزشگاه تختی شاهرود با مردم دیدار کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • مطالبات مردمی روی میز بررسی
  • افزایش رفاه اجتماعی با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه
  • بیمارستان دوم دامغان مطالبه جدی مردم است
  • راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟
  • کم آبی و کاهش رشد جمعیت از چالش‌های اصلی استان سمنان هستند
  • تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است/ باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
  • مطالبات شهرداران کلانشهرها پیگیری می‌شود
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • مردم استان سمنان مطالبات را به اطلاع رئیس جمهور برسانند
  • مردم مطالبات را به اطلاع رئیس جمهور برسانند