Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: اوضاع نامناسب ایران در مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها، لزوم الکترونیکی شدن نسخ پزشکان، فواید واکسن اچ. پی. وی، لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای افراد در معرض خطر و ... از جمله مباحث مطرح شده در نشست خبری هفته اطلاع رسانی مصرف صحیح آنتی بیوتیک‌ها بود.
به گزارش ایسنا، دکتر مینو محرز - متخصص عفونی و رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری ایدز با اشاره به نقش مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها در کنترل بیماری‌ها، اظهار کرد: از آنجایی که مصرف ناصحیح این دارو رواج پیدا کرده، وزرای بهداشت به سازمان بهداشت جهانی تعهد داده‌اند که مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را به شکل جدی کنترل کنند؛ چراکه مصرف غلط آنتی‌بیوتیک‌ها حتی می‌تواند بر سلامت نسل آینده نیز اثرگذار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به جمله‌ای در موزه تاریخ پزشکی مبنی بر این‌که دارو اگر کم نباشد، غذا نیست، تصریح کرد: پس باید جلوی خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو را بگیریم؛ البته در این زمینه نمی‌توانیم تنها مردم را مقصر بدانیم؛ چرا که داروخانه‌ها نیز طبق درخواست مشتری اقدام به ارائه دارو به او می‌کنند که این روند بسیار غلطی بوده و امیدوارم با اجرایی شدن نسخه الکترونیک سلامت، این قبیل تخلفات را شاهد نباشیم.
رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری ایدز در ادامه با تاکید بر لزوم آموزش به کودکان و خانواده‌ها، اظهار کرد: البته نمی‌توان از نقش پزشکان هنگام تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها غافل بود. یک پزشک باید پس از طرح حداقل ۱۰ سوال تخصصی به این نتیجه برسد که باید آنتی‌بیوتیک تجویز کند یا خیر. امروزه شرکت‌های دارویی مقدار زیادی پول خرج می‌کنند تا داروی جدید به بازار وارد شود. آنتی‌بیوتیک‌ها نیز هر ۱۰ الی ۱۵ سال یکبار ممکن است نوع جدیدی از آنها وارد بازار شود. پس همین موضوع بر اهمیت وجود گایدلاین‌هایی برای مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک را نشان می‌دهد.
محرز با بیان این‌که اکنون در خاورمیانه اوضاع خطرناکی برای بیماری‌های عفونی حاکم است، ادامه داد: به جز نسخه‌نویسی صحیح باید به نقش کنترل میزان آنتی‌بیوتیک موجود در مواد غذایی نیز اشاره کرد و آنها را مهم دانست. در حال حاضر کشور ما نیز در زمینه‌ مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک که منجر به بروز مقاومت میکروبی می‌شود، اوضاع مساعدی ندارد.
رییس کمیته ملی پیشگیری از بیماری ایدز در ادامه با تاکید بر فواید مصرف واکسن HPV، گفت: خوشبختانه در کشور ایران معمولا نوع شش و ۱۱ این ویروس رواج دارد که نمی‌تواند منجر به سرطان‌های رحمی شود، اما با توجه به این‌که می‌تواند در ناحیه تناسلی ایجاد تبخال یا زگیل کند، می‌تواند به مشکلات دیگری مانند طلاق در خانواده‌ها منجر شود.
در ادامه‌ این نشست، دکتر مسعود مردانی – استاد دانشگاه و متخصص عفونی گفت: سال‌هاست که دنیا دارد به مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها تاکید می‌کند و امسال نیز هفته‌ای در خصوص آگاهی رسانی نسبت به مصرف آن اختصاص داده شده است، اما به نظر بنده از آنجایی که این موضوع دارای اهمیت فراوانی است باید در طول سال به آن پرداخت.
وی با اشاره به این‌که هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند تاکنون به آنفلوانزا و سرماخوردگی مبتلا نشده است، اظهار کرد: شایع‌ترین علت مقاومت میکروبی، استفاده نابه‌جا از آنتی‌بیوتیک‌ها است. همچنین شایع‌ترین عفونتی که منجر به مصرف نابه‌جای آنتی‌بیوتیک می‌شود عفونت‌های قسمت فوقانی دستگاه تنفسی است که اصلا نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک ندارد. البته می‌بینید که حتی اگر مردم به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک رجوع نکنند، در مراجعه به پزشک به علت اطلاعات کمی که دارند اصرار بر تجویز آنتی‌بیوتیک می‌کنند.
این متخصص با اشاره به این‌که اکنون در فصل سرد سال قرار داریم و میزان بروز آنفلوآنزا می‌تواند افزایش پیدا کند، ادامه داد: مصرف غلط آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به مقاومت میکروبی شود که تمام هزینه‌های آن بر دوش نظام سلامت باشد. پس در همین زمینه تاکید ما به پیشگیری از بیماری‌های عفونی است. اکنون ثابت شده است که اگر فردی واکسن آنفلوآنزا را تزریق کند، عفونت گوش میانی و یا سینه پهلو را نمی‌گیرد و یا اگر به آن مبتلا شود شکل بسیار خفیف آن را تجربه می‌کند به همین دلیل توصیه می‌کنیم افراد بالای ۶۰ سال، کودکان، مادران باردار، افراد با BMI بالای ۴۰ که چاق محسوب می‌شوند اقدام به تزریق واکسن آنفلوآنزا کنند و بدانند که هیچ زمانی برای تزریق این واکسن دیر نیست.
مردانی در ادامه‌ صحبت‌های خود درباره مصرف واکسن به میکروبی به نام پنوموکوک اشاره کرد و گفت: واکسن این میکروب نیز پیشنهاد شده است و در طرح گسترش ایمن‌سازی در اختیار مردم قرار می‌گیرد. همواره یکی از راه‌های مقابله با میکروب‌ها استفاده از واکسن است. البته گاهی در مواجهه با بیماران می‌بینیم که به دلیل تبلیغات نادرست در فضای مجازی علیه این واکسن‌ها از تزریق واکسن خودداری می‌کنند؛ در حالی که تمام واکسن‌ها و همچنین واکسن آنفلوآنزا می‌تواند تاثیر جدی در جلوگیری از بروز بیماری داشته باشد. اکنون بیشتر کسانی که به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند نوع H۱N۱ و H۳N۲ را تجربه می‌کنند که در واکسن چهار ظرفیتی آنفلوآنزا مقابله با این دو نوع اتفاق می‌افتد.
وی با اشاره به طرحی به نام مصرف بهینه آنتی‌بیوتیک‌ها ادامه داد: از یکسال و نیم گذشته این طرح را در دست داریم تا بتواند منجر به کاهش مقاومتی میکروبی شود. در همین زمینه باید به راهنماهای درمانی برای بیماران سرپایی نیز توجه ویژه داشته باشیم.
این متخصص در ادامه با بیان این‌که طی چهار سال گذشته به دلیل وجود مقاومت میکروبی میزان بروز بیماری سفلیس در دنیا دو برابر شده است، افزود: همچنین میزان بروز بیماری سوزاک ۷۶ درصد و بیماری کلامیدیا تا ۷۰ درصد افزایش یافته است. این نوع بیماری‌های آمیزشی علاوه بر این‌که در ایران به شکل شدیدی رو به افزایش است، معضلی جهانی نیز تلقی می‌شود. در گذشته اکثر موارد بروز HIV بر اثر تزریق با سرنگ مشترک بود، اما امروزه موارد جدید ظهور HIV اکثرا به دنبال ایجاد تماس جنسی محافظت‌ نشده اتفاق می‌افتد. این بدان دلیل است که در تمام دنیا بیماری‌های عفونی مقاربتی با روندی افزایشی ادامه دارند و با شیوع سایر بیماری‌های مقاربتی احتمال ابتلا به ایدز و HIV افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: تا دو سال گذشته تمام قوانین موجود در سطح جهان برای درمان بیماری سوزاک اشاره به درمان با یک نوع دارو داشت، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفته‌ شدن بیماری و ایجاد مقاومت به میکروب نمی‌توان بدون مصرف همزمان دو دارو، بیماری را درمان کرد.
مردانی با اشاره به این‌که مقاومت میکروبی سالانه در جهان می‌تواند جان ۱۰ میلیون نفر را بگیرد، اظهار کرد: به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی اولین اولویت خود را مقابله با مقاومت میکروبی قرار داده است و امسال با تاکید بر سه اصل شست‌وشوی دست‌ها، واکسن، تماس جنسی سالم سعی کرده است تا به این هدف خود نزدیک شود.
این متخصص ضمن بیان این‌که آنفلوآنزای مقاوم به درمان در حال افزایش است، گفت: این ویروس بسیار عجیب و تواناست. به طور کلی سه دارو در دنیا برعلیه آنفلوآنزا وجود دارد که دو نوع آن در موارد بسیار خاص برای بیمار تجویز می‌شود و نوع دیگر آن که تا چند روز گذشته به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی در تامین آن داشتیم، برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها تجویز می‌شود که خوشبختانه با تلاش‌های وزارت بهداشت طی چند روز اخیر این نوع دارو نیز تامین شده و در اختیار بیماران قرار گرفت. برچسب ها: آنتی بیوتیک ، اچ پی وی ، پزشکی

منبع: خرداد

کلیدواژه: آنتی بیوتیک اچ پی وی پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۱۹۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان اصلی کبد چرب چیست؟

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، کبدچرب غیر الکلی بر اثر تجمع چربی در سلول‌های کبد به وجود می‌آید و در افرادی که دچار اختلال در متابولیسم بدن هستند و چربی و قند خون‌شان بالاست، بیشتر دیده می‌شود. البته فردی که به آن مبتلا می‌شود، زمینه ژنتیکی هم دارد. در این بیماری تری گلیسیریدی که در سلول‌ها تجمع یافته، از سلول‌های کبدی خارج نمی‌شود و وقتی به تدریج چربی در سلول‌های کبدی جمع می‌شود، اصطلاحا می‌گویند فرد دچار کبد چرب غیرالکلی شده است.

تا این مرحله کبدچرب قابل درمان است، اما در صورتی که فرد متوجه نشود یا پیگیر درمان نباشد، وارد مرحله «سیروز» و بدخیمی‌های کبدی می‌شود که درمان ندارد؛ زیرا سلول‌های کبدی تخریب شده و راهی جز پیوند کبد باقی نمی‌ماند.

متاسفانه یکی از مشکلات کبدچرب این است که نشانه خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش یا سونوگرافی می‌توان این بیماری را تشخیص داد. البته برخی علائم در بیماران مبتلا ممکن است وجود داشته باشد که از جمله آن خستگی و درد در ناحیه بالا و سمت راست شکم است.

۷۰ درصد افراد دچار کبدچرب به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند و سابقه قند و چربی خون بالا دارند. در واقع کسانی که رژیم غذایی ناسالمی دارند به خصوص مصرف بالای چربی‌های اشباع و قندهای ساده و فعالیت بدن‌شان نیز کم است، بیشتر به کبدچرب مبتلا می‌شوند.

کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد. تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. فردی که به چاقی مبتلاست، با کمی کاهش وزن، بهبود می‌یابد. مطالعه‌های مختلف نشان داده‌اند اگر این افراد ۵ تا ۱۰ درصد وزن‌شان را کاهش دهند، آنزیم‌های کبدی به حد طبیعی باز می‌گردد. این افراد باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند تا هرچه سریع‌تر بهبود یابند و بیماری وارد مرحله ۲ و ۳ نشود.

میزان کربوهیدرات (قند) و به خصوص کربوهیدرات‌های ساده و همین طور چربی، به خصوص چربی‌های اشباع، باید در رژیم این افراد کم شود. مبتلایان به این بیماری بهتر است برای پخت و پز از چربی‌های غیراشباع مانند روغن‌های مایع و گیاهی مثل روغن کانولا و زیتون استفاده کنند؛ حتما چربی‌های قابل رویت گوشت را (چه قرمز چه سفید) بگیرند و ترجیحا در هفته بیش از دو بار گوشت قرمز نخورند و مصرف فیبر را افزایش دهند.

فیبر در انواع سبزی و سبوس غلات به وفور یافت می‌شود. میوه‌ها نیز فیبر خوبی دارند، اما چون حاوی قند فراوانی هستند، باید به میزان متعادل یعنی حداکثر ۳ واحد در روز و به دفعات میوه مصرف کنند؛ یعنی بیمار مبتلا به کبدچرب نمی‌تواند ۳ میوه را با هم بخورد، اما مصرف سبزی‌ها برای وی آزاد است.

مصرف غلات سبوس‌دار یا سبوس به صورت جدا در سوپ، کوکو، کتلت و... نیز برای این بیماران مفید است. همچنین موادغذایی با خواص ضدالتهابی مثل روغن ماهی نیز بهتر است در برنامه غذایی این افراد گنجانده شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، ورزش و تحرک بدنی برای مبتلایان به کبدچرب ضروری است و حتما باید روزانه ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. با این سبک زندگی چربی کمتری در سلول‌های کبد ذخیره می‌شود و به مرور بهبود می‌یابند.

دیگر خبرها

  • صحبت‌های داغ حسین رضازاده درباره بیماری، وضعیت اقتصادی مردم و حواله‌های خودرو
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • نفخ زیاد نشانه کدام بیماری هاست؟
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • افزایش خودسرانه کرایه جابجایی مسافر بین شهری گیلان
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • جوانی پوست شما با این خوراکی‌ها حفظ می‌شود
  • داستان تکراری وضعیت نامناسب معابر؛ این بار در کوچه‌های کرونی