Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@00:16:00 GMT

اصلی ترین مشکل جوانان نبود مهارت است

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۰۶۳۵

اصلی ترین مشکل جوانان نبود مهارت است

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی تندگویان ظهر امروز در نخستین همایش ملی پنجه‌های کارآمد سربازان ماهر، گفت: یکی از وظایف معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، بررسی خروجی اتفاقات کشور در حوزه جوانان مدیریت، پایش و نقاط قوت و ضعف آن است. ما بر اساس این رصدها و پایش‌های انجام شده در حوزه جوانان تصمیم گیری خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تندگویان حوزه جوانان را حوزه‌ای گسترده و در عین حال دارای پیچیدگی برشمرد و گفت: اگر به جوانان توجه مناسبی شود آینده کشور تضمین خواهد شد. من چند وقت پیش به آقای آذری جهرمی گفتم که گرچه شما وزیر جوان هستید اما ما باید عملکرد شما را به عنوان یک الگوی جوان بررسی و رصد کنیم.

وی ادامه داد: مسئله سرباز ماهر موضوع مهمی بود که ما نیز در حوزه جوانان نسبت به آن دغدغه داشتیم. اگر نیروهای مسلح به آن ورود نمی‌کردند قطعا خود ما برای ارائه مجموعه ای از آموزش‌های اولیه و مهارت‌های زندگی به جوانان اقدام می‌کردیم.

وی با بیان اینکه در کشور دو گروه جوانان نخبه داریم، گفت: یک گروه نخبگان علمی و جوانان دارای مهارت‌های المپیادی و نظایر آن هستند که معاونت علمی ریاست جمهوری متولی آن است اما گروه دوم نخبگان اجتماعی هستند. نخبگان اجتماعی یعنی تمام جوانان کشور که هر کدامشان حداقل در یک رشته مهارت و توانایی خاصی دارند و ما به عنوان یک ظرفیت به آنها نگاه می‌کنیم؛ بنابراین موظفیم تا با یک برنامه ریزی درست این جوانان را به جای تهدید برای کشور به فرصتی ایده‌آل برای کشورمان بدل کنیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: متاسفانه در کشورمان برای هر دو گروه از جوانان نخبه مشکلات فراوانی وجود دارد و اتفاقات ناگواری نیز می‌افتد. هشدار ما مربوط به مسئله «مهاجرت» است و این یک هشدار جدی است که بخشی از جوانان مستعد کشورمان به دلایل مختلفی از کشور مهاجرت می‌کنند.

تندگویان افزود: در مورد نخبگان اجتماعی نیز افرادی را که ما می‌توانستیم رویشان برنامه ریزی کرده و آنان را جذب کنیم اتفاقاتی باعث شده که ما آنان را از دست بدهیم. حالا تصور کنید اگر ما نخبگان کشورمان، جوانان مستعد را از دست بدهیم با جامعه‌ای طرف خواهیم شد که دیگر هیچ برنامه ریزی عملیاتی را روی آن جامعه و آینده‌اش نمی‌توانیم انجام دهیم و با جامعه‌ای روبرو می‌شویم که هیچ سرمایه گذاری نمی‌شود برایش انجام داد.

وی با طرح مثالی گفت:‌ فرماندهان نظامی که در این جمع هستند به خوبی حرف مرا تایید می‌کنند. اگر در سال‌های قبل از ۱۰۰۰ نیرویی که وارد خدمت سربازی می‌شد، می‌توانستند ۲۰۰ نفر را انتخاب کرده و مسئولیت‌های مهمی را به او واگذار کنند اما امروز شمار این نفرات به کمتر از ۵۰ نفر از بین همان ۱۰۰۰ نفر رسیده است و این خطرناک است چرا که ما با جامعه‌ای طرف خواهیم شد که هیچ گونه مهارتی برای کار جدی و واگذاری مسئولیت و پذیرش آن ندارد.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به مهارت آموزی سربازان اظهار کرد: زمانی که رهبری این موضوع را مورد تاکید قرار دادند ما گفتیم که «جانا سخن از زبان ما می‌گویی» چرا که ما هم معتقدیم که مشکل اصلی امروز جوانان ما نه بحث اقتصاد و نه موارد دیگر است بلکه اصلی‌ترین مشکل جوانان ما نداشتن مهارت است. ما امروز جوانانی را در کشور داریم که فارغ التحصیل می‌شوند اما هیچ مهارتی برای بر عهده گرفتن کاری ندارند.

تندگویان افزود: مدل شهرنشینی ما باعث شده بسیاری از مهارت‌هایی را که باید در حین تحصیل و زندگی در کنار خانواده‌ها به جوانان آموزش داده شود دیگر کسب نشود. متاسفانه جوانان ما دائم در خانه هستند و تنها ارتباطشان با بیرون فضای مجازی است. در مدارس هم که تنها مدرک گرایی، علم گرایی و تلاش برای عبور از سد کنکور را یاد می‌گیرند و بعد هم که وارد دانشگاه می‌شوند تبدیل به دکتری خواهند شد که توانایی انجام کار و پذیرش مسئولیت در کشور را ندارد.

وی افزود: بنابراین باید در آموزش و پرورش ما تغییرات اساسی پیش بیاید و در مدارس ما از دبستان تا متوسطه مهارت نیز به دانش آموزان آموزش داده شود.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه کنکور تبدیل به یک سد بیهوده برای دانش آموزان شده است خاطرنشان کرد: طبق آمارهایی که ما داریم در هر چهار رشته اصلی تا رتبه ۱۰۰ هیچ کس در مدارس دولتی تحصیل نکرده و این یعنی هدایت دانش آموزان غنی به سمت علم که عمدتا خروجی خاصی ندارد.

وی با بیان اینکه باید وزارت آموزش و پرورش به مسئله مهارت توجه کند، گفت: گاهی ممکن است جوان ما دانش کافی را داشته باشد. مهارت فرضا اقتصادی را هم بیاموزد و بتواند به خوبی درآمدزایی کند اما نتواند ازدواج کرده و زندگی مشترک تشکیل دهد چرا که این فرد مهارت تعهد پذیری را نیاموخته و دلیلش هم این است که ما آموزش‌های لازم را به این فرد نداده‌ایم.

تندگویان در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه علم بدون مهارت بی اثر است و مهارت بدون علم کم اثر است اظهار کرد: این جمله رهبری حقیقتا بهترین جمله‌ای است که می‌توان درباره تمام مباحثی که امروز مطرح شد به کار برد و آن را بیان کرد.

کد خبر 4774351