Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سید باقر میرعبدالهی مدیرکل تامین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین گرامیداشت هفته کتاب و تجلیل از کتابداران برتر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کتابداران با توجه به اینکه عینی‌ترین و واقعی‌ترین نوع مواجهه با مردم را در حوزه کتاب برعهده دارند می‌توانند بیشترین تأثیر را در ترغیب و تشویق مردم به کتابخوانی ایفا کنند و این نقش قابل انکار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: نقد‌های بسیاری به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور وجود دارد که نیازمند نگاه آسیب شناسانه است، اما با توجه به فضای تقدیر از کتابداران برتر ترجیح داده می‌شود که بازگوی این نقد را به زمان دیگری موکول کنیم.

میرعبدالهی با قدردانی از تلاش کتابداران، در خطاب به تلاشگران عرصه کتاب و کتابخوانی اضافه کرد: قدر خود را بدانید چرا که نقشی مهم در راستای رونق کتاب و کتابخوانی ایفا می‌کنید.

او ادامه داد: بی تردید بخش زیادی از انتظاراتی که در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی وجود دارد متوجه کتابداران است و این نقش و رسالت مهم همواره مورد توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

میرعبدالهی گفت: مهمترین نهاد فرهنگی که فعالیت خود را از پشت میز‌ها به میان مردم انتقال داده است، همین نهاد کتابخانه‌ها است.

انتهای پیام/ف

آیین گرامیداشت هفته کتاب در شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت ارشاد کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۱۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا

قرار بود نخستین دوره جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان تا پایان سال ۱۴۰۲ برگزار شود‌، اما نه خبری از برگزاری شد و نه خبری از اعلام فراخوان. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ حوزه کودک و نوجوان به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در سال 1402 مورد توجه مسئولان و مدیران قرار گرفت،‌ پس از بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران وتاکید معظم‌له بر تولید محتوا در این حوزه‌، رئیس جمهور نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب،‌ بخش کتاب‌های کودک و نوجوان را در اولویت قرار داد و از لزوم تولید محتوای مناسب در این حوزه سخن گفت.

حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان که چند سالی است، دغدغه بسیاری را برای فعالان این عرصه به وجود آورده است، ورود بی‌رویه و چمدانی کتاب‌های ترجمه و حضور کی‌پاپ‌ها و مانگاها در این حوزه در کنار کاهش روز به روز کتاب‌های چاپ اول در مقابل تجدید چاپی‌ها یکی از پویاترین حوزه‌های نشر را دچار مشکل کرده است.

 پس از توجه رهبر انقلاب و رئیس جمهور به این حوزه اگرچه مجموعه وزارت ارشاد و معاون فرهنگی نیز تلاش کرد، توجه خود را به این حوزه معطوف دارد،‌ اما در نهایت در سال 1402 اتفاقی برای این حوزه رخ نداد.

اضافه‌شدن جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان به جوایز خانه کتاب/ نگاه سیاسی نمایشگاه کتاب فرانکفورت با دعوت دوباره از سلمان رشدی

وزیر ارشاد در تیرماه در مراسم بزرگداشت یک نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اهمیت این حوزه،‌ از لزوم برگزاری یک جایزه ملی برای ادبیات کودک و نوجوان خبر داد. پس از آن یاسر احمدوند نیز تدارک جایزه بین‌المللی ادبیات کودک را حق نویسندگان و ناشران ایرانی دانست و گفت: در سال جاری اولین دوره این جایزه را برگزار می‌کنیم. توجه بیشتر به تشکل‌ نویسندگان، شاعران و تصویرگران ادبیات کودک در دستور کار ارشاد است.

چندی بعد علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب در گفت‌وگویی با تسنیم،‌ از نهایی شدن آیین نامه برگزاری جایزه خبر داد و افزود:  اعضایی به‌عنوان هیئت مؤسس از متخصصان حوزه کودک و نوجوان و نویسندگان این حوزه گرد هم می‌آیند،‌ تا مقدمات کار فراهم شود،‌ ان‌شاءالله امسال فراخوان اولین دوره برگزاری این جایزه اعلام خواهد شد‌، در تلاش هستیم تا این جایزه وجه بین‌المللی نیز داشته باشد.احتمالاً بخش ملی‌ این جایزه به صورت سالانه و بخش بین‌المللی‌ به صورت دوسالانه در حوزه‌های مختلف شعر، داستان، حوزه دانش در کتاب‌های کودک و نوجوان، حوزه تصویرگری و موضوعات دیگر برگزار می‌شود.

حالا، نه جشنواره‌ای برگزارش شده و نه خبری از اعلام فراخوان جشنواره است. خبرگزاری تسنیم برای پیگیری این وعده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سراغ معاون فرهنگی این وزارتخانه رفته است.

یاسر احمدوند از تصویب اساسنامه جایزه خبر داده و می‌گوید: اساسنامه به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است‌، جلسات متعددی با بخش‌های مختلف در داخل وزارتخانه برگزار شده و نظرات آن‌ها نیز اعمال شده است.

وی ادامه می‌دهد: حتما نخستین دوره این جایزه در سال 1403 برگزار خواهد شد و در ابتدای سال نیز فراخوان جشنواره اعلام شده و اطلاع‌رسانی‌‌ها انجام خواهد شد.

امروز،‌ کتاب کودک و نوجوان که همواره در دهه‌های متمادی به‌عنوان سکوی پرش ایران در بازارهای جهانی و امید نشر ایران مطرح بوده، نه تنها فاصله بسیاری از دوران طلایی خود گرفته بلکه این بیم وجود دارد که هویت گذشته خود را نیز از یاد ببرد،‌ در چنین شرایطی، دغدغه‌های اقتصادی بر دغدغه‌های فرهنگی سایه می‌اندازد. در سال‌های اخیر عمده فعالان بازار نشر از دغدغه‌های اقتصادی این صنف که موجب شده تا دغدغه‌های فرهنگی فدا شوند. اگرچه صرف برگزاری یک جایزه یا رویداد نمی‌تواند نجات‌بخش نشر کودک و نوجوان از آسیب‌های موجود باشد،‌ اما می‌تواند هم توجه‌ به آسیب‌ها را افزایش دهد و هم موجب دیده شدن کتاب‌های خوبی که در حجم انبوه کتاب‌های زرد پنهان شده‌اند‌، باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگسازی و ترویج کتابخوانی میان کودکان ضروری است
  • محفل باشکوه «امام حسنی ها» نشانه اثرگذاری گفتمان دینی است
  • جایزه ملی کتاب کودک و نوجوان در یک قدمی اجرا
  • ابتکار و انجام کارهای نو سرلوحه کار مسوولان کردستان باشد
  • توسعه فرهنگ کتابخوانی در احداث پارک‌های سنندج مورد توجه قرار گیرد
  • بنزین ارزان سی ان جی را از رونق انداخت
  • اثرگذاری خدمات شهرداری قم در کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • هیات خادم الرضا (ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است
  • مهیا کردن بستر لازم برای رونق کسب و کار نسل جدید
  • هیات خادم الرضا(ع) به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه ویژه داشته است