Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین - سید مرتضی احمدپور: معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی با بیان این‌که امکان ثبت ملی ۱۲ غذا و انواع خوردنی فراهم شده است، به همشهری می‌گوید: از شاخص‌ترین این غذاها می‌توان به کوفته تبریزی، آش محلی جلفا و کباب بناب اشاره کرد که برای بسیاری از شهروندان حتی در خارج از کشور شناخته شده و برنامه این اداره کل فراهم کردن ثبت تعداد بیشتری از این غذاهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد حمزه‌زاده با بیان این‌که ۲۸ سفره‌خانه سنتی در استان برای سرو انواع غذاهای محلی مجوز دریافت کرده‌اند، می‌افزاید: این سفره‌خانه‌ها از غذاهای متنوع محلی بیشتری را به نسبت رستوران‌های معمولی سرو می‌کنند و این غذاها می‌تواند سلیقه‌های مختلف را جذب کند.

جشنواره‌های خوشمزه

وی تاکید می‌کند: برگزاری جشنواره‌های مختلف مواد غذایی در استان از جمله جشنواره کباب بناب در سال‌های گذشته با موفقیت برگزار شده و این جشنواره‌ها توانسته است گردشگران خوبی جذب کند.

وی ارائه آموزش‌های لازم به کارکنان سفره‌خانه‌های سنتی برای سرو غذا، چیدمان سفره و رعایت نکات تشریفاتی را یادآور می‌شود و می‌گوید: با همکاری انجمن مجتمع‌های رفاهی، تفریحی و گردشگری استان و اتحادیه‌های مربوط، در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است و همچنان معتقد به توسعه این نوع از گردشگری به عنوان یکی از ظرفیت‌های مناسب اقتصادی در استان هستیم.

مسئول انجمن مجتمع‌های رفاهی، تفریحی و گردشگری استان نیز با اشاره به وضع پخت غذاهای محلی در آذربایجان‌ شرقی می‌گوید: رستوران‌دارهای استان و تبریز در سال‌های گذشته با وجود مشکلات زیادی که در تامین مواد اولیه سالم داشته‌اند، تلاش کرده‌اند غذاهایی با بهترین کیفیت پخت به مشتری ارائه دهند.

وحید علاقه‌بند می‌افزاید: به همین دلیل است که بنا به بررسی‌ها و نظرسنجی‌هایی که انجام داده‌ایم، گردشگران در سفر به تبریز از غذاهای محلی رضایت کامل دارند و اگر از موارد دیگر هم نارضایتی وجود داشته باشد، سعی کرده‌ایم با پخت غذای خوب جبران کنیم.

وی با بیان این‌که حدود ۳ هزار رستوران و غذاخوری در استان وجود دارد، عنوان می‌کند: از این تعداد حدود ۶۰ درصد، غذاهای محلی سرو می‌کنند، اما ۴۰ درصد غذاهای دیگر و فست‌فود پخت می‌شود و تنوع غذایی فست‌فودها به مراتب بیشتر از غذاهای سنتی است.

وی عنوان می‌کند: مهم‌ترین دلیلی که موجب شده است تنوع غذایی کمتری برای ارائه به مشتری در بخش سنتی داشته باشیم ریسک زیاد این کار است، زیرا غذا ماندگاری کمی دارد و یک رستوران‌دار متوسط نمی‌تواند تعداد زیادی از غذاهای محلی را آماده کند به امید این‌که گردشگری برای میل کردن این غذاها به رستوران وی بیاید، چرا که در پایان روز بدون مشتری این غذاها دورریز خواهد بود.

تمرکز بر جذب گردشگر

علاقه‌بند یادآوری می‌کند: بانوان آذری خود آشپزهای ماهری هستند که غذاهای محلی را به بهترین شیوه پخت می‌کنند و به همین سبب برای خوردن غذاهای محلی معمولا به رستوران نمی‌آیند و بیشتر چلوکباب برگ، چلوکوبیده و جوجه‌کباب که پختنشان در خانه نیاز به زغال و کباب‌پز دارد سفارش می‌دهند، اما انواع کوفته‌ها، خاگینه و انواع آش‌های محلی به‌راحتی در خانه پخت می‌شود و معمولا بهتر از رستوران‌ها هم هستند. بنابراین باید سرمایه‌گذاری بر حضور گردشگرانی متمرکز باشد که به این رستوران‌ها می‌آیند.

وی ادامه می‌دهد: برای این چالش ۲ راه‌حل ارائه شده است‎ْ‎. پخت برخی غذاهای خاص در روزهای مشخصی در هفته که البته نظر گردشگرانی را که یک یا دو روز در هفته در تبریز مهمان هستند، برآورده نمی‌کند و دیگری اختصاص تعدادی از رستوران‌ها در تبریز برای پخت غذاهای محلی به صورت اختصاصی و اعلام شده است که می‌تواند برای گردشگران هم جذاب باشد.

کد خبر 463664 برچسب‌ها سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۱۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی

گوزلی در برنامه طبخ غذای‌های گونه آبزی و عرضه آن در بین اهالی و دانش آموزان کم برخوردار روستای عنصرود در بخش مرکزی اسکو بر اهمیت مصرف غذا‌های دریایی و آبزیان در سبد غذایی مردم تاکید کرد و گفت: میزان سرانه مصرف غذا‌های دریایی در آذربایجان شرقی حدود ۸ کیلوگرم است که این میزان در کل کشور ۱۴ کیلوگرم بوده و از این نظر استان ما در رتبه‌های پایین مصرف قرار دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از انجام اقدامات لازم در جهت توسعه و ترویج مصرف غذا‌های دریایی در استان خبر داد و افزود: در این راستا هر ماه در یکی از روستا‌های کم برخوردار استان آذربایجان شرقی برنامه طبخ و عرضه غذا‌های گونه آبزی در دستور کار این سازمان قرار گرفته و امروز نیز شاهد طبخ ۳۰۰ پرس ماهی آماده و توزیع آن در بین اهالی و دانش آموزان کم برخوردار روستای هدف گردشگری عنصرود در بخش مرکزی اسکو هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • سه، دو ، یک «آشپز شو»
  • طبخ غذا‌های دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • طبخ غذاهای دریایی در مناطق کم‌برخوردار آذربایجان‌شرقی
  • افزایش 22 درصدی ارزش صادرات صنایع دستی از آذربایجان‌غربی
  • افزایش فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌شرقی
  • صنعت دامپروری در آذربایجان شرقی
  • (تصاویر) پشتو قالاسی، قلعه‌ صخره‌ای آذربایجان شرقی
  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی
  • آذربایجان شرقی تا سه‌شنبه بارانی می‌شود