Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سخنگوی دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق از اجرای اصلاحات بزرگ در ساختار کابینه این کشور خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از سومریه نیوز، «سعد الحدیثی» سخنگوی دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق اعلام کرد که تعدیلات بزرگی در ساختار کابینه ایجاد خواهد شد.
بر اساس این گزارش، وی گفت: انتخاب وزرای جدید خارج از چارچوب احزاب و فراکسیون‌های سیاسی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سخنگوی دفتر عبدالمهدی گفت: عبدالمهدی در تلاش است تا با انتخاب وزرای جدید و پیشنهاد آنها برای گرفتن رای اعتماد، به زودی در پارلمان حاضر شود.
وی ادامه داد: دولت کنونی عراق 6 وزیر مستقل دارد. اکنون نیز وی‌ می‌خواهد شمار این وزرا را افزایش دهد.

جزئیات قانون جدید انتخابات عراق
سخنگوی دولت عراق مهم‌ترین بندهای قانون جدید انتخابات را اعلام کرد.
" سعد الحدیثی" سخنگوی دولت عراق مهم‌ترین بندهای قانون جدید انتخابات را که اخیرا کابینه آن را تصویب و به پارلمان ارجاع داد، اعلام کرد که عبارتند از:
-نامزد انتخابات باید در زمان ثبت‌نام 25 سال سن داشته باشد.
-کسانی که پست‌های زیر را داشته باشند حق نامزدی در انتخابات را ندارند:
1.رئیس‌جمهور و معاونانش.
2. نخست‌وزیر و معاونانش.
3.وزرا و معاونان وزارتخانه‌ها.
4.رؤسای هیئت‌های مستقل و معاونانشان.
5.رؤسای طرف‌های غیرمرتبط با وزارتخانه و معاونانشان.
6. مشاوران.
7.استانداران و معاونانشان.
8.روسا و اعضای شوراهای استان‌ها.
9.کسانی که رتبه و درجه خاص دارند.
10.مدیرکل‌ها.
همچنین کسانی که پست‌های زیر را در قوه قضائیه دارند حق نامزدی در انتخابات را ندارند:
1.قضات.
2.اعضای دادستانی کل.
همچنین اعضای نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی حق نامزدی در انتخابات را ندارند.
اعضای شورای کمیته انتخابات و کسانی که پست‌های ارشد در کمیته انتخابات دارند و کارمندان کمیته انتخابات حق نامزدی در انتخابات را ندارند.
-پارلمان از 251 کرسی تشکیل می‌شود که 9 مورد آن برای اقلیت‌هاست پنج مورد برای مسیحی‌ها، یکی برای مندائیان، یکی برای ایزدی‌ها، یکی برای کردهای فیلی و یکی برای شبک‌هاست.
- انتخاب نامزدها برپایه اصل بالاترین رأی خواهد بود.
-کمیته انتخابات از دستگاه‌های الکترونیکی برای تسریع نتایج استفاده خواهد کرد و در صورت شکایت در هر مرکز رأی گیری کمیته به بازشمارش آرا به صورت دستی پایبند خواهد بود.
-مهاجر حق دارد در مکانی که اقامت دارد رأی بدهد و می تواند به حوزه انتخاباتی اصلی که از آنجا مهاجرت کرده رأی دهد.
-عراقیان مقیم خارج می‌توانند به نفع حوزه‌های انتخاباتی‌شان رأی دهند.
-اثر انگشت در جریان رأی‌گیری خصوصی(شامل نیروهای امنیتی و مسلح، زندانیان و کارمندان بیمارستان‌ها و بیماران) و عمومی ثبت می‌شود.
-در رأی‌گیری خصوصی کارت شناسایی از رأی‌دهندگان گرفته می‌شود و بعدا از طریق یگان‌هایشان بازگردانده می‌شود تا مبادا کسی که در رأی‌گیری خصوصی شرکت کرده در رأی‌گیری عمومی نیز شرکت کند.
-هر نامزد، حزب یا فراکسیونی که جزو لیست پیروز انتخابات است تنها بعد از تشکیل دولت می‌تواند به ائتلاف، حزب یا فراکسیون و لیست دیگر بپیوندد.
-هیچ نامزد پیروزی در انتخابات حق ندارد برای سمت وزیر یا پست عالیرتبه‌ای در حد وزیر در دوره انتخاباتی که در آن پیروز شده نامزد شود.

ارائه لایحه قانون بررسی اموال مسئولان عراق
دفتر عادل عبد المهدی، نخست وزیر عراق از آغاز طرح تهیه و تصویب طرح قانون "از کجا آورده ای؟" به زودی در این کشور خبر داد.
سعد الحدیثی، سخنگوی دفتر نخست وزیری عراق به خبرگزاری العراقیه گفت: هیئت دولت طرح قانون (از کجا آورده ای) را به منظور نظارت بر اموال و دارایی های مقامات عالی رتبه این کشور تدوین و ارسال خواهد کرد.
وی افزود: این طرح در چارچوب تلاش های دولت برای اجرای بسته اصلاحی تدوین می شود.
الحدیثی گفت: این طرح به زودی در هیئت دولت تدوین و پس از تکمیل تقدیم پارلمان می شود.
همچنین کمیسیون نفت و انرژی و منابع طبیعی در پارلمان قصد دارد مجوز قراردادهای نفتی را به منظور فراهم کردن فرصت شغلی برای بیکاران اصلاح کند.
هیبت الحلبوسی، رئیس این کمیسیون به روزنامه الصباح گفت: "این کمیسیون به صراحت وجود تخلف های بزرگ در قراردادهای نفتی با شرکت های بزرگ بین المللی برای بالا بردن تولید را به وزارت نفت گوشزد کرده است."

درخواست فرماندهی عملیات بغداد از معترضان
فرماندهی عملیات بغداد از معترضان در پایتخت خواست همچنان بعد مسالمت آمیز اعتراض‌های خود را حفظ کنند.
فرماندهی عملیات بغداد، با اعلام باز کردن خیابان اصلی پایتخت، از تظاهرات‌کنندگان خواست تا بعد مسالمت آمیز اعتراض‌های خود را حفظ و از اموال عمومی و خصوصی حفاظت کنند.
در بیانیه فرماندهی عملیات بغداد که در پایگاه خبری «بغداد الیوم»، آمده است که جاده «الطیران -الخلانی» به سوی خیابان «الجمهوریه-الشورجه» که خیابان اصلی پایتخت به شمار می‌آید، به منظور تسهیل آمد و شد شهروندان، باز شده است و ما از تظاهرات‌کنندگان در میدان التحریر و اطراف آن می‌خواهیم که بعد مسالمت آمیز اعتراض‌های خود را در مناطق الخلانی و السنک حفظ کنند و از اموال عمومی و خصوصی حفاظت کنند.
عراق از اول اکتبر شاهد آغاز اعتراضات خیابانی است. این اعتراضات به دلیل ایام اربعین حسینی متوقف شد اما از روز 25 اکتبر از سر گرفته شد و موج دوم این اعتراض‌ها تا به امروز در بغداد و نزدیک به ده استان مرکزی و جنوبی ادامه دارد.
جمعه شب، انفجار بمب در نزدیکی میدان التحریر، چندین قربانی گرفت. برخی منابع از انفجار یک بمب دست‌ساز و کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 12 نفر خبر می‌دهند اما نهاد رسانه‌ای امنیت عراق طی بیانیه‌ای، از انفجار چهار بمب صوتی خبر داد و شمار قربانیان را یک کشته و شانزده زخمی اعلام کرد.

انفجارهای بغداد وجود طرف سوم در هرج و مرج‌ها را ثابت می‌‌کند
کمیسیون حقوق بشر عراق درباره انفجارهای جمعه شب در بغداد اعلام کرد که این انفجارها وجود طرف سوم درهرج و مرج‌های ایجاد شده در کشور را ثابت می‌کند.
کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق، انفجارهای نزدیک میدان «التحریر» بغداد، تهدید بزرگی علیه امنیت تظاهرات‌کنندگان بود و در عین حال وجود طرف سوم را که به دنبال ناامنی و هرج و مرج در کشور است، ثابت می‌کند.
در بیانیه این کمیسیون که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «بغداد الیوم» منتشر شد، آمده است که این امر، مخالف کلیه حقوق بین‌الملل و اصول و توافقنامه‌های بین‌المللی حقوق بشر است.
در ادامه این بیانیه آمده است: ما از نیروهای امنیتی و هماهنگ‌کنندگان تظاهرات‌های مردمی می‌خواهیم که در ورودی‌های ایست‌های بازرسی منتهی به میدان‌های اعتراض، همکاری کنند تا مبادا طرف‌ سوم در عملیات‌های امنیتی نفوذ کند. سرویس‌های امنیتی نیز باید طرف‌های مسئول انفجارهای روز گذشته را شناسایی و دستگیر کنند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عراق تظاهرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۲۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظات حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حشدالشعبی

تعداد بازدید : 50 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 370 بمب افکن‌های اسرائیل طی ساعات اخیر دست‌کم سه بار پایگان نظامی کالسو در استان بابل عراق را بمباران کردند. کالسو مقر فرماندهی حشد الشعبی عراق و محل استقرار نیروهای زرهی و نیروهای تیپ ۲۷ سازمان حشد الشعبی است. در ابتدا تصور می‌شد این حمله کار آمریکاست اما پنتاگون رسماً اعلام کرد در این حمله نقشی نداشته و مقامات آمریکایی -احتمالاً از بیم حمله متقابل- به رسانه‌ها درز دادند که این حمله توسط جنگنده بمب افکن‌های رژیم صهیونیستی انجام شده است. لحظات این حمله و پس از آن را از دوازده زاویه در تابناک می‌بینید.

دیگر خبرها

  • آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد
  • لحظات حمله اسرائیل به مقر فرماندهی حشدالشعبی
  • حمله پهپادی به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • حمله به مقر نیروهای الحشدالشعبی در بغداد + فیلم
  • انفجار مقر فرماندهی حشد الشعبی در بابل عراق
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد +فیلم
  • انفجار در یک پایگاه نظامی در بغداد
  • وقوع هرگونه انفجار در عراق تکذیب شد /تایید شناسایی اشیا خارجی پرنده در حریم هوایی‌
  • قصد رئیس جمهور گرجستان برای وتوی قانون عوامل خارجی
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان