Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دولت انتقالی بولیوی که پس از کناره گیری «اوو مورالس» بر سر کار آمده، به نیروهای ارتش این کشور اجازه داد برای فرونشاندن اعتراضات متوسل به زور شوند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری منطقه تاس در بوئنوس آیرس، بر اساس مصوبه جدید دولت انتقالی بولیوی ارتش این کشور اجازه می یابد به منظور برخورد با معترضان و فرونشاندن اعتراضات در شهرهای این کشور آمریکای جنوبی دست به خشونت بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در همین رابطه کمیسیون آمریکایی حقوق بشر (IACHR) با هشدار در مورد این تصمیم اعلام کرد سند شماره 4078 مصوبه 15 نوامبر (24 آبان) دولت بولیوی به نیروهای مسلح این کشور اجازه می دهد از هرگونه خشونتی برای بازگرداندن نظم به کشور بهره بگیرند.
بر این اساس این سند ناقض استانداردهای حقوق بشر بین المللی بوده و به کارگیری خشونت برای سرکوب اعتراضات را توجیه می کند.
این در حالی است که آمارهای کمیسیون آمریکایی حقوق بشر از کشته شدن دست کم 23 نفر از زمان آغاز بحران سیاسی در بولیوی حکایت دارد.
همچنین در درگیری های بین معترضان و نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف این کشور بیش از 715 نفر زخمی شده اند.
در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 20 اکتبر (28 مهر ماه) بولیوی که در دور نخست آن مورالس رئیس جمهوری وقت پیروز شده بود، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در این کشور برگزار شد که در آن دستکم 10 تن جان باخته و بیش از 500 تن زخمی و مصدوم شدند.
روز یکشنبه 19 آبان‌ ماه (10 نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطقی تلویزیونی اظهار داشت: استعفایم را تقدیم می‌کنم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند. مورالس پس از دریافت پناهندگی از مکزیک، بولیوی را ترک کرد.
با این حال از زمان خروج مورالس از بولیوی، هواداران وی تظاهرات هایی را برگزار کردند و خواهان بازگشت مورالس به کشورش شدند. به دنبال این اعتراض ها درگیری هایی میان حامیان مورالس و نیروهای امنیتی رخ داده است.
پس از استعفای مورالس، جینین آنیس نائب رئیس دوم سنای بولیوی اعلام ریاست جمهوری کرد که این اقدام آنیس خشم حامیان مورالس را برانگیخت.

کشته شدن 5 طرفدار مورالس در بولیوی
پنج کشاورز در بولیوی که از طرفداران اوو مورالس، رئیس جمهور پیشین این کشور بودند در درگیری‌ها با پلیس و ارتش در نزدیکی کوچابامبا (Cochabamba) در مرکز بولیوی کشته شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات بولیوی کشته شدن هیچ فردی بر اثر خشونت را تأیید نکرده اند و تنها به دستگیری حدود 100 نفر اشاره کرده اند. این در حالیست که رسانه‌ها از کشته شدن دست کم هشت نفر در درگیری‌ها خبر می‌دهند.
کمیسیون حقوق بشر قاره آمریکا مرگ پنج نفر و زخمی شدن تعداد نامعلومی را تأیید کرده است. این کمیسیون با انتشار بیانیه ای، توسل غیر متعارف پلیس و ارتش به زور و به کارگیری سلاح گرم برای سرکوب تظاهرات در بولیوی را محکوم کرده است.
درگیری‌ها در حومه کوچابامبا روی داد و طی آن هزاران کشاورز با پلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان تلاش می‌کردند خود را به مرکز شهر برسانند و به دولت جدید رئیس جمهور موقت اعتراض کنند. ولی پلیس جلوی آن‌ها را گرفت و اجازه نداد از روی یک پل عبور کنند.
پلیس تظاهرکنندگان را متهم به حمل سلاح گرم کرده بود.
با فرا رسیدن شب، پلیس ضد شورش با کمک ارتش و یک فروند بالگرد اقدام به پراکنده ساختن تظاهرکنندگان نمود.

نگرانی درباره وخامت بیشتر اوضاع در بولیوی
17 نفر از ابتدای اعتراضات در بولیوی کشته شده اند که 14 نفر آنها از شش روز پیش، زمان فرار اوو مورالس به مکزیک کشته شده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر، روز شنبه "استفاده بیهوده و نامتعارف از زور توسط پلیس و ارتش" را در بولیوی محکوم کرد.
کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد استفاده افراطی از زور بسیار خطرناک است و می‌تواند به وخامت بیشتر اوضاع منجر شود.
میشل باشله همچنین گفت که 17 نفر از ابتدای اعتراضات در بولیوی کشته شده اند که 14 نفر از آن‌ها از شش روز پیش، زمان فرار اوو مورالس به مکزیک، کشته شده اند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «علت مرگ نخستین قربانیان، وقوع درگیری‌های خشن میان تظاهرکنندگان رقیب بود، ولی افرادی که به تازگی کشته شده اند به علت استفاده نامتعارف پلیس و ارتش از زور، جان خود را از دست داده اند. این رفتار بسیار خطرناک است و اوضاع را آرام نمی‌کند».
خانم باشله همچنین بازداشت‌های گسترده را محکوم کرده است. به گفته او بیش از 600 نفر از روز 21 اکتبر بازداشت شده اند. بسیاری از این افراد در روز‌های اخیر بازداشت شده اند.
کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر از مقامات بولیوی خواست تعداد افراد بازداشت شده، زخمی و کشته شده در جریان تظاهرات را اعلام کنند. وی همچنین خواستار تحقیقات سریع، بی طرفانه، شفاف و کامل درباره رویداد‌های بولیوی شد.

مورالس خواهان بازگشت به کشورش شد
رئیس جمهور سابق بولیوی گفت: باید به وی اجازه داده شود به کشورش بازگردد و دور پایانی ریاست جمهوری خود را به اتمام برساند.
اوو مورالس، در محل استقرارش در مکزیکو سیتی گفت: من برنامه ریزی برای بازگشت به بولیوی را شروع کرده ام. من نمی‌توانم خارج از کشورم باشم. من عادت کرده ام به عنوان رهبر اتحادیه و رئیس جمهور با مردم خودم باشم. من کار‌های زیادی انجام می‌دادم و اکنون بسیاری از چیز‌ها را از دست داده ام. وی گفت، اگر به وی اجازه داده شود به بولیوی بازگردد، طرحی برای شرکت مجدد در انتخابات جدید این کشور ندارد؛ که به عامل اختلاف میان وی و رقیب وی تبدیل شده است. تنها می‌خواهد دو ماه باقی مانده ریاست جمهوری خود را به پایان برساند.  
  اوو مورالس تا یکشنبه گذشته طویل المدت‌ترین رئیس جمهور در آمریکا لاتین در دوره معاصر بود، اما بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری به تقلب در این انتخابات متهم شد. وی تحت فشار مخالفان و ارتش بولیوی ناچار شد استعفا بدهد و به مکزیک پناهنده شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: مورالس بولیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۲۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان

مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی علیه لایحه قانونی "ماموران خارجی" در نزدیکی ساختمان پارلمان در مرکز تفلیس به راه انداختند که در جریان آن نیروهای ویژه امنیتی ۱۱ تن از مخالفان را به دلیل مقاومت در برابر پلیس بازداشت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی را علیه قانون عوامل خارجی در تفلیس برگزار کردند. عصر روز سه شنبه صدها نفر از مخالفان دولت در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان تجمع کردند تا مخالفت خود با تصویب لایحه قانونی "ماموران خارجی" را به نمایش بگذارند. 

به گزارش خبرنگاران حاضر، معترضان در  محوطه روبروی ساختمان پارلمان تجمع کرده، پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا را در دست داشته و علیه این قانون شعار می‌دادند. نیروهای پلیس نیز تلاش می‌کردند تا نظم و امنیت را برقرار کنند. بعد از ساعتی، نیروهای ویژه امنیتی وزارت کشور گرجستان در محوطه جلوی پارلمان در مرکز تفلیس ظاهر شدند و یک ماشین آب پاش هم به خیابان آورده شد.

پورتال رسمی وزارت امور داخلی گرجستان شب گذشته گزارش داد که نیروهای امنیتی مجبور  شدند 11 نفر را در جریان تظاهرات علیه قانون عوامل خارجی بازداشت کنند. به گفته مقامات انتظامی، معترضان فعالانه مقاومت کرده و به سمت پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کردند. به گفته این وزارتخانه، برای متفرق کردن جمعیت، تصمیم گرفته شد از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده شود.

در نتیجه مقابله شرکت کنندگان در اعتراضات، یکی از افسران نیروی انتظامی مجروح و به بیمارستان منتقل شد. علاوه بر این، معترضان به یک خودروی پلیس نیز خسارت وارد کردند.

وزارت امور داخلی گرجستان بار دیگر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در تجمعهای اعتراض آمیز خواست تا در چارچوب قانون اساسی، اعتراضات خود را اعلام کرده و برای برگزاری آن مجوز بگیرند. 

یک روز قبل از آن نیز نیروهای پلیس تفلیس 14 معترض به قانون ماموران خارجی را بازداشت کرد. طبق اطلاعات وزارت امور داخلی، متخلفان در مقابل ماموران نیروی انتظامی مقاومت کرده و به آنها توهین کرده بودند. از معترضان خواسته شده بود از پلیس اطاعت کنند و در غیر این صورت از زور استفاده خواهد شد.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان از  اقدام معترضان در تفلیس حمایت کرده و پلیس را متهم به دستگیری افرادی کرد که از دورنمای اروپایی این کشور دفاع می کنند. به گفته او، مردم باید آزادانه نظر خود را درباره قوانین کشور بیان کنند. 

در اول ماه آوریل، حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر لایحه مربوط به "عوامل خارجی" را به پارلمان معرفی کند که در مارس سال 2023 به دلیل اعتراضات گسترده از دستورکار پارلمان خارج شده بود. روز دوشنبه، در جریان بحث درباره این قانون در پارلمان، نمایندگان گرجستان هم با یکدیگر درگیر شدند.

چالش‌های عضویت گرجستان در اتحادیه اروپاپشت صحنه تغییرات در گرجستان چیست؟تظاهرات هزاران نفر در گرجستان علیه دولت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی از طرف آمریکا
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • بازگشت یکی از خدمه‌ های هندی کشتی توقیف‌شده در ایران به کشورش
  • بایدن این بار در زادگاهش با معترضان جنگ غزه مواجه شد
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز
  • اجازه بازگشت خدمه روس کشتی جنجالی توقیفی اسرائیل
  • ارتش اجازه هیچ تعرضی را به مرز‌های کشور نخواهد داد
  • بازگشت ملوان کشتی توقیفی توسط ایران به کشورش