Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@08:37:06 GMT

در دادگاه متهمان قاچاق ارز و پولشویی در مشهد چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۲۳۰۹

در دادگاه متهمان قاچاق ارز و پولشویی در مشهد چه گذشت؟

خبرگزاری تسنیم: نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات متهمان قاچاق ارز و پولشویی به صورت علنی در دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال گران در نظام اقتصادی در استان خراسان رضوی به ریاست قاضی منصوری و با حضور مقامات قضایی، متهمان، نماینده دادستان و اصحاب رسانه برگزار شد.‌

در ابتدا رئیس دادگاه با ذکر موارد قانونی تذکرات لازم را به حاضران در خصوص لزوم رعایت نظم و قانون طی فرآیند رسیدگی ارائه و پس از آن از نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی خواست تا به قرائت کیفرخواست صادره برای متهمین بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این هنگام قاضی صفری با حضور در جایگاه؛ اتهام 7 متهم این پرونده را مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق قاچاق ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان به مبلغ بیش از 9 هزار میلیارد تومان به نرخ روز اعلام و به صورت تفصیلی به تشریح اقدامات خلاف قانون این افراد پرداخت.

بر‌اساس کیفرخواست صادره که توسط نماینده دادستان قرائت شد این افراد با سوءاستفاده از تحریم‌ها، نوسانات قیمت ارز‌های خارجی، ضعف سیستم نظارتی بانکی و با همکاری تعدادی از دلالان ارزی و عوامل بانکی داخلی، اقدام به قاچاق انواع ارز از طریق مرز‌های هوایی می‌نموده‌اند.

در این هنگام بخش‌هایی از فیلم مستندات و کشفیات صورت پذیرفته توسط نهاد‌های امنیتی از اقدامات خلاف قانون متهمین در صحن علنی دادگاه پخش شد.

پس از تشریح اقدامات خلاف قانون این افراد توسط نماینده مدعی‌العموم؛ قاضی سید هادی منصوری ضمن تقدیر از حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در این جلسه خاطرنشان کرد: متهمین با استفاده از اظهارنامه‌های ارزی غیرواقعی با لحاظ درج مبالغ ارزی در آن و تبانی با برخی از کارمندان بانک مبادرت به قاچاق ارز می‌نمودند.

رئیس دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلال‌گران و مفسدان اقتصادی خراسان رضوی افزود: بیش از 290 اظهارنامه ارزی غیرواقعی در این فرآیند مبنی بر تایید غیرواقعی ورود ارز همراه به کشور تنظیم شده و این در حالیست که ارزی وارد کشور نمی‌شده است. بر این اساس این شبکه پس از دریافت اظهارنامه ارزی غیرواقعی به لحاظ درج و تایید غیرواقعی مبالغ ارزی از کارمند بانک، اقدام به جمع‌اوری مبالغ ارزی شامل دلار، ریال سعودی، درهم امارات و مانند آن با منشا داخلی از دلالان و صرافان غیرمجاز می‌نموده و به وسیله عوامل خود به صورت چمدانی و غیرقانونی از طریق دو فرودگاه بین‌المللی کشور به یکی از کشور‌های همسایه در جنوب قاچق نمی‌نموده‌اند.

پس از تشریح کلیات اقدامات خلاف قانون متهمین؛ رئیس دادگاه از نماینده بانک مرکزی حاضر در دادگاه ویژه خواست تا به ارائه مطالب خود بپردازند.

نماینده بانک مرکزی با حضور در جایگاه اعلام کرد: پرونده حاضر از حیث اعداد و ارقام ارز قاچاق شده به کشور بزرگترین پرونده قاچاق ارز در کشور محسوب می‌شود.

پس از اتمام اظهارات نماینده بانک مرکزی، قاضی منصوری با تشریح فرآیند رسیدگی خاطرنشان کرد: با تاکیدات رئیس کل دادگستری استان در این پرونده از نظرات کارشناسی به صورت دقیق استفاده شده است.

وی پس از بیان این اظهارات از نماینده گمرک خواست تا ضمن قرار گرفتن در جایگاه به ارائه مطالب خود بپردازد.

نماینده گمرک پس ازحضور در جایگاه ضمن تقدیر از دستگاه قضایی در زمینه برخورد با مفاسد به تشریح اقدامات خلاف قانون این متهمین پرداخت.

پس از اتمام اظهارات نماینده گمرک، قاضی سید هادی منصوری خاطرنشان کرد: متهمین در خلال اقدامات غیرقانونی خود به قاچاق ارز به مبلغ بیش از 9 میلیارد تومان با در نظر گرفتن نوسانات قیمت ارز‌های خارجی در سال 98 توام با پولشویی به همین میزان، مبادرت نموده‌اند و همچنین استفاده از سند مجعول و اخذ رشوه نیز از دیگر اتهامات این متهمین است که ان شاالله با قاطعیت، تصمیمات قانونی در مورد آن‌ها اتخاذ خواهد شد.

پس از آن رئیس دادگاه با ختم اولین جلسه؛ ادامه رسیدگی را به روز‌های آتی موکول کرد.

به گزارش تسنیم، 24 آبان ماه، غلامعلی صادقی، رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از برگزاری دادگاه علنی رسیدگی به جرایم متهمان پرونده قاچاق کالا و ارز و پولشویی در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: در آینده نزدیک شاهد رسیدگی به اتهامات هفت تن از افرادی که متهم به قاچاق ارز و پولشویی هستند خواهیم بود.

صادقی در پایان بیان کرد: این افراد با سوء استفاده از نوسان قیمت ارز‌های خارجی و سوءاستفاده از خلاء‌های موجود و ضعف سیستمی بانک مرکزی و ملی با همکاری تعدادی از دلالان ارزی و برخی عوامل بانکی به قاچاق انواع ارز و پولشویی اقدام کرده که به اتهامات این افراد در چارچوب موازین قانونی رسیدگی خواهد شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: دادگاه متهمان قاچاق ارز و پولشویی مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۲۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دور جدید دادگاه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین

دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی فردا آغاز می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات 104 نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به عنوان یک شخصیت حقوقی، فردا سه‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی حجت‌الاسلام دهقانی و مستشاران دادگاه مرتضی تورک و امین ناصری در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) به صورت علنی برگزار می‌شود.

گروهک تروریستی منافقین از خرداد 1360 و پس از عزل بنی صدر به صورت رسمی عملیات مسلحانه و ترور را برای مقابله با انقلاب مردم ایران برگزیده بود، در طول این سال‌ها دست به جنایات زیادی در حق مردم ایران زده است.

کارنامه جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین، تاریخی سیاه و ضد بشری را شامل می‌شود که سند قتل عام بیش از 17 هزار غیرنظامی ایرانی است.

در کارنامه این گروهک تروریستی فهرست بلندی از ترور شخصیت‌های سیاسی، علمی و مذهبی ایران وجود دارد؛ ترور 72 نفر از شخصیت‌های سیاسی کشورمان با انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی، ترور ناکام مقام معظم رهبری، ترور شهیدان رجایی و باهنر، ترور آیت‌الله دستغیب، آیت‌الله قدوسی و آیت‌الله مدنی، ترور صیاد شیرازی و ترور دانشمندان هسته‌ای از دیگر اقدام‌های تروریستی این گروهک است از این روی دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات این گروهک از سال گذشته آغاز شده است.

سخنگوی قوه قضاییه: محاکمه منافقین مطالبه جدی مردم ایران است

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به جنایات و اقدامات اعضای گروهک تروریستی منافقین 21 آذر 1402 آغاز و تاکنون 10 جلسه از دادگاه متهمان این پرونده برگزار و کیفرخواست متهمان توسط نماینده دادستان قرائت شده است.

متهمان پرونده

تشکیلات موسوم به مجاهدین خلق (معروف به گروهک منافقین)، مسعود رجوی، مریم قجر عضدانلو (معروف به مریم رجوی)، مهدی ابریشمچی، زهره اخیانی، فهیمه اروانی، مهدی براعی، مژگان پارسیایی، زهرا مریخی آهنگر کلایی، محمد علی توحیدی خانیکی، علی خدایی صفت، مهدی خدایی صفت، عباسعلی داوری فیضی پور آذر، سید مجید سید المحدثین، صدیقه حسینی، محمد طریقت منفرد، مهوش سپهری، قدسی خرازیان، مهناز سلیمانیان، محسن سیاه کلاه، مریم فضل مشهدی، بهشته شادرو، ژیلا دیهیم، ابوالقاسم رضایی، حمیرا حجتی امامی، محمود عطایی کاریزی، گلنار جواهری ساعتچی، مهریان حاجی نژاد، مرتضی اسماعیلیان مارنانی، دولت نوروزی منجیلی، زهرا بخشایی، محمد حیاتی، نیکو خائفی اشکذری، عذرا علوی طالقانی، جمیله ابریشم چی، محمود قجر عضدانلو، بدری پورطباخ و محمد جواد قدیری مدرسی از متهمان حاضر در این پرونده هستند.

فرهاد الفت، رویا احمدی موسوی، بهزاد نظیری، فرشته یگانه، معصومه بلورچی، یاسر جهان نژادی، فائزه خیاط حصاری محمدی، صالح رجوی، محمد سادات خوانساری، پرنیان سرآمد، حکیمه سعادت نژاد، حمیده شاهرخی امیری، ثریا شهری، پروین صفایی، محمود فخارزاده، عشرت محبت کار، علیرضا معدنچی، عباس میناجی مقدم، حمیدرضا اسحاقی، علیرضا امام جمعه، اسدالله اوسطی، فاطمه آدرسی، مصطفی آسیفی، زهره بنی جمالی، محمود بنی هاشمی، اسدالله بهرامی، علیرضا بهرامی، عزیز اله پاک نژاد، مهرافروز پیکر نگار، مریم حاج خانیان، احمد حنیف نژاد، پرویز خزائی، حسین دادخواه، فاطمه داوران، حسین ربوبی خبوشانی، سپیده ابراهیمی، بیژن رحیمی، آزاده رضایی، هادی روشن روانی، محمد سادات دربندی، فریدون سلیمی، عباس شاکری، سهیلا شعبانی، احمد شکرائی، سهیلا صادق، مهران صادق، طاهره ضیائی، کبری طهماسبی، رقیه عباسی، زهره عطریانفر، مهری علیقلی، مرتضی فخار، سید اسدالله فقیه دزفولی، ایرج فیض بوسجینی، پرویز کریمیان سیچانی، احمد گلپایگانی، فرید ماهوتچی حسینی، مهدی مددی الموسوی، سید محمود احمدی علون آبادی، سید جواد احمدی علون آبادی، اسماعیل مرتضایی، محمود معیری، رقیه ملک محمدی، حسن نظام الملکی، نسرین نظری علی‌آبادی، علی هادی‌زاده و الله‌کرم هوشنگی از دیگر متهمان این پرونده هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشریح ماجرای عفو مسعود رجوی توسط شاه
  • یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد
  • محاکمه بزرگ منافقین؛ داعشی‌های دهه ۶۰
  • تامین ارز کالای قاچاق در چهارراه استانبول/ بازار غیررسمی آرام می‌شود
  • دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین برگزار می‌شود
  • آغاز دور جدید دادگاه سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • آغاز دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین
  • آغاز دور جدید دادگاه رسیدگی به اتهامات گروهک تروریستی منافقین
  • محکومیت قاچاقچی سوخت در یزد
  • کیفرخواست پرونده متهمان فساد ارزی ۸۰۰ هزار یورویی صادر شد