Web Analytics Made Easy - Statcounter

آثار «افرا یا روز می‌گذرد»، «خشکسالی و دروغ»، «چیای سیپان»، «پایین، گذر سقاخانه»، «بازی معکوس»، «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دانیم»، «اعترافاتی درباره زنان» و «نقل سرخ» از میان ۳۰ اثر بازبینی شده موفق به حضور در این جشنواره شدند.

اولین روز از برگزاری این جشنواره صبح دیروز شنبه /۲۵ آبان/ با اجرای نمایش «پایین، گذر سقاخانه» در تالار شمس مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر که به کارگردانی «علی قبچاق» و نویسندگی مرحوم «اکبر رادی» به روی صحنه رفت، داستان ۲ کشتی‌گیر مورد احترام در محله به نام‌های «طاهر» و «فری» را روایت می‌کند که با یکدیگر اختلاف دارند و هر دو با چالش‌هایی روبرو می‌شوند.

«چیای سیپان» به کارگردانی کوروش انتظاری و نویسندگی رسول بانگین نیز ساعت ۱۵ همان روز در تالار شمس به اجرا درآمد.

این نمایش یک داستان عاشقانه دختر و پسری جوان است که با مخالفت نزدیکان خود مواجه می‌شوند و زندگی آن‌ها وارد مرحله جدید می‌شود و سختی‌های بسیاری را تجربه می‌کنند.

نمایش«بازی معکوس» به کارگردانی و نویسندگی علی صابررضایی در محل پلاتو سایه فرهنگسرای هنر شهرداری ارومیه به روی صحنه رفت.

این نمایش برگرفته از داستانی واقعی است، «حاج فتاح» پس از فوت همسرش به فکر تجدید فراش می‌افتد و با سماجت پسرش که قصد ازدواج دارد مخالفت می‌کند و همین موضوع آغاز مشکلات و اختلافاتی در خانواده می‌شود.

 نمایش «افرا یا روز می‌گذرد» به کارگردانی «نوید پیروزنیا» نیز در نخستین روز این جشنواره به روی صحنه تالار شمس رفت.

این اثر که نوشته بهرام بیضایی است داستان دختری به‌نام افرا را روایت می‌کند که توسط خانم شازده بدرالملوک به عنوان معلم سرخانه برای آموزش خواندن و نوشتن پسر عقب‌مانده اش «چلمن میرزا» استخدام می‌شود؛ خانم شازده از افرا می‌خواهد با پسرش ازدواج کند، اما افرا سر باز می‌زند و ماجرا شروع می‌شود.

در دومین روز از این جشنواره نیز «نقل سرخ» در ساعت ۱۰ صبح امروز یکشنبه در تالار شمس اجرا شد.

این نمایش به کارگردانی «جعفر وهاب‌پور» و نویسندگی آرش عباسی روایتی است درباره واقعه عاشورا که در آن هنرپیشه‌ها به‌صورت اجرای فرم در آن ایفای نقش می‌کنند.

«اعترافاتی درباره زنان»به کارگردانی هوشنگ بابایی و نویسندگی محمدامیر یاراحمدی  نیز به عنوان دومین اجرا امروز ساعت ۱۵ در تالار شمس اجرا شد.

این اثر درباره مردی به‌نام ابونصر است که سردبیر یک روزنامه است و درحالیکه که در زندگی شخصی‌اش از زنان هراس دارد حالا مجبور است مقاله‌ای درباره حقوق زنان بنویسد.

«خشکسالی و دروغ» به نویسندگی «محمد یعقوبی» و کارگردانی «رضا خوفی» ساعت ۱۷ امروز در پلاتو سایه به اجرا درآمد.

داستان این نمایش از این قرار است که امید وکیل است و به دلیل اختلافات زیاد از همسرش میترا جدا شد و اکنون با «آلا» ازدواج کرده است. اما روز تولد امید، میترا باز می‌گردد و ادامه داستان اتفاق می‌افتد.

در آخرین اجرای سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی، نمایش «چند روایت نامعتبر از آنچه نمی‌دانیم» ساعت ۱۹ در تالار شمس به روی صحنه رفت.

این اثر به کارگردانی «کریم علیخواه» و نویسندگی «رضا گشتاسب» سه روایت تنیده شده در مکان و زمانی نامعلوم را بیان می‌کند.

مراسم اختتامیه این جشنواره ۲۷ آبان در مجتمع فرهنگی و هنری ارومیه برگزار می‌شود و با پایان اجراهای منتخب سی‌ویکمین جشنواره تئاتر استانی اهالی خانواده تئاتر آذربایجان غربی منتظرند تا مشخص شود که کدام اثر نظر هیات داوران این جشنواره را به خود جلب کرده است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی جشنواره تئاتر هنری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی جشنواره تئاتر هنری آذربایجان غربی جشنواره تئاتر هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۲۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر

امیرحسین جوانی کارگردان جوان تئاتر درباره برنامه خود برای اجرای اثری نمایشی در سال جاری، به خبرنگار مهر گفت: بعد از مواجهه اولم با نمایشنامه «در انتظار گودو» در سال ۹۵ و آشنایی با فضای خاص این نمایشنامه، همیشه در فکر طراحی یک اجرای متناسب با شرایط و حال و هوای روز جامعه ایران برای این متن بودم. این فرصت به کمک سیامک صفری در سال ۹۷ مهیا شد و به مدت ۶ ماه با یک گروه دانشجویی که نخستین تجربیات صحنه‌ای خود را کسب می‌کرد، روی متن کار کردیم و در هشتمین جشنواره دانشجویی «ثمر» به صحنه بردیم. کار در آن دوره بهترین کار جشنواره شد و چندین جایزه دیگر را از آن خود کرد.

وی ادامه داد: جشنواره در سالن نوفل لوشاتو برگزار می‌شد و همین امر باعث شد مدیریت مجموعه از ما دعوت کند تا نمایش را در نوفل لوشاتو در قالب اجرای عمومی روی صحنه ببریم. ما «در انتظار گودو» را در سالن نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و هر شب با استقبال خوب تماشاگران مواجه شدیم.

جوانی تاکید کرد: متن «در انتظار گودو» یک کنجکاوی را در مخاطب بر می‌انگیزد و همین باعث پرمخاطب بودن این اثر می‌شود. گروهی که با این متن آشنا هستند به تماشای اجراهای مختلف از آن می‌نشینند تا ببینند که چگونه اجرا شده است و گروهی هم که آشنایی با متن ندارند همیشه اسمی از «در انتظار گودو» را شنیده‌اند و کنجکاوی‌شان در این باره است که ببینند این متن چه موضوعاتی را مطرح می‌کند و چه حال و هوایی دارد.

این کارگردان تئاتر یادآور شد: اجرای «در انتظار گودو» در آن سال با استقبال خوب مخاطبان همراه بود که شاید بیش از همه کنجکاوی خانواده تئاتر نسبت به این متن باعث این استقبال شد. دلیل دیگر تمرین‌های خیلی فشرده، دقیق و ظریف ۶ ماهه ما روی متن بود و به همراه گروه نمایش توانستیم اجرایی سر حال را برای این متن داشته باشیم. اجرا به جایی رسیده بود که صندلی‌ها خالی نبود و مخاطبان چند ردیف روی زمین می‌نشستند. من مجبور شدم در برخی شب‌ها طراحی اجرای خود را تغییر دهم تا میزبان مخاطبان باشیم.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تمایل به اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو» را داشته است، اظهار کرد: بعد از اجراهای موفق سال ۹۷ و ۹۸ «در انتظار گودو»، همیشه این سودا را داشتم که این نمایش می‌توانست اجراهای بیشتری را تجربه کند و همیشه به گروه می‌گفتم که دور جدیدی از اجرا را آغاز خواهیم کرد. متاسفانه شرایط مختلف از جمله شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این امر میسر نشود. پاییز سال ۱۴۰۲ فکر اجرای مجدد «در انتظار گودو» بار دیگر به ذهنم آمد. در ابتدا به سراغ گروه اولیه اجرا رفتم ولی آن‌ها امکان حضور در دور جدید را نداشتند. با سجاد افشاریان برای اجرای مجدد «در انتظار گودو» صحبت کردم و دوست داشتم با همراهی او دور جدید اجراها را روی صحنه ببرم. در پاییز سال گذشته به توافق رسیدیم و شروع به جمع‌کردن ایده‌ها و ایده‌هایی که در آن اجرای اولیه نمایش نبود رفتم. سپس شروع به گفت‌وگو با بازیگران جدید برای حضور در این نمایش کردم و حالا با بازیگران با سابقه تئاتر در حال تمرین هستیم تا نمایش را روی صحنه ببریم.

جوانی درباره زمان و مکان مدنظر برای اجرای مجدد نمایش «در انتظار گودو»، گفت: قرار است اواخر فصل بهار سال جاری و در تماشاخانه هیلاج، نمایش «در انتظار گودو» را روی صحنه ببریم.

وی درباره دلایل خود برای به صحنه بردن مجدد نمایش «در انتظار گودو»، یادآور شد: «در انتظار گودو» یکی از پر اجراترین آثار به صحنه رفته ادبیات نمایشی در جهان است و دلیل آن بعد فلسفی موجود در متن است که از زمان و جغرافیا فراتر است. جامعه‌ای که با مسایل اقتصادی و اجتماعی مختلف مواجه است با فضای ابزورد داخل متن ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به اتفاقات اقتصادی و اجتماعی ایران، خودم را به ۲ شخصیت اصلی این نمایشنامه نزدیک می‌بینم و از این رو این اثر برای جامعه امروز ما حرف برای گفتن دارد. ضمن اینکه اجرای دقیق و درست نمایشنامه «در انتظار گودو» می‌تواند مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی مدنظر خود برای این اثر نمایشی، توضیح داد: همیشه به نمایشنامه «در انتظار گودو» علاقه داشتم و هر چقدر که بیشتر ادبیات نمایشی جهان را مطالعه می‌کنم، این متن برایم خاص‌تر می‌شود چون مهندسی بسیار دقیق نویسنده اثر را روی این متن می‌بینم. «در انتظار گودو» واقعا در ادبیات نمایشی جهان کم‌نظیر است. خیلی زیاد به ساختار اصلی نمایشنامه وفادار هستم. بر اثر آزمودن روش‌های مختلف به این نتیجه رسیدم که هیچ چیزی بیشتر از آنچه ساموئل بکت در این متن گفته از عهده ما بر نمی‌آید. بکت آنقدر جهان دقیق، مهندسی‌شده و منظمی را طراحی کرده که یک دیالوگ یا یک توضیح صحنه بی‌علت نیست. من نه از سر یک ساده‌انگاری بلکه به دلیل درگیری ۶ ساله خود با این متن به این نتیجه رسیدم که توصیه‌های بکت بسیار توصیه‌های دقیق و به جایی هستند و به گروه اجرایی کمک خواهند کرد.

جوانی افزود: قسمتی از نمایش را به صورت فست موشن اجرا کردم که در آن هم به ساختار نمایشنامه وفادار هستم. چون مساله زمان را جزو کلیدواژه‌های بکت می‌بینم، قبض و بسط زمان در نمایشی که در آن سال طراحی کردم وجود داشت و در اجرای جدید هم تلاش می‌کنیم به آن طراحی برسیم و بازی زمان را که در ساختار نمایش هست در فرم هم پیدا کنیم.

کارگردان نمایش «در انتظار گودو» در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوارم در سال جاری هم برای این اجرا و هم اجراهای دیگر بازدید حداکثری از سوی مخاطبان تئاتر انجام گیرد زیرا جامعه ما به این اتفاق نیاز دارد. تئاتر بیش از آنکه در فضاهای خصوصی در جریان باشد باید در فضاهای عمومی و برای مخاطبان بسیاری در جریان باشد و امیدوارم تئاتر پرمخاطب دهه ۷۰ احیا شود. در شرایط جنگ جهانی تئاتر و موسیقی فعال بود و باید در جامعه ما نیز با وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی تئاتر فعال باشد زیرا تئاتر می‌تواند مامن و محفلی باشد که به آن پناه ببریم.

کد خبر 6086660 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • «دروغ پارلمانی» در پردیس شهرزاد بازگو شد
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • «دروغ پارلمانی» به شهرزاد آمد/ با دروغ همه چیز به دست میاد!
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش «آلاء» به تونس می‌رود
  •  منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می آید
  • منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید
  • «یاخته» منتخب جشنواره تئاتر رضوی به تماشاخانه مهر می‌آید