Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@10:15:04 GMT

چه عواملی بر کیفیت خواب بیماران موثر است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۳۵۸۴

چه عواملی بر کیفیت خواب بیماران موثر است؟

از اساسی‌ترین مشکلات بیماران بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کیفیت خواب آن‌ها است، در این بخش‌ها عوامل مخل آسایش دیداری و شنیداری مختلف وجود دارد که می‌تواند بر نتایج درمان بیمار تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش ایسنا،‌ اختلال خواب یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین استرسورهای بخش مراقبت‌های ویژه است. بیماران بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیز اختلال خواب را به عنوان یکی از استرس آورترین تجربیات خود و نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد ناراحتی در این بخش گزارش کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خواب برای ذخیره و بازسازی انرژی و بهبود وضعیت جسمی ضروری است و محرومیت از آن دارای نتایج فیزیولوژیک وسیعی برای بیماران بویژه بیماران بدحال است. کمبود و اختلال خواب جزء یکی از مهم‌ترین استرسورها محسوب می‌شود و با افزایش سطح کورتیزول و کاهش لنفوسیت‌ها و منوسیت‌ها منجر به سرکوب سیستم ایمنی می‌شود.»

در پژوهشی که در ارتباط با "تاثیر استفاده همزمان از گوش‌بند و ماسک چشمی در شب بر کیفیت خواب بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه" توسط تیم پژوهشگران متشکل از سیمین شرفی (دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند)، فاطمه حاجی‌آبادی (دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد)، مهدیه راضی(دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند) و مهناز بهرامی(دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد) انجام شده،‌ آمده است:« استفاده همزمان از گوش‌بند وماسک چشمی در بهبود کیفیت خواب بیماران بستری در بخش‌ مراقبت‌های ویژه موثر بود، بنابراین به عنوان یک روش ساده، کم‌هزینه و موثر می‌تواند در این بیماران مورد استفاده قرار بگیرد و در پیشگیری از عوارض ناشی از اختلال در خواب کمک کننده باشد.»

در این پژوهش که با جامعه آماری 73 بیمار بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های قائم(عج) و امام‌رضا(ع)مشهد انجام شده، آمده است:« پاسخ‌های منفی دیگر به کمبود خواب عبارتند از تغییر در تهویه و تنفس، انقباض عروق محیطی، تغییر حرکات معده‌ای_روده‌ای، تغییرات بیوشیمیایی خون و ادرار و افزایش تنش اسکلتی_عضلانی، کمبود خواب در ایجاد اختلال در عملکرد عضلانی راه‌های هوایی فوقانی تاثیرگذار است و به این ترتیب روند جداسازی بیمار از ونتیلاتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

محققان می‌گویند:« از آنجا که مراقبت از بیماران بدحال متکی به استفاده از انواع ابزارهای تکنیکی با آلارم‌های حمایتی متعدد و نیاز به وجود پرسنل رده‌های بالا که منجر به مشاوره‌ها و مکالمه‌های متعدد بر بالین بیمار می‌شود، است در نتیجه سر و صدا به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مختل کننده خواب در بیماران بدحال معرفی شده است. قرار گرفتن بیماران بخش‌ مراقبت‌های ویژه در معرض سروصدای زیاد باعث افزایش شمار بیدار شدن و کاهش زمان خواب می‌شود.

میانگین سروصدای شبانه در بخش مراقبت‌های ویژه در حدود 56 دسی‌بل با ماکزیمم 86 دسی‌بل است، در صورتی که در سال 1397، EPA توصیه کرد که سروصدای بیمارستان نباید به طور میانگین از 45 دسی‌بل در روز و 35 دسی‌بل در شب تجاوز کند و بعد از گذشت بیش از 40 سال این توصیه به قوت خود باقی است.»

شرفی و همکارانش می‌گویند:«موضوع مهم دیگر در این زمینه بحث ریتم گردشی است که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار خارجی بر این ریتم، نور و تاریکی است. در بخش مراقبت‌های ویژه نور همیشه وجود دارد. نور درخشان جهت بررسی بیمار و مشاهده دقیق و انجام مراقبت‌ها و نیز در هنگام پذیرش و انتقال بیماران لازم است. در معرض نور قرار گرفتن در طول شب باعث سرکوب ترشح ملاتونین و به دنبال آن اختلال در سیکل‌ خواب و بیدار شدن‌های مکرر و عوارض ناشی از بیخوابی می‌شود. گرچه سعی می‌شود درطی شب از شدت روشنایی این بخش کاسته شود ولی بسته به شدت بدحال بودن بیماران میزان این نور متفاوت است.»

در نتایج این پژوهش آمده است:« استفاده همزمان از ماسک چشمی و گوش‌بند می‌تواند به عنوان مداخله پرستاری موثر و هزینه‌ اثربخش در بخش‌های مراقبت‌های ویژه توسط پرستاران و مسئولین بخش‌های مورد توجه قرار گیرد تا به ارتقاء سطح کیفیت خواب بیماران کمک شود.»

این پژوهش در شماره چهارم مجله پرستاری مراقبت‌های ویژه منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مراقبت های ویژه بستری کیفیت خواب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۳۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات ویژه مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در تحویل سال نو

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مهدی سلطانی‌فر با اعلام این خبر اظهار کرد: این مؤسسه با توجه به پیش‌بینی حضور خیل عظیم زائران و مجاوران در مراسم تحویل سال 1403 حرم مطهر رضوی، تمهیدات ویژه‌ای را برای حفظ سلامت و آرامش‌خاطر آن‌ها، از ساعت 21 سه‌شنبه 29 اسفند 1402 تا 9 صبح چهارشنبه یکم فروردین 1403، اتخاذ کرده است.

وی گفت: به این مناسبت بیش از 160 پایگاه فوریت‌های پزشکی ثابت و سیار در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) به صورت آماده‌باش کامل فعال خواهد بود.

دکتر سلطانی‌فر افزود: همچنین سه بیمارستان سیار، پنج اتوبوس آمبولانس، افزون بر 40 دستگاه آمبولانس و بیش از 10 دستگاه موتورلانس در ایام تحویل سال نو در اماکن متبرکه رضوی و جوار حرم مطهر مستقر می‌شود.

وی تصریح کرد: ارائه خدمات اورژانس به زائران و مجاوران در این ایام خاص نیز با مشارکت بیش از هزار نیروی فوریت‌های پزشکی در این بارگاه ملکوتی انجام خواهد شد. 
 

فعالیت 14 پایگاه در ایام نوروز
در ادامه مدیر عامل مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی بیان کرد: از 29 اسفند 1402 تا 13 فروردین 1403(به جز ساعات تحویل سال نو) نیز 4 پایگاه به 10 پایگاه ثابت فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی افزوده می‌شود و در مجموع 14 پایگاه در این ایام به صورت شبانه‌روزی فعال خواهد بود. 

دکتر سلطانی‌فر با اشاره به استقرار 6 دستگاه آمبولانس در ایام نوروز 1403 در اماکن متبرکه رضوی گفت: میزان حضور نیروهای مؤسسه و خادمین سلامت رضوی نیز در این ایام در صحن و سرای رضوی تقویت خواهد شد. 

وی افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اورژانس 115، سپاه پاسداران، هلال احمر، خادمین سلامت رضوی، مدیریت عالی حرم مطهر رضوی، بیمارستان فوق تخصصی رضوی و بنیاد کرامت رضوی، از جمله نهادهای همکار این مؤسسه برای خدمات‌رسانی به ارادتمندان حضرت ثامن الحجج(ع) در نوروز 1403 هستند. 
 

تقویت خدمات دارالشفای امام(ع)
دکتر سلطانی‌فر گفت: دارالشفای امام(ع) واقع در دوربرگردان شیخ طوسی حرم مطهر هم با تقویت نیرو در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش‌های پزشکان عمومی، اورژانس و تزریقات، پانسمان و سرم‌تراپی در نوروز 1403 به ویژه ایام تحویل سال نو آماده ارائه خدمات درمانی به عموم بیماران داخلی و خارجی است. 
وی ادامه داد: همچنین بخش‌های رادیولوژی و آزمایشگاه دارالشفای امام(ع) در راستای ارتقای خدمات درمانی به بیماران به ویژه بیماران اورژانسی در تعطیلات نوروزی به صورت 24 ساعته فعالیت خواهد داشت و بخش همودیالیز این مرکز درمانی نیز در صورت نیاز بیماران کلیوی در شیفت شب فعال خواهد بود.

شایان ذکر است، مرکز فوریت‌های پزشکی حرم مطهر رضوی از طریق تماس با شماره‌ داخلی 2424 و شماره‌ عمومی 32002424، در تمام ساعات شبانه‌روز آماده‌ ارائه‌ خدمات به بیماران اورژانسی در این آستان مقدس است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • ارتقای سیستم مدیریت کیفیت بیمارستان‌ها برای جلب رضایت بیماران
  • ترخیص تولید از بخش مراقبت های ویژه | در سال «رشد تولید» چه بر تولید گذشت؟
  • بالا بردن کیفیت مدیریت بیمارستان‌ها برای جلب رضایت بیماران
  • بالا بردن کیفیت مدیریت بیمارستان ها برای جلب رضایت بیماران
  • برای خوشحال بودن این ۹ کار را هر صبح انجام دهید
  • ایجاد ۵۹۰ هزار شب خواب برای اقامت زائران رضوی
  • طرح ویژه گشت و مراقبت از عرصه‌های ملی دراستان سمنان اجرا می‌شود
  • تمهیدات ویژه مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی در تحویل سال نو
  • نیاز شدید انتقال خون اصفهان به تمام گروه‌های خونی / یاری‌گر بیماران باشید
  • مراقبت از نوزاد رها شده مشهدی در بیمارستان ادامه دارد