Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، چهار اپیزود با چهار داستان کوتاه از آسیب های اجتماعی. آسیب هایی که واقعیت دارند و زندگی را در خود گرفته اند. در هر بخش یک قرار گذاشته می شود و پیش می رود و می رسد به یک اتفاق... خوب یا بد... هرچه هست برگرفته از یک قرار است... قراری که می خواهد بگوید هیچ چیز اتفاقی نیست...

اپیزود اول؛ اسید پاشی

یک پسر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. یک دختر... هر دو با صورت های نصفه نیمه... بر روی زبان هر دو این جمله می آید که «من نصف صورتم سوخته... خودم سوزوندمش... با همین دستام...» و همه این ها از یک قرار شروع شد... ابتدا با قرار بازیگری؛ سپس به قرار دوستانه در پارک رسید و بعد هم تئاتر و کافه و در نهایت هم  قراری که انتظار می رفت عاشقانه پیش رود اما درست روی بام شهر به بوی سوختگی پیوند خورد. یک بطری اسید و دیگر هیچ...

اپیزود دوم؛ ازدواج

خواهر و برادری که به دنبال حل یک دغدغه هستند... دغدغه ای به نام ازدواج... خواهر دلهره بالا رفتن سن ازدواج برادر را دارد و برادر هم نگران از تنهایی بی انتها... خواهر قراری گذاشته... قرار ازدواج... او می داند یکی سن ازدواجش بالا رفته و هنوز تنها مانده و یکی هم به سن مناسبت نرسیده ازدواج کرده و همه این ها از قراری است که اگر به موقع پیوند نخورد آینده نامعلومی را رقم خواهد زد... آینده ای سؤال انگیز و پر از هیچ...

اپیزود سوم؛ قتل

دو پسر جوان ... شاید هم نوجوان... دو هم محله ای... دو رفیق و دو همراه... هردو سر توانستن و نتوانستن قرار می گذارند... قراری که از دزدی می گفت... قبلش یکی از دوستان خود را راهی محل قرار کرده بودند... «همه چیز از یه قرار شروع شد... اون قرار لعنتی»...

قرار بود شبانه به یک خانه اعیانی بزنند... خانه ای که بوی نافرجام یک ارتباط تلخ را می داد... قرار این جوانان هجوم شبانه و دست پر برگشتن بود... البته برگشتند اما نه با قراری که می خواستند که با یک جسد و دوستی که گرفتار زندان شد...

همه چیز از یه قرار شروع شد... اون قرار لعنتی... همون قراری که توانست آینده ای را تباه کند و برساند به هیچ...  

 اپیزود چهارم؛ دزدی و بخشش

سه نفر... یک دختر و دو مرد جوان... نگاهشان به یک انگشتر طلا... انگشتری که از نظر آنان دزدی است اما... اینکه طلای به دست آمده از هر راهی؛ را بفروشند و تقسیم کنند و به زخمی از زندگیشان بزنند... یا حقیقت را یافته و قرار درمان و نجات یک زندگی را پی بگیرند...

قرار دزدی این سه نفر به جریاناتی وصل می شد که تمامی نداشت جریاناتی از فقر و نداری گرفته تا درد بیماری... قراری که از دزدی به بخشش رسید و ذهن آنان را وصل کرد به اینکه در دست دزد نمی ماند جز هیچ...

«قراری» از جنس آسیب

«قرار» نمایشی است از گروه «پیدا» در شهرستان قروه، به نویسندگی و کارگردانی «یونس صحرارو» که به مدت یک هفته به اجرای عموم درآمد و به عنوان یکی از آثار راه یافته به جشنواره استانی کردستان انتخاب شد. 

به گفته «صحرارو» این نمایش با موضوع آسیب های اجتماعی در ۴ تابلو که هرکدام به یک معضل اجتماعی اشاره می کند نگارش شده و به اجرا درآمد.

او با بیان اینکه نمایش «قرار» در قالب داستان های کوتاه که هرکدام یک اپیزود و یک داستان جدا دارند شکل گرفته گفت که محتوای نمایش باز می گردد به اینکه هر اتفاقی در زندگی می افتد براساس یک «قرار» است. 

صحرارو در گفت و گو با خبرنگار مهر به عنوان نمایش  اشاره کرد. «در واقع زندگی پر از قرار است... قرار آدم با آدم و آدم با خود با جامعه و با هرچیزی که به قرار می رسد و ممکن است این قرار منجر به اتفاق بد یا خوب شود.»

مطابق اظهارات او داستان همه اپیزودها از یک قرار شروع می شوند؛ یک قرار ساده که تبدیل به مشکل بزرگی می گردد و باید دانست هر اتفاقی در زندگی می افتد؛ قراری است که گذاشته شده و در واقع حتی تولد و مرگ انسان هم براساس یک قرار شکل گرفته و پیش می رود.»

«صحرارو» ایده این نمایش را از محیط اطراف و جامعه گرفته و معتقد است هر آنچه در اطراف ما می گذرد را باید بیان کرد و نشان داد. 

کد خبر 4774553

منبع: مهر

کلیدواژه: نمایشنامه نویسی کارگردان تئاتر آسیبهای اجتماعی شهرستان قروه بوشهر زلزله شهرکرد ایلام گرگان شیراز هفته وحدت خطبه های نماز جمعه قزوین سفر استانی تئاتر کودک و نوجوان بیرجند بارش برف قیمت بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۳۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران

در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران قرار است آسیب‌های از جمله متکدیان، معتادین متجاهر، جمع‌آوری پسماند خشک غیر مجاز و دستفروشان ساماندهی شوند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، جلسه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران این بار در منطقه 7 با حضور سید محمد فیاض؛ مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران ، عبدالمجید رحمانی؛ دبیر مرکز رصد پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، شهردارمنطقه 7 برگزار شد.

در ابتدای جلسه نصراله آبادیان؛ شهردار منطقه 7 ضمن تاکید بر اینکه طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی با همه توان در منطقه 7 در حال اجراست به  ارائه گزارشی از فعالیت‌های اجرا شده در این منطقه پرداخت و گفت: شناسایی کلونی‌ها و پاتوق‌های تجمیع افراد جامعه هدف، تامین گشت حامی شهر و اتوبوس، ناامن سازی معابر و چهارراه‌ها، از حیث حضور و فعالیت افراد جامعه هدف، اجرای طرح ساماندهی کلونی‌ها و پاتوق‌های ویژه شهر تهران توسط واحد گشت فوریت‌های اجتماعی سازمان، مراقبت دائمی از نقاط آسیب نواحی به منظور صیانت از معابر، میادین و کلونی‌های پاکسازی شده، بهسازی فضاهای بی دفاع شهری و پاتوق‌های تجمیع مددجویان جامعه هدف، شناسایی زباله‌گردها و محل دپوی ضایعات، شناسایی مراکز غیرمجاز و فروش ضایعات تنها بخشی از اقدامات منطقه در فرآیند اجرایی شناسایی بود.

در ادامه سید محمد فیاض؛ مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران ضمن تشریح روند وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط با طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی افزود: این طرح باید در سه قالب گشت مشترک شهربان و نواحی، گشت پسماند و گشت آسیب‌های اجتماعی در مناطق اجرا شود.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه گشت شناسایی و مستندسازی، اطلاع به گشت‌های اجرایی ذیربط، ضبط و تحویل بار به ایستگاه‌های میانی از وظایف گشت مشترک شهربان و نواحی و همچنین جمع‌آوری و مستندسازی ضبط و تحویل بار به ایستگاه میانی، ارجاع عوامل به گشت‌های آسیب و توقیف و برخورد قضایی و انتظامی از وظایف گشت پسماند خواهد بود، گفت: اجرای مراحل جمع‌آوری زباله‌گردها و خودروهای غیر مجاز در چهارگام انجام می‌پذیرد.

فیاض افزود: در گام اول توسط شهردار ناحیه محل‌های غیرمجاز دپوی پسماند در محدوده ناحیه شناسایی و پس از انجام مستندسازی، مراتب جهت اخذ حکم قضایی به شهردار منطقه ارسال می‌شود، سپس در گام دوم باید با راه‌اندازی گشت حریم‌بان در هر ناحیه و در دو شیفت کاری جهت مشارکت در طرح و انجام گشت‌زنی و جمع‌آوری و اطلاع‌رسانی درباره محل‌های حضور زباله‌گردها و خودروهای غیرمجاز به واحدهای گشت پسماند صورت می‌پذیرد.

مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه راه‌اندازی 25 واحد گشت پسماند در دو شیفت با همراهی ضابطین قضایی یگان حفاظت توسط سازمان مدیریت پسماند جهت جمع‌آوری زباله‌گردها و توقیف خودروهای غیرمجاز حمل پسماند بر اساس احکام مطرح شده در گام سوم در صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با تشریح گام چهارم این طرح تأکید کرد؛ در صورت اثبات و احراز وابستگی عوامل زباله‌گرد و خودروی غیرمجاز حمل پسماند با پیمانکار طرف قرارداد با مجموعه شهرداری، در اسرع وقت برخورد قانونی با متخلف انجام خواهد شد.

ماموریتی برای ساماندهی دستفروشان در مترو نداریم

در ادامه عبدالمجید رحمانی دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران به تشریح چگونگی راه‌اندازی طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی پرداخت و گفت: با توجه به اهمیت رسیدگی و کاهش مباحث مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، نیازمند هماهنگی و همکاری بین بخشی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط هستیم.

رحمانی با اشاره به اینکه به منظور ساماندهی بصری شهر تهران در بحث متکدیان، معتادین متجاهر، جمع‌آوری پسماند خشک غیر مجاز و دستفروشان، در یک اقدام اصولی، باید چهره پایتخت اصلاح شود، افزود: طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی زمانی در شهر تهران به نتیجه مطلوب و دلخواه خواهد رسید که حمایت و همراهی تمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های متوالی را به دنبال داشته باشد.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی شهر تهران خاطرنشان کرد: از مجموعه کارهایی که در این طرح دنبال می‌شود؛ بحث ساماندهی مشاغل و زباله‌گردها با معاونت خدمات شهری است. بحث متکدیان، معتادان متجاهر، کودکان کار و خیابان و ساماندهی بی‌خانمان‌ها هم با سازمان خدمات اجتماعی است که ذیل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران باید کار را دنبال کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روند رشد آسیب‌های اجتماعی در قزوین متوقف شد
  • تاب‌‌آوری زنانه، قدرت مادرانه
  • اجرای مستمر طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در محلات تهران
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • ساماندهی دستفروشان در قالب طرح ویژه شهرداری تهران
  • روایت زندگی شهید حسین نیا از زبان خانواده شهید
  • روایت زندگی شهدا از نگاه مستندسازان رادیویی
  • نگاهی به تاریخ جهان در مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست»
  • چرا زندگی پس از زندگی هنوز پربیننده است؟
  • حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال