Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود نقدی پور روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا، با تاکید بر اینکه عرصه فنی و اقتصادی هر کشوری بر توانمندی‌های دانش‌بنیان آن استوار است، افزود: بر همین اساس همه استادان، دانشجویان، فناوران و جوانان عرصه علم و البته نظام برنامه‌ریزی کشور بایستی به سمت توسعه هرچه بیشتر اقتصاد داخلی مبتنی بر علم و فناوری حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بیانیه تفصیلی گام دوم انقلاب ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و ترسیم مسیر پیش روی کشور در ۴۰ ساله دوم و ضرورت عبور از اقتصاد خام‌فروشی به اقتصاد دانش‌بنیان به‌عنوان یکی از اصول اصلی این بیانیه، نقش دستگاه‌هایی همچون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آموزش و پرورش را نقشی بسیار تاثیرگذار و اساسی دانست.

این دانشیار دانشگاه با اشاره به اتفاقات سال‌های اخیر و شکل‌گیری بیش از ۴ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور، این اتفاق را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: خوشبختانه این شرکت‌ها با درآمد حدود ۹۰ هزار میلیارد تومانی، زمینه‌ اشتغال مستقیم ۳۰۰ هزار نفر را فراهم کرده‌اند.

 وی گفت: ورود مناسب شرکت‌های فناور مستقر در پارک‌ها و مراکز علمی به عرصه بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در بخش‌های مختلف و پتانسیل این بخش برای جذب بیکاران تحصیل‌کرده دانشگاهی که روز به روز شاهد افزایش آنان در جامعه هستیم، به طور حتم بیانگر ضرورت توجه هرچه بیشتر به این حوزه است.

نقدی پور علم را زمینه‌ساز افزایش قدرت و پیشرفت کشورها دانست و افزود: به طور حتم دستیابی کشورمان به رتبه چهارمی دنیا در حوزه علوم نانویی و پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های زیست فناوری و پزشکی حاصل سرمایه‌گذاری و توجه مطلوب دولت به عرصه‌های جدید علمی بوده است.

وی در ادامه، حمایت از ورود محصولات دانش‌بنیان به بازار را بسیار مهم خواند و گفت: با وجود بومی‌سازی بسیاری از تجهیزات و کالاهای وارداتی، دیگر نباید شاهد واردات هر گونه اقلام مشابه باشیم، در غیر این‌صورت و با واردات اینگونه تجهیزات تنها سرمایه کشور را هدر می‌دهیم و برای سایر کشورها اشتغال ایجاد می‌کنیم.

به اعتقاد این عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، وجود ساختارهای سنتی وناکارآمد، قوانین دست و پاگیر، موازی‌کاری در حوزه حمایت و ارائه تسهیلات به بخش دانش‌بنیان، استقبال نکردن بخش‌های مختلف داخلی از محصولات بومی‌سازی شده از جمله مشکلات اصلی حوزه دانش‌بنیان کشور است.

وی بیان کرد: هم اکنون بسیاری از بخش‌های مختلف کشور از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی، نیروگاهی، پزشکی و بیمارستانی، ساختمانی می‌توانند نیازمندی‌های خود را از شرکت‌های فناور داخلی تامین و از خروج ارز آن هم در شرایط اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان جلوگیری کنند.

برچسب‌ها اقتصاد نفتی خام فروشی حوزه دانش بنیان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد نفتی خام فروشی حوزه دانش بنیان اقتصاد نفتی خام فروشی حوزه دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۴۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گشایش یافت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن در یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس، عصر امروز ۲۸ فروردین رسما با حضور معاون اول رئیس جمهور گشایش یافت تا بخشی از نیاز کشور به این محصول وارداتی و ارزبر، تأمین شود. 

سیدمحمد کاظم زاده، قائم‌مقام مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص حوزه‌های فعالیت این شرکت گفت: فعالیت این شرکت در زمینه تولید انواع ایمپلنت‌های ارتوپدی از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و به صورت تخصصی در حوزه ساخت انواع ایمپلنت‌های حوزه تروما (شکستگی‌های ناشی از سوانح) مشغول فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه سایت نخست تولید ایمپلنت‌های ارتوپدی این شرکت در شهرک صنعتی مینودشت در استان گلستان واقع شده است، گفت: درحال حاضر ۱۲۰ نفر در این مجموعه مشغول فعالیت هستند. نخستین شرکت ایرانی هستیم که در این حوزه، موفق به اخذ استاندارد اتحادیه اروپا (CE) شده‌ایم.

به گفته وی، درحال حاضر بیش از ۱۵۰ مرکز درمانی داخل کشور از ایمپلنت‌های ترومای تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند. تاکنون بیش از ۴۵۰ هزار عمل جراحی با استفاده از محصولات تولیدی شرکت پویندگان پزشکی پردیس در سراسر کشور انجام شده است. 

کاهش ۹۹ درصدی سهم واردات ایمپلنت‌های حوزه تروما به همت دانش‌بنیان‌های داخلی

وی تصریح کرد: حدود ۱۷ سال قبل و زمانی که فعالیت شرکت در استان گلستان آغاز شد، واردات محصولات ارتوپدی در حوزه تروما سالانه بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار بود و عملا ۱۰۰ درصد وابسته به محصولات خارجی بودیم. اما خوشبختانه  طی۲ دهه فعالیت این شرکت دانش‌بنیان و همچنین سایر تولیدکنندگان داخلی، امروز میزان واردات در حوزه تولید ایمپلنت‌های تروما تقریبا به زیر یک درصد رسیده و رقم ارز تخصیص‌داده شده برای واردات این بخش کمتر از ۵۰۰ هزار دلار بوده است. 

کاظم زاده افزود: از سال ۱۳۹۸ با توجه به نیاز‌های روزافزون کشور در حوزه پروتز‌های تعویض مفصل زانو و لگن، با همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین، صندوق نوآوری و شکوفایی اقدام به راه‌اندازی سایت جدید تولیدی به منظور توسعه محصولات حوزه پروتز مفصل زانو و لگن در پارک فناوری پردیس کردیم و امروز با تلاش حدود ۴ ساله همه پرسنل مجموعه، شاهد بهره برداری از خط تولید جدید پروتز مفصل زانو و لگن هستیم که در آینده نزدیک، بخش اعظم نیاز‌های کشور به پروتز‌های این حوزه را مرتفع خواهد کرد. 

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه از لحاظ سطح کیفیت محصولات تولیدی و سطح فناوری به کار رفته، شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توانسته‌اند نیاز کشور را مرتفع کنند و برخی از شرکت‌ها که در رأس آن شرکت ما قرار دارد، موفق شده اند محصولات تولیدی ترومای تولیدی خود را به کشور‌های مختلف جهان صادر کند. شرکت‌های ایرانی فعال در این حوزه، بازار بسیار خوبی در کشور‌های منطقه دارند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر محصولات تولیدی شرکت دانش‌بنیان پویندگان پزشکی پردیس در ۱۵ کشور جهان ثبت (رجیستر) شده است و در حدود ۷ کشور از محصولات تولیدی این شرکت استفاده می‌کنند. 

ورود به عرصه تولید محصولات های‌تک پروتز‌های مفصل زانو و لگن

کاظم زاده با اشاره به پیچیدگی‌های تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گفت: تنها کشور‌های محدود چندملیتی که در رأس آنها شرکت‌های آمریکایی قرار دارند، بیشتر بازار این حوزه را در اختیار دارند و بالغ بر ۹۵ درصد بازار کشورمان نیز در اختیار این چند شرکت بزرگ است. با توجه به پیچیدگی‌های ساخت و انحصاری که در این حوزه توسط شرکت‌های آمریکایی ایجاد شده بود، عملا قدرت رقابت از همه شرکت‌ها سلب شده بود.

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: با توجه به پیام نوروزی رهبری که سال ۱۴۰۳ را سال «رشد تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کرده‌اند، امیدواریم شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی که قدرت تحرک و شتاب‌دهی بالایی در اقتصاد کشور دارند، بتوانند با حمایت‌های صورت گرفته، این منویات را به ثمر برسانند. امیدواریم سال جدید، سال پررونقی برای کشور باشد و بتوانیم با هم‌افزایی بین بخش خصوصی و دولتی و همراهی و حمایت دولت در آینده نزدیک به افق‌های مدنظر کشور دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • قانون جهش دانش‌بنیان مهم‌ترین سرفصل کاری معاونت علمی در ۱۴۰۳
  • شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند
  • شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای رشد تولید هستند
  • معاون اول رئیس جمهور: حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها است
  • شرکت‌های دانش بنیان، نماد اصلی جهش تولید و مشارکت مردم/ حمایت از حرکت‌های دانش بنیان، وظیفه همه وزارتخانه‌ها
  • مخبر: پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • پارک علم و فناوری پردیس باید به شهری در تراز جهانی تبدیل شود
  • خط تولید پروتز‌های مفصل زانو و لگن گشایش یافت
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش بنیان توسط ایرانیان خارج از کشور