Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:44:10 GMT

اخطار چین به هند در مورد ارتباط با دالایی لاما

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۴۷۲۷

اخطار چین به هند در مورد ارتباط با دالایی لاما

نشریه " تایمز او ایندیا" روز دوشنبه نوشت: ماه گذشته بود که ایالت جامو  و کشمیر به صورت رسمی به دو منطقه لاداخ و جامو و کشمیر تقسیم بندی شد. این دو منطقه به صورت مستقیم تحت نظارت دولت مرکزی هند اداره خواهند شد.

پس از اجرا شدن این تصمیم دولت هند، گنگ شیانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای گفت: دولت هند از تشکیل دو منطقه جامو و کشمیر و لاداخ که بخشی از خاک هند را تحت کنترل دولت این کشور قرار می دهد خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چین این اقدام را محکوم می کند و با آن مخالف است. این اقدام هند غیر قانونی و مردود است و حقیقت تعلق این مناطق به خاک چین را تغییر نمی دهد.

پس از آن چین بار دیگر به هند اخطار داده است که مقام های این کشور نباید هیچ رابطه ای با تبتی های در تبعید در هند داشته باشد.

بر اساس گزارش رسانه های هند، این اخطار چین به هند پیش از آغاز نشست سرمایه گذار های جهانی هیماچال در شهر دارامشالا منتقل شده است. این نشست هفته گذشته در شهر دارامشالا برگزار شد.

شهر دارامشالا در ایالت هیماچال پرادش مرکز فعالیت رهبران تبتی محسوب می شود.

هند در پاسخ به این اخطار چین اعلام کرده است که دالایی لاما اجازه انجام هیچگونه فعالیت سیاسی را ندارد و نشست برگزار شده در دارامشالا نیز هویت سیاسی ندارد.این درحالی است که نارندرا مودی نخست وزیر هند و شی جین پینگ رییس جمهوری چین هفته گذشته در حاشیه اجلاس بریکس در برزیل با یکدیگر دیداری مثبت با یکدیگر داشتند.

چین به شدت مخالف هرگونه ارتباط مقام های هندی با دالایی لاما رهبر تبعید شده تبتی است.

در سال ۲۰۱۷، سفر رهبر تبتی به ایالت  اروناچال پرادش واقع در شمال شرق هند، سبب افزایش تنش میان دهلی نو و پکن شد.

چین دالایی لاما را  یک رهبر جدایی طلب  می داند. این  کشور اعلام کرده است که این رهبر تبتی پس از شکست شورش مسلحانه وی در سال ۱۹۵۹ به هند متواری شده است.

اعتراض چین به سفر این رهبر تبتی به ایالت اروناچال پرادش همچنین از اختلافات مرزی هند و چین نشات می گیرد.

چین ایالت ارناچال پرادش را به عنوان تبت جنوبی می داند و آن را بخشی  از خاک خود اعلام  کرده است. پکن همچنین از صدور روادید برای مردم ایالت ارناچال پرادش خودداری می کند.

این درحالی است که هند منطقه توانگ در ایالت ارناچال پرادش را بخش جدایی ناپذیر این ایالت و در نتیجه در  محدوده مرزهای جغرافیایی خود می داند و اعلام کرده این منطقه از سال ۱۹۵۰ تاکنون هر ساله  در پارلمان های ایالتی و مرکزی نماینده داشته است.

هند همچنین  مدعی است که چین هم ۳۸ هزار کیلومتر مربع از فلات "اکسای" چین را به تصرف خود درآورده است.

برچسب‌ها هند چین دالایی لاما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند چین دالایی لاما هند چین دالایی لاما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۴۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده صادق تحول جدی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد

احمد وحیدی روز یکشنبه در نشست شورای معاونان وزارتخانه بار دیگر از نیرو‌های مسلح، ستاد کل نیرو‌های مسلح و شورای عالی امنیت ملی به دلیل انجام این عملیات غرورآفرین تقدیر کرد و افزود: وعده صادق یک عملیات بسیار بزرگ بود که با وجود توان پدافندی آمریکا، انگلیس و فرانسه در حمایت از رژیم صهیونیستی با موفقیت انجام شد.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستیبیش از ۲۰ سال سرمایه‌گذاری کرده و از حمایت‌های تمام عیار رژیم آمریکا م برخوردار بوده است، اما جمهوری اسلامی ایران تنها با اتکا به خدای متعال و توان دفاعی خود متکی است و باید به اقتدار و عزتی که جوانان فرهیخته و دانشگاهی ما خلق کردند، افتخار کرد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه ابعاد این عملیات بسیار حائز اهمیت و قابل واکاوی است، اضافه کرد: مهم‌تر از این عملیات، تصمیم بزرگ و عظمت آفرینی بود که در سایه رهنمود‌های حکیمانه و شجاعانه رهبر فرزانه انقلاب برای اجرای این عملیات اتخاذ شد.

وحیدی، دوراندیشی رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی را عامل اصلی تصمیم‌های بزرگ در کشور دانست و یادآور شد: این تصمیمات بزرگ همواره راه انقلاب را در عرصه‌های خطیر گشوده است، هر چند عده‌ای اندک که سروصدای بلندی دارند از روی حسادت و بغض نخواهند این تصمیمات بزرگ را ببینند و بپذیرند.

وی خاطرنشان کرد: البته مردم بزرگ ایران و جوانان آن قدرشناس هستند. دانشگاهیان و فرهیختگان جامعه باید به این تصمیمات بزرگ که جهان با حساسیت نظاره‌گر آن بود و درباره این عملیات، دستاورد‌های آن و تغییر و تحولاتی که در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی گذاشته است، بحث، گفتگو، تحلیل و ارزیابی کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • توصیف دقیق عملیات وعده صادق از زبان رهبر انقلاب
  • فصل جدید ترکیه-حماس؟
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • پلمب ۲۰ واحد صنفی متخلف در سرچهان
  • وعده صادق تحول جدی در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کرد
  • ماجرای ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی | نماینده‌ای داشتیم که به «مهسا امینی» فقط فحش نمی‌داد!
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد
  • سقوط ۲ بالگرد نظامی در ژاپن؛ ۸ نفر کشته و ناپدید شدند
  • پنج اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟
  • ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی در مورد چه بود؟