Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@01:22:42 GMT

ایجاد دو زنجیره تولید و تأمین زیتون در گیلان 

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۵۷۰۴

ایجاد دو زنجیره تولید و تأمین زیتون در گیلان 

حجت جواد زاده روز  دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به بررسی و ارزیابی شرایط و ضوابط استقرار زنجیره زیتون در استان  اظهار داشت:  در راستای ایجاد زنجیره‌های یکپارچه تأمین نیاز زیتون بازدیدهایی از کارخانه‌های فرآوری و روغن‌کشی زیتون شهرستان رودبار انجام شد .

وی با بیان اینکه استان گیلان با وجود بیش از ۷۰ کارخانه فرآوری در حوزه زیتون بیش از ۳۷ هزار تن مواد اولیه زیتون نیاز دارد، افزود: در مرحله اول، دو زنجیره زیتون در سطح فرآوری و تولید زیتون شناسایی و هدف‌گذاری شد که مقدمات لازم جهت ایجاد آن‌ها در دست اقدام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جواد زاده ادامه داد: ایجاد این زنجیره  موجب کاهش هزینه‌ها و تسهیل در دسترسی به نهاده‌ها، ارتقای دانش و فناوری تولید، توسعه بازارهای فروش و تأمین نیازهای مشترک مشتری و سلامت محصول خواهد شد.

وی تأکید کرد: این زنجیره در بخش زیتون به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه‌های اتصال بین مصرف ‌کننده‌ها و تولیدکننده‌ها (باغداران زیتون) خواهند بود.

گیلان به لحاظ  مساحت باغهای زیتون و تولید این محصول، رتبه سوم کشور را دارد . زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد. سال گذشته زیتون کاران رودبار از افزون بر هشت هزار هکتار بارور خود، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند.

برداشت زیتون در شهرستان رودبار با رقم زودرس ماری آغاز می‌شود و با رقم روغنی پایان می‌یابد.
گلوله ، زرد ، ماری ، روغنی ، فیشمی ، شنگه ، مانزالینا ، کنسروالیا و آربیکن از رقم های زیتون تولیدی باغداران  گیلانی  است.
۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها ، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار، یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد.

شهرستان رودبار در ۶۷ کیلومتری جنوب مرکز استان گیلان واقع است.

برچسب‌ها زیتون گیلان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زیتون گیلان زیتون گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۵۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش عملکرد زنجیره تولید سرب نخلک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ علیرضا خوش‌مقام گفت: عملکرد این شرکت همسو با شعار سال ۱۴۰۲ (مهار تورم و رشد تولید)، با تلاش همکاران و همگرایی با راهبر، از میزان تولید مدت مشابه پارسال و نیز سطح اهداف برنامه‌ریزی شده فراتر رفت.

وی افزود: «تولید کنسانتره» این مجتمع، پارسال افزایش حدود ۴۵ درصدی را درمقایسه با سال ۱۴۰۱ تجربه کرد. همچنین، عملکرد بخش «استخراج ماده معدنی» ۴۳ درصد، «حفاری اکتشافی» ۱۴ درصد و «فروش محصول» ۲۶ درصد در مقایسه با آمار ۱۴۰۱ افزایش حاصل شد.

مدیر مجتمع معدنی سرب نخلک با اشاره به افزایش عملکرد پارسال این مجتمع درمقایسه با برنامه، گفت: مجتمع معدنی سرب نخلک سال گذشته، در بخش «استخراج ماده معدنی» ۷۸ درصد، «حفاری اکتشافی» ۱۳ درصد، «تولید کنسانتره» ۳۹ درصد، و «فروش محصول» ۲۸ درصد درمقایسه با برنامه افزایش داشت.

خوش‌مقام با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای افتتاح شده در سال ۱۴۰۲ افزود: طرح مکانیزه کردن معدن (اسپیرال)، مرحله نخست کارخانه ۲۰ هزار تنی فرآوری کنسانتره سرب، ساخت و بهره برداری از طرح‌های زیست محیطی (تیکنر، فیلتر پرس و ژئوممبران) و نیز ساخت راه دسترسی به معدن، از طرح‌های افتتاح شده است.

وی گفت: سرمایه گذاری این طرح ها، ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی مستقیم آنها، ۱۲۰ نفر بوده است.

مجتمع معدنی سرب نخلک یکی از قدیمی‌ترین معادن زیرزمینی کشور است که در منطقه انارک و در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • پایان آدم ربایی ۲ پسر جوان در رودبارجنوب
  • پایان آدم ربایی دو پسر جوان در رودبارجنوب
  • نظارت هوشمند بر زنجیره تامین تجهیزات و ملزومات پزشکی
  • مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد
  • ۴ شهر استان کرمان دچار آبگرفتگی شدند
  • اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۳
  • آماده باش راهداران رودبار جنوب
  • افزایش عملکرد زنجیره تولید سرب نخلک
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • زنجیره های تولید دامی در مازندران ایجاد می شود