Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@11:09:50 GMT

بهره ایران از تجارت حلال اندک است

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۵۸۶۶

بهره ایران از تجارت حلال اندک است

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تبریز با اشاره به نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها گفت: تجارت حلال، در دنیا بسیار سودآور بوده و حتی غیرمسلمان‌ها هم محصولات حلال را انتخاب می‎کنند.

وی اظهار کرد: به تجار سفارش شده است تا هم کیفیت محصولاتی را که دارای برچسب حلال هستند، افزایش دهند و هم محصولات را با قیمتی منصفانه به فروش برسانند تا نام تجاری حلال بیش از پیش معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با اشاره به اینکه نظارت بر ذبح شرعی در هر نقطه از دنیا که تجار ایرانی وارد معامله برای خرید گوشت می‌شوند، وجود دارد، افزود: ناظران ذبح شرعی در برزیل، هندوستان، قرقیزستان، مغولفستان، لهستان و روسیه فعالیت دارند.

حجت الاسلام تقوی یادآور شد: کشتارگاهی در برزیل نیز خواهان نظارت کارشناسان ما بر نحوه ذبح کلیه دام‌هایی شده است که گوشت‌هایش به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.

وی همچنین با اشاره به راهکارهایی برای تامین امنیت غذایی خاطرنشان کرد: سنتی بودن کشاورزی، عمده مشکل این بخش در کشور بوده و باید کشاورزی را برای پاسخگویی از حالت سنتی درآورد.

وی اضافه کرد: اصلاح دام‌های سنتی که خرج زیاد و بازدهی کمی دارند، باید مورد توجه قرار گرفته و نژاد بسیاری از دام‌ها باید تغییر پیدا کند.

رییس شورای عالی زکات کشور همچنین از افزایش زکات جمع آوری شده در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: زکات در این استان در هفت ماه امسال افزایش ۸۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته و معادل ۲۳ میلیارد تومان است.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی میزان زکات جمع آوری شده در آذربایجان شرقی با توجه امکانات و فرهنگ مردم این استان، قانع کننده نبوده، اما رشد آن نسبت به سال گذشته چشمگیر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زکات در سطح کشور جمع آوری شده است، گفت: زکات جمع آوری شده زیر نظر شورای زکات هر استان در همان منطقه‎ای که جمع آوری شده، صرف می‎شود و ۶۰ درصد از مبلغ زکات به فقرا تعلق گرفته و بقیه صرف امور خیریه می‎شود.

وی اظهار کرد: مسئول شناسایی و جمع آوری زکات، کمیته امداد است، چرا که آشنایی و دسترسی بیشتری به شهرها و روستاها دارد.

حجت الاسلام تقوی متذکر شد: در دولت‌های قبلی مبلغی معادل زکات جمع شده از طرف دولت به شورای زکات ارائه می‎شد که دولت کنونی این سنت را به جا نیاورده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین با بیان اینکه اکنون میزان تولیدات باغی و زراعی ما در سطح کشور نزدیک به ۱۲۰ میلیون تن بوده که باید به ۱۵۰ میلیون برسد، ادامه داد: توسعه کشت گلخانه‎ای ضرورت دارد،  حدود ۱۳ هکتار کشت گلخانه‎ای داریم که باید به ۲۰۰ هکتار برسانیم.

وی افزایش پرورش آبزیان را از دیگر راه‌های تامین امنیت غذایی مردم عنوان کرد و گفت: ۵۰۰ کیلومتر ساحل داریم، اما رغبت زیادی برای مصرف آبزیان نداریم.

حجت الاسلام تقوی استفاده بهینه از آب موجود و توجه به تولید محصولات راهبردی مانند گندم از دیگر راهکارهای تامین امنیت غذایی دانست و افزود: سرمایه گذاری روی محصولات استراتژیک و اختصاص یارانه و تولید آن داخل کشور باید مورد توجه قرار گیرد. نباید نان مردم را به دست بیگانه سپرد.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی تولید کننده بوده و نقش زیادی در تعیین قیمت‌ها ندارد و دولت باید قیمت را کنترل کند.

وی همچنین بر ضرورت توجه بیشتر به صنایع تبدیلی تاکید کرد و گفت: از ۱۲۰ میلیون تن محصول زراعی و باغی، ۲۰ میلیون تن به هدر می‌رود و نیاز به صنایع تبدیلی دارد.

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دامدارن و کشاورزان توانسته است، اقلام معیشتی مردم را تامین کند، اظهار کرد: حتی الان که در تحریم هستیم، کمبودی در بازار نداریم و حتی نیاز دیگر کشورها را نیز تامین کرده و صادرات داریم.

حجت الاسلام تقوی وضعیت آذربایجان شرقی در تامین محصولات کشاورزی و دامی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این استان یکی از استان‌های توانمند در کشاورزی بوده و فعالیت‌های خوبی در حوزه دام، طیور و زراعت انجام داده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ذبح دام زکات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ذبح دام زکات وزارت جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ذبح دام زکات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات کم بهره، راهکار توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی

عطااللّه هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با پرداخت تسهیلات کم بهره و ارائه تکنولوژی های روز دنیا محقق می شود.

او با بیان اینکه مرزها برای ورود علم و فناوری در راستای توسعه مکانیزاسیون نباید بسته شود، افزود: زمانیکه انحصار در هر بازای ایجاد شود، چالش هایی بدنبال دارد.

هاشمی ادامه داد: کارخانه تراکتورسازی از لحاظ امکانات و اعتبارات باید تقویت شود تا متقاضیان به تسهیلات کم بهره دست پیدا کنند، درغیراین صورت خروج از کشاورزی سنتی محقق نمی شود.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی با بیان اینکه درآمد کشاورزان با نرخ سود تسهیلات ۲۳ درصد سنخیتی ندارد، افزود: دولت باید الزامات لازم در راستای پرداخت تسهیلات کم بهره را فراهم کند تا وعده وعیدها محقق شود.

او گفت: بنابر بررسی های صورت گرفته سالانه حداقل ۱۵ تا ۲۰ همت تسهیلات با نرخ بهره کمتر از ۱۰ درصد باید پرداخت شود تا تحولی در بخش مکانیزاسیون محقق شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۳۱ فروردین، روز ملی گندم و نان
  • تعیین تکلیف حدود ۷ هزار چاه کشاورزی در مازندران
  • پرداخت تسهیلات کم بهره، راهکار توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی
  • بهره‌برداری از فاز توسعه شرکت کلران در سمنان
  • افتتاح کارخانه تولید خوراک دام در گرمسار
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • افزایش بهره‌وری با تجمیع و یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی
  • نشست مجازی تقوی با کوبایی‌ها
  • لایحه تشکیل وزارت بازرگانی از دستور کار مجلس خارج شده است!
  • تراشه‌ای که گوشت حلال را تشخیص می‌دهد