Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-03-29@11:23:04 GMT

نمایندگان از طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بودند

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۶۲۵۶

نمایندگان از طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بودند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که افزایش قیمت بنزین ضرورت داشت گفت: نمایندگان مجلس از طرح افزایش قیمت بنزین مطلع بودند.

قدس آنلاین: حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم در نشست خبری امروز خود با اشاره به این که قیمت بنزین چند سالی ثابت مانده بود اما تورم شتابان پیش می‌رفت اظهار کرد: باید متناسب با افزایش تورم، قیمت بنزین هم اصلاح می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا پایین بودن قیمت بنزین موجب مصرف زیاد بنزین ، ایجاد آلودگی و ترافیک می‌شد.

وی ادامه داد: سالانه ۹ درصد مصرف بنزین افزایش می‌یابد که این آمار نگران کننده است مجموعا این عوامل موجب شد که دولت قیمت بنزین را اصلاح کند اما از تجربه سال ۸۹ استفاده نشد. در آن مقطع بنزین سهمیه‌ای چهار برابر و گازوئیل سهمیه‌ای ده برابر ، مازوت بیش از ۹۰ برابر و قیمت آب هم ۱۰ برابر شد. ولی تنش در کشور ایجاد نشد زیرا مجلس هشتم متوجه شد که رئیس جمهور وقت قصد افزایش حامل‌های انرژی را دارد بنابراین کمیسیون ویژه‌ای در مجلس تشکیل شد و پس از کار کارشناسی دقیق، این طرح در مجلس به تصویب رسید و همه مردم هم با خبر شدند.

مصباحی مقدم با بیان این که در حال حاضر افکار عمومی نگران است و چون جامعه توجیه نشده است، از شرایط پیش آمده نگرانی دارد خاطر نشان کرد: در سال ۸۹ یارانه مردم یک ماه قبل از اجرای افزایش قیمت‌ها به حساب‌ها آنها واریز شد. در حالی که تا دو روز قبل از اجرای این طرح، وزیر نفت و سخنگوی دولت می‌گفتند خبری از افزایش قیمت‌ها نیست و این موجب اعتمادسوزی شد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: افزایش قیمت بنزین ضرورت داشت و این افزایش، اثر هزینه‌ای ندارد کاهش مصرف بنزین، افزایش صادرات بنزین، افزایش درآمد ارزی، کاهش ترافیک و آلودگی و افزایش خدمات حمل و نقل عمومی از اثرات مثبت این طرح است. درآمدهای حاصله بین ۶۰ میلیون جمعیت توزیع می‌شود. طبق تجربه هم می‌توان گفت ۶۰ لیتر بنزین برای ۸۰ درصد صاحبان خودرو کفایت می‌کند و ۲۰ درصد باقی مانده که هم ثروتمند هستند باید هزینه بنزین ۳ هزار تومانی را بپردازند.اما باید پیش از اجرای طرح مردم توجیه می‌شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نمایندگان مجلس از اجرای این طرح بی خبر بودند خاطر نشان کرد: آقای مصری نایب رئیس دوم مجلس ۵ جلسه در این ارتباط با حضور کارشناسان وزارت‌خانه‌های مرتبط برگزار کرد و دو ماه پیش گزارش خود را در صحن غیر علنی ارائه کرد. من هم به عنوان مدعو در آن جلسه  حضور داشتم و همان موقع از این طرح مطلع شدم. حتی نمایندگان پیشنهاد کردند که اجرای طرح به بعد از انتخابات مجلس موکل شود. نمایندگان از اجرای این طرح مطلع بودند ولی شاید زمان دقیق آن را نمی‌دانستند. سناریوهای مختلف در جلساتی که نایب رئیس دوم برگزار کرده بود مورد بررسی قرار گرفته بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مجمع تشخیص مصلحت به موضوع افزایش قیمت بنزین ورود می‌کند تصریح کرد: به عنوان یک مسئله عمومی در صحن علنی مجمع مطرح می‌شود ولی در دستور اصلی مجمع نیست. چون دستورات مجمع محدود به مسائل ارجاعی رهبر یا مسائل اختلافی مجلس و شورای نگهبان است.

مصباحی مقدم در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا جایگاه قانونی برای چنین تصمیمی دارد بیان کرد: اگر این تصمیمات از ناحیه مجلس گرفته می‌شد برای مردم اعتماد بیشتری درست می‌کرد. اما ما در حال حاضر در شرایط سخت تحریم‌ها قرار داریم و رهبری در این شرایط اختیاراتی را به سران قوا واگذار کرده است و آنها هم براساس این اختیارات عمل کردند. البته نظر من این است که این موضوع اگر در مجلس مطرح می‌شد، جمع بندی به دست نمی‌آمد.

وی با اشاره به این که اکنون باید کارشناسان مردم را توجیه کنند ادامه داد: اگر فضا آرام شود انتظارات تورمی شکل نمی‌گیرد و قیمت سایر کالاها کنترل می‌شود. البته در قانون هدفمندی آمده است برای کاهش قیمت باید وسایل گازسوز و خودروها هم اصلاح شود. دولت باید خودروسازها را مکلف کند که کیفیت خودروها را افزایش دهد این موارد در قانون هدفمندی وجود دارد اما این قانون خوب عمل نشده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا قصد حضور در انتخابات مجلس را دارید گفت: من سه دوره در مجلس بودم و سهم من دیگر تمام است و باید جوانترها به مجلس بیایند. کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس باید با حضور اقتصاددانان قوی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جامعه روحانیت از لیست شورای اصول گرایان قم حمایت می‌کند بیان کرد: جامعه روحانیت در قم ورود نمی‌کند زیرا قم حوزه مراجع تقلید و جامعه مدرسین قم است.

سخنگوی جامعه روحانیت همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا شما لاریجانی را همچنان یک اصول گرا می‌دانید تصریح کرد: شاید برخی طیف‌های اصول گرا لاریجانی را اصول گرا ندانند اما جامعه روحانیت وی را اصول گرا می‌شناسند.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: نمایندگان مجلس مصباحی مقدم افزایش قیمت بنزین دولت روحانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۶۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات بنزینی جدید روحانی/ در ۹۸ اولین کسی که مخالفت کرد آقای رئیسی بود/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!

حسن روحانی در اظهاراتی پیرامون وقایع آبان ۱۳۹۸ پس از گران شدن بنزین گفت: جمعه شب تحرکات شروع شد، عصر روز شنبه و شنبه شب تشدید شد تا صبح یکشنبه ۲۶ آبان که رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در حاشیه درس خارج فرمودند افزایش قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده و ایشان از آن حمایت کردند!

به گزارش خبرگزاری دانشجو، سایت حسن روحانی نوشت: دکتر روحانی چرا گفت «من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم قیمت [بنزین]تغییر کرده»؟ گرچه وقتی این را در شورای اداری استان آذربایجان شرقی گفت، همان‌جا توضیح داد که منظورش چه بوده، اما پس از ۴ سال هنوز یکی از سؤالات از او درباره این جمله و حکایت گرانی بنزین است.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد در پاسخ به یکی از سؤالات آن‌ها که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد، داستان «صبح جمعه» را این‌طور روایت کرد:

 

ما چند بار قیمت بنزین را افزایش دادیم. چند ماه بعد از تشکیل دولت در زمستان ۹۲ تصمیم گرفتم قیمت بنزین را افزایش دهم. در دولت که مطرح کردم اکثر وزرا مخالف بودند؛ گفتند الان موقع این کار نیست، مردم تحمل نمی‌کنند و شما گران نکنید. کارشناسان اقتصادی گفتند که تورم را افزایش می‌دهد. در مجلس آقای احمد توکلی نطق کرد و گفت کاری که روحانی می‌خواهد انجام دهد تورم را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد. برای من هم نامه نوشت و همین را گفت. حتی در دولت اقتصاددانانی بودند که می‌گفتند تورم ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند. ما حدود ۲۰ جلسه راجع به قیمت بنزین بحث کردیم. به هر حال تصمیم گرفتیم و در سال ۹۳ قیمت هر لیتر بنزین از ۴۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرد، نرخ آزاد هم هزار تومان شد. تورم یک واحد درصد هم بالا نرفت. هیچ اقتصاددانی این را باور نمی‌کرد.

 

سال بعد از آن قیمت بنزین را تک‌نرخی کردیم و شد هزار تومان. در این مورد هم برخی از اعضای دولت مخالف بودند. تیم اقتصادی دولت می‌گفتند که این‌دفعه دیگر تورم بالا می‌رود. در حالی که تورم هیچ افزایشی پیدا نکرد. یعنی ما دو بار قیمت بنزین را افزایش دادیم، اما اصلاً تورم تکان نخورد.

سال ۹۵ می‌خواستم برای بار سوم قیمت بنزین را افزایش دهم. کل دولت به طور یکپارچه مخالفت کردند. دولت را راضی کردم که با مجلس مشورت می‌کنیم، اگر مجلس پذیرفت شما هم بپذیرید، قبول کردند. با مجلس مشورت کردیم زیر بار نرفتند. ما هم موضوع را رها کردیم. در سال ۹۶ باز در دولت بحث شد. اعضای دولت گفتند که با همکاری مجلس بنزین را گران کنیم. من کمیسیون تلفیق را دعوت کردم، آن‌ها به اتفاق گفتند این موضوع را به تاخیر بیندازیم. زمانی بود که ترامپ انتخاب شده بود، ولی هنوز از برجام خارج نشده بود. سال ۹۷ ترامپ از برجام خارج شده بود و شرایط اقتصادی کشور با مشکل مواجه شده بود و همه با افزایش قیمت بنزین مخالفت کردند.

 

سال بعد موضوع بنزین را بردیم در جلسه سران سه قوه و در اردیبهشت ۹۸ تصویب شد که بنزین را گران کنیم. روز سه‌شنبه خبرگزاری فارس خبر را اعلام کرد که شب جمعه این هفته بنزین گران می‌شود. در تمام پمپ‌بنزین‌ها صف‌های طولانی تشکیل شد! من در سفر استانی بودم، آقای زنگنه زنگ زد گفت اصلاً نمی‌توانیم وضع را کنترل کنیم و بنزین به پمپ‌بنزین‌ها برسانیم، تمام پمپ‌بنزین‌ها و راه‌ها بسته شده است. مشورت کردیم و افزایش قیمت بنزین را در آن مقطع لغو کردیم.

 

بعد از تابستان دو، سه بار تصمیم گرفتیم قیمت بنزین را افزایش دهیم حتی روز آن را مشخص کرده بودیم، اما شورای امنیت کشور مخالفت کرد. شورای امنیت کشور مسئول بود که برنامه‌ریزی کند. ما هر جمعه‌ای را پیشنهاد کردیم، شورای امنیت کشور بررسی کرد و آقای رحمانی فضلی می‌گفت که شورا مخالف است. گفتم چه می‌گویند؟ حرفشان چیست؟ یک بار گفتند نزدیک اربعین است زمان مناسب نیست. یک بار گفتند نزدیک آخر صفر است و مردم می‌خواهند به مشهد بروند، مناسب نیست. هر بار موضوعی را می‌گفتند. یک روز به آقای رحمانی فضلی گفتم ما که افزایش قیمت بنزین را تصویب کرده‌ایم، سران سه قوه هم امضا کرده‌اند منتها زمانش دیگر با شما، چون ما هر زمانی می‌گوییم شما می‌گویید مناسب نیست، خودتان بروید هر شب جمعه‌ای که می‌توانید و مناسب است، در این هفته یا هفته‌های آینده اجرا کنید، منتها ظرف سه، چهار هفته آینده این کار انجام شود، دیگر هم لازم نیست زمان آن را با من چک کنید، خودتان بروید و اجرا کنید.

۲۴ آبان ۹۸ اولین شب جمعه بعد از آن صحبت بود، فکر نمی‌کردم که آن هفته بخواهند اجرا کنند. گفتم اگر بخواهند اجرا کنند لااقل به من زنگ می‌زنند و اطلاع می‌دهند. کسی هم به من تلفنی خبر نداد. البته آقای رحمانی فضلی می‌گوید که ما زنگ زدیم به آقای واعظی، ایشان نبود. آقای واعظی هم می‌گوید کسی با من تماس نگرفت.

ساعت ۱ یا ۱:۳۰ بامداد جمعه بیدار شدم، تلویزیون را روشن کردم دیدم دو نفر دارند در شبکه خبر با هم صحبت می‌کنند، زیرنویس را هم نگاه کردم دیدم هیچ خبری نیست. گفتم پس این هفته انجام نشده است، اگر می‌شد زیرنویس می‌کردند، احتمالا هفته آینده این اتفاق می‌افتد. صبح که بیدار شدم نماز صبح بخوانم دیدم زیرنویس کرده که بنزین دیشب گران شده است. برای من عجیب نبود، چون اختیار داده بودم به شورای امنیت کشور. برایم این عجیب بود که چرا شب به من نگفتند. پس اینکه من می‌گویم صبح متوجه شدم، راست و دقیق است.

واقعیت این است که من صبح جمعه مطلع شدم. اصل تصمیم، مصوبه سران سه قوه بود و تصمیم را گرفته بودیم. منتها در اینکه آن شب جمعه شود یا شب جمعه بعد، در اختیار شورای امنیت کشور بود. آن‌ها می‌توانستند آن را بیندازند به هفته بعد، چون به آن‌ها اختیار داده بودم. صبح ساعت ۵ من فهمیدم بنزین گران شده است. با آقای رحمانی فضلی تلفنی صحبت کردم پرسیدم که آیا خبری هست؟ گفت نه هیچ خبری نیست. ظهر و بعدازظهر و غروب شد خبری نبود. یعنی اگر گرانی بنزین قرار بود اوضاع کشور را به هم بریزد، باید صبح جمعه به هم می‌ریخت، ظهر یا عصر جمعه به هم می‌ریخت. چرا جمعه شب تحرکات شروع شد؟! همه طراحی‌ها برای به خیابان کشاندن مردم در روز جمعه انجام گرفت. وزارت اطلاعات گزارش رسمی به من داد، استاندار‌ها در جلسه‌ای با حضور وزیر کشور به من گزارش دادند و افرادی که دستگیر کرده بودند، گفتند چه کسانی آن‌ها را به خیابان‌ها کشاندند.

جمعه شب شلوغ شد، آتش زدند و برخورد‌هایی صورت گرفت که در اختیار دولت نبود. عده‌ای تیراندازی کردند که می‌خواستند یک انبار اسلحه سپاه را تصرف کنند. جمعه شب تحرکات شروع شد، عصر روز شنبه و شنبه شب تشدید شد تا صبح یکشنبه ۲۶ آبان که رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در حاشیه درس خارج فرمودند افزایش قیمت بنزین تصمیم سران قوا بوده و ایشان از آن حمایت کردند. بعدازظهر یکشنبه کشور آرام بود و شب دوشنبه همه چیز پایان یافت.

 

در ۹۸ وقتی بنزین گران شد اولین کسی که توئیت زد و مخالفت کرد، آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود که نامه سران قوا را با خط خودش امضا کرده بود! آقای تاجگردون، نماینده مجلس هم که عضو جلسه اقتصادی سه قوه بود جمعه شب مردم را به راهپیمایی دعوت کرد. عده‌ای از قم جمعه شب اطلاعیه دادند که مردم! شما چرا ساکت نشسته‌اید؟ برخی نمایندگان مجلس اعلام کردند که ما طرح سه‌فوریتی می‌دهیم و قیمت بنزین را برمی‌گردانیم! خب رئیس مجلس امضا کرده بود، رئیس قوه قضائیه هم امضا کرده بود. رهبری با این مصوبه موافقت کرده بودند. ما یکشنبه شب هیچ تظاهراتی در ایران نداشتیم. یکشنبه غروب من مرتب با آقای رحمانی فضلی در تماس بودم گفت در کشور هیچ خبری نیست. تمام ماجرای ۹۸ جمعه شب و شنبه و روز یکشنبه تا بعدازظهر است و دیگر تمام شد، یعنی جمعاً ۴۸ ساعت بود. البته حوادثی در ماهشهر اتفاق افتاد که عده‌ای با تیربار آمده بودند که کشته‌های آن حادثه را هم جزو اعتراضات مربوط به بنزین حساب کردند.

ما تمام درآمد حاصله از افزایش قیمت بنزین را بین مردم تقسیم کردیم. یعنی یارانه دوم که ما پرداخت کردیم از یارانه اول بیشتر بود؛ اولی ۴۵ هزار تومان بود، دومی ۵۵ هزار تومان. ضمن اینکه وقتی ما در سال ۹۸ افزایش نرخ بنزین را اجرایی کردیم، در ماه‌های اولیه روزی ۴۰ میلیون لیتر بنزین صادر می‌کردیم.

البته اتفاقات آبان ۹۸ بسیار تلخ بود و عده‌ای بی‌گناه از عابرین کشته شدند. ریشه حوادث آبان ۹۸، مسئله دیگری بود که در زمان مناسب باید برای مردم تبیین شود. موضوع بنزین نبود، مسئله دیگری بود. قیمت بنزین در سال ۹۳ هم گران شد، چرا آن وقت هیچ خبری نشد؟ در سال ۹۴ هم قیمت بنزین گران شد چرا هیچ خبری نشد؟ چرا یکدفعه این توطئه رخ داد؟ چرا صبح یا بعدازظهر جمعه خبری نشد؟ جواب این سؤالات خیلی از مسائل را روشن می‌کند.

دیگر خبرها

  • واکنش دولت به اظهارات روحانی درباره گران‌شدن بنزین در سال ۹۸
  • روایت جدید روحانی از گرانی بنزین و اعتراضات ۱۴۰۱: رئیسی مصوبه را امضا کرد، اما اولین کسی بود که توئیت مخالفت زد!
  • روایت جدید روحانی از گرانی بنزین، اعتراضات و جلسه سران قوا
  • افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات: اولین کسی که توئیت مخالفت زد، آقای رئیسی بود که نامه سران قوا را امضا کرده بود!
  • افشاگری جدید حسن روحانی از ماجرای گرانی بنزین و اعتراضات: من واقعا از زیرنویس شبکه خبر فهمیدم بنزین دیشب گران شده!
  • توضیحات جدید روحانی درباره ماجرای افزایش قیمت بنزین و وقایع آبان 1398
  • اظهارات بنزینی جدید روحانی/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!
  • اظهارات بنزینی جدید روحانی/ در ۹۸ اولین کسی که مخالفت کرد آقای رئیسی بود/ چطور صبح جمعه فهمیدم؟!
  • می‌خواستند یک انبار اسلحه سپاه را تصرف کنند | چطور صبح جمعه فهمیدم؟! | توضیحات تازه حسن روحانی درباره جمله جنجالی
  • افشاگری روحانی از اعتراضات بعد از گران شدن بنزین /چرا صبح یا بعدازظهر جمعه خبری نشد؟/رئیسی خودش مصوبه را امضا کرد اما اولین کسی بود که توئیت مخالفت زد