Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-19@00:23:00 GMT

دو قدم مانده به مرگ

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۶۳۱۶

دو قدم مانده به مرگ

تین نیوز

رانندگی با سرعت غیرمجاز یا خواب آلودگی که بیشترین سهم را در افزایش تصادفات دارد، ریسک بزرگی است که زندگی را به دو قدمی مرگ می‌کشاند.

سالی که هشت ماه از آن را پشت سر گذاشتیم ۲۱۱ نفر در حوادث رانندگی خراسان جنوبی جان باختند و این آمار به تنهایی فقط یک عدد سه رقمی نیست بلکه مرگ هرکدام از این افراد داغ جانکاهی بر خانواده و جامعه گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر دنبال نام این افراد که اکنون تنها روی سنگ قبرشان به جا مانده را بگیریم شاید به آرشیو پرونده‌های هویتی برسیم که رزومه‌ای از یک عمر زندگی علمی و تخصصی است. چه بسا که  بسیاری از آنها روزگاری افرادی متخصص، نخبه یا از سرمایه‌های کشور بوده‌اند.

بیشتر جاده‌های خراسان جنوبی یادمان صحنه‌های خونینی از این مرگ‌های دلخراش است. به نظر می‌رسد بخشی از این تصادفات ناشی از جاده‌های ناایمن یا خودروهای غیر استاندارد باشد اما این تمام ماجرا نیست و آنطور که آمارها گواهی می‌دهد عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه، تجاوز و انحراف به چپ از جمله علت‌های حوادث رانندگی در جاده‌ها است.

 به طوری که سهم کشور از علت واژگونی ۳۸ درصد بوده در حالی که سهم استان خراسان جنوبی در واژگونی و خروج از جاده ۵۰ درصد است.

آسیب شناسی این میزان واژگونی در جاده‌ها ممکن است نیازمند اقدامات کارشناسی باشد که برای این مهم دستگاه‌های اجرایی از یک هفته گذشته به دستور استاندار مکلف شده‌اند تا برنامه میان مدت در حوزه کاهش تصادفات بررسی و تدوین کنند و با تدوین این برنامه تا سال ۱۴۰۰ براساس اولویت‌ها سیاست‌گذاری‌هایی انجام خواهد شد.

اما سهم خطای انسانی در حوادث رانندگی همواره در کنار سایر عوامل مورد توجه بوده که فرهنگ‌سازی مهمترین نسخه‌ برای کاهش این خطاها تشخیص داده شده است.

کارشناسان ترافیک معتقد هستند که حتی اگر تمام راه‌های استان دوبانده یا بزرگراه شود اما رانندگان و کاربران جاده‌ای به این باور نرسند که باید قانون رانندگی را در سرعت، سبقت و سایر موارد رعایت کنند بازهم حوادث مرگبار تکرار خواهد شد.

خراسان جنوبی در بسیاری از شاخص‌‎های فرهنگی سرآمد است، ولی به نظر می‌رسد در بحث فرهنگ ترافیکی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هنوز جای کار وجود دارد و در این مسیر آموزش و پرورش از مهد کودک تا دبیرستان، دانشگاه‌ها و رسانه‌های محلی و ملی برای ارایه راه حل‌های منطقی،‌ کاربردی و اثرگذار در راستای کاهش نرخ مرگ و میر حوادث رانندگی نقشی مهمی بر عهده دارند که نباید از آن غافل شد.

ارتقای فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی توسط راکبان و ترک‌نشینان موتورسیکلت، پرهیز از رانندگی در زمان خستگی و خواب آلودگی، توجه به سرعت مجاز متناسب با ایمنی هر جاده از جمله نکاتی است که کارشناسان حوزه ترافیک و حمل و نقل برای کاهش تصادفات برآن تاکید دارند. 

البته در این میان از نقش دولت و حاکمیت در ارتقای ایمنی راه‌ها و وسایل نقلیه نیز نباید غافل شد که بنا بر آنچه اعلام شده امسال علیرغم محدودیت‌های بودجه‌ای کشور اما با پیگیری‌های مدیریت کلان استان پروژه راه‌آهن بعد از گذشت سال‌ها شروع شده و در کنار آن ۱۶ پروژه راه‌سازی  و ۲ بانده کردن در دست احداث یا در حال واگذاری به پیمانکار است که مجموع این اقدامات منتج به تسهیل در تردد و ایمن‌سازی سفرها در استان خواهد شد.

دولت برای اتمام این حجم از پروژه‌های راه‌سازی بیش از ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته و امسال با تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبارات حوزه راه‌ها روزنه امیدی برای سرعت گرفتن پروژه‌های نیمه تمام باز شده است.

 قطعا توجه به محورهای دلهره از جمله مسیر زاهدان- نهبندان - بیرجند، بیرجند- طبس- تهران و بیرجند – قاین- مشهد که امسال حجم بیشتری از تصادفات را به خود اختصاص داده بود بیش از پیش در تخصیص اعتبارات مورد انتظار است.

اما در نهایت زمانی این هزینه‌های سنگین از بیت المال اثرات مطلوبی بر کاهش تصادفات خواهد داشت که هر راننده بداند با کوچک‌ترین غفلتی در جاده، زندگی خود و همسفرانش را به مرگ نزدیک می‌کند.

تصادفات و حوادث رانندگی هشتمین عامل مرگ و میر در دنیا و جزو پنج عامل اصلی مرگ و میر در ایران است، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ سومین یکشنبه نوامبر هر سال را به عنوان روز بزرگداشت قربانیان حوادث ترافیکی نامگذاری کرد تا به این بهانه برای رفع معضلات ایمنی و ترافیکی چاره‌اندیشی شود.

 طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالانه حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و در هر ۲۴ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می‌دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: خواب آلودگی حوادث رانندگی سرعت غیرمجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای

به گزارش قدس خراسان، حسن جوان اظهار کرد: بدون اطلاع قبلی از طریق مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی و با هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای مدیریت بحران  با تماس به پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید سید احمد موسوی شهرستان بردسکن مبنی بر وقوع یک فقره تصادف بین دو دستگاه خودروی سواری در کیلومتر ۵ محور بردسکن به انابد سه راهی روستای حطیطه بلافاصله دو تیم از این پایگاه در قالب یک دستگاه آمبولانس و خودروی امداد و نجات به محل اعزام و اقدامات لازم را انجام دادند.

رئیس جمعیت هلال احمر بردسکن افزود: خوشبختانه در اجرای این مانور تیم امداد و نجات جاده‌ای این پایگاه در اسرع وقت در محل حادثه حضور و نسبت به رها سازی مجروحین این حادثه فرضی اقدام کردند.

وی هدف از اجرای این مانور را آمادگی نیروهای پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید سید احمد موسوی در مواقع حوادث جاده‌ای اعلام کرد.

جوان گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده پس از گذشت ۱۵ سال تنها پایگاه امداد و نجات جاده ای این شهرستان از موقت به ثابت تبدیل شد و در ایام تعطیلات نوروزی این پایگاه به صورت شبانه روزی فعال بود.

رئیس جمعیت هلال احمر بردسکن گفت: با توجه به اینکه تمامی راه‌های مواصلاتی شهرستان بردسکن دو طرفه است و حتی یک کیلومتر راه دو بانده نداریم و از طرف دیگر محور بردسکن به سبزوار یکی از محورهای بحرانی در کشور است به دنبال این هستیم یک پایگاه امداد و نجات جاده‌ای ثابت دیگر در این محور ایجاد شود که در این راستا موافقت اولیه گرفته شده است که پس از تایید و تصویب نهایی امید است در سال جاری این مهم تحقق پیدا کند.

در حاشیه این مانور مهندس علی سروری دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران  شهرستان بردسکن ضمن تقدیر از مدیریت جمعیت هلال احمر شهرستان مبنی بر برگزاری این مانور فرضی از حضور به موقع نیروهای پایگاه امداد و نجات جاده‌ای شهید موسوی در رسیدن به سر صحنه تصادف  قدردانی کرد و گفت: خوشبختانه جمعیت هلال احمر در طرح نوروزی یکی از دستگاه‌های موفق در ستاد خدمات سفر شهرستان بردسکن بود. 

خبرنگار: علی نوری

دیگر خبرها

  • جاده‌های خونین و مسافران بی‌دفاع
  • اجرای مانور لحظه صفر نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال احمر بردسکن در حوادث جاده‌ای
  • نداشتن رانندگی قابل پیش‌بینی، زمینه‌ساز تصادفات است
  • گلایه از خرابی جاده روستای یله گنبد بخش کوهین در قزوین
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • تجربه‌ای موفق برای حل یک معضل ترافیکی در قم/ دوربین‌هایی که جان مردم را نجات می‌دهند
  • کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت
  • اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی
  • روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد
  • کاهش 100درصدی تصادفات در کردستان