Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@12:44:29 GMT

افزایش ۱۱ درصدی مرگ خاموش در کشور

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۶۶۱۷

افزایش ۱۱ درصدی مرگ خاموش در کشور

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران گفت: میزان فوتی‌ها در اثر گازگرفتگی در سال ۱۳۹۶، معادل ۳۱۱ نفر و در سال گذشته معادل ۳۴۸ نفر بوده که این اعداد بیانگر افزایش ۱۱.۹ درصدی در این حوزه است.

به گزارش ایسنا، غلامرضا بهمن‌نیا امروز در نشستی خبری با بیان این‌که ۹۰ درصد حوادث در این حوزه، از ۱۵ آبان تا ۱۵ اسفندماه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: سالانه ۳ تا ۴ درصد شاهد رشد حوادث مربوط به گاز هستیم که البته همین میزان نیز توسعه گازرسانی در سال اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آمار فوتی‌ها در سال ۱۳۹۷ گفت: در این سال ۳۴۸ فوت صورت گرفته که ۲۱۳ نفر در اثر استنشاق گاز مونوکسید کربن فوت شده‌اند و باید گفت که ۸۸ درصد این تعداد به علت نصب نامناسب دودکش‌ها و عواملی از این قبیل بوده است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که علاوه بر این ۱۳۵ نفر بر اثر آتش سوزی و انفجار فوت شده‌اند، اظهار کرد: علت این مسئله نیز بست، شلنگ، استفاده از وسایل گازسوز غیراستاندارد بوده است.

بهمن‌نیا با اشاره به حوادث رخ داده در این حوزه تاکید کرد:‌ در مجموع ۲۰۶۱ حادثه در سال ۹۷ به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل ۴.۶۷ درصد افزایش داشته است که باید گفت ۱۸۱۴ حادثه مربوط به آتش سوزی و انفجار و ۲۴۷ حادثه مربوط به انتشار گاز مونوکسید کربن بوده است که برخی از آن‌ها منجر به گازگرفتگی و برخی منجر به فوت شده است.

به گفته وی، در سال ۱۳۹۶ میزان حادثه در این حوزه، ۱۹۶۹ بوده و این در حالیست که این عدد در سال گذشته به ۲۰۶۱ حادثه رسیده است و باید گفت که تعداد حوادث روستایی تنها ۲۴ درصد و تعداد حوادث شهری ۷۶ درصد بوده است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که میزان حادثه و مقایسه آن در ایران و کشورهای دیگر امکان پذیر نیست، تصریح کرد: در بسیاری از کشورها از برق و یا ترکیب برق و گاز برای گرمایش استفاده می‌کنند اما در کشورهایی که امکان مقایسه وجود دارد، میزان حوادث آن‌ها یک چهارم حوادث ما است.

وی تصریح کرد: دودکش‌ها عامل اصلی حوادث گاز گرفتگی هستند. به همین دلیل لازم است تا مشترکان نسبت به استفاده از وسایل گرمایشی که نیاز به دودکش دارد، مسائل ایمنی را با جدیت رعایت کنند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ایران هم‌چنین درباره میزان حوادث ناشی از انتشار گاز مونوکسید کربن گفت: در سال 1397 نسبت به سال قبلش میزان حوادث حدود ۱۰ درصد کاهش داشته است.

بهمن‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره آمار منتشر شده از سوی اورژانس مبنی بر فوت ۵۹ نفر طی روزهای اخیر بر اثر گازگرفتگی خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که از آبان ماه حوادث در این حوزه آغاز می‌شود، در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی را در این باره اعلام کرد. آماری که از سوی اورژانس نیز مطرح شده تنها مربوط به گازگرفتگی نیست و مسائل دیگری را نیز شامل می‌شود. به همین دلیل اکنون نمی‌توان به صورت تفکیک شده آمار دقیقی را ارائه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گازگرفتگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۶۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»

رییس جمهور در آیین افتتاح طرح توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان گفت: هشت هزار مگاوات ظرفیت تولید برق به همت دولتمردان و بخش خصوصی وارد مدار شده است که نقشی مهم در کاهش ناترازی انرژی در کشور دارد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه ۳۰ فروردین در آیین افتتاح طرح توسعه نیروگاه شهید باکری سمنان افزود: ۲۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود داشت که با همت، تلاش و همراهی وزارت نیرو و صنعت، معدن و تجارت بخشی از این کمبود با اقدام جهادی در زمینه افزایش ظرفیت تولید برق رفع شد.

وی ادامه داد: وارد مدار شدن هشت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق در یک اقدام جهادی، بخشی از ناترازی‌ها کاهش یافت.

وی بیان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان با ظرفیت ۳۶۶ مگاوات وارد مدار شده است که افزایش این میزان ظرفیت تولید برق در مدت زمان کوتاه، جای قدردانی دارد.

آیت الله رئیسی بیان کرد: بخش دولتی و خصوصی در کنار هم نشان داده می‌توان کارها و طرح‌های بزرگ را با تکیه بر متخصصان بومی به سرانجام رساند.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز در حاشیه این افتتاحیه طی نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی شهید باکری سمنان به عنوان اولین طرح از ۴۸طرح پیشران پیشرفت اقتصاد ایران در دولت سیزدهم تعریف شده بود که در کمتر از یکسال توسط (ومعادن ) نهایی شد. از زمانی که قرارداد منعقد شد یک خط ۱۸۳ مگاواتی ظرف ۷ماه و خط دوم در ۵ ماه بعدی افتتاح شد که مجموعا در دوازده ماه به تولید رسید.

دکتر اردشیر سعد محمدی از اتصال ۳۶۵ مگاوات برق جدید به شبکه سراسری و اقدامات انجام شده برای افزایش کیفیت و ظرفیت برق تولیدی خبر داد.

مدیرعامل «ومعادن» اظهار داشت:  جهت افزایش کیفیت و بهره‌وری مجموعه، تکمیل پست چهارصد کیلو ولت در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه الان در مرحله بهره برداری نهایی است.

به گفته وی یکی از این پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری در سیستم‌های خنک‌کننده سلولزی برای هوای ورودی بود که منجر به افزایش ۱۵ درصدی راندمان تولید برق و کاهش هزینه‌ها شده است. همچنین با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، ۴ درصد به ظرفیت تولیدی مجموعه اضافه شده است. این افزایش ظرفیت با تغییر در زاویه پره‌های توربین انجام می‌شود و راندمان کار را تا ۴ درصد افزایش می‌دهد.

مدیرعامل هلدینگ «ومعادن» افزود: خوشبختانه در حال حاضر تمام ظرفیت تولیدی نیروگاه را به صنایع اختصاص داده‌ایم. صنایع می‌توانند با توجه به شرایط پیش رو، تابستان نزدیک و قراردادهای منعقده، از برق بدون قطعی استفاده کنند.

وی افزود: با اجرای فاز سوم این پروژه و تکمیل سیکل ترکیبی در بخش بخار، ظرفیت نهایی نیروگاه به ۱۱۰۰ مگاوات خواهد رسید. این امر نویدبخش آینده‌ای روشن در زمینه تامین برق و توسعه زیرساخت‌های انرژی کشور به ویژه تأمین برق صنایع است.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: تکمیل بخش بخار علاوه بر اینکه میزان تولید برق را افزایش می‌دهد، میزان راندمان سیکل توربین‌های E گازی را نیز به میزان ۵۴ درصد ارتقا می‌دهد که در کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش درآمد مجموعه تاثیر گذار است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت توجه به مسائل زیست‌محیطی و تعهدات بین‌المللی، اظهار داشت: ایران با امضای کنوانسیون سال ۲۰۱۵، تعهد و تمایل خود را در زمینه انرژی سبز را نشان داده است. احداث این نیروگاه جدید می‌تواند در راستای تحقق این هدف مهم و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی قدم مثبتی به شمارآید.

وی با مقایسه راندمان نیروگاه‌های سیکل گازی و بخار، افزود: با احداث نیروگاه بخار، راندمان و سوددهی افزایش یافته و میزان انتشار CO2 به نصف کاهش پیدا خواهد کرد.

سعدمحمدی در ادامه به اهمیت توسعه صنعت برق در چشم‌انداز آینده انرژی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۹ درصد از انرژی مصرفی جهان از نفت، ۲۱ درصد از برق، ۱۶ درصد از گاز، ۱۳ درصد از زغال‌سنگ و مابقی از منابع نوین تامین می‌شود. اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰، تحولات قابل توجهی در این زمینه رخ خواهد داد.

وی با ارائه آمار و ارقام، ادامه داد: میزان سهم نفت در تامین انرژی از ۳۹ درصد فعلی به ۴ درصد کاهش خواهد یافت و سهم برق از ۲۱ درصد به ۵۱ درصد افزایش می‌یابد. این موضوع نشان‌دهنده نقش کلیدی سیستم‌های برقی در تامین انرژی آینده جهان است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به اهمیت تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های نوین انرژی اشاره کرد و گفت:در حال حاضر استفاده از انرژی هیدروژن به عنوان آخرین فناوری در حوزه انرژی مورد توجه جدی قرار گرفته است. امیدواریم با تلاش متخصصان داخلی، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه در کشورمان باشیم.

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۳ درصدی میزان حمل کالا در زنجان
  • مشارکت ۴۳ درصدی خراسان رضوی در حوزه اشتغال
  • افزایش ۱۶ درصدی بارش‌ها در کشور
  • افتتاح نخستین طرح پیشران اقتصادی کشور با سرمایه‌گذاری «ومعادن»
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی
  • افزایش ۲۴ درصدی صادرات از خراسان رضوی به پاکستان
  • افزایش ۲۲ درصدی حوادث غرق‌شدگی در فروردین امسال
  • راز‌های ناگفته از تورم منفی ۱۰ درصدی افغانستان
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید
  • فوتی های حوادث کار در مازندران ۲۰ درصد افزایش یافت