Web Analytics Made Easy - Statcounter

 روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کشور آفریقایی الجزایر دیروز در حالی با شروع تبلیغات نامزدهای آن  بعد رسمی جدید گرفت که مردم این کشور نیز در مقابل اقدامات رسمی، تظاهرات خود را در مخالفت با این انتخابات و نامزدهای حاضر در آن برگزار کردند.

انتخابات ریاست‌ جمهوری الجزائر که نخستین انتخابات پس از کناره‌گیری «عبدالعزیز بوتفلیقه» از قدرت است، ۲۱ آذر ماه ( ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹) برگزار خواهد شد و نامزدهای آن نیز پنج نفر هستند که مردم و احزاب سیاسی این کشور آنها را نماینده خود نمی دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو نفر از این نامزدها به نام‌های "عبدالمجید تبون" و "علی بن فلیس" نخست‌وزیران سابق دوره بوتفلیقه هستند و سه نفر دیگر نیز عبارتند از : "عزالدین میهوبی" دبیرکل "التجمع الوطنی الدیمقراطی" و وزیر پیشین فرهنگ، "عبدالعزیز بلعید" رئیس جبهه المستقبل و "عبدالقادر بن قرینه" رئیس جنبش البناء الوطنی.

پنج نامزد تایید شده از سوی شورای قانون اساسی الجزایر روز یکشنبه با هم منشوری را امضاء کردند تا به اصول و فرآیند های استاندارد انتخاباتی در کشورشان پایبند باشند و در مقابل این اقدام هزاران نفر از مردم این کشور نیز دیروز با برگزاری سی و هشتمین یکشنبه اعتراضی در پایتخت و بسیاری از شهرهای این کشور علاوه بر اینکه به کل روند انتخابات از جمله تایید صلاحیت ها اعتراض کردند خواستار آزادی زندانیان سیاسی نیز در این برهه از زمان شدند.

نهاد مستقل ملی انتخاباتی الجزایر روز یکشنبه این منشور را که برای نخستین بار در تاریخ سیاسی این کشور امضاء شد پراهمیت ترین واقعه ملی تاریخ سیاسی چند سال اخیر این کشور ارزیابی کرد که مردم هیچ وقعی به آن ننهاده و خواستار شکل گیری سازکارهایی برای جابجایی عادلانه قدرت از عبدالغزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری مستعفی به نمایندگان اصلی مردم شدند و همچنان تاکید دارند که پنج نامزد تایید شده برای این انتخابات همه از بازماندگان دولت قبلی هستند که سعی دارند به شکلی ظریف جابجایی عادلانه و دمکراتیک قدرت در این کشور را زیر سوال ببرند.

یکشنبه هفته گذشته بود که عبدالقادر بن صالح رئیس جمهور موقت الجزایر  ۲۱ آذر ماه را به عنوان روز انتخابات ریاست جمهوری تعیین و کمیته عالی انتخابات این کشور نیز صلاحیت پنج نفر را برای شرکت در رقابت های انتخاباتی تایید کرد؛  نامزدهایی که به اعتقاد مردم و بسیاری از تحلیلگران سه نفر از آنان از عناصر کاملا وابسته به رئیس جمهوری قبلی هستند و دو نفر دیگر نیز همچنان به دولت قبلی وفادارند.

مردم معترض بعد از معرفی این پنج نامزد انتخاباتی از سوی دولت موقت، آنان را نماینده و یا نامزد اصلی خود در این انتخابات تلقی نکرده و با وجود اینکه دیروز شرایط جوی برای آنان بسیار نامساعد بود ترجیح دادند در واپسین روزهای قبل از انتخابات با آمدن به خیابان ها نماینده های خود را کسانی معرفی کنند که حتی در چنین روزهایی نیز همچنان در زندان به سر می برند.

روزنامه "الخبر" این کشور هم در شماره روز یکشنبه در گزارشی نوشت که شرایط نامساعد جوی نیز موجب نشد مردم این کشور نخواهند در پایتخت و دیگر شهرها از جمله بجایه، البویره، تیبازه، الشلف، البلیده، مستغانم، بسکره، تیزی وزو، سیدی بلعباس و قسنطینه از خانه های خود بیرون آمده و با در دست گرفتن تصاویر فعالان سیاسی بازداشت شده از جمله خضر بورقعه، کریم طابو، سیمر بلعربی و فضیل بوماله و با سر دادن شعارهایی خواستار آزادی آنها نباشند.

آنان دولت انتقالی بعد از بوتفلیقه را یک تشکیلات فرمایشی هدایت شده توسط خود بوتفلیقه توصیف کرده و در واقع تشکیلات نظام سیاسی فعلی کشور را نه نماینده یک دولت مدنی، بلکه آن را در کلیت یک دولت نظامی برآمده از دستگاه سیاسی ۳۰ سال گذشته ارزیابی کردند.

این دسته از معترضان که عمدتا شامل دانشگاهیان و روشنفکران می شوند حتی سه شنبه گذشته در سی و سومین سه شنبه از سه شنبه های اعتراضی هم از میدان شهدا الجزیره به سمت میدان مرکزی "البرید" حرکت کرده و مخالفتشان را با برگزاری انتخابات اعلام و آن را اقدامی از سوی دولت برای باز تولید نظام گذشته ارزیابی کرده بودند.

آنان شعارهایی را علیه "احمد قاید صالح" رئیس ستاد ارتش سر داده و در اعتراض به حکم‌های صادره علیه ۲۲ معترض، تأکید کردند که مردم خواهان دستگاه قضایی مستقل هستند، دستگاهی که تحت تاثیر قوه مجریه برای این افراد احکامی از شش ماه تا یک سال حبس صادر کرد.

 دادگاه "سیدی محمد" الجزیره پیشتر برخی افراد دستگیر شده را به اتهام برهم زدن وحدت ملی به یک سال زندان محکوم کرد.

در هر حال تظاهر کنندگان الجزایری از چند روز قبل، پیش از آنکه تصاویر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر در و دیوارهای اماکن عمومی کشور ظاهر شود، تصاویر رهبران سیاسی در بند را در انظار عمومی به نمایش گذاشته و در راهپیمایی های خود نیز بیشتر خواستار آزادی "خضر بورقعه" یکی از رهبران خود از زندان شدند که به تازگی به دلیل وخامت حالش از زندان به بیمارستان مصطفی پاشا منتقل شده است.

براساس گزارشات رسانه های ملی و بین المللی و نیز مشاهدات شاهدان عینی از سطح جامعه الجزایر، در واقع آنچه که بیش از همه در این جامعه مشهود است، نشانه های قدرت سیاسی دولت موقت و یا تبلیغات ریاست جمهوری نیست، بلکه شعارهای ضد انتخاباتی است که در شبکه های اجتماعی نیز توسط بخش اعظم مردم این کشور دست به دست می شود.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته "احمد قاید صالح" فرمانده ارتش عالی الجزائر که مردم از او به عنوان دلال قدرت بعد از بوتفلیقه نام می برند، درباره تلاش برخی گروه‌ها جهت بی‌اعتماد کردن ملت به ارتش هشدار داد و گفت که تنها راه برون رفت از بحران برگزاری این انتخابات به شکل مسالمت آمیز آن است.

این اعتراضات در گوشه و کنار الجزایر در حالی برگزار می شود که برخی رسانه ها محلی و منطقه ای طی چند روز گذشته گزارش دادند که دولت امارات متحده عربی مدتی است در حمایت از دولت موقت الجزایر برای دستکاری در روند انتخابات برای تعیین سرنوشت سیاسی این کشور، برای سرکوب معترضان کمک های اطلاعاتی و امنیتی در اختیار ارتش و نیروهای امنیتی الجزایر قرار می دهد.

در واقع اعتراضات فعلی ادامه اعتراضات دوره ریاست جمهوری طولانی مدت بوتفلیقه است که به دنبال همین اعتراضات گسترده در شهرهای مختلف الجزایر بود که سرانجام وی در سن  ۹۲ سالگی مجبور شد، در فروردین گذشته از پست ریاست جمهوری کناره گیری کند و رئیس مجلس به عنوان رئیس جمهور موقت جانشین او شد.

برچسب‌ها انتخابات ریاست جمهوری الجزایر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری الجزایر انتخابات ریاست جمهوری الجزایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در قبال مسئله فلسطین

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک خود در نیویورک، با احمد عطاف وزیر امور خارجه الجزایر دیدار و در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن قدردانی از میزبانی گرم الجزایر از رئیس جمهور ایران در خلال سفر به این کشور به منظور شرکت در نشست سران اوپک گازی و دیدار‌های دوجانبه، خواستار افزایش رایزنی‌ها و تقویت همکاری‌ها در راستای استقرار و تثبیت امنیت در منطقه شد.

دکتر امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در راستای کمک به توقف نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و همچنین ارائه قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد قدردانی نمود و رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه مزبور را به شدت محکوم کرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان همچنین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط دو کشور در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین اجرایی شدن توافقات فی‌ما‌بین تاکید داشت.

احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، بر اهمیت گسترش روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران در تمامی سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

وی همچنین از نقش رئیس جمهور کشورمان در نشست سران اوپک گازی و رایزنی‌های سیاسی قدردانی نمود و آن را نشان از وضعیت روابط ممتاز دو جانبه دانست.

وزیر امور خارجه الجزایر ضمن تشکر از تلاش‌های دیپلماتیک کشورمان برای توقف جنگ علیه غزه، گفت: قضیه فلسطین برای الجزایر از اولویت بسیاری برخوردار است و ما به تلاش‌های خود برای پایان جنگ علیه غزه ادامه خواهیم داد.

طرفین در پایان مجددا خواستار افزایش روابط در تمامی سطوح سیاسی، فرهنگی و اقتصادی شدند و بر لزوم پیگیری اجرایی‌شدن توافقات تاکید نمودند.

دیگر خبرها

  • رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است/ ایران مال همه ایرانیان است نه گروهی اندک از خواص
  • قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در قبال مسئله فلسطین
  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه‌ گفت‌وگو کردند
  • آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر
  • دیدار مردمی رییس جمهور با مردم دامغان آغاز شد
  • پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • دیدار مردمی رئیس‌جمهور با مردم سمنان آغاز شد
  • دیدار مردمی رئیس جمهور با مردم سمنان آغاز شد
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است