Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:31:45 GMT

پیش بینی دردسرساز هواشناسی لرستان محقق نشد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۶۹۰۹

پیش بینی دردسرساز هواشناسی لرستان محقق نشد

به گزارش ایرنا، پنجشنبه هفته گذشته در حالیکه معاون عمرانی و استاندار لرستان در خرم آباد حضور نداشتند جلسه فوریت دار ستاد بحران با ریاست معاون سیاسی امنیتی تشکیل شد تا بر اساس پیش بینی و هشدارهایی که هواشناسی اعلام کرده بود تصمیم گیری و آماده سازی شود.

جلسه مدیریت بحران بیش از چهار ساعت به طول انجامید و تک تک مدیران مرتبط با این حوزه از برنامه ریزی برای مقابله با بحران پیش بینی شده و کمبودها گفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما صحبت اصلی در این جلسه توسط مدیرکل هواشناسی عنوان شد که اعلام کرد بارش ها از پنجشنبه به صورت رگباری آغاز می شود و یکشنبه شب  و روز دوشنبه (امروز) به بیشترین میزان خواهد رسید که البته تاکنون بارشی رخ نداده و تنها چند درجه کاهش هوا محسوس است.

هرچند بهروز مرادپور در این جلسه گفت با توجه به امکاناتی که داریم نمی‌توانیم میزان دقیق بارش‌ها را اعلام کنیم و ممکن است شدت بارش ها بیشتر باشد و یا اینکه سیستم تضعیف شود و از شدت بارش ها کاسته شود اما تاکید کرد:‌ پیش بینی ما در سامانه بارشی گذشته، حداقل ۳۰ میلی متر باران و حداکثر تا ۱۰۰ میلی متر بود اما بعد از اینکه نقشه ها به دست ما رسید بیشتر بارش ها به سمت بوشهر، خوزستان و استان فارس رفت و حداکثر بارش های ما به ۴۰ میلی متر رسید.

مرادپور در خصوص بارش های هفته جاری جاری گفت: این بارندگی ها از اواسط روز جمعه ( ۲۴آبان) تا پایان روز دوشنبه ( ۲۷ آبان) خواهد بود و ابرناکی، بارش باران، احتمال رعد و برق، بارش برف و وزش باد شدید لحظه ای و احتمال وقوع تگرگ در مناطق گرمسیری از نتایج آن است.

به گفته وی طی ساعتی از روز پنج شنبه و جمعه بارش ها به صورت رگباری و پراکنده، شنبه رگبار و باران برای نقاط مختلف استان و رگبار برف برای مناطق سردسیر، و یکشنبه تا دوشنبه شب با توجه به فعالیت اصلی این سامانه بارش هایی برای مناطق مختلف استان به ویژه نواحی از پلدختر، خرم آباد، سپیددشت، دورود، ازنا، شول آباد و الیگودرز پیش بینی شد.

البته پیش بینی بارش برف در ازنا و الیگودرز محقق شده اما بارندگی هایی که از ۲۰ تا ۹۰ میلی متر به ویژه برای پلدختر و جنوب خرم آباد پیش بینی شد هنوز محقق نشده و دستگاههای امدای را همچنان آماده باش نگه داشته است.

۲۲ آبان نیز جلسه شورای اطلاع رسانی استان به مقوله بارش ها و سیل اختصاص یافته بود و مدیریت بحران استان نسبت به بارش های سیل آسا در برای اوایل هفته جاری هشدار داده بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در این جلسه گفت: بارش های شدید و آبگرفتگی های گسترده برای هفته آینده پیش بینی می شود که فرمانداران باید آماده مقابله با این شرایط شوند.

غلامرضا آقامیرزایی اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌ ها، از عصر جمعه تا روز دوشنبه شاهد کمینه بارش ۲۵ تا ۳۵ و بیشینه ۷۵ تا ۹۰ میلی‌متر در استان خواهیم بود.

وی افزود: نسبت به وقوع آبگرفتگی و بروز مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در استان به فرمانداران و دستگاه‌های خدمات رسان هشدار می‌دهیم چراکه بارش های نقطه ای تا ۹۰ میلی متر نیز پیش بینی شده است.

جالب اینکه دبی برخی رودخانه های استان نیز در جلسه مدیریت بحران محاسبه و نسبت به تعطیلی کارگاههای عمرانی در بستر و حریم رودخانه ها هشدار هم داده شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی به استان، پیمانکاران نسبت به خارج کردن تجهیزات عمرانی از بستر و حریم رودخانه ها اقدام کنند که بدون شک این تعطیلی چندروزه تاخیر عمرانی و تبعات مالی داشته است.

 رضا میرزایی افزود: این هشدار باید توسط پیمانکاران سازه های تخریب شده از سیل از جمله دیواره های ساحلی، پل ها  و ساماندهی رودخانه ها جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه متوسط  میزان بارش های استان ۳۰ تا ۵۰ میلی متر در هفته آینده پیش بینی شده اظهار داشت: در حال حاضر دبی رودخانه خرم آباد یک متر مکعب بر ثانیه است که پیش بینی می شود هفته آینده به ۳۰ متر مکعب افزایش یابد.

وی ادامه داد: همچنین پیش بینی دبی رودخانه های کرگانه از محل ورودی، رود قسمت خیابان علوی و کاکاشرف (پل ماسور) به ترتیب ۲۶، ۶۱ و ۴۲ مترمکعب بر ثانیه است و دبی مادیان رود نیز به ۷۹ مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید.

میرزایی با اشاره به اینکه اکنون دبی پایه رودخانه کشکان  ۲۹ متر مکعب بر ثانیه است گفت: چنانچه بارش ها در بیشترین میزان به ۶۰ میلی متر بر ثانیه برسد دبی کشکان نیز به ۷۷۱ متر مکعب بر ثانیه افزایش  می یابد.

نکته قابل اشاره دیگر اینکه در این جلسه از سامانه هشدار سریع سیل هواشناسی رونمایی شد، سامانه ای که قرار است با استفاده از آن وقوع بارش ها از ۱۲۰ ساعت قبل  به طور کامل اطلاع داده شود که این زمان به نسبت برای کسب آمادگی در راستای مقابله با بحران مطلوب است.

در حالیکه ۲ جلسه مهم هفته گذشته استان به هواشناسی  وپیش بینی بارندگی های سیل آسا اختصاص یافت و دستگاههای امدادی و مرتبط در حالت آماده باش قرار گرفتند انتظار می رفت شاید نه به طور کامل بلکه بخشی از پیش بینی ها در خصوص بارندگ محقق شود اما در نهایت اتفاقی رخ نداد.

در شرایطی که وقوع سیل فروردین ماه در لرستان ۱۰ هزار میلیارد تومان به لرستان خسارت زد اهمیت پیش بینی های هواشناسی برای آمادگی مقابله با بحران چندین برابر شده چراکه با وجود پیش بینی هایی در خصوص وقوع بارش های سیل آسا، اما این حجم در لرستان پیش بینی نشده بود و در نهایت منجر به فاجعه شد.

برچسب‌ها هواشناسی پیش بینی بارندگی مدیریت بحران لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هواشناسی پیش بینی بارندگی مدیریت بحران لرستان هواشناسی پیش بینی بارندگی مدیریت بحران لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۶۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق



به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، کارشناس هواشناسی گفت: با ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار در جو استان تا فرداشب گاهی وزش باد شدید، وقوع رگبار و رعد برق و با توجه به ماهیت بارش‌ها در این فصل و حجم آن‌ها همچنان وقوع رواناب و ابگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها به خصوص زیرکوه، خوسف، بیرجند،برخی نقاط طبس و سرایان قابل پیش بینی است.

لطفی افزود:خسارات قنوات و تاسیسات زیربنایی نیز بر اثر بارش‌ها محتمل است و برای مناطق مستعد بارش تگرگ برخورد صاعقه پیش بینی شده است

وی گفت:روند کاهشی دمای هوا تا صبح فردا ادامه دارد و در مناطق مرتفع وجاده‌های کوهستانی تشکیل مه باعث کاهش دید افقی می‌شود.


پرهیر از سفر‌های غیر ضرور،احتیاط در تردد، خودداری از اسکان و چرای دام، تردد عشایر در بستر و حاشیه رودخانه، پرهیز از صعود و مناطق مرتفع از جمله توصیه های هواشناسی استان است. 

دیگر خبرها

  • تداوم بارش‌ها در خراسان رضوی تا شنبه
  • پیش‌بینی بارش‌ها در اغلب نقاط استان کرمان
  • هشدار هواشناسی برای سیلابی شدن مسیل ها در برخی مناطق
  • پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان
  • پیش بینی افزایش ابر در چهارمحال و بختیاری
  • تداوم بارش‌ها در استان مرکزی
  • بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس
  • پیش بینی هواشناسی کشور ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • هشدار نارنجی هواشناسی در قم
  • آماده‌باش مدیریت بحران اصفهان در پی صدور هشدار هواشناسی