Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@23:29:55 GMT

ساخت شیشه تاشو با آلومینیوم و لیزر

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۶۹۴۵

ساخت شیشه تاشو با آلومینیوم و لیزر

به گزارش پایگاه اینترنتی «فیز»، شیشه در عین استحکام از یک جایی به بعد بسیار شکننده است. اگر یک استکان از دستتان به زمین بیافتد به احتمال زیاد خرد خواهد شد. دانشمندان از همان زمان که شیشه برای نخستین بار ساخته شد تاکنون به دنبال یافتن راهی برای غلبه بر شکنندگی آن بوده‌اند. ابداع شیشه انعطاف‌پذیر به معنی ساخت لیوان‌های نشکن یا گوشی‌های هوشمندی است که نمایشگر آن‌ها ترک نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال محققان می‌گویند که گام تازه‌ای به سمت دستیابی به این هدف برداشته‌اند.

شیشه معمولی از سیلیکا و اکسیژن ساخته شده و به عنوان یک جامد بی شکل (آمورف) شناخته می‌شود. شیشه به آن دلیل شفاف است که فوتون‌ها می‌توانند بدون تعامل با هیچ الکترونی از آن عبور کنند. محققان در این تحقیق جدید به جای شن و ماسه از بلورین اکسید آلومینیوم در ساخت چند نمونه‌ شیشه‌ای کوچک استفاده کردند. آن‌ها برای این منظور با شلیک اشعه‌های لیزر به یکی از این نمونه‌ها، آن را به پلاسمای بنفش تبدیل کرده و سپس آن را بر روی لایه‌ای قرار دادند تا سرد شود.

محصول نهایی که صفحاتی با ضخامت ۶۰ نانومتری و پهنای ۲ میکرومتری بود، شفاف بوده و نسبت به شیشه معمولی شکنندگی کمتری داشتند. این صفحات همچنین قابل خم کردن و کشیدن نیز بودند. آزمایشات تجربی محققان نشان داد که می‌توان این صفحات را تا ۸ درصد کشید و آن‌ها را تا نصف طولشان فشرده کرد.

این شیشه حاوی شبکه‌ای فشرده از اتم‌ها بود که در صورت مواجهه با فشار قادر به تغییر جای خود بودند. این ویژگی همان خصلتی است به شیشه حاصل خاصیت انعطاف‌پذیری بخشید. 

تجاری‌سازی این شیشه به کار بیشتر نیاز دارد و هنوز روشن نیست که آیا می‌توان از این فرآیند برای ساخت صفحات شیشه‌ای بزرگتر استفاده کرد یا نه.        

جزئیات این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

برچسب‌ها صنعت شیشه فناوری لیزر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت شیشه فناوری لیزر صنعت شیشه فناوری لیزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۶۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحول افق شهر نیویورک با برج ۶۲ طبقه جدید

افق شناخته‌شده شهر نیویورک در سطح جهانی تا سال ۲۰۳۲ با بنای یک ساختمان تمام شیشه‌ای ۶۲ طبقه و ایجاد فضایی برای بیش از ۶ هزار شغل، ۱.۸ میلیون فوت‌مربع فضای اداری‌تجاری و فضای عمومی سبز دست‌خوش تغییر و تحولات چشمگیر خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اشکال تشکیل‌دهنده افق نیویورک در سطح جهانی شناخته شده است. این افق را تاج منحنی آرت‌دکوی ساختمان کرایسلر، مثلث‌های متساوی‌الساقین گسترده که در اطراف مرکز تجارت جهانی قرار دادند، مستطیل‌های آهکی پلکانی و گرانیتی ساختمان امپایراستیت و منشور مثلثی ساختمان فلاتیرون تشکیل می‌دهد، با این حال بر اساس جزئیات جدیدی که شهردار نیویورک به‌تازگی از آن رونمایی کرده است، یک برج چند میلیارد دلاری با کف تا سقف شیشه‌ای قرار است بعد دیگری به منظره شهر ببخشد.

ساختمان جدید یک برج اداری برنامه‌ریزی‌شده برای ایجاد در خیابان پارک با ۶۲ طبقه است و فضایی را برای بیش از ۶ هزار شغل در کنار ۱.۸ میلیون فوت‌مربع فضای اداری-تجاری فراهم می‌کند. تصاویر نشان می‌دهد که ستون‌های سفید این برج با فضای سبز، صندلی‌ها و ظاهر هنری یک محوطه عمومی جدید در پایه ساختمان جدید در خیابان پارک ایجاد خواهند کرد. در نمای ساختمان نیز تراس‌های محوطه‌سازی‌شده در بالای هر بخش از برج شیشه‌ای قرار خواهد گرفت.

بازگشت نیویورک به صحنه جهانی با برج جدید

هدف معماران این ساختمان از این طراحی، جایگزینی آن با برج ۳۰ طبقه موجود در میدتاون منهتن است که تنها چند بلوک دورتر از مکان‌هایی مانند مرکز راکفلر، کلیسای جامع سنت پاتریک و ایستگاه بزرگ مرکزی قرار دارد.

شهردار نیویورک باور دارد این پروژه که بر اساس تلاش‌های مستمر برای انرژی بخشیدن به میدتاون منهتن به‌عنوان مهم‌ترین آدرس تجاری جهان و موتور اقتصادی برای طبقه کارگر اهالی نیویورک بنا شده است، به بهبود چشمگیر اقتصاد و گسترش خط افق نمادین شهر نیویورک کمک خواهد کرد و امید آن می‌رود که به بهبود شهر از عواقب ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ کمک کند.

احیای مرکز شهر نیویورک توسط قلمرو عمومی آن انجام می‌شود و پروژه‌هایی هم‌چون برج شیشه‌ای فعلی می‌تواند به بهبود بخش کسب‌وکار و تفریح، معرفی مجدد ناحیه تجاری نیویورک به جهان و ایجاد یک جامعه پویا، کاری و پر جنب‌وجوش برای یک دوره جدید کمک کند.

ساخت این فضای اداری جدید در شرایط دشواری برای بازار املاک و مستغلات تجاری شهر رخ می‌دهد، زیرا کسب‌وکارها تلاش می‌کنند تا کارکنان را پس از سال‌ها کار از خانه‌ها به دفاتر بازگردانند و این امر باعث شده بخش‌های وسیعی از فضای اداری خالی یا کم‌استفاده شده باشد. به همین دلیل ارزش این‌گونه ساختمان‌ها به شدت در حال کاهش است و هم‌زمان نرخ‌های بهره بالای تاریخی کار را برای توسعه‌دهندگان املاک که اغلب برای تأمین مالی پروژه‌ها وام‌های کلان می‌گیرند، دشوارتر کرده است. با این وجود فرآیند بررسی عمومی پروژه ساخت برج شیشه‌ای ۶۲ طبقه نیویورک در اوایل سال آینده آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲ به پایان برسد.

کد خبر 746795

دیگر خبرها

  • معایب دستگاه جوش لیزر
  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجار شکن
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت
  • ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در این استان پاکسازی و مسدود شد
  • تلاش کودک فلسطینی برای جمع‌آوری اوراق قرآن پس از بمباران غزه + فیلم
  • مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در بوشهر
  • پاکسازی و مسدود شدن ۸۴ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در استان بوشهر
  • (تصاویر) خودرویی که شیشه جلو و سقف ندارد
  • تحول افق شهر نیویورک با برج ۶۲ طبقه جدید
  • بهترین نوع سقف کاذب کدام است؟