Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد آنلاین - اکرم شعبانی؛ سجاد غرقی، نایب رییس کمیسیون معدن اتاق ایران درباره اثرات تدوین یک قانون یا ابلاغیه و بخشنامه بر نوع فعالیت و تولید معادن به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در تعیین عوارض 25درصدی شاید فقط معادنی که وابستگی مستقیم به صادرات داشته‌اند از این شرایط اثر مستقیم پذیرفته‌اند و تاثیر این قانون بر سایر معادن تا پایان سال نمودار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از معادن در طول این مدت تعهد فروش و صادرات داشته‌اند، عنوان کرد: بسیاری از معادن در طول این دو ماه به دلیل تعهد صادرات و فروش خود روال پیشین را با پرداخت عوارض ادامه داده‌اند و به همین دلیل در پایش دو ماهه نمی‌توان تاثیر تعیین این عوارض را بر معادن مورد بررسی قرار داد.

نایب رییس کمیسیون معدن اتاق ایران با اشاره به اینکه بسیاری امید به تغییراتی در بازار دارند، افزود: اثرات تعیین چنین طرح‌هایی باید در میان مدت و بلند مدت مورد بررسی قرار گیرد.

غرقی درباره اعتراض شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت‌های فولادی به بازدارنده نبودن عوارض 25درصدی و درخواست آنها برای افزایش این عوارض تا 40درصد توضیح داد: درخواست کنندگان افزایش این عوارض در واقع مصداق «بر شاخه نشستن و بن بریدن» هستند. فشاری که پایین دست برای دریافت نهاده ارزان‌تر که متاسفانه سیاست‌گذاران ما از آن متاثر هستند شاید در کوتاه مدت باعث شود سنگ آهن ارزان‌تری خریداری کنند اما در بلند مدت باعث می‌شود سرمایه گذاری در بالادست انجام نگیرد.

وی با اشاره به اینکه این بدان معناست که اگرچه در ده سال آینده به ظرفیت 55میلیون تنی خواهیم رسید اما در تامین مواد اولیه به مشکل برخواهیم خورد، تصریح کرد: در این مدت سرمایه گذاری در بالادست متوقف و فشار بر روی تکمیل زنجیره افزایش می‌یابد، سیاست‌ها بر توسعه پایین دست بوده و فشار و نگاه انقباضی بر بالادست (معدن) وارد می‌شود. برای ظرفیت 55میلیون تن نیاز به 160میلیون تن سنگ آهن داریم و امروز تولید واقعی سنگ آهن حدود 80میلیون تن است.

غرقی افزود: در واقع ما به همین میزان نیاز به توسعه معادن داریم این در حالی است که فشار بر بخش معدن مانع سرمایه گذاری و حتی خروج سرمایه‌گذار از این بخش می‌شود.

نایب رییس کمیسیون معدن اتاق ایران در پایان با تاکید بر اینکه حتی وضع یک درصد عوارض هم برای سنگ آهن اشتباه است، بیان کرد: نگاه مجموعه‌های فولادی به این پروسه نگاه بنگاهی و بخشی است و یک نگاه ملی و کامل بر مبنای زنجیره به حساب نمی‌آید.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سنگ آهن فولاد معدن صادرات سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۸۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نیکبخت عصر پنجشنبه در جمع نخبگان، بهره برداران و تشکل‌های بخش کشاورزی در گرمسار ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های بسیاری برای رسیدن به خودکفایی در بخش کشاورزی وجود دارد، ابراز داشت: برای این تولید و سرمایه گذاری نیز هیچ محدودیت و سقفی نیست.

وی ضمن بیان اینکه دو وزارتخانه نیرو و جهاد باید مشکلات موجود بخش کشاورزی را حل کنند، افزود: نباید این چالش‌ها بر سر بستن سهم آب چاه کشاورزی خالی شود.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن بیان اینکه صدور مجوز واردات مشروط به خرید محصولات داخلی است، ابراز داشت: این نکته به تاجران نیز گفته شد که با کمک گرفتن از صنایع تبدیلی بتوانند به تحقق این مهم کمک کنند.

نیکبخت ضمن بیان اینکه جهش تولید نیازمند دست به دست هم دادن مردم و بخش دولتی است، تصریح کرد: باید موانع موجود را برداشت و اجازه ندهیم بن بست‌ها باقی بماند.

وی ضمن بیان اینکه انجام صادرات به آموزش تولید کنندگان نیز نیاز دارد، افزود: گره خوردگی تولید و صادرات باید به این نحو باشد که بخشی از تولید برای تازه خوری و قسمت دیگر برای صادرات منظور شود.

کد خبر 6082082

دیگر خبرها

  • بخش کشاورزی به سمت صنایع تبدیلی گام بردارد
  • بازسازی آسیب‌های معدنکاری با اصلاح قانون معادن
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • همایش بزرگ سرمایه گذاران استان سمنان آغاز به‌کار کرد
  • فراخوان انتخاب برترین‌های صنعتی و معدنی ۱۴۰۳ در چهارمحال و بختیاری
  • سرمایه‌گذاری بلندمدت و ویژگی‌های آن در بازار کریپتو
  • ۱۷ پروانه بهره‌برداری صنعتی در غرب خراسان رضوی صادر شد
  • لزوم تشویق بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه معادن
  • استخراج بیش از ۲میلیون تن زغال سنگ کک شو از معادن خراسان جنوبی
  • استخراج ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تُن زغال سنگ از معادن خراسان جنوبی