Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:57:46 GMT

خصوصی سازی آموزش و پرورش خطرناک است

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۸۱۷۸

خصوصی سازی آموزش و پرورش خطرناک است

رقیه فاضل روز دوشنبه در نشست بررسی طرح حذف تنوع مدارس در مشهد افزود: تعلیم و تربیت عنصر حاکمیتی است و باید در دست حاکمیت باقی بماند و گرچه خصوصی‌سازی هم باید در کشور روند قانونی و طبیعی را طی کند اما الگوهای موجود در کشور برای خصوصی سازی آموزش وپرورش مورد پسند حاکمیت دینی نیست.

وی اظهار داشت: جریان و الگوی حاکم برآموزش و پرورش، هدایت سریع تعلیم و تربیت به سوی خصوصی سازی است در حالی که این الگو همگام با الگوی بومی نیست و توام با الگوهای عرضه شده در بازار جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: بخش تصدیگری‌های آموزش و پرورش را می‌توان و باید به بخش خصوصی واگذار نمود اما این بخش همچنان در دست حاکمیت و دولت باقی مانده حال آنکه بخش فنی تعلیم و تربیت که باید در دست حاکمیت باقی بماند بدون هیچ نظارتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

فاضل افزود: جریان حاکم فعلی در این مسیر دغدغه تربیتی ندارد و اگر این روند با سرعت فعلی ادامه پیدا کند نفوذ در عرصه تعلیم و تربیت، آثار و تبعات منفی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: نسخه‌های موجود در عرصه جهانی برای خصوصی‌سازی با الگوهای قانونی کشور ما همخوانی ندارد و باید نسبت به بومی‌سازی آن اقدام نمود.

وی با بیان اینکه مصوبه حصر تنوع مدارس که از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد در حقیقت تنوع را از مدارس دولتی حذف نکرد بلکه مدارس را به سوی خصوصی شدن هدایت کرد گفت: بهتر است قانون الزام آوری برای مسئولان برقرار شود تا فرزندانشان صرفا در مدارس دولتی تحصیل کنند زیرا تنها از این طریق است که مسئولان می‌توانند به آگاهی نسبت به مسائل و مشکلات مدارس دولتی برسند و نسبت به حل و رفع آنها اقدام نمایند.

این مدرس دانشگاه افزود: تنوع عامل تحول است و مخالفتی با مدارس غیر دولتی نداریم اما مسئله این است که مسئولان با فضای موجود در مدارس دولتی آشنا نیستند و این ضعف باید برطرف شود.

وی اظهار داشت: سیر شکل‌گیری مسائل، انتخاب اولویت مسائل و پرداختن به مسائل در سیاست‌های آموزش و پرورش به شکلی است که موجب فساد می‌شود و در شرایطی است که نمی‌توان آن را نقد هم کرد.

وی گفت: جریان حاکم بر آموزش و پرورش به گونه‌ای است که نمی‌توان سیاست‌های موجود در آن را به صورت جداگانه بررسی کرد بلکه باید با نوعی هم بینی در سیاست‌های کشور این روند را بررسی نمود.

فاضل افزود: الگوی خصوصی سازی آموزش و پرورش در کشور باید به صورت بومی و همخوان با سیاست‌های قانون اساسی طراحی و برنامه‌ریزی شود.

مجلس شورای اسلامی در ۲۱ مهر ۱۳۹۸ تصویب کرد که دولت (وزارت آموزش‌ و پرورش) مکلف است حداکثر تا پایان سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ تمام واحدهای آموزشی تحت مدیریت را منحصراً به ۲ صورت دولتی و غیردولتی اداره کند، به‌گونه‌ای که به جز مدارس استثنایی، مدارس دولتی متنوع در کشور نباشد و ملاک ثبت‌نام در مدارس دولتی متناسب با فاصله محل سکونت با مدرسه باشد.

تبصره این ماده نیز تأسیس هر نوع مدارس خاص را صرفاً با مجوز مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر دانسته است.

این در حالی است که مرکز پژوهش‎‌های مجلس مصوبه حذف تنوع مدارس را موجب رشد خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و کاهش عدالت آموزشی، مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مطالبات رهبری در خصوص مدارس سمپاد و شامل چندین ابهام می‌داند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی مشهد خراسان رضوی آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مشهد خراسان رضوی آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی مشهد خراسان رضوی آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۸۱۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به کارگیری ۲۸ هزار نفر از پذیرفته‌شدگان در مدارس ابتدایی

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، حمید طریق حسینی بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه بازدید از مدارس گرمسار، بیان کرد: ۲۸ هزار نفر که در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش قبول شدند، در مدارس ابتدایی سراسر کشور به کار گیری می‌شوند.

وی کیفیت بخشی به فرآیند آموزشی و پرورشی را هدف این اقدام دانست و تاکید کرد: تأمین نیروی انسانی یکی از راهبردهای وزارتخانه در این زمینه است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: در تحولی دیگر برای ساخت یک هزار اتاق ورزش تخصصی در مدارس دوره اول ابتدایی برنامه ریزی شده است.

حسینی با بیان اینکه تقویت سلامت و افزایش سواد حرکتی دانش آموزان هدف و محور اصلی این طرح است، تاکید کرد: طرح‌های استعدادیابی و مهارت آموزی ورزشی نیز در این قالب در مدارس کشور اجرایی می‌شود.

دیگر خبرها

  • امسال مدارس از شهریور باز می‌شوند؟
  • چرا رهبر انقلاب اصرار بر مردمی سازی اقتصاد دارند؟ / مزایای واگذاری مدیریت به بخش خصوصی چیست؟
  • دریافت شهریه مدارس و مراکز آموزشی غیر دولتی تنها براساس کیفیت آموزشی
  • به کارگیری ۲۸ هزار نفر از پذیرفته‌شدگان در مدارس ابتدایی
  • ۲۸ هزار نفر در مدارس ابتدایی کشور به کارگیری می‌شوند
  • مخبردزفولی: گفتمان‌سازی در حوزه‌های علوم پایه و مهندسی باید از سنین پایین در مدارس باشد
  • بهره‌مندی از ظرفیت مدارس جهت پیشگیری از بیماری‌ها
  • توضیحات بانک شهر درباره خرید سهام پرسپولیس
  • اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیر دولتی ابلاغ شد
  • اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد