Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-19@21:30:37 GMT

ازدواج ایرانی‌ها در چه سنی بادوام‌تر است؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۸۳۲۴

ازدواج ایرانی‌ها در چه سنی بادوام‌تر است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، با این‌همه، در طول دهه‌های گذشته دوران‌های امیدوارکننده‌ای نیز وجود داشته‌ که در آنها آمار ولادت یا ازدواج از دیگر شاخص‌های نگران‌کننده سبقت گرفته ‌باشد. سخنگوی سازمان ثبت‌احوال در اردیبهشت سال 98 اعلام کرد که روند طلاق در کشور رو به سکون گذاشته است. به گفته سیف‌الله ابوترابی، تا پایان سال 97 سهم عمومی ازدواج در کشور در ازای هر هزار نفر 7مورد و سهم عمومی طلاق در ازای هر هزار نفر 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2مورد بوده‌ است. براساس آمار سازمان ثبت‌احوال، تا پایان سال گذشته 549.861هزار ازدواج و 174.698هزار طلاق رخ داده است که میانگین سن در نخستین ازدواج مردان 27.5و در زنان 23.4بوده ‌است. همچنین بادوام‌ترین ازدواج‌ها، براساس پایین‌ترین آمار طلاق در کشور، به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، چهارمحال‌وبختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر تعلق دارد.

در سال 1396 علاوه بر آمار ازدواج، ‌آمار طلاق نیز نسبت به سال 97 بالاتر بوده ‌است. رقم ازدواج در این سال به 609هزار مورد رسید که البته به نسبت آمار سال 95 با کاهشی 8‌درصدی (درحدود 51هزار مورد) مواجه شده ‌بود که یک‌سوم از همین تعداد نیز در سال 96 به طلاق منجر شد.

به‌طور کلی، براساس آمار ازدواج‌های ثبت‌شده در کشور، پس از وقوع انقلاب اسلامی که جمعیت ایران درحدود 34میلیون نفر بود تا سال 1395 که جمعیت به بیش از 79میلیون نفر رسیده ‌بود، کاهش قابل توجه ازدواج به نسبت سال‌های پیشین را در سال‌های 1360، 1363، 1365، 1370و 1371، 1380، 1383و 1385 می‌توان مشاهده کرد و از سال 1390تا 1395، آمار ازدواج به‌صورت متوالی روندی رو به کاهش داشته ‌است.

سازمان ثبت‌احوال، تعداد موارد ازدواج در 5سال گذشته (از سال 1397) را به‌ترتیب 549861مورد در سال 97، 609هزار مورد در سال 96، 704716مورد در سال95، 685352 مورد در سال94 و 724324 مورد در سال 93 اعلام کرده‌است. مقایسه آمار ازدواج در سال 97 و سال 93، بیش از 170هزار مورد اختلاف را نشان می‌دهد.

با دسته‌بندی سال‌های پس از آغاز انقلاب به چهاردهه، مشخص می‌شود که دهه80 از بالاترین آمار ازدواج در کشور برخوردار بوده ‌است. مجموع موارد ثبت‌شده ازدواج سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد که در دهه 50 آمار کشور به بیش از 2.08میلیون مورد رسیده ‌است و در دهه‌های بعدی این آمار به بیش از 4.152میلیون مورد در دهه 60، بیش از 5.03میلیون مورد در دهه 70، بیش از 7.64میلیون مورد در دهه 80 و بیش از 5.75میلیون مورد در دهه 90 (تا پایان سال 97) گزارش شده‌ است.

آخرین محاسبات ثبت‌احوال درباره رایج‌ترین ترکیب سنی ازدواج در ایران، در سال 1394 انجام شده‌است که ترکیب سنی 15تا 19سال برای زوجه و 20تا 24سال برای زوج را نشان می‌دهد. همچنین نسبت ازدواج به طلاق در همین سال 4.2 برآورد شده ‌است؛ به این معنی که در ازای هر 4.2ازدواج، یک طلاق ثبت شده ‌است. این نسبت در سال 93 برابر 4.3، در سال 92 برابر 5، در سال 91 برابر 5.5 و در سال 91 برابر 6.1 محاسبه شده ‌است. روند نسبت ازدواج به طلاق در دهه80 سیری نزولی دارد و هرچه به پایان دهه نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد ازدواج‌ها نسبت به طلاق‌ها کاهش پیدا می‌کند. در سال 83 نسبت ازدواج به طلاق 9.8 برآورد شده‌ است و در سال‌های پس از آن تا سال 89 این نسبت به‌ترتیب 9.4، 8.3، 8.4، 8، 7.1و 6.5 محاسبه شده ‌است. این ارقام نشان از کاهش تعداد ازدواج در مقایسه با تعداد موارد طلاق در کشور دارد.

نکته جالب‌توجه دیگر در میان اعداد و ارقام مربوط به ازدواج در کشور، فراوانی ازدواج براساس اختلاف سن میان 2زوج است. بیشترین موارد ازدواج ثبت‌شده در کشور براساس این شاخص، یعنی بیش از 64400 مورد ازدواج میان افراد همسن رخ داده ‌است و پس از آن اختلاف سن 3سال (زوج بزرگ‌تر از زوجه) با 44695مورد و اختلاف سن 4سال با 44424 مورد بیشترین تعداد موارد ثبتی را داشته ‌است.

استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان به‌ترتیب با 72690 مورد، 49049 مورد و 39635مورد ازدواج، بیشترین تعداد ازدواج‌های ثبت‌شده کشور در سال 97 را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین بررسی آمار مربوط به کمترین میزان طلاق براساس سن مرد و زن در زمان ازدواج نشان می‌دهد مردانی که زیر بیست‌سالگی و بالای پنجاه‌وهفت‌سالگی ازدواج می‌کنند و همچنین دختربچه‌هایی که زیر 15سال و زنانی که بالای پنجاه‌و‌یک‌سالگی ازدواج می‌کنند از آمار طلاق پایین‌تر و زیر هزار مورد برخوردارند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ازدواج زندگی مشترک طلاق جمعیت سالخورده ازدواج مردان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۸۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌ معادن و کشاورزی آفریقا برای تجار ایرانی

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان توسعه تجارت ایران، لیلا باغبان، مدیر کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران آفریقا را قاره فرصت‌های ناشناخته نامید و گفت: به نظر می‌رسد تجار ایرانی از ظرفیت‌های کشاورزی و تجاری قاره آفریقا کمترین بهره را برده‌اند؛ در حالی‌که این قاره به دلیل شرایط آب و هوایی و قرار گرفتن در خط استوا پتانسیل بالایی در تولیدات محصولات کشاورزی دارد. از این‌رو همزمان با صادرات ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و بذر، کود، سم، واکسن‌های دامی و دانش فنی مورد نیاز برای کشاورزی و دامپروری می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی در کشور‌های این قاره، ارزش افزوده بیشتری را نصیب کشور کرد.

وی با اشاره به کالا‌های وارداتی ایران از آفریقا، تصریح کرد: محصولات کشاورزی و دامی تولیدشده در این قاره می‌تواند بخشی از نیاز‌های سبد پروتئین خانوار‌ها از جمله گوشت قرمز و سفید و همچنین نیاز کشور به علوفه‌های دامی و دانه‌های روغنی را تامین کند.

این مقام مسئول با تاکید بر فراهم بودن فضا برای کشت فراسرزمینی، تصریح کرد: با برخی کشور‌ها تفاهم‌نامه‌های در این زمینه امضا شده است، اما به نظر می‌رسد که قوانین و مقررات در این موضوع باید تسهیل‌گر و شفاف شوند.

به گفته وی؛ معادن، دیگر مزیت تجاری قاره آفریقا محسوب می‌شود در این قاره کلیه عناصر متنوع موجود در جدول مندلیف، به وفور یافت می‌شود؛ کشور‌های این قاره دارنده ذخایر قابل توجهی از سنگ‌های قیمتی از جمله طلا و الماس هستند.

باغبان با اشاره به فراوانی سنگ‌های معدنی مورد نیاز در صنایع معدنی کشوردر آفریقا، بیان کرد: سنگ آهن، سنگ مس، منکنز، کبالت، لیتیوم، کرومیت، اورانیوم، بوکسیت و... به وفور در قاره آفریقا وجود دارد. بدون تردید استخراج این سنگ‌ها از طریق سرمایه گذاری مشترک و یا مالکیت کامل معدن می‌تواند به تقویت صنایع کشور کمک کند.

وی ادامه داد: پتانسیل بالای معادن آفریقا، برکسی پوشیده نیست، اما محدودیت زیرساخت‌های مناسب یعنی جاده و ریل، امکان جابه‌جایی و انتقال سنگ‌ها و منابع معدنی استخراج شده به بنادر این کشور‌ها را دشوار کرده است.

مدیر کل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر صادرات خدمات فنی و مهندسی، گفت: کشور‌های آفریقایی اغلب در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته هستند؛ نرخ رشد در این کشور‌ها به علت تعدد فعالیت‌های زیربنایی، بالاتر از میانگین جهانی است و این فرصتی مناسب برای حضور در اجرای انواع پروژه‌های زیرساختی و صادرات دانش فنی شرکت‌های فنی و مهندسی ایران و همچنین صادرات کالا‌ها و مصالح ساختمانی است.

این مقام مسئول از شناسایی منابع عظیم نفت و گازی جدید در این قاره خبر داد و گفت: شرکت‌های ایرانی سابقه طولانی در شناسایی، استخراج، پالایش و فرآوری محصولات نفتی دارند بنابراین در این زمینه می‌توان پروژه‌های خوبی را تعریف کرد؛ کشور‌های آفریقایی در حوزه انرژی و برق مشکلاتی دارند این در حالی است که در ایران شرکت‌های قوی بسیاری در زمینه تولید انرژی و ساخت نیروگاه فعالیت دارند.

به گفته باغبان؛ کود اوره عمده نیاز کشور‌های آفریقایی از ایران است چراکه پایه اصلی اقتصادی این کشور کشاورزی است.

مدیر کل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران، کمبود دارو و تجهیزات پزشکی را یکی دیگر از نیاز‌های قاره آفریقا دانست و افزود: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی می‌توانند در این حوزه وارد عمل شوند و در زمینه ساخت وساز و تجهیز بیمارستان‌ها و صادرات دارو و تجهیزات بیمارستانی و همچنین اعزام و استقرار پزشکان در این کشور‌ها فعالیت داشته باشند هرچند هم اکنون هلال احمر ایران در برخی از کشور‌های آفریقایی شعبه دارد و فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: در بخش‌های کالایی نیز می‌توان به صادرات آهن‌آلات، فولاد، قیر، خودرو و قطعات خودرو، ماشین آلات کشاورزی، کمباین، تراکتور، پهپاد‌ها و دستگاه‌های سم پاشی و آبیاری، محصولات پلاستیکی و پلیمری، انواع فرش و موکت و کفپوشها، انواع مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و ... مبادرت کرد.

باغبان با بیان اینکه فعالیت‌های آموزشی را می‌توان در حوزه‌های مختلف با کشور‌های آفریقایی تعریف کرد، گفت: در حال حاضر دانشجویان زیادی از قاره آفریقا برای تحصیل در ایران حضور دارند آنها زبان فارسی را به خوبی یاد گرفته‌اند و می‌توانند تبلیغات منفی که علیه ایران در رسانه‌های غرب صورت می‌گیرد را خنثی کنند؛ به بیان دیگر دانشجویان آفریقایی سفرای خوبی برای تبلیغ فرهنگ و ظرفیت‌های تجاری ما هستند.

وی تصریح کرد: آموزش‌های کوتاه مدت مبتنی بر مهارت و حرفه آموزی یکی دیگر از ظرفیت‌های مناسب برای استفاده از نیروی انسانی جوان و ارزان در این قاره به‌ویژه برای شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این کشور‌ها را فراهم می‌کند.

این مقام مسئول در پایان با تاکید بر امنیت کشور‌هایی آفریقایی افزود: بر خلاف تصور بعضی از تجار و فعالان اقتصادی، بسیاری از مناطق و کشور‌های این قاره به‌ویژه برای فعالیت اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری امن است و هم اکنون از لحاظ امنیتی مشکلی در این کشور‌ها وجود ندارد و دولت ج. ا. ایران نیز برای توسعه روابط اقتصادی با این قاره مصمم است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ معادن و کشاورزی آفریقا برای تجار ایرانی
  • ازدواج فامیلی عاملی برای افزایش آمار معلولان
  • ایرانی ها چه تعداد خانه در ترکیه خریدند؟/ اتباع این کشور رتبه اول را دارند
  • بیانیه ضد ایرانی جو بایدن
  • سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی فرصتی برای نظام پوشاک است
  • تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
  • السودانی: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپاد‌های ایرانی از عراق پرتاب نشده بود
  • ۱۹ والیبالیست ایرانی در لیست خرید لیگ کره جنوبی!
  • آمار جدید از ورود خودروهای وارداتی به کشور | وزیر صنعت: مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند؛ سرعت تحویل به زودی افزایش می‌یابد
  • نخست وزیر عراق: هیچ‌کدام از موشک‌ها یا پهپادهای ایرانی از عراق پرتاب نشده بود