Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-28@09:51:26 GMT

زنگ خطری به نام رانش زمین در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۲۸۶۶۲

زنگ خطری به نام رانش زمین در مازندران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، این قسمت؛ بارش باران و غصه قدیمی به نام "رانش زمین. یکی از این مشکلات بزرگ که همواره با آغاز فصل سرد در استان مازندران با آن رو به رو هستیم، مسئله مربوط به رانش زمین است.

مطالعات محققان کشور نشان می‌دهد استان‌های مازندران و گیلان به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را در رانش زمین کسب کردند، این موضوع را دکتر علی بیت‌اللهی، دبیر کارگروه ملی مخاطرات چندی پیش در گفت‌وگو با ایسنا گفته و یادآور شده بود که استان‌های گیلان، مازندران و لرستان از نظر وسعت حوزه‌های پر شیب جزو استان‌های ناهموار کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، زمانی که زمین‌ها پرشیب باشد و دامنه‌ها از نظر جنس زمین‌شناسی به گونه‌ای باشد که امکان رانش در آنها فراهم باشد، تنها یک عامل تحریک‌کننده قوی لازم است تا حرکت‌های دامنه‌ای را تشدید کند و با وجود استعداد بسیار بالای مازندران در بارش باران، بارندگی‌های ممتد از جمله عوامل تحریک کننده حرکت دامنه‌ای است؛ بارندگی‌هایی که در درازمدت موجب شود توده‌های خاکی دامنه نرم شود و مقاومت خود را از دست بدهند و این امر رانش‌های متعددی را در پی دارد.

زنگ خطر برای مازندران به صدا درآمد

نکته قابل توجه که لازم است تمامی مسئولان مازندران به ویژه استاندار این استان، آن را به طور ویژه درنظر بگیرد این است که، به گفته دبیر کارگروه ملی مخاطرات، تعداد رانش‌های رخ داده در این استان پس از سیل‌های اخیر به ۴۰۰ نقطه رسیده است و این موضوع زنگ خطری برای مسئولان و مردم محسوب می شود.

در حالیکه تقریبا تمامی اساتید دانشگاه در این زمینه، معتقدند رانش زمین یک پدیده محتمل برای مازندران و قابل وقوع در این استان با خطر بسیار زیاد است اما بیت‌اللهی عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا رانش زمین مهارپذیر است یا خیر، گفت: روش‌های مهندسی برای پایداری دامنه وجود دارد و می‌توان با روش‌های مهندسی چون روش‌های شمع کوبی، استحکام پی و ایجاد دیوار اقدام به مهار رانش کرد. (اینجا)

مازندران؛ مستعد رانش زمین

در همین راستا، محمد علی بهمنیار مدیر گروه خاکشناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مازندران مستعد وقوع رانش زمین است، دلایل وقوع این حادثه طبیعی را چنین برشمرد: رانش زمین معمولا در مناطق شیب دار اتفاق می افتد، در جاهایی که لایه زیرین خاک سفت و سخت است، آب از لایه بالایی نفوذ می کند، به دلیل وجود رس های انبساط پذیر در لایه های زیرین انباشتگی آب اتفاق می افتد و دراثر وزن زیاد، خاک سر خورده و جابه جا می شود.

وی با بیان اینکه عوامل تشدید کننده ای در رانش زمین وجود دارند، بیان کرد: با ایجاد ترانشه در کنار جاده ها، خاک قدرت نگهدارندگی خود را از دست می دهد یا جاده های جدید شیب‌داری که احداث می کنند درصورتی که دیوارچینی نشود، رانش ها بیشتر اتفاق می افتد.

مدیر گروه خاکشناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به نقش ریشه درختان در جلوگیری از رانش، گفت: درخت نقش نگه دارنده دارد، به خصوص درختان بزرگ و قطع آنها باعث رانش خاک های جنگلی می شود.

بهمنیار با توجه به میزان بالای بارندگی در مناطق شمالی، تصریح کرد: آب را باید به کانال ها هدایت کرد تا بیش از حد به داخل خاک نفوذ و وزن زیادی ایجاد نکند و یا با زهکشی مانع از رانش خاک شد.

جاده‌سازی در جنگل؛ یکی از مهم‌ترین عامل ناپایداری خاک

وی با بیان اینکه بیشترین رانش در کشور در جنگل های شمال و به ویژه در مناطق کوهستانی استان مازندران اتفاق می افتد، بیان کرد: جاده هایی که در داخل جنگل برای برداشت و حمل چوب ها ساخته می شوند عامل کاهش پایداری خاک جنگل ها هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: زلزله های ۱.۵ تا ۲ ریشتری هم که ما احساس نمی کنیم، می‌تواند موجب رانش های خفیف زمین شوند.

بهمنیار با بیان اینکه هرجایی که عمق خاک بیشتر باشد احتمال رانش هم بیشتر است، گفت: زمین های کشاورزی در دامنه های شیب‌دار مازندران مستعد رانش هستند.

کجاها رانش کمتر اتفاق می‌افتد؟

 وی با اشاره به تاثیر نوع خاک، میزان بارش، تعدد درختان و شیب زمین بر وقوع رانش، تصریح کرد: کاشت درخت، مالچ پاشی، هدایت آب و مقاوم سازی دیوارهای کنار جاده ها از روش های جلوگیری از رانش و پایدار کردن خاک است.

مدیر گروه خاکشناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه رانش زمین به جنس مواد معدنی خاک هم بستگی دارد، اظهار کرد: باید مطالعات زمین شناسی و نمونه برداری را در مناطق مختلف انجام داد و پس از شناسایی، متناسب با جنس خاک می توان مدیریت آن نقطه را تعریف کرد به عنوان مثال در مناطقی که رس های انبساط پذیر کمتر هستند احتمال وقوع رانش هم کمتر است.

بهمنیار با تصریح اینکه حاصلخیزی خاک به جنس مواد مادری هم بستگی دارد، گفت: در مناطقی که خاک انبساط پذیرتر باشد، قدرت نگهداری آب بیشتر است درنتیجه گیاه بهتر در آنجا رشد می کند اما باید توجه کرد که با وقوع رانش رابطه مستقیمی دارد.

کد خبر 463941 برچسب‌ها استان مازندران رانش‌زمين

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مازندران رانش زمين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۲۸۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رانش زمین در روستای «دشتبال» و ریزش ۶ واحد مسکونی/ تاکنون حادثه جانی گزارش نشده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بارش شدید باران و جریان یافتن رواناب باعث آبگرفتگی ۲۰ واحد مسکونی و ریزش ۶ باب منزل مسکونی در روستای دشت‌بال از بخش پادنای علیای شهرستان سمیرم شد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در اصفهان، با بیان اینکه طی ورود سامانه بارشی روزهای گذشته، بارش باران منجر به رانش زمین و طغیان رودخانه در بخش پادنای شهرستان سمیرم در اصفهان شده است، اظهار کرد: جاده روستاهای خفر، دیلی و سرباز در بخش پادنا به علت ریزش کوه و نیز محورهای جاده‌ای روستاهای نورآباد، سرباز و دشتبال در بخش پادنای علیای شهرستان به علت رانش زمین و طغیان رودخانه برای ساعاتی مسدود شد.

وی درباره بارش شدید باران و جریان یافتن رواناب که منجر به آبگرفتگی ۲۰ واحد مسکونی و ریزش ۶ باب منزل مسکونی در روستای دشت‌بال از بخش پادنای علیای شهرستان سمیرم شد، افزود: در شهرستان سمیرم ۴۵ میلی‌متر، ۶۲ میلی‌متر در بخش پادنای علیا و ۱۰۶ میلی‌متر در ایستگاه روستای نقل بارندگی گزارش شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه بلافاصله اکیپ‌های راهداری اداره کل راهداری به مناطق تحت‌تأثیر اعزام و بازگشایی محورهای آسیب دیده در حال انجام است، خاطرنشان کرد: تخلیه آب و امدادرسانی در روستای دشتبال نیز توسط امدادگران جمعیت هلال احمر و تیم‌های مدیریت بحران شهرستان، دهیاری و بخشداری در حال انجام است، تاکنون در این مناطق حادثه جانی گزارش نشده است.

کد خبر 739140

دیگر خبرها

  • رانش زمین در سردشت خسارت برجای گذاشت
  • رانش زمین درسردشت 3 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت
  • رانش زمین در سردشت یک نفر را مصدوم کرد
  • خسارات رانش زمین در سردشت
  • طغیان رودخانه و رانش زمین در پادنای علیا
  • رانش زمین در روستای «دشتبال» و ریزش ۶ واحد مسکونی/ تاکنون حادثه جانی گزارش نشده است
  • رانش زمین و طغیان رودخانه‌ها در شهرستان سمیرم
  • رانش زمین در سمیرم/۶ واحد مسکونی روستای «دشتبال» ریزش کرد
  • رانش زمین و ریزش کوه در روستاهای لرستان
  • رانش زمین و قطع راه ارتباطی برخی از روستاهای دلفان و الیگودرز