Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل روز دوشنبه(۲۷ آبان) در گزارشی اظهار کرد که میزان دخایر آب سنگین ایران از سقف ۱۳۰ تن بالاتر رفته است.

به گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت: در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹، ایران به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رساند که میزان ذخایر آب سنگینش از مرز ۱۳۰ تن عبور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹ تایید کرد که نیروگاه تولید آب سنگین ایران در حال فعالیت بوده و میزان آب سنگین ایران به ۱۳۱.۵ تن رسیده است.

پس از خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات برجامی‌شان، جمهوری اسلامی ایران پس از یک‌سال پایبندی یک‌طرفه به این توافق، اعلام کرد که در صورتی که منافع ایران از توافق هسته‌ای تامین نشود، گام‌هایی را برای کاهش تعهدات برجامی خود اتخاذ خواهد کرد.

در همین راستا، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان ۱۴ آبان با اعلام آغاز گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران و با اشاره به اقدامات ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود، اظهار کرد: من امروز به ۱+۴ اعلام می‌کنم که فعالیت ما با نظارت آژانس انرژی اتمی خواهد بود. گام چهارم نیز مانند سه گام دیگر قابل بازگشت است و اگر آن‌ها به تعهدات خود در اول ژانویه ۲۰۱۷ بازگردند ما هم به این تاریخ برمی‌گردیم.

روحانی با بیان اینکه ما در عین حال به تمام مذاکرات پشت پرده متعهد هستیم، خاطر نشان کرد: ما مذاکرات را ادامه می‌دهیم. البته چون در هفته‌های اخیر به توافق نرسیدیم گام چهارم را برمی‌داریم اما در دو ماه آینده به مذاکرات ادامه می‌دهیم و اگر همه تحریم‌ها برداشته شد و ما توانستیم نفت را بفروشیم و از سود بانک‌های خود استفاده کنیم ما هم به شرایط گذشته بازمی‌گردیم. من معتقدم ما راه درستی انتخاب کردیم و دنیا باید بداند که ملت ایران هم مقاوم است و هم اهل مذاکره.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آژانس بین المللی انرژی اتمی ذخایر آب سنگین ایران توافق هسته ای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۰۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای با تکرار ادعاهای خود علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری آلمانی "دویچه وله" مدعی شد که ایران هفته‌ها و نه ما‌ه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله دارد، اما این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان سلاح هسته‌ای دارد یا خواهد داشت.

وی در این مصاحبه گفت که اگرچه غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

گروسی ادامه داد: یک کلاهک هسته‌ای کاربردی به چیزهای دیگر مستقل از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.

وی همچنین با بیان اینکه که اهداف ایران نامشخص است گفت: خط مشی عمومی ایران این است که این ماده شکافت پذیر برای مقاصد پزشکی یا غیرنظامی مورد نیاز است.

این ادعاهای گروسی در حالی مطرح می شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند که دکترین هسته‌ای ایران همیشه صلح آمیز بوده و هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود در این خصوص تاکید کرد: دکترین هسته‌ای ایران کاملا واضح و روشن است و اقدامات صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانیم. اساسا سلاح هسته‌ای در دکترین هسته‌ای ایران هیچ جایگاهی ندارد و بارها مواضع ایران در این‌باره اعلام شده است.

مدیرکل آژانس همچنین با تکرار ادعاهای خود درباره بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن سطح دسترسی را که نیاز است، دریافت نمی‌کند. این موضوع بر گمانه زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران افزوده است.

مسئله بازرسی‌ها در حالی مطرح می‌شود که آژانس 10 برابر بیشتر از دیگر کشورهای عضو "ان‌پی‌تی" بر تاسیسات ایران نظارت دارد.

پیشتر محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی حجم تاسیسات هسته‌ای ایران را حدود 2 درصد تاسیسات هسته‌ای سراسر جهان دانست و گفت: منطقی نیست بیش از 10 برابر دیگر کشورها، ایران تحت بازرسی قرار بگیرد.

وی در حاشیه شصت و هفتمین کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت: ایران همکاری خوبی با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد. حدود 120 بازرس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اکنون مورد پذیرش و اعتماد ایران هستند و فعالیت جدی دارند.

گروسی همچنین در این مصاحبه در واکنش به تنش‌ها بین رژیم صهیوینستی و ایران اظهار داشته که هرگونه تصور حمله به تاسیسات هسته‌ای محکوم است.

وی درباره تهدید حملات هسته‌ای گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت از تسلیحات اتمی، استفاده از این تسلیحات و دستیابی به تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

مدیرکل آژانس همچنین با بیان اینکه که آژانس همواره از گفتگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند، در خصوص مذاکرات ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما و ایران است، زیرا چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد دارم به زودی به ایران سفر کنم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

اسلامی: روابط با آژانس در حوزه پادمان برقرار استاسلامی: دامنه فعالیت انرژی هسته‌ای ایران گسترش یافت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: اهداف برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی: به زودی به ایران سفر می‌کنم
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای