Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@22:39:55 GMT

امروز نیازمند الگوهای عقلانیت دینی هستیم

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۰۳۶۲

امروز نیازمند الگوهای عقلانیت دینی هستیم

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور تجلیل از شخصیت‌هایی مانند مرحوم دکتر حائری یزدی را، تجلیل از مقام علم، حکمت، عقلانیت و زندگی عقلانی دانست و گفت: امروز جامعه اسلامی و بشری بیش از هر زمان دیگری به حکمت و عقلانیت نیاز دارد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، محمد نهاوندیان روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت استاد شهیر و فیلسوف معاصر، مرحوم دکتر مهدی حائری یزدی در دانشگاه الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با تجلیل از شخصیت برجسته و فرهیخته استاد حائری یزدی، گفت: حیات عقلانی و سلوک اخلاقی از جمله ویژگی‌های شخصیتی ایشان بود و ایشان را فقط در آنچه می‌آموخت نمی‌شود خلاصه کرد، بلکه سلوک رفتاری و زندگی ایشان نیز سرشار از آموزه‌های اخلاقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان در زندگی خود حیات فکری، حریّت در اندیشه و سلوک اخلاقی را به شاگردان و اطرافیان خویش می‌آموخت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دکتر حائری یزدی فقط استاد و معلم حکمت نبود، بلکه عامل به حکمت بود.

نهاوندیان افزود: ایشان با آنکه استاد مسلم فلسفه در دانشگاه جرج واشنگتن بود، اما همزمان با کمال تواضع درخواست تشکیل کلاس برای جمع‌های کوچک را می‌پذیرفت و حتی کلاس یک نفری برای تدریس مکاسب تشکیل می‌داد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: مرحوم آیت‌الله حائری یزدی نماینده مرجع عالیقدر شیعه در آن دوران یعنی آیت‌الله بروجردی بود که در زمان حضور در آمریکا تشخیص داد که اگر بخواهد در آن جامعه فعالیت تبلیغی داشته باشد، باید بالاترین افق‌های فکری آنجا را بیاموزد، لذا با اینکه استاد مسلم فلسفه بود، به عنوان دانشجوی فلسفه غرب در کلاس درس حضور یافت.

نهاوندیان خاطر نشان کرد: یک نکته بسیار مهم که در نحوه عمل و آموزه‌های مرحوم حائری یزدی بسیار بارز بود، اعتقاد به «لا اکراه فی الدین» بود و این نکته محوری به عنوان روح تبلیغ دینی همواره مورد تأکید ایشان قرار داشت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: آیت‌الله حائری یزدی در مناسبات اجتماعی هم به رویکرد جذب حداکثری معتقد بود، لذا در جلسات ایشان گروه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و دینی، حضور داشتند.

نهاوندیان گفت: ایشان در عین حال که از عشق عمیق دینی برخوردار بودند، بیان مستدل و عقلانی داشتند. این مرحوم علاقه و عشق عمیق به ائمه اطهار و حضرت زهرا(س) داشتند و می‌توان گفت از عقل به دین و عشق رسیده بود و می‌توان نتیجه گرفت که دین‌داری نتیجه خردورزی است و نه ضد و جایگزین آن و این یک نکته محوری است که باید از مرحوم حائری یزدی آموخت.

معاون اقتصادی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دینی که بزرگان دین از نبی اکرم و امیر مومنان و امثال دکتر حائری یزدی، خواسته‌اند که انسان‌ها بیاموزند، دینی است که هادی و کمک‌کار عقلانیت است و امروز نیازمند  الگوهای عقلانیت دینی در جامعه هستیم، کسانی که دین را چراغ راه هدایت و خردورزی قرار دهند.

 

بیشتر بخوانید: حضور رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزاری سمینار حقوق بشر با حضور دستیار ویژه رئیس جمهور

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه اسلامی دانشگاه تهران رئیس جمهور عشق معاون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۰۳۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) کنایه معاون اجرایی رئیس‌جمهور به رسانه‌های صهیونیستی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کنایه معاون اجرایی رئیس‌جمهور به رسانه‌های صهیونیستی
  • پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد
  • قیمت مسکن در تهران کاملاً تحت کنترل است
  • معاون رئیس جمهور: رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد
  • تسلیت مسئولان دولتی و کشوری در پی درگذشت پرویز داودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت دکتر پرویز داودی
  • تسلیت رئیس جمهور در پی درگذشت پرویز داودی
  • رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحوم پرویز داوودی را تسلیت گفت
  • تسلیت رییس‌جمهور در پی درگذشت «پرویز داوودی»
  • یزدی‌ها پیشتاز اهدای عضو در ایران/ثبت سومین اهدای عضو سال جدید در یزد