Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@01:52:30 GMT

دستاورد‌های دعا چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۱۰۱۷

دستاورد‌های دعا چیست؟

خبرگزاری میزان- دستاورد دعا ایجاد محبت به خدای متعال است. دعا عشق به خدای متعال را در دل زنده می‌کند. مظهر همه‌ی زیبایی‌ها و خوبی‌ها ذات اقدس پروردگار است. دعا و انس و تکلم با خدای متعال، این محبت را در دل به وجود می‌آورد. تاریخ انتشار: 22:00 - 27 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۸۸۹۲

گروه فرهنگی خبرگزاری میزان _ وقتی ما با خدا سخن می‌گوییم، او را نزدیک خود احساس می‌کنیم، مخاطب خود می‌دانیم و با او حرف می‌زنیم، این دستاورد‌ها از جمله‌ی فواید و عواید دعاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دستاورد‌های دعا:

۱. زنده نگهداشتن یاد خدا در دل

دستاورد‌های دعا چیست؟ زنده نگهداشتن یاد خدا در دل، غفلت را که ما در همه‌ انحراف‌ها و کجی‌ها و فساد‌های انسان، غفلت از خداست می‌زداید. دعا غفلت را از دل انسان می‌زداید، انسان را به یاد خدا می‌اندازد و یاد خدا را در دل زنده نگه می‌دارد.

بزرگترین خسارتی که افراد محروم از دعا مبتلای به آن می‌شوند، این است که یاد خدا از دل آن‌ها می‌رود. نسیان و غفلت از خدای متعال برای بشر بسیار خسارت بار است. در قرآن چند آیه در این باره ذکر شده و بحث مفصلی دارد.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مزیت های دعا اینجا کلیک کنید

۲. تقویت و استقرار ایمان در دل

دستاورد دوم دعا، تقویت و استقرار ایمان در دل است. خصوصیت دعا این است که ایمان را در دل پایدار و مستقر می‌کند. ایمان فایل زوال در مواجهه‌ی با حوادث عالم و سختی‌ها، خوشی‌ها، تنعم‌ها و حالات گوناگون انسان، در خطر از بین رفتن است. می‌شناسید کسانی را که ایمان داشتند، اما در مواجهه‌ی با مال دنیا، با قدرت دنیا یا لذات جسمی و شهوات قلبی ایمان از دست آن‌ها رفت. این، ایمان متزلزل و غیر مستقر است. خصوصیت دعا این است که ایمان را در دل انسان مستقر و ثابت می‌کند و خطر زوال ایمان با دعا واستمرار توجه به خدای متعال از بین می‌رود.

۳. دمیدن روح اخلاص در انسان

سومین دستاورد، دمیدن روح اخلاص در انسان است. با خدا سخن گفتن و خود را نزدیک او دیدن به انسان روح اخلاص می‌دهد. اخلاص یعنی کار را برای خدا انجام دادن. همه‌ی کار‌ها را می‌شود برای خدا انجام داد. بندگان خوب خدا همه‌ی کار‌های معمولی روزمره‌ی زندگی را هم با نیت تقرب به خدا انجام می‌دهند و می‌توانند. بعضی هم هستند که حتی قربی‌ترین و عبادی‌ترین کار‌ها مثل نماز را نمی‌توانند برای خدا انجام دهند. بی‌اخلاصی، درد بزرگی برای انسان است. دعا روح اخلاص را در انسان می‌دمد.

۴. خودسازی و رشد فضایل اخلاقی

دستاورد چهارم دعا، خودسازی و رشد فضایل اخلاقی درا نسان است. انسان با توجه به خدا و با حرف زدن با خدای متعال، فضایل اخلاقی را در خود تقویت می‌کند؛ این خاصیت قهری و طبیعی انس با پروردگار است؛ بنابر این دعا می‌شود پلکان عروج انسان به سمت کمالات، متقابلا دعا رذایل اخلاقی را از انسان می‌زداید، حرص و کبر و خودپرستی و دشمنی با بندگان خدا و ضعف نفس و جبن و بی صبری را از انسان دور می‌کند.

۵. ایجاد محبت به خدا

دستاورد پنجم دعا ایجاد محبت به خدای متعال است. دعا عشق به خدای متعال را در دل زنده می‌کند. مظهر همه‌ی زیبایی‌ها و خوبی‌ها ذات اقدس پروردگار است. دعا و انس و تکلم با خدای متعال، این محبت را در دل به وجود می‌آورد.

۶. دمیدن روح امید در انسان

دستاورد ششم دعا دمیدن روح امید در انسان است. دعا به انسان قدرت مقاومت در مقابل چالش‌های زندگی را می‌دهد. هر کس در دوران زندگی خود با حوادثی مواجه می‌شود و چالش‌هایی پیدا می‌کند. دعا به انسان توانایی و قدرت می‌دهد و انسان را در مقابل حوادث مستحکم می‌کند؛ لذا در روایت از "دعا" تعبیر شده است. به سلاح از نبی اکرم نقل شده است که فرمود: "لا ادلکم علی سلاح یتجیکم من اعدائکم" اسلحه‌ای را به شما معرفی می‌کنم که مایه‌ی نجات شماست؛ "تدعون ربکم بالیل و النهار فان سلاح المومن الدعاء" در مواجهه‌ی با حوادث، توجه به خدای متعال، مثل سلاح برنده‌ای در دست انسان مومن است؛ لذا در میدان جنگ، پیغمبر مکرم اسلام همه‌ی کار‌های لازم را انجام می‌داد، سپاه را می‌آراست، سربازان را به صف می‌کرد، امکانات لازم را به آن‌ها می‌داد، توصیه‌های لازم را به آن‌ها می‌کرد، اشراف فرماندهی خودش را اعمال می‌کرد، اما در همان وقت هم وسط میدان زانو می‌زد، دست به دعا بلند می‌کرد، تضرع می‌کرد، با خدای متعال حرف می‌زد و از او می‌خواست این ارتباط با خدا دل انسان را مستحکم می‌کند.

۷. برآمدن حاجات

دستاورد دیگر دعا برآمدن حاجات است. یکی از دستاورد‌های دعا این است که حاجاتی که انسان دارد، از خدای متعال می‌خواهد و خدا آن حاجات را برآورده می‌کند. البته همه‌ی خواص دعا این نیست؛ این هم یکی در کنار بقیه‌ی دستاورد‌های دعاست. فرمود: «اسالوا الله من فضله» از خدای متعال بخواهید و نیاز‌های خودتان را از او بطلبید. در دعای ابوحمزه ثمالی از قول امام سجاد (ع) این طور عرض می‌شود: "و لیس من صفاتک یا سیدی ان تأمر بالسوال و تمتع العطیه و انت المتان بالعطیات علی اهل مملکتک" توبه بندگان خودت دستور بدهی که از تو بخواهند، اما بنا داشته باشی که خواسته‌ی آن‌ها را عملی نکنی؛ این امکان ندارد. وقتی خدای متعال به من و شما امر می‌کند که از او بخواهیم و طلب کنیم؛ معنایش این است که خدای متعال تصمیم دارد که آنچه را می‌خواهیم به ما بدهد؛ لذا در روایت است که:" ما کان الله لیفتح لعبد الدعاء فیغلق عنه باب الاجابه و الله اکرم من ذلک" خدای متعال کریم‌تر از آن است که باب دعا را باز کند، اما باب اجابت را ببندد.

منبع: ماه مبارک رمضان در کلام حضرت آیت‌الله خامنه ای (پیشخوان شماره ۳۴)

بیانات در خطبه‌های نماز جمعه (خطبه اول) ۱۳۸۴/۰۷/۲۹



انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: یاد خدا در دل اخلاص در انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعده صادق» تجلی ایمان راستین پاسداران اسلام بود

جمعیت پیشرفت و عدالت تاکید کرد: عملیات سپاه پاسداران نشان داد که تارهای عنکبوت رژیم صهیونسیتی سست‌تر از همه تبلیغات رسانه‌ای غربی‌هاست و روز به روز به نابودی خود نزدیک می‌شود. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پیامی با اشاره به پاسخ موشکی و پهپادی سپاه پاسداران به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در دمشق تاکید کرد: این عملیات نشان داد که تارهای عنکبوت رژیم صهیونسیتی سست‌تر از همه تبلیغات رسانه‌ای غربی‌هاست و روز به روز به نابودی خود نزدیک می‌شود و گنبد پوشالی به اصطلاح آهنین صهیونیست‌ها، تابِ مقابله با اراده راستین جبهه مقاومت و موشک‌ها و پهپادهای دانشمندان ایرانی را ندارد.

متن این پیام به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

 عملیات پیروزمندانه ایران اسلامی ،علیه مواضع نظامی رژیم صهیونسیتی، موجی از شادمانی، غرور و افتخار به همراه داشت.

این عملیات قهرمانانه موجی از غرور و بالندگی را به همراه داشت و ملت غیور ایران در سرتاسر کشور به صورت خودجوش به خیابان‌ها آمدند تا از فرزندان قهرمان خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تدابیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی تشکر کنند.

قطعا وعده راستین خدا و ایمان بی نظیر سربازانِ اسلام باعث موفقیت پاسداران ایران اسلامی در این عملیات شد و وعده صادق تجلی ایمان راستین و صبر استراتژیک ملت مقاوم ایران بود.

در این عملیات آزادی خواهان جهان شاهد بودند که دست انتقام خدا از آستین مجاهدان اسلام و فرزندان غیور ایران زمین بیرون آمد و وعده صادق الهی محقق شد تا رژیم سفاک صهیونیستی به تقاص خون‌های به ناحق ریخته سرداران مقاومت سیلی بخورد.

این عملیات نشان داد که تارهای عنکبوت رژیم صهیونسیتی سست‌تر از همه تبلیغات رسانه‌ای غربی‌هاست و روز به روز به نابودی خود نزدیک می‌شود و گنبد پوشالی به اصطلاح آهنین صهیونیست ها، تابِ مقابله با اراده راستین جبهه مقاومت و موشک‌ها و پهپادهای دانشمندان ایرانی را ندارد.

 جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در پایان ضمن تشکر از تدابیر ارزشمند رهبر معظم انقلاب و رشادت‌های پاسداران سپاه اسلام در اجرای این پاسخ کوبنده، با فریادی رسا به رژیم غاصب و اذنابش اعلام می‌دارد که هر حمله و تعدی دیگری به منافع ایران عزیز در هر کجای عالم با پاسخی شدیدتر، کوبنده تر و پشیمان کننده تر از جانب ایران مقتدر روبرو خواهد شد و مردم ایران مثل گذشته پشتیبان سربازانِ خود در نبرد حق علیه باطل هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عزیمت قایقران و مربی مازندرانی به انتخابی المپیک
  • اضمحلال رژیم کودک‌کش صهیونیستی نزدیک است
  • فرمانده سپاه خراسان رضوی: ۲۹ فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است
  • «وعده صادق» تجلی ایمان راستین پاسداران اسلام بود
  • خدا، مردم، میهن
  • ۲۹ فروردین یادآور حماسه آفرینی‌های ارتش است
  • ایمان و رابطه آن با عمل صالح
  • خداباوری وجه تمایز نیروهای مسلح ایران است
  • برنامه هفته‌های پنجم و ششم لیگ برتر فوتبال امید
  • نماز مسیر عبودیت خداوند است