Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده های هوا، هوای تهران ناسالم برای تمام گروه از جمله اخبار متعددی است که در هفته گذشته بسیار شنیده و دیدیم و بلاخره بارش برف و باران به داد مردم رسید در این گزارش به بیان وضعیت آلودگی هوای کشور و چند کشور دیگر و اثرات سوء ان می پردازیم. تاریخ انتشار: 01:18 - 28 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۸۹۳۵

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، آلودگی هوا، افزایش غلظت آلاینده‌های هوا، هوای تهران ناسالم برای تمام گروه از جمله اخبار متعددی است که در هفته گذشته بسیار شنیده و دیدیم و بلاخره بارش برف و باران به داد مردم رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این حجم از آلودگی باز هم مسئولین هیچ راهکار جدی برای مبارزه با آلودگی نداشته اند و امسال علاوه بر راهکار همیشگی تعطیلی مدارس برای کاهش بار ترافیکی، هزینه حمل و نقل عمومی را ۵۰ درصد کاهش دادند و هزینه طرح زوج و فرد را ۵۰ درصد افزایش؟! امری که انتقادات زیادی را برانگیخت که مگر علت استفاده مردم از خودروی شخصی هزینه آن است؟! یا اصلا مترو و بی آر تی ظرفیت جا به جایی مسافر بیشتر را دارند؟! این امر در کشور ما در حالی اتفاق می‌افتد که چهارمین علت مرگ و میر در جهان آلودگی هوا است. این شاخص پس از فشار خون، خطرات رژیم غذایی و دخانیات به عنوان کشنده‌ترین عامل در جهان شناخته شده است.

حدود ۹۴ درصد از مناطق آلوده جهان در کشور‌های در حال توسعه و جهان سوم قرار دارند. شمال و مرکز آفریقا، خاورمیانه، شرق اروپا، هند و چین از جمله مراکز اصلی آلودگی هستند. شمال روسیه (سیبری)، آمریکا و کانادا و همچنین استرالیا از جمله مناطقی هستند که شاخص آلودگی در آن‌ها پایین است.

بیشتر بخوانید: محیط‌زیست در مناطق حفاظت شده مجوز ساخت‌وساز نداده و سندی نزده است

 هند و چین از میان این کشورها وضع به مراتب وخیم تری دارند. بر اساس گزارش چند سال پیش WHO، هر ساله حدود یک میلیون چینی به علت آلودگی هوا از دنیا می‌روند. این عدد در هند کمتر است. در سال ۲۰۱۲ حدود ۶۰۰ هزار هندوستانی به علت آلودگی هوا از دنیا رفتند. عددی که هر چند از نرخ چین کمتر است، اما باز همه را شوکه می‌کند. بعد از چین و هند، اوکراین و شرق اروپا به عنوان آلوده‌ترین مناطق جهان شناخته می‌شوند. بعد از این‌ها هم برخی کشور‌های آمریکای جنوبی و مناطقی در خاورمیانه من جمله ایران و عربستان قرار دارند.

همچنین آلوده‌ترین شهر‌های جهان هم در هند قرار دارند. از ۲۰ شهر آلوده جهان، ۱۵ شهر در هندوستان قرار دارد و سایر شهر‌های آلوده هم در کشور‌هایی مثل چین و بنگلادش و پاکستان که اطراف هند قرار دارند، واقعند.

وضعیت کشورمان ایران در طول این چند سال نسبتا بدتر شده است. سه نقشه زیر وضعیت آلودگی در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد. با بررسی این سه نقشه می‌توان دریافت که میانگین آلودگی ایران در طول این چند سال بالاتر رفته و ایران اکنون جزء مناطق واقعا آلوده جهان قرار دارد.

هزینه آلودگی هوا؛ سه راه حل برای جلوگیری از آلودگی

طبق مطالعه بانک جهانی آلودگی هوا هزینه بسیاری برای دولت‌ها و جهان به وجود آورده است. طبق آمار، حدود ۲۲۵ میلیارد دلار از درآمد طبقه کارگر و متوسط سالانه در حال هزینه شدن برای آلودگی هوا است.

بر اساس مطالعه مرکز سلامت جهانی (WHO) دولت‌ها مسئول مستقیم آلودگی هوا هستند. آن‌ها برای جلوگیری از این رویداد سه اقدام ضرب العجلی و بلند مدت باید بکنند. این سه اقدام بدین شرح است: کاشت مراتع و باغ‌ها در حومه شهر‌ها، توقف تردد خودرو‌های بی کیفیت و دودزا، جلوگیری از انتشار گاز‌های خطرناک و تنظیم کارخانه‌ها

کدام آلاینده‌ها از همه خطرناک‌ترند؟

بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی بلک اسمیت آلودگی سرب ناشی از استخراج معدن، ذوب فلزات و بازیافت (مربوط به باطری خودروها) در صدر رده‌بندی خطرناک‌ترین آلاینده‌ها قرار دارند.

در این میان سرب از سایر آلاینده‌ها مضرتر است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض سرب می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی، کاهش آی‌کیو و ناتوانی‌های یادگیری، اختلالات رشد، و آسیب‌های عصبی شود. مسمومیت‌های شدید حتی می‌تواند منجر به حملات ناگهانی و مرگ شود. تنها نکته مثبت زیست‌محیطی سرب این است که بر خلاف موارد دیگر، مثلا انتشار گاز دی‌اکسید کربن، رو به کاهش است. بسیاری از کشور‌ها تا کنون بنزین سرب‌دار را از چرخه مصرف خارج کرده‌اند، و سایر کشور‌ها نیز در آینده نزدیک این کار را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آلودگی هوا مناطق آلوده جهان آلاینده های جوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیستها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود

رئیس جمهور گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر خود به پاکستان، ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.

رئیسی: امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم وی دانش‌افزایی و تولید علم در مراکز علمی و دانشگاهی را برای کشورها قدرت و ثروت‌آفرین و مایه اقتدار و افتخار ملت‌ها دانست و تصریح کرد: برخورداری از ایمان در کنار علم، شرط موفقیت و سعادت برای فرد و جامعه است؛ علم بدون ایمان و ایمان بدون دانش و علم ره به جایی نمی‌برد.

رئیس‌جمهور اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی و اظهار داشت: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند.

رئیسی با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق زمین به ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره ادعای آزاداندیشی دارند،‌ گفت: اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که تعداد زیادی دانشجو را فقط به خاطر حمایت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج می‌کنند، این مسئله با کدام منطق سازگاری دارد و آیا نام آن آزادی اندیشه است!

رئیس‌جمهور ادعای دفاع از حقوق بشر غربی‌ها را نیز مانند ادعای حمایت از آزادی اندیشه آنها فاقد حقیقت دانست و افزود: حمایت آمریکا و غرب از کشته و مجروح شدن بیش از 100 هزار فلسطینی در سرزمین غصب شده غزه، بیانگر این واقعیت است که امروز بزرگترین ناقضان حقوق انسان، آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر آنها نیز پوچ است.

رئیسی اظهار داشت: امام راحل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند که فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و امروز مسئله آزادی قدس نه تنها مسئله اول جهان اسلام، بلکه مسئله اول جهان بشریت است و تردید نداریم که مقاومت ملت قهرمان فلسطین، غزه، فلسطین و قدس شریف را آزاد خواهد کرد. تردید نداریم نفرتی که امروز در جهان اسلام و بلکه جهان بشریت نسبت به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایجاد شده، تبدیل به دست انتقام ملت‌ها و خاتمه رژیم صهیونیستی و نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد.

وی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اگر دنیای استکبار در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل تمام دنیای آنها می‌ایستیم، تصریح کرد: امروز ملت ایران در مقابل فساد، زیاده‌خواهی‌ها و ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده و پس از این نیز خواهد ایستاد. هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

رئیسی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این سفر تفاهمات خوبی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: اراده سران دو کشور توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و قطعا نتیجه اجرای این تفاهمات باعث ارتقای سطح همکاری‌ها خواهد شد؛ برخی کشورها تلاش زیادی کردند تا به روابط دوستانه ایران و پاکستان خدشه وارد کنند، اما پیوند قلبی دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • هوای اصفهان و ۵ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • هوای اصفهان و ۶ شهر مجاور سالم است/کاشان بر مدار نارنجی آلودگی
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • رئیس جمهور: صهیونیست‌ها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود
  • صهیونیستها دست از پا خطا کنند وضعیت متفاوت خواهد بود
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت