Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@22:05:09 GMT

شباهت شرایط فضانوردان و بیماران سرطانی

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۱۶۶۹

شباهت شرایط فضانوردان و بیماران سرطانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران اخیرا دریافته‌اند بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند با فضانوردانی که در فضا هستند، به بیماری‌های یکسانی مبتلا هستند.

"جسیکا اسکات"(Jessica Scott) دانشمند ارشد مطالعه اخیر از مرکز فضایی جانسون ناسا که در مورد چگونگی تأثیر پرواز در فضا بر روی بدن انسان مطالعه کرده است، گفت: هنگامی که ما در حال بررسی یک مطالعه دیگر بودیم متوجه این موضوع شدیم زیرا یکی دیگر از همکاران من که به مطالعه سرطان پرداخته بود را ملاقات کردم و هنگامی که به گفتگو پرداختیم، دریافتم که مشکلات فضانوردان ناسا در فضا و بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی و پرتونگاری بسیار شبیه هم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال، فضانوردان چیزی را به نام "مه فضایی"(space fog) تجربه می‌کنند که شبیه به آنچه بیماران سرطانی "مغز شیمیایی"(chemo brain) می‌نامند است.

اسکات در گفتگو با پایگاه گیزمودو گفت: فضانوردان و بیماران سرطانی در معرض آنچه آن را "ضربه چندگانه "(multiple hits) می‌نامند هستند.

وی خاطرنشان کرد که هر دو گروه می‌توانند عوامل خطر اساسی داشته باشند که بر چگونگی پاسخ آنها به فضا یا معالجه سرطان مانند فشار خون بالا تأثیر می‌گذارد. محیط خشن فضا و شیمی درمانی می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم بدن را از سر تا انگشتان پا تحت تأثیر قرار دهند. به عنوان مثال، فضانوردان به دلیل شرایط ریزگرانش نمی‌توانند در فضا بایستند و از آن طرف نیز انجام ورزش بیماران سرطانی را خسته می‌کند.

اسکات و تیم او در مقاله خود شواهدی را ذکر کردند که نشان می‌دهد هر دو گروه کاهش توانایی در تنفس و پمپ کردن خون در بدن را تجربه می‌کنند.

طی چندین دهه، ناسا با دقت مطالعه کرده است که چگونه سختی‌های فضا می‌توانند بدن را(حتی در سطح ژنتیکی) تجزیه کنند. در نتیجه، دانشمندان مانند اسکات برنامه‌ای از اقدامات متقابل را برای خنثی کردن این اثرات ایجاد کرده اند که برجسته‌ترین آن، یک برنامه تمرینی برای فضانوردان قبل، حین و بعد از یک مأموریت است. اما در حالی که درمان‌های سرطانی در طول سال‌ها مؤثرتر شده و از شدت سمی بودن آنها کاسته شده، باز هم ورزش اغلب جزئی از برنامه درمانی پیشنهادی نیست و بسیاری از بیماران حتی نمی‌دانند که ورزش برای آنها مفید خواهد بود. اسکات و همکارانش مدعی نیستند که هر بیمار سرطانی لزوماً باید ورزش سه‌گانه را انجام دهد. ورزش سه‌گانه یا تریاتلون(triathlon) یا مسابقات سه‌گانه یک ورزش ترکیبی است که شرکت‌کنندگان در آن با انجام سه مرحلهٔ استقامتی با یکدیگر رقابت می‌کنند. مراحل مسابقه شامل شنا، دوچرخه‌سواری و دو هستند.

در حال حاضر به بیمارانی که دارای شرایطی هستند که نیاز به مدیریت طولانی مدت مانند سرطان دارند، توصیه می‌شود سه تا پنج روز در هفته ۲۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند و فعالیت‌هایی انجام دهند که ضربان قلب آنها بین ۵۵ تا ۷۵ درصد از حد معمول بالا ببرد.

اسکات در انتها گفت: هر برنامه ورزشی برای بیماران سرطانی، دقیقاً مانند آنچه که برای فضانوردان ناسا وجود دارد، باید شخصی سازی(personalized) شود، زیرا ورزش نیز مانند دارو است و هر شخصی می‌بایست انواع خاصی از آن را در مدت زمان معینی انجام دهد.

گام بعدی پژوهشگران انجام آزمایش‌هایی بر روی تعدادی از بیماران سرطانی خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: شیمی ناسا بدن انسان سرطان فشار خون بالا تنفس رقابت قلب دارو دارو سرطان فشار خون بالا قلب ناسا فضانوردان بیماران سرطانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

سیده زهرا میرفیضی ضمن بیان این مقدمه که علم روماتولوژی دانشی جدید و مربوط به طبقه‌بندی بیماری‌های روماتیسمی است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یا استتوپروز که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود معمولاً در خانم‌ها و بعد از سنین یائسگی شایع می‌شود و از آنجا که علائم بالینی واضحی نداشته، بیمار با عوارض پوکی استخوان که به شکل شکستگی ستون فقرات کمری و یا شکستگی گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه می‌کند. همچنین باید به بیماران در زمینه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی آگاهی‌های لازم داده شود تا در صورت بروز این علائم برای انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژیست، مراجعه نمایند.

دکتر میرفیضی همچنین با تأکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم‌هایی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و میزان پوکی استخوان، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را دریافت و مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این فوق تخصص روماتولوژی ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در مرحله شکستگی استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند که در این شرایط برای بیماران درمان‌های سنگین مورد نیاز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • شباهت جالب نوه گوگوش به ترلان پروانه همه را شوکه کرد + عکس
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی شان می شوند
  • ۳ فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • (تصاویر) پریناز ایزدیار همزداش را پیدا کرد؛ شباهت عجیب دو بازیگر زن ایرانی و ترکی!
  • پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی
  • اضافه شدن سه بیمار دیگر به جمعیت بیماران سرطانی در استان
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • کشف یک باکتری عفونی خطرناک در ایستگاه ‌فضایی بین‌المللی
  • کلاهبرداری مرگبار با داروی آلزایمر