Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

تلویزیون برای ساخت برنامه‌های موفق و سریال هایی که در فصل های قبلی با اقبال مخاطب روبه رو شده اند برنامه دارد. درحقیقت یکی از پارامترهای موثر در ساخت برنامه شناخت تولیداتی است که توانسته است مخاطب خود را جلب کند. اینکه کدام یک از آثار می توانند در فصل های قبلی موفق باشند و اینکه آیا برای رسیدن به موفقیت باید چارچوب و ساختار آثار در فصل های بعدی حفظ شود نکته ای است که نیاز است مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به هرحال گاهی اوقات یک برنامه و سریال موفق تلویزیونی کشش و پتانسیل یک فصل موفقیت و اقبال را به همراه دارد و در ادامه نمی تواند مسیر درستی را طی کند و عملا مخاطبش را در فصل های بعدی از دست می دهد. باید گفت مهندسی ساخت آثار در فصل های بعدی یکی از نکات کاربردی مدیریت رسانه است.

تلویزیون در سال‌های اخیر نشان داده فاکتورهای جذب مخاطب را می‌شناسد و مدیران تلویزیونی ثابت کرده‌اند که می‌دانند چگونه می‌شود به مخاطب حداکثری رسید.

نکته جالب اینجاست که برخی از شبکه‌های تلویزیونی حتی مسیر ساخت برنامه‌های جذاب و پرمخاطب را از روی دست هم کپی می‌کنند و تجربه نشان داده است که در  شرایط عادی می‌شود از تلویزیون توقع تولیداتی قوی و مخاطب‌پسند را داشت، اینکه آثار تلویزیونی بر اساس چه معیارهایی در طول سال در کنداکتورها چیدمان می‌شود هم مصداق بارزی از این مسئله است که مدیران و سیاست‌گذاران تلویزیون می‌دانند چه زمانی با چه نوع از گونه‌های مختلف نمایشی و برنامه‌سازی می‌شود مخاطب را درگیر کرد به طور مثال مدیران تلویزیون با هر ترفندی که شده است سیروس مقدم را که اخیرا به سمت شبکه نمایش خانگی رفته بود به تلویزیون برگرداندند تا فصل ششم پایتخت که امروز یکی از آثار نوستالژیک تلویزیون در تعطیلات نوروز به شمار می‌رود ساخته شود و جای خالی آن حس نشود.

برنامه عصر جدید یکی دیگر از برنامه‌های جذاب رسانه ملی بود که به رغم کم و کاستی‌هایی که در اولین تجربه ساخت تلنت با این ساختار و مختصات برای تلویزیون رقم می‌ خورد شرایط طوری مهیا شد که به رغم اینکه این برنامه کپی از روی دست دیگر کشورهای دنیاست ساخته شود، ایرانیزه شود و مخاطب حداکثری خود  را راضی کند. 

روز گذشته خبر از بازگشت مهران مدیری رسید با کنار رفتن رامبد جوان تلویزیون این احساس را در میان مخاطبین شبکه نسیم دید که پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون دیگر رمقی در جذب مخاطب ندارد و در حقیقت ستاره‌های این شبکه تلویزونی بایستی برگردند تا تلویزیون مخاطب حداکثری‌اش را از دست ندهد.

سریال ستایش اگرچه به لحاظ فنی می‌توانست اتفاقی مهم‌تر در کارنامه سعید سلطانی باشد اما این سریال در فصل سوم ساخته شد و روی آنتن رفت تا مشخص شود تماشاگر ایرانی در دنبال کردن قصه‌های طولانی‌‌ مدت ید طولایی  دارد. 

سریال‌های چند فصلی موفق ساخت تلنت‌های جذاب که مردم خودشان را در آن ببینند و پایه‌گذاری داستان‌هایی که الگویی  از جامعه باشد و  بوی سفارش و توصیه در آن محسوس نباشد قطعا تماشاگر را به تلویزیون بازمی‌گرداند.

در روزگاری که شبکه‌های نمایش خانگی مجوز عبور از خطوط قرمز مرسوم تلویزیونی را دارند و برای ورود کردن به موضوعات ملتهب و حساس جامعه که در حقیقت بخشی از هنجارها و ناهنجاری‌های  جامعه است محدودیتی ندارند مسئولین تلویزیون باید راه را برای نویسندگان بازتر بگذارند تا سریال‌های تلویزیونی هم رویکردی جامعه‌محورتر و در حقیقت آیینه‌ای از اجتماع پیرامون مردم همین جامعه باشد به هر حال مخاطب هوشمند تلویزیون توقع دارد آنچه را که روزانه در جامعه می‌بیند در تلویزیون ببیند. به هر حال قرار است در رسانه ملی چه در سرگرمی‌سازی و چه در پرداخت‌های آموزشی به  واقعیت‌ها رجوع کنیم نه به ساخته‌های ذهنی نمایشی که مشخصا به دور از واقعیت نگاشته شده است و بویی از  حقیقت نمی‌برد. ساخته‌های موفق تلویزیون در دو سه سال اخیر ثابت کرده است با معمولی‌ترین قصه‌هایی که از دل همین جامعه بیرون آمده است، واقعیت دارد و به دور از هر گونه شو و نمایش سفارشی  می‌توان پیام های انسانی، اخلاقی و حتی آموزشی را در جذاب ترین ساختار دراماتیک به مخاطب ارائه دهیم. فراموش نکنیم مخاطب تلویزیون کماکان به این رسانه بیش از هر رسانه دیگری اعتماد دارد و می توان به این حجم از مخاطب با همین اعتماد اضافه کرد به شرط آنکه سبد مفصلی از آنچه از رسانه توقع دارد را برای او فراهم کنیم.

بیشتر بخوانید: بازیگر کمدی قابل اعتماد کم داریم! «حشمت 1» به جای «ستایش 4»!

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پایتخت تلویزیون رسانه ملی سیروس مقدم سریال ستایش مدیریت رسانه ستایش 3 سعید سلطانی سریال سازی عصر جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جناب‌خان، فرزاد حسنی و دورهمی به تلویزیون بازمی‌گردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدمحمدرضا خوشرو مدیر شبکه نسیم مسئولیت ستاد برنامه‌های نوروزی صداوسیما را نیز برعهده دارد.

راه خلق اتفاقات متفاوت در حوزه سرگرمی، ادامه دارد

به گزارش تسنیم، خوشرو در گفت‌وگویی درباره اینکه سال ۱۴۰۲ چطور بر شبکه نسیم گذشت، به این نکته اشاره کرد: واقعاً خیلی سخت به لحاظ مالی؛ اما از این نظر بسیار خوشحالم که برندهای جدید معرفی شدند. شاید برخلاف برخی این اعتقاد را دارم که خیلی نباید برنامه‌های ترکیبی نمایش‌خانگی را مقابل برنامه‌های ترکیبی تلویزیون قرار داد، چون واقعاً حرف بسیاری برای گفتن ندارند و اصلاً قابل رقابت نیستند. اما همواره در این ایام به فکر طراحی برند جدید و خلق اتفاقی متفاوت در حوزه طنز و سرگرمی بوده‌ایم و این راه در سال جدید هم ادامه دارد.

در تدارک برنامه‌ای با محوریت جناب‌خان هستیم

خوشرو در خصوص رسیدنِ ایرج طهماسب با «میهمانی» به آنتن و ساخت برنامه «جناب‌خان» در ۱۴۰۳ تأکید کرد: مسابقه ترکیبی را با محوریت «جناب‌خان» و البته همکارانی در کنار او در حال تدارک هستیم. همچنین بسیار خرسندیم که برنامه «میهمانی» ایرج طهماسب با حضور میهمانان مختلف در ۳۰ قسمت و البته قسمت‌هایی ویژه نوروزی برای تلویزیون آماده می‌شود. همه عروسک‌ها حضور دارند و کلاه قرمزی و پسرخاله در غیاب حمید جبلی حضور ندارند.

فرزاد حسنی با یک مسابقه ترکیبی می‌آید

مدیر شبکه نسیم با اشاره به برنامه فرزاد حسنی در شبکه نسیم، تأکید کرد: تجربه ساخت «برمودا» برنامه‌ای گفت‌وگومحور در حوزه سرگرمی اتفاق مهمی بود که با قدرت بیشتری در این عرصه کار کنیم. برنامه فرزاد حسنی که در رسانه‌ها از آن به نام «ساعت شنی» یاد می‌کردند این برنامه در قالب یک مسابقه ترکیبی ساخته خواهد شد.

دورهمی پخش می‌شود؟

وی در پاسخ به این سؤال که بالأخره «دورهمی» مهران مدیری پخش خواهد شد یا خیر؛ افزود: دورهمی بعد از اینکه مسئله اداری‌اش حل شود حتماً آن را پخش می‌کنیم. مشکلی با پخش این برنامه نداریم، اما مسئله اداری وجود دارد که ربطی به آقای مدیری هم ندارد.

برنامه‌های استعدادیابی ادامه پیدا می‌کنند؟

خوشرو در خصوص ادامه برخی از برنامه‌های استعدادیابی شبکه نسیم همچون بگو بخند و خوش‌نمک، خاطرنشان کرد: اگر حمایت شود برنامه‌های استعدادیابی قدیمی‌مان تقویت و برنامه‌های جدیدی هم در این عرصه ساخته خواهند شد تا استعدادهای جدید معرفی شوند. برنامه «خوش‌نمک» با یک ساختار جدید دوباره برمی‌گردد و به صورت رقابتی ادامه پیدا خواهد کرد؛ کسانی که مدعی خوش‌نمکی‌اند قرار است در این برنامه با هم رقابت کنند.

ساخت طنز آیتمی در شبکه نسیم با محوریت رضا شفیعی‌جم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به سمت سریال‌سازی هم خواهید رفت، گفت: طنز آیتمی داریم که به نام «خط روی خط» با محوریت رضا شفیعی‌جم ساخته خواهد شد.

چهره‌ها برمی‌گردند چهره‌سازی هم دنبال می‌شود

مدیر شبکه نسیم در خصوص بازگشت چهره‌ها به تلویزیون که در سال ۱۴۰۲ سرعت بیشتری به خودش گرفت، تأکید کرد: روند استفاده از ظرفیت‌هایی که مردم خیلی آن‌ها را دوست دارند حتماً ادامه پیدا می‌کند چهره‌هایی که هستند خواهند بود، چهره‌هایی که تمایل داشته باشند همکاری کند به این جمع اضافه خواهند شد و چهره‌سازی هم یک ریلی است به جدّ دنبال می‌کنیم. یعنی مجریان جدید، چهره‌های جدید و میهمانانی که بایستی چهره بشوند و مردم آن‌ها را بشناسند و ظرفیت‌های جدید هنری که در کشور وجود دارد و چند سالی تلویزیون از آن‌ها غافل بوده و فرصت خوبی است که تلاش می‌کنیم.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888793

دیگر خبرها

  • مدیرکل صداوسیمای کردستان چهره برتر سال معاونت استان‌ها شد
  • نگاهی متفاوت به قسمت چهاردهم «گناه فرشته» که بازتاب‌های بسیاری به همراه داشت
  • تدارک برنامه‌ای با محوریت جناب‌ خان در شبکه نسیم
  • جناب‌خان، فرزاد حسنی و دورهمی به تلویزیون بازمی‌گردند؟
  • بازگشت مهران مدیری و جناب‌خان به تلویزیون | رامبد جوان از تلویزیون خداحافظی کرد؟
  • یک برنامه جدید با محوریت جناب خان در راه است
  • عقب‌گرد بزرگ جبلی به گذشته؛ سلبریتی گریزی جوابگو نبود همه سلبریتی‌ها مجری شدند!
  • برنامه جناب‌خان و فرزاد حسنی در ۱۴۰۳/ دورهمی برمی‌گردد؟
  • تلفیقی موفق از ژانر جنگی و درامی عاشقانه در «آمرلی»
  • از تکذیب مهاجرت جواد قارایی تا تغییر ساختار «سیما فیلم»