Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سی و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی این هفته در منطقه رسالت مشهد و در قالب افتتاح کتابخانه مسجد امیرالمؤمنین) ع(برگزار میشود.

محمدحسین مروج کاشانی/

 سی و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی این هفته در منطقه رسالت مشهد و در قالب افتتاح کتابخانه مسجد امیرالمؤمنین) ع(برگزار میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب به خبرنگار قدس گفت: همزمان با هفته کتاب، سی و چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی مربوط به افتتاح پنجاه و ششمین کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در مسجد امیرالمؤمنین) ع(واقع در منطقه رسالت مشهد برگزار میشود.

 مهدی قیصری‌نیک به مناســبت هفته کتاب و درباره چگونگی تأســیس کتابخانه آســتان قدس رضــوی افزود: دربــاره تاریخ و چگونگی تأســیس کتابخانه آســتان قدس رضــوی نمی‌توان مطلبی را به روشــنی بیان کرد. برخی سال 327 هجری قمری را کــه قدیمی‌ترین جــزوه قرآنِ خطی توســط فــردی به نام» کشواد بن امالس» (حکمران اصفهان) به روضه منوره رضوی وقف شده است را سال تأسیس و تشکیل قرآن خانه و کتابخانه آستان مقدس حضرت رضا(ع) میدانند.

این مقام مسئول ادامه داد: با این حال از مفاد برخی از وقفنامه‌ها چنین برمی‌آیدکه کتابخانه آستان مقدس رضوی در ســال 861 هجری قمری دایر و مورد استفاده عموم قرار گرفته اســت و از حدود ســال 1150 هجری قمری، مکان ویژه‌ای برای کتابخانه در نظر گرفته شــد؛ اما توجه جدی به جایگاه کتابخانه به اوایل قرن چهاردهم خورشیدی برمی‌گردد.

 وی تصریح کرد: همین امر، علت شتاب در روند توسعه کتابخانه و اقبال روزافزون پژوهشــگران و کتابخوانان به این مرکز به شمار میرود. اگرچه محل کتابخانه در طول سالیان متعدد بارها تغییر یافته، اما همواره در جوار مرقد مطهر رضوی و داخل حوزه اماکن متبرکه حرم منور امام هشتم(ع) قرار داشته است.

 قیصری نیک اظهار کرد: آنچه در این کتابخانه در ســال‌هایِ پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مورد اهتمام جدی قرار گرفت، توســعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بــود و از آنجا که تولیت‌های این آستان مقدس، توجه ویژهای به توسعه کتابخانه‌ها داشــته‌اند، توسعه فراوانی هم در این حوزه ایجاد شده است که از سه باب کتابخانه در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به بیش از 56 باب کتابخانه در بعد از پیروزی انقاب اسالامی افزایش یافته است که ساخت بنای باشکوه کنونی ساختمان کتابخانه مرکزی آســتان قدس رضوی در سال 1374 شمســی با 28 هزار و 800 مترمربع زیربنا، یکی از توسعه‌های کتابخانه‌ای در این زمینه است.

معــاون امــور موزه‌ها دربــاره ویژگی‌هــای کتابخانه مســجد امیرالمؤمنین(ع) خاطرنشــان کرد: پنجاه و ششــمین کتابخانه وابسته به آستان قدس رضوی در مسجد امیرالمؤمنین(ع) افتتاح می‌شــود. این کتابخانه در منطقه رســالت مشهد، به متراژ 400 مترمربع و گنجایش 100 نفر در طبقه فوقانی این مسجد تجهیز و راه‌اندازی شده است.

 قیصری نیک گفــت: در حال حاضر این کتابخانــه دارای حدود 5 هزار و 500 نسخه منابع چاپی، تالارهای مطالعه قفسه باز آقایان و بانوان، تالار مطبوعات، واحد امانت کتاب، واحد اینترنت، کتابخانه دیجیتال و... است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: هفته کتاب و کتابخوانی کتابخانه آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۱۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی گفت: این مرکز در راستای انجام وظایف اجتماعی و عام المنفعه خود به ارائه خدمات رایگان مشاوره‌ای در نقاط کم برخوردار مشهد می‌پردازد. دکتر رضا آذریان افزود: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی بنا مسئولیت‌های خود، اقدام به توسعه خدمات روان شناختی در مناطق کم برخوردار مشهد کرده است. وی افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد کلینیک‌های ۴ گانه در حرم مطهر رضوی (باب الهادی علیه السلام)، غدیر (حرم مطهر- ورودی بازار غدیر)، بعثت (بلوار شهید منتظری مشهد) و موسسه تربیت بدنی، اقدام به توسعه خدمات به صورت عام المنفعه در ۱۷ پایگاه کم برخوردار شهر مشهد کرده است. آذریان تصریح کرد: مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی به منظور آموزش و پیشگیری از مداخلات روانی و کاهش مشکلات روحی ساکنان مناطق کم برخوردار مشهد از آبان ماه سال ۱۳۹۹ توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره در دستور کار قرار داده و ارائه خدمات در حال حاضر در ۱۷ پایگاه به ارائه خدمات مشغول است. مدیر مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی عنوان کرد: ارائه بیش از ۶ هزار خدمت در سال ۱۴۰۲ به مخاطبان حاشیه شهر به صورت مشاوره فردی و آموزش‌های گروهی در موضوعات خانواده، تربیتی و تحصیلی با مشارکت کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین پایگاه‌های بسیج انجام پذیرفته است. شایان ذکر است مرکز جامع مشاوره آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۷ با عنایت تولیت معظم وقت آستان قدس رضوی و با تجمیع دو مرکز مشاوره حرم مطهر و آستان مهر رضوی افتتاح گردید. این مرکز با هدف توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات مشاوره‌ای و پاسخگویی به نیاز‌های مشاوره‌ای زائران و مجاوران، مبتنی بر مدل‌های مشاوره و آموزه‌های دینی به ارائه خدمات می‌پردازد.

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • فراخوان دوسالانه «کارتون کتاب» منتشر شد
  • فراخوان ششمین جشنواره دو سالانه بین المللی «کارتون کتاب»
  • صد و پنجاه و ششمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • دسترسی به ۲۵۰ هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • دسترسی به 250 هزار منبع مطالعاتی در کتابخانه تخصصی اهل بیت(ع) آستان قدس رضوی
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • فعالیت‌ های مشاوره‌ای آستان قدس رضوی در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد