Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-19@05:55:39 GMT

برای کاهش وزن سویا مصرف کنید

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۲۰۴۰

برای کاهش وزن سویا مصرف کنید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه خراسان، از فواید سویا و محصولات آن زیاد شنیده‌ایم. اما شاید یکی از بحث برانگیزترین ادعاها درباره محصولات سویا، تاثیر آن بر وزن افراد است؛ در حالی که برخی افراد مدعی تاثیر مثبت سویا بر کاهش وزن هستند، برخی این ادعا را زیر سوال می‌برند اما آیا به راستی سویا می‌تواند به ما کمک کند تا راحت‌تر وزن کم کنیم؟

به تازگی گروهی از متخصصان آمریکایی برای جمع‌بندی این فواید، دست به بررسی تعدادی از مطالعات تجربی زدند تا مشخص کنند آیا گنجاندن سویا در رژیم غذایی، می‌تواند تاثیری بر کاهش وزن داشته باشد؟ برای این منظور آن‌ها 22 مطالعه را انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات انتخابی آن‌ها دارای یک ویژگی مهم بود؛ این که آزمایشی بوده و طی آن دو گروه، مصرف‌کنندگان محصولات سویا و افرادی که سویا را در رژیم خود نداشتند، مورد مقایسه قرار گرفتند. بعد از بررسی محققان متوجه نکات جالبی شدند.

کاهش وزنی ویژه

این بررسی مشخص کرد مصرف منظم فراورده‌های سویا (شامل دانه سویا، شیرسویا، روغن سویا و . . ) می‌تواند به کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن کمک کند. اما مهم‌تر از کاهش وزن، مصرف منظم آن می‌تواند باعث کاهش میزان بافت چربی در بدن شود. در واقع نه فقط افراد کاهش وزن بیشتری را تجربه می‌کنند بلکه این کاهش وزن به کمک کاهش بافت چربی انجام می‌شود. البته درباره زنان بیشترین فایده مصرف سویا در سنین پیش از یائسگی گزارش شده است.

اما افزون بر کاهش وزن و میزان چربی، مصرف فرآورده‌های سویا در افراد دارای اضافه وزن به صورت ویژه فایده دیگری را نیز به دنبال دارد. در این افراد این انتخاب می‌تواند به کاهش اندازه دور شکم منجر شود. توجه داشته باشید که این روزها تخصصان از ارتباط نزدیک چاقی شکمی با بیماری‌های قلبی-عروقی صحبت می‌کنند و بر این اساس مصرف این محصولات می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی در افراد چاق کمک کند.

آشنایی با رژیم غذایی سویا

اما شاید برای شما سوال باشد که چرا سویا چنین تاثیراتی دارد؟

سویا چطور عمل می‌کند؟

واقعیت این است که چرایی این موضوع حتی برای متخصصان نیز به شکلی کامل روشن نیست. متخصصان برخی ویژگی‌های خاص سویا و محصولات آن را با این موضوع مرتبط می‌دانند؛ ویژگی‌هایی چون بالا بودن میزان پروتئین، داشتن ماده ایزوفلاون (ماده‌ای که تحت عنوان استروژن گیاهی نیز توصیف می‌شود)، بالا بودن میزان فیبر سویا و چربی غیراشباع.

اما این که دقیقا کدام ویژگی و طی چه فرایندی به چنین نتایجی منجر می‌شود، موضوعی است که برای رسیدن به جواب نیازمند پژوهش‌های بیشتری هستیم.

دیگر خواص سویا

سویا برای جلوگیری از پوکی استخوان: بیشتر زنان مستعد ابتلا به پوکی استخوان هستند. این بیماری به علت افزایش سن و ضعف استخوان ایجاد می‌شود.محتوای فیتواستروژن در سویا می‌تواند جذب کلسیم توسط بدن را افزایش دهد و از تحلیل رفتن توده‌های استخوانی جلوگیری کند.

سویا مناسب برای غذای کودک: سویا همچنین جایگزین بسیار خوبی برای شیر در فرمول‌های تغذیه نوزاد است و همچنین به عنوان یک جایگزین مناسب برای شیر گاو عمل می‌کند.

منبع: Nutrients

کد خبر 463864 برچسب‌ها غذا - رژیم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: غذا رژیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۲۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افطاری و سحری چه بخوریم؟

ایسنا/گلستان کارشناس تغذیه با اشاره به فواید روزه‌داری برای بدن، اظهارکرد: باید دقت کنیم در این ماه مبارک خوراکی‌ها و تغذیه خود را مراقبت و کنترل کنیم.

آراز محمد قرنجیک نژاد در گفت و گو با ایسنا یکی از نکات مورد توجه برای روزه‌داران را حفظ آب بدن در این ایام عنوان کرد و گفت: باتوجه به اینکه ۶۰ درصد ایرانی‌ها مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند؛ چربی سوزی در این ایام برای روزه‌داران به شرط حفظ آب بدن مفید نیز است.

ضرورت حفظ آب بدن در روزه‌داری/ چای پُررنگ نخورید

وی با اشاره به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان باید غذاها و خوراکی‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که درصد آب بیشتری دارند، اظهار کرد: در زمان افطار و سحر استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و سوپ‌ها آب مورد نیاز بدن را به مقدار قابل توجهی تامین می کند.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه روزه‌داران باید از مصرف موادی همچون چای پُررنگ، قهوه، نسکافه، دوغ و ماءالشعیرها در این ایام پرهیز کنند، تصریح کرد: این گروه از نوشیدنی‌ها سبب افزایش حجم ادرار و کم شدن آب بدن می‌شود که بهتر است روزه‌داران استفاده نکنند.

ضرورت افزایش فیبر بدن در ماه رمضان

قرنجیک نژاد یکی از نتایج مضر کم آبی بدن را به وجود آمدن مشکلات روده‌ای و یبوستی دانست و ادامه داد: افراد باید در این ماه از میوه، سبزیجات و غذاهایی که فیبر بالایی دارند استفاده کنند.

وی سیب و پرتقال را از گروه میوه‌هایی که فیبر بالایی دارند برشمرد و ادامه داد: توصیه می‌شود پرتقال را به همراه پوست سفید رنگش استفاده کرد. 

کارشناس تغذیه با بیان اینکه روزه‌داران افطار خود را با نوشیدن آب جوشیده ولرم، دمنوش کمرنگ یا شیر ولرمی که از قبل با دارچین و زردچوبه مخلوط شده است شروع کنند، اذعان کرد: مصرف یک قند ساده همچون خرما، کشمش، عسل، توت خشک و یا انجیر در زمان شروع افطار خیلی اهمیت دارد.

ماکارونی و سرخ کردنی‌ها بدن را سنگین می‌کند

قرنجیک نژاد مصرف غذاهایی مانند ماکارانی، پاستا، کوبیده و یا سرخ کردنی‌ها با روغن فراوان را برای افطار وعده‌ای ناسالم دانست و گفت: استفاده از این غذاها در هنگام افطار سبب سنگینی بدن می‌شود.

وی نان، پنیر و سبزی را از وعده‌های سبک و مناسب برای افطار برشمرد و افزود: در کنار این مواد غذایی می‌توان از مغزها و آجیل‌های گوناگونی مثل گردو، کنجد و بادام زمینی استفاده کرد.

کارشناس تغذیه افراد مبتلا به کم کاری تیروئید را از مصرف بادام زمینی منع کرد و ادامه داد: همچنین این افراد از سبزیجاتی مثل کاهو و کلم نیز نباید در سالاد خود استفاده کنند.

افطار و شام را ادغام نکنید

قرنجیک نژاد با تاکید بر اینکه افطار حتما باید سبک میل شود، تصریح کرد: تمام غذاها در وعده افطار نباید صرف شود بلکه یک الی دو ساعت بعد افطار روزه داران می توانند وعده شام بخورند.

وی به مصرف آب جوشیده ولرم در فاصله زمانی بین افطار و سحر تاکید کرد و گفت: در این ایام نوشیدن آب در هر زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس تغذیه بهترین زمان برای خوردن سحری را یک الی یک ساعت و ۲۰ دقیقه قبل از اذان عنوان کرد و گفت: روزه‌داران ۲۰ دقیقه قبل از سحری، سالاد و ۲۰ دقیقه بعد از صرف سحری میوه آب‌دار مصرف کنند و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قبل از اذان دیگر چیزی میل نکنند.

در وعده سحری گوشت قرمز مصرف کنید

قرنجیک‌نژاد با اشاره به اینکه مصرف گوشت قرمز در وعده سحری خیلی توصیه نمی‌شود، توضیح داد: توصیه می‌شود گوشت قرمز به همراه آلو بخارا و سبزیجات در وعده سحری طبخ شود.

وی وجود کربوهیدرات را در وعده سحری از ملزومات برشمرد و افزود: طبخ برنج به صورت نرمتر و شِفته در این وعده از دیگر توصیه‌های غذایی این ایام است.

کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه روزه می‌تواند برای بعضی افراد خیلی مفید باشد ولی استثنا هم وجود دارد، اظهار کرد: افراد مبتلا به نارسایی‌های کلیوی، فشار خون بالا و افراد دیابتی که قند ناشتای آنها بالای ۱۵۰ و قند دو ساعت بعد مصرف غذایشان بالای ۱۸۰ است نمی‌توانند روزه بگیرند.

سحری ماهی طبخ نکنید

قرنجیک نژاد با تاکید بر اینکه در هنگام سحر و افطار از مصرف ترشیجات باید پرهیز کرد، ادامه داد: استفاده از ترشیجات سبب ایجاد مشکلات گوارشی در این ایام می‌شود.

وی مصرف ماست با مصلحات را از ملزومات برشمرد و توضیح داد: مصلحات ماست شامل نعنا، پونه، آویشن و یا شوید می‌باشد؛ همچنین استفاده از مغز گردو و کشمش در ماست توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه با بیان اینکه استفاده از گوشت سرخ شده با رُب و ادویه‌جات سبب تشنگی می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین طبخ ماهی در وعده سحری توصیه نمی‌شود.

قرنجیک نژاد روزه را برای گروهی از افراد که در مرحله پیش دیابت قرار دارند مفید عنوان کرد و افزود: این افراد قند ناشتایشان زیر ۱۴۰ است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مبتلایان به چربی خون چگونه روزه بگیرند؟
  • مواد غذایی برای پیشگیری از سرطان پروستات
  • غذاهای مناسب رمضان برای افراد با چربی خون بالا
  • مواد غذایی سالمی که میتوانند مضر باشند
  • این افراد به هیچ وجه نباید از ژلوفن استفاده کنند
  • افطاری و سحری چه بخوریم؟
  • مشکلات جسمی شایع در ماه رمضان
  • چرا شیوه اعطای «سهمیه بنزین به خودرو » باید به «سهمیه به نفر» تغییر کند؟
  • به این افراد هرگز گل گاو زبان ندهید
  • این گروه از افراد اصلا نباید از ژلوفن استفاده کنند