Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-03-28@21:55:06 GMT

بررسی اختصاص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۲۹۵۹

بررسی اختصاص سهمیه سوخت به خودروهای فرسوده

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، امیر وکیل‌زاده - مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران - در پاسخ به سوالی درباره اختصاص سوخت به خودروهای فرسوده اظهار کرد:‌ برخی قوانین از جمله قانون هوای پاک محدودیت‌هایی را برای این خودروها ایجاد کرده است، اما درصددیم کارت سوخت برای این خودروها نیز صادر شود.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون حدود ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده در کشور وجود داد که اختصاص سوخت به این خودروها در کارگروهی در حال بررسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وکیل‌زاده همچنین درباره تعداد ثبت‌نام‌های انجام‌شده برای دریافت کارت هوشمند سوخت گفت: با وجود اطلاع‌رسانی شرکت ملی پخش از مدت‌ها قبل در این باره، ثبت‌نام در روزهای اخیر افزایش یافته است و اگر ثبت‌نام‌های قبلی را نیز به این تعداد اضافه کنیم، هم‌اکنون ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار ثبت‌نام کارت سوخت انجام شده که از این تعداد، برای ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر کارت صادر شده و صدور کارت‌های باقی‌مانده نیز در دست اجراست.

بنا بر اعلام وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد: سهمیه افرادی که کارت سوخت ندارند برای ۶ ماه قابل ذخیره است و این افراد به محض دریافت کارت سوخت، می‌توانند از سهمیه خود استفاده کنند.

ضرورت اصلاح قیمت بنزین تصمیم یک‌شبه نبود

از سوی دیگر، سخنگوی دولت هم تاکید کرده که بارها درباره ضرورت اصلاح قیمت بنزین صحبت شده بود و این درست نیست که بگوییم یک‌شبه اعلام شد.

علی ربیعی، در یک برنامه تلویزیونی گفت: تجربه به ما نشان داده بود که اعلام از قبل زمان اصلاح قیمت هم تبعاتی دارد و این تصمیم با نیت خیرخواهانه برای دهک‌های پایین جامعه اتخاذ شد.

وی افزود: ادامه روند توزیع ناعادلانه یارانه بنزین امکان‌پذیر نبود و هر زمان دیگری این طرح اجرا می‌شد باز هم ابهام‌هایی مطرح بود، البته همه گروه‌های هدف در این طرح به‌خوبی شناسایی شده‌اند و اگر کسی جا بماند قابل اصلاح است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه همیشه در این موارد افرادی سوءاستفاده کننده هستند، تصریح کرد: هر وقت ما تصمیمی گرفتیم یک عده از وضع موجود سوءاستفاده می‌کنند. ما چند روز این تصمیم را گرفته‌ایم و با نظام کنترلی خود با هرگونه افزایش قیمت مقابله خواهیم کرد.

ربیعی تاکید کرد: اگر پیوست این تصمیم کنترل قیمت‌ها نباشد ما شکست می‌خوریم، ضمن اینکه برای اجرای این تصمیم ما قانون برنامه ششم توسعه را داشتیم که به دولت این اجازه را داده بود، همچنین تصمیم افزایش قیمت بنزین مصوبه سران سه قوه بوده و این از این پس در قانون بودجه نیز پایدار است.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: سهمیه سوخت خودروهای فرسوده بنزین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۲۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های متولی بر مصرف سوخت نظارت کنند/ قاچاق گازوئیل با بارنامه‌های جعلی

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: بارنامه‌های جعلی بسیاری در کشور صادر و منجر به قاچاق گازوئیل شده است.

به گزارش مشرق، جلیل سالاری امروز چهارشنبه ۸ فروردین در گفت و گویی درباره وضعیت مصرف بنزین در ایام تعطیلات نوروز گفت: بیشترین میزان مصرف بنزین در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ بود که به ۱۵۲ میلیون لیتر رسید که ۸ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

وی ادامه داد: طی ایام نوروز هم به طور میانگین حدود ۱۱۸ میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می‌شود که نسبت به سال گذشته ۳ میلیون لیتر افزایش داشته است.

معاون وزیر نفت گفت: طبق اعلام پلیس راهور، طی روزهای اخیر نزدیک به ۱۳۹ میلیون تردد بین شهری داشتیم. همچنین عمده ۵ میلیون مسافری که در ایام نوروز به مشهد مقدس سفر کردند با خودروهای شخصی به این استان رفتند. چون ظرفیت ناوگان هوایی و ریلی به میزان کافی نیست و همچنین مردم با در نظر گرفتن قیمت سوخت، ترجیح می‌دهند سفرها را با خودروی شخصی انجام دهند. همه این موارد باعث شد مصرف سوخت به میزان چشمگیری افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: مصرف سوخت استان تهران در روز ۲۹ فروردین به ۲۱ میلیون لیتر رسید که علت این بود که خانوارهای تهرانی برای آغاز سفرهای خود اقدام به تامین سوخت از مبدا کردند و همین باعث افزایش چشمگیر مصرف سوخت در تهران شد.

وی با اشاره به اینکه روند افزایش مصرف سوخت تنها در بنزین نیست؛ بلکه در تمام انواع سوخت وجود دارد، تصریح کرد: ناوگان حمل و نقل باید نوسازی شود همچنین خودروهای تولیدی باید به گونه‌ای طراحی شود که مصرف آنها کمتر باشد چراکه قرار نیست تمام فرآورده تولیدی نفت در شبکه حمل و نقل مصرف شود.

سالاری گفت: امروز مصرف ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین با وجود حدود ۲۴ میلیون خودرو و حدود ۵ میلیون موتورسیکلت بسیار بالاست که با هیچ استاندارد جهانی تطبیق ندارد.

هدررفت روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین و ۶۰ میلیون لیتز گازوئیل به دلیل مصرف بالای خودروها

معاون وزیر نفت تاکید کرد: اگر حدود ۱۸ میلیون خودروی شخصی مصرف سوخت ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشته باشند، می‌توانیم ۴۰ میلیون لیتر در روز صادرات بنزین داشته باشیم. این نشان می‌دهد خودروهای ما استانداردهای لازم را ندارد و مصرف سوخت بسیار بالاست. البته مساله در بخش‌های دیگر هم وجود دارد. به عنوان مثال چرخه حمل و نقل ما دچار اشکال است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین اظهار داشت: در حوزه خودروهای گازوئیلی هم همین مشکلات وجود دارد. خودروهای سنگین دیزلی فعلی در کشور که حدود یک میلیون دستگاه است، مصرف سوختشان در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶۵ لیتر است در حالی که در دنیا، استاندارد مصرف حدود ۳۰ لیتر است. این اختلاف باعث می‌شود روزانه حدود ۶۰ میلیون لیتر گازوئیل هدر رود.

دستگاه‌هایی که سهمیه سوخت تعیین می‌کنند، موظف به پایش مصرف هستند

سالاری افزود: نکته بعدی بحث پایش‌ها است. قانون در سال‌های گذشته تکلیف کرده بود که دستگاه‌های متولی، سامانه‌های پایش را راه اندازی کنند. اکنون گازوئیل در داخل کشور لیتری ۳۰۰ تومان فروخته می‌شود که این رقم حتی هزینه حمل هر لیتر گازوئیل را هم پوشش نمی‌دهد. بنابراین نیاز است که یک سامانه پایشی ایجاد شود که به طور مثال بارنامه‌های جعلی که بسیار زیاد صادر می‌شود را شناسایی و با آن مقابله کند.

وی اظهار داشت: همچنین دستگاه‌هایی که متولی تعیین سهمیه سوخت برای بخش‌های مختلف اعم از فعالان اقتصادی هستند، کار پایش را به خوبی انجام دهند. بالغ بر ۱۶ دستگاه متولی تعیین سهمیه سوخت هستند که از جمله آنها می‌توان به وزارتخانه‌های سمت کشاورزی و کشور اشاره کرد.

معاون وزیر نفت اعلام کرد: این دستگاه‌ها باید وظیفه پایش مصرف سوخت حوزه‌های خود را به خوبی انجام دهند. یعنی این دستگاه‌ها باید مجموعه‌ای که امروز درخواست سهمیه سوخت می‌کند را پایش کنند که آیا این مجموعه فعال است یا غیرفعال؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: صنایعی که در شهرک‌های صنعتی به شبکه گاز متصل نیستند و سهمیه سوخت می‌گیرند، باید پایش شوند تا مشخص شود که آیا سوخت تحویلی به آنها صرف فعالیت اقتصادی و تولید می‌شود یا به سمت قاچاق منحرف می‌شود؟

قاچاق ۱.۵ میلیارد لیتری گازوئیل به دلیل نظارت نکردندستگاه‌ها بر مصرف سهمیه‌های سوخت

سالاری گفت: با این حال مشاهدات ما نشان می‌دهد که بخش زیادی از سهمیه سوخت این مجموعه‌ها به سمت قاچاق منحرف می‌شود. یعنی وقتی همکاران من وضعیت فعالیت مجموعه‌های اقتصادی که سهمیه سوخت آنها توسط دستگاه‌های متولی تایید شده را پایش می‌کنند، انحراف حدود یک و نیم میلیارد لیتری میان توزیع و مصرف را مشاهده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این عدد، عدد قابل توجهی است. ما که نمی‌توانیم مرتب عملکرد همه متقاضیان سوخت را پایش کنیم. ما در شرکت پالایش و پخش نیروی انسانی محدودی داریم که مشغله‌های بسیاری در کنترل مجاری عرضه و دیگر حوزه‌ها دارند. بنابراین دستگاه‌های متولی باید وظیفه خود را در پایش عملکرد متقاضیان سوخت انجام دهند.

بارنامه‌های جعلی ابزار قاچاق گازوئیل شده است

معاون وزیر نفت گفت: بسیاری از بارنامه‌های جعلی در کشور صادر و منجر به این شده که سهمیه سوخت تخصیص یافته به این خودروها به سمت قاچاق منحرف شود. این موارد باعث اتلاف حجم بسیار بالایی از سرمایه‌های کشور شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: بنابراین بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین مدیریت مسیرهای تخصیص سوخت از اقدامات مهمی است که برای کاهش مصرف سوخت باید انجام شود. مجموعه‌هایی که متقاضی سوخت هستند طبیعتاً باید در سامانه جامع تجارت یا سامانه مودیان مالیاتی اطلاعاتشان ثبت شده باشند. یعنی تولیدی باشد که ما سوخت را به تولید بدهیم.

مبنای تخصیص سهمیه سوخت، باید تولید و بهره وری مصرف انرژی باشد

سالاری تاکید کرد: ما باید سوخت را بر اساس عملکرد و همچنین بهره وری مصرف انرژی تخصیص دهیم. قرار نیست که مجموعه‌ای که بهره وری مصرف انرژی پایینی دارد، ما به هر میزان که مصرف داشت به آن مجموعه سوخت بدهیم. بنابراین باید شرایطی ایجاد شود که مجموعه‌های تولیدی صرفاً به دنبال رانت انرژی نباشند بلکه به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی باشند.

مشکلی در تامین گازوئیل نداریم

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوال درباره گلایه برخی کامیون داران از کمبود گازوئیل طی هفته‌های اخیر گفت: توزیع گازوئیل اکنون به صورت پیمانه‌ای انجام می‌شود. یعنی بر اساس بارنامه‌ای که صادر می‌شود، سهمیه گازوئیل تخصیص داده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با توجه به اختلاف قیمت بسیار زیادی که گازوئیل در داخل و خارج کشور دارد، فروش سهمیه گازوئیل در مبادی مرزی به مراتب بیشتر از اجرت حمل بار سود دارد. این مساله موجب مهاجرت تعداد زیادی از کارت‌های سوخت به مرزها شده و صاحبان این کارت‌ها از فروش سهمیه گازوئیل درآمد کسب می‌کنند.

وی اظهار داشت: بنابراین سامانه رصد پیمایش برای جلوگیری از صدور بارنامه‌های جعلی باید هرچه سریع‌تر راه‌اندازی و اجرا شود. ما حتی آمادگی این را داریم که اگر دستگاه‌های متولی اقدام به راه اندازی این سامانه‌ها نکنند، خودمان این سامانه را راه اندازی کنیم. حتی زیرساخت‌های آن را نیز فراهم کرده‌ایم و در صورت صدور مجوز، آن را اجرایی خواهیم کرد. بنابراین مساله کمبود گازوئیل نیست.

سالاری همچنین اعلام کرد: ما حتی در هر استان یک جایگاه با یک کارت ویژه سوخت قرار داده‌ایم که اگر به هر دلیلی نیاز اضطراری به گازوئیل بود، بتوانند از آن جایگاه نیاز خود را تامین کنند. بنابراین ما در بخش گازوئیل، با وجود اینکه حدود یک میلیون خودروی سنگین دیزلی داریم که روزانه به آنها حدود ۶۴ میلیون لیتر گازوئیل تخصیص می‌دهیم، با همه این شرایط هیچ مشکلی در حوزه تامین و توزیع گازوئیل نداریم.

برنامه‌ای برای تغییر سهمیه و سهمیه سوم نداریم

معاون وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال تغییر سهمیه‌بندی و همچنین تعیین سهمیه سوم اعلام کرد: تا کنون هیچ صحبتی درباره این موضوعات نشده و هیچ برنامه‌ای برای این موارد مطرح نشده است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با استفاده از خودروهای برقی
  • هر باک بنزین معادل قیمت 9 بار شارژ کامل خودروی برقی!
  • سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده جیرفت قطع می شود
  • قطع سهمیه سوخت مناطق گازکشی شده در جیرفت
  • با ۱۰۰ هزار تومان چند بار می‌توان خودروهای برقی را شارژ کرد؟
  • دستگاه‌های متولی بر مصرف سوخت نظارت کنند/ قاچاق گازوئیل با بارنامه‌های جعلی
  • تخصیص سوخت یارانه ای به شناورهای مسافری براساس پیمایش/ گزارشی مبنی بر قطع سهمیه نداریم
  • ابلاغ آئین نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها / افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • ابلاغ آئین‌نامه جدید اسقاط و سن فرسودگی خودروها/ افزایش ارزش اسقاط خودروهای فرسوده
  • اعلام سهمیه نفت سفید فصل بهار در زنجان