Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:28:51 GMT

پهن سفره مهربانی برای آهوان زنجان

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۳۹۰۵

پهن سفره مهربانی برای آهوان زنجان

معاون اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان روز سه شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: صبح امروز /۲۸ آبان ماه/ محیطبانان این استان به منظور تغذیه آهوان دشت سهرین و فیله‌خاصه، ۳۵۰ بسته یونجه، توزیع کردند. 

پرویز رستمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های طارم و ماهنشان نیز استعلام صورت گرفته که در صورت نیاز، نسبت به پخش یونجه در میان جانوران علفخوار این مناطق (گونه شاخص کل و بز و قوچ و میش) نیز اقدام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه بارش برف سنگین که از عصر روز گذشته /دوشنبه ۲۷ آبان ماه/ در این استان آغاز شد و اغلب مناطق استان زنجان را سفیدپوش کرد، اظهار داشت: پخش علوفه در این زیستگاه با ارزش با هدف تغذیه بی دغدغه و به منظور جلوگیری از خروج وحوش علفخوار به ویژه آهوان از زیستگاه اصلی و پراکنده شدن و پناه آوردن این گونه جانوری شاخص به مناطق مسکونی روستایی و شهری انجام می‌شود.

رستمی افزود: با توجه به سردسیر بودن منطقه و احتمال بارش های سنگین برف، این اداره کل در فصل تابستان اقدام به تهیه و ذخیره علوفه در انبارها می‌کند تا در صورت نیاز در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع این استان ازجمله دشت سهرین و مناطق طارم، ماهنشان و فیله خاصه پخش و توزیع کند. 
وی تصریح کرد: بخشی از علوفه زمستانی وحوش علفخوار استان زنجان با کاشت گندم، جو و یونجه در دشت سهرین که از زمین‌های تحت مالکیت اداره‌کل حفاظت محیط زیست است تهیه و تامین و بخشی نیز با استفاده از اعتبارات این اداره کل خریداری و انبار می‌شود. 
رستمی، حمایت از حیات وحش را امری مهم و ضروری خواند و افزود: در فصل زمستان هنگامی که زمین پوشیده از برف می شود، وحوش علفخوار به دلیل دسترسی نداشتن به علوفه به ناچار به حریم شهرها و روستاها نزدیک می‌شوند و در این میان عده‌ای سودجو و فرصت طلب اقدام به شکار این حیوانات بی پناه می‌کنند که این انصاف نیست و در صورت مشاهده براساس قانون و بدون هیچ اغماضی با خاطیان برخورد خواهد شد. 
وی از روستاییان و شهروندان خواست درصورت مشاهده وحوش در نزدیکی سکونتگاه‌های انسانی، ضمن حمایت از آنها مراتب را هرچه سریعتر به صورت حضوری به نزدیک ترین واحد محیط زیست و یا از طریق شماره تلفن های ۳-۳۳۵۴۱۰۰۱ به این اداره کل اطلاع دهند.

با توجه به سرشماری صورت گرفته در آذر ماه سال ۹۷، تعداد یک هزار و ۲۷۷ راس آهو در دشت سهرین زنجان واقع در منطقه حفاظت شده سرخ آباد و منطقه شکار ممنوع فیله‌خاصه زنجان مشاهده شد.
دشت سهرین جزو منطقه حفاظت شده سرخ آباد و تنها زیستگاه آهو در شمالغرب کشور است و در واقع این منطقه، زیستگاه با ارزشی برای آهوان این استان محسوب می‌شود. 
در این زیستگاه بکر و طبیعی جانوران دیگری چون پلنگ، گراز، خرس قهوه ای، سمورسنگی، سنجاب زمینی، رودک، کبک دری، هوبره، عقاب، شاهین، دال، غاز خاکستری، خوتکا، لک لک سفید، باکلان، افعی البرزی، افعی شاخدار ایرانی، افعی زنجانی و ماهیانی نظیر کپور، سیم، اسبله و غیره، زیست می‌کنند. 
منطقه فیله‌خاصه نیز از سال ۸۶ جزو مناطق شکار ممنوع استان زنجان اعلام شد و وسعت آن ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ هکتار می باشد و گونه‌های جانوری مختلف اعم از آهوی ایرانی، گراز، پرندگانی چون کبک، باقرقره، انواع پرندگان شکاری، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر زمستانی و انواع خزندگان در این منطقه وجود دارد. 
 

برچسب‌ها محیط زیست بارش برف حیات وحش زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست بارش برف حیات وحش زنجان محیط زیست بارش برف حیات وحش زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۳۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقیف ۲۰ خودروی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در پردیس

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس از توقیف ۲۰ خودروی غیرمجاز که به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در نقاط مختلف پردیس اقدام می‌کردند، خبر داد و گفت: رانندگان متخلف با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند. - اخبار استانها -

محسن رضائیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در پردیس، با اشاره به افزایش تخلیه نخاله‌های ساختمانی در فازهای جدید مسکن مهر گفت: اداره محیط‌زیست پردیس در جهت ایجاد فضای سالم و پاک، 20 خودرو که به تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای خانگی در نقاط مختلف شهرستان اقدام می‌کردند، در محل توقیف کرد.

وی افزود: رانندگان متخلف با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس اداره محیط‌زیست پردیس گفت: بر  اساس پیگیری‌های اخیر و دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر تخلیه نخاله ساختمانی و پسماند خانگی غیرمجاز در حوزه شهرستان، متخلفان با اعلام جرم به دادستانی شهرستان معرفی شدند.

35 هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد

رضاییان یادآور شد: با استناد به ماده 688 قانون مجازات اسلامی، خودروهایی که پلاکشان توسط شهروندان و دوستداران محیط‌زیست ارسال کرده بودند را اعلام جرم کرده و جهت سیر مراحل قانونی به دادگاه معرفی کردیم.

رئیس اداره محیط‌زیست پردیس در پایان تاکید کرد: مردم هوشیار شهرستان پردیس در صورت مشاهده موارد مشابه، گزارش‌های این تخلفات را به شماره تماس 76286400 به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان پردیس و همچنین سامانه 1540 سازمان حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • آغاز طرح جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای در نانوایی‌های بروجرد
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • توقیف ۲۰ خودروی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • کشف لاشه دو قوچ وحشی از شکارچیان غیرمجاز در قوچان
  • شکارچی غیرمجاز در شهرستان قوچان دستگیر شد