Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده کتاب «تقاطع انقلاب» معتقد است متأسفانه مردم با ادبیاتی که بر رسانه ملی و تریبون‌های نماز جمعه حاکم است ارتباط برقرار نکرده‌اند. ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نشست نقد و بررسی کتاب «تقاطع انقلاب» با حضور محمدرضا زائری نویسنده کتاب، سید عبدالجواد موسوی، روزنامه‌نگار، فروز رجایی‌فر منتقد و سعید فخرزاده وقایع‌نگار در باغ موزه قصر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست سیدعبدالجواد موسوی درباره تفاوت اصلی این کتاب با دیگر کتاب‌ها گفت: «تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگر در این است که دیگر کتاب‌ها اغلب تحلیل‌های پس از رخداد است، اما این کتاب در لحظه نوشته و توسط کسی بیان شده است که نسبت به مبانی انقلاب اسلامی تعلق خاطر دارد. کسی که محافظه‌کاری نکرده و در آن زمان عقاید خود را مطرح کرده است.»

در ادامه نشست محمدرضا زائری، نویسنده کتاب «تقاطع انقلاب» با بیان این مطلب که این کتاب تاریخ مصرف ندارد، گفت: این کتاب به سه دلیل محدود به زمان خاص نمی‌شود. نخست به دلیل اینکه کالایی فرهنگی است که به طرح سؤال پرداخته و نکته دوم اینکه بخشی از این محتوا همیشه زنده است. ما در متن انقلاب زندگی می‌کنیم و چه بخواهیم و چه نخواهیم با پدیده‌ای زنده در ارتباطیم و موضوع کتاب مسئله تاریخی تمام شده نیست.

او ادامه داد: نکته سوم این است که مقدمه کتاب قبلاً منتشر نشده، در مقدمه حرف تازه‌ای مطرح و در آنجا درباره این موضوع بحث شده است که ما با نسلی طرفیم که در پدید آمدن انقلاب نقشی نداشته است و ما چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی‌توانیم آنها را نادیده بگیریم. این نسل باید احساس کند در اداره کشور نقش دارد. این نسل باید بداند حقوقی دارد که ربطی به اعتقاد و سلیقه‌اش ندارد، همانقدر که انقلاب ما اسلامی است، جمهوریتِ ما ایرانی‌ است و یکایک مردم ایران باید در مورد کشور بتوانند اظهار نظر کنند. البته در طرح این مباحث، محافظه‌کاری هم به خرج داده‌ام.

زائری در پاسخ به این پرسش که چرا این کتاب شکل گرفته است؟ تصریح کرد: واقعیت این است که ما نمی‌توانیم نسبت به انقلاب اسلامی بی‌دغدغه باشیم. انقلاب اسلامی بزرگترین اتفاق تاریخ معاصر ما است و اتفاقی در این زمان به عظمت انقلاب رخ نداده است. ما چه مدافع انقلاب باشیم و چه نباشیم، انقلاب مسئله ما است و نباید اجازه بدهیم روایت‌های اشتباه جای روایت‌های درست را بگیرد.

نویسنده کتاب «تقاطع انقلاب» ادامه داد: واکنش ما نسبت به انقلاب رسمی است و متاسفانه مخاطب عمومی ارتباط برقرار نمی‌کند. ادبیات حاکم بر صداوسیما و تریبون‌های نماز جمعه است که متأسفانه مردم نمی‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و رویکرد دوم نیز رویکرد بی‌منطق، بی‌انصاف و هتاک است که نمی‌خواهد نقاط مثبت انقلاب اسلامی را بپذیرد و اصرار می‌کند که هیچ دستاوردی در انقلاب وجود نداشته است.

مدیرمسئول مجله «خیمه» افزود: ما با نسلی روبروییم که گاهی نتوانسته با انقلاب دیالوگ داشته باشد و این دغدغه‌ها بود که باعث شده است که کتاب شکل بگیرد. تلاش من در این کتاب این بوده است که بر این نکته اصرار کنم که انقلاب اسلامی تجربه‌ای بشری است و تجربه بشری هم نقطه قوت دارد و هم نقطه ضعف و اگر منصفانه برخورد کنیم نقاط قوت بیشتر به چشم می‌آید.

زائری در پایان گفت: واقع‌گرایی درباره انقلاب یعنی دوری از سفیدنمایی و سیاه‌نمایی. برخی از دوستان می‌گویند هیچ انتقادی به انقلاب نکنیم تا مبادا با دشمن همنوا شویم، اما باید دقت کنیم که انتقاد موجب رفع مشکلات می‌شود. اگر روحانیت به‌واسطه سکوت خود در برابر مشکلات، مقبولیت خود را از دست بدهد، آنگاه دیگر مردم روضه امام‌حسین(ع) را نیز از او نخواهند پذیرفت.

در ادامه افروز رجایی‌فر، نویسنده و پژوهشگر بیان کرد: زمانی که این کتاب را خواندم با دغدغه‌مندی مواجه شدم. راه ارتباط با نسل جدید گفت‌وگو است. حضرت امام (ره) به ما فرمودند روزی ما مجبور می‌شویم پاسخ بدهیم چرا لانه جاسوسی را فتح کردیم؟ بعضی مطالب این کار آفت کار ژورنالیستی را دارد. بهتر بود مقالات منتشرشده با توضیحاتی بیشتر در فضای غیرژورنالیستی بازآفرینی می‌شدند. مطلبی را به عنوان یادداشت روز نوشته است که آن مطلب در کانون توجه خوانندگان است.

او ادامه داد: مقدمه کتاب به نظرم بسیار مهم آمد. قسمتی که به دلم نشست انتهای مقدمه بود که تأکید می‌کرد باید بر نقاط اشتراک واقعی به توافق برسیم. باید مشکلات را عینی ببینیم که این موضوع با رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت برای دیگران و بر اساس شایسته‌سالاری به دست می‌آید. بعضی فکر می‌کنند که این واقع‌گرایی با آرمان‌گرایی که اساس انقلاب بوده است، منافات دارد. اتفاقاً به نظر من، منافاتی وجود ندارد و واقع‌گرایی کمک می‌کند به آرمان‌های خود دست پیدا کنیم. آرمان‌گرایی با خیال‌پردازی تفاوت دارد، بعضی می‌خواهند واقع‌گرایی را تضعیف و خیال‌پردازی را تقویت کنند.

این پژوهشگر نقد خود را درباره کتاب «تقاطع انقلاب» این‌گونه بیان کرد: مسئله ما نگاه کلان است. جایگاه مردم در نظام باید تعریف شود که این نیاز به تحقیقات علمی دارد. برای اصلاح اشتباهات نگاه موردی کفایت نمی‌کند و باید نگاهمان درباره حکومت و مردم تعریف شود و بحث مشروعیت نظام، پذیرش مردم است.  در این کتاب نیز به جایگاه مردم اشاره شده و نگاه کلان به آن وجود دارد.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، پژوهشگر تاریخ شفاهی انقلاب درباره کتاب از دید مخاطب گفت:  «آقای زائری در «تقاطع انقلاب» با مسئولین شروع کردند اما در نهایت رسیدند به مردم و با توانایی‌شان پیام واقعی را به مردم رساندند.»

فخرزاده درباره انتقال پیام و راه‌های ارتباطی موجود گفت: «ما موقعیت برای انتقال پیام بسیار کم داریم، صدا و سیما پیام را به مردم منتقل می‌کند اما باید رسانه‌ای هم باشد که پیام مردم را به گوش مسئولین برساند و مقام معظم رهبری در تلاشند تا این ارتباط را مخصوصاً با نسل جوان برقرار کنند.»
او همچنین درباره پرسش‌های مطرح شده در کتاب گفت: «اگر تمام مسائلی که در کتاب مطرح شده است را به طور مجزا بررسی کنیم می‌توانیم هر مسئله‌ای را کتاب کنیم و آن را بسط بدهیم. چرا که نیاز است.»

این وقایع نگار درباره تخصصش در زمینه تاریخ شفاهی گفت: «تخصص من وقایع‌نگاری است. در طول این 35 سال برای بررسی در تاریخ شفاهی من با آدم‌های متنوعی سر و کار داشتم و دغدغه اصلی من آن بوده است که مردم ایران را به حقشان و واقعیت ماجرا برسانم و اتفاقاتی که رخ داده است را درست بخوانند نه در فضایی سانسور شده.»

فخرزاده درباره تجربه‌اش از گرداوری اطلاعات دوره جنگ گفت: «زمانی که من وارد ثبت وقایع جنگ شدم نقل‌های متفاوتی را شنیدم. من با هزاران رزمنده درمورد اتفاقات جنگ صحبت کردم در این بین خیلی از مسائلی که مطرح می‌شد را سعی می‌کردند با امدادهای الهی پیوند بزنند. قشنگ به خاطر دارم یک‌دفعه با رزمنده‌ای گفت‌وگو داشتم و قرار بود ماجرای فتح تپه‌ای را تعریف کند، کل ماجرا را تعریف کرد و زمانی که من ضبط را متوقف کردم گفت: «البته حاج آقا ما در آن عملیات شکست خوردیم.» گفتم پس چرا ماجرا را اینگونه تعریف کردی؟ گفت احساس کردم اگر بگویم شکست خوردیم ضایع است. ایشان نیتشان خیر بود اما واقعیت ماجرا این است که ممکن است در این موارد اشکالاتی ایجاد شود مخصوصاً در روایت تاریخ.»

او همچنین ادامه داد: «این انقلاب، انقلاب فرهنگی و علمی است، عده‌ای اهل فکر آمدند انقلاب کردند. انقلاب اسلامی انقلاب سران ارتش نیست. اگر روایت من حق است باید اجازه بدهم روایت من کنار روایت دیگران شنیده شود.

برگزیدگان نخستین دوره کتاب "مدافعان حرم" معرفی شدند

انتهای پیام/

R1386/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کتاب و ادبیات ادبیات انقلاب اسلامی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کتاب و ادبیات ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات ادبیات انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۴۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور اژه‌ای به مسئولان قضایی کشور درباره امنیتِ روان مردم

امروز (پنجشنبه ۳۰ فروردین) نشست فصلی اعضای شورای‌عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها بصورت وبیناری برگزارشد.

میزان در خبری نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در بخش نخست سخنانش در این نشست با اشاره به عملیات غرورآفرین و ظفرمندانه «وعده صادق» در تنبیه جنایتکاران صهیونیستی، اظهار کرد: «وعده صادق» عملیات غرورآفرینی بود که همه دشمنان عَنود و شرور ما، نسبت به بی‌نظیربودن آن اذعان کردند؛ این عملیات، تجلّیِ قدرت ایمان و مجاهدت و پایداری بر ارزش‌های متعالی دینی بود؛ لهذا به سهم خود مجددا از سپاه پاسداران و کلیه نیروهای مسلح که این مجاهدت بزرگ را آفریدند و قلوب مؤمنین را شاد کردند، سپاسگزاریم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی به سمت معاون اول قوه قضاییه، گفت: مدتی پیش معاون اول قوه قضاییه از سمت خود در این مسئولیت استعفا داد و پس از پذیرش این استعفا به دلیل همان استدلالی که خودشان مطرح کردند، به سبب سلسله اختیارات، وظایف و مسئولیت‌هایی که برعهده معاون اول عدلیه چه در داخل و چه در خارج از دستگاه قضا، از حیثِ عضویت و حضور در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها است، پس از مشورت‌های بسیار و جمع‌بندی‌هایی که منطبق با شاخص‌های مربوطه داشتیم، حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی را به سمت معاون اولی منصوب کردیم.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سوابق قضاییِ ارزنده‌ی حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی معاون اولِ تازه منصوب‌شده‌ی قوه قضاییه در استان‌های تهران، گلستان، قم، گیلان و خراسان رضوی گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی به لحاظ سوابق، مدیریت، خلاقیت و ابتکار، شخصیتی توانمند است و اهل کار میدانی و تعامل می‌باشد. وی سالیان زیادی در استان قم در سمت ریاست دادگستری، مشغول خدمت بود و با مراجع عظام تقلید و مسئولان و مقامات در مرکز در ارتباط بود؛ در مدت کوتاهی هم که وی در استان خراسان رضوی حضور داشت، منشاء اثر بود، به گونه‌ای که مسئولان استان خراسان رضوی اصرار داشتند که آقای خلیلی در سمت ریاست دادگستری استان باقی بماند.

رئیس عدلیه در ادامه این نشست با اشاره به ابلاغ سندِ روزآمدشده‌ی تحول و تعالی قضایی و تشریح فرآیند تدوین آن، اظهار کرد: در تنظیم و تدوین سند تحول قضایی جدید که اخیراً ابلاغ شده، از نقطه‌نظرات نخبگان و صاحبنظران در داخل و خارج از قوه قضاییه بهره گرفته شده است و امروز این سند باید مبنای کلیه حرکت‌ها، تصمیمات و اقدامات ما در عدلیه باشد؛ همه مسئولان و مدیران در دستگاه قضایی در سطوح مختلف باید ملتزم به اجرای مفاد سند تحول باشند. همچنین باید این نکته را نیز متذکر شوم که در سند مزبور، تمهیدات لازم برای اصلاح در صورت نیاز، پیش‌بینی شده است.

قاضی‌القضات در ادامه نشست امروز، به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر استان‌ها دستور مؤکد داد که در همکاری با مقامات و مسئولان سایر دستگاه‌ها به منظور تحقق شعار سال ناظر بر «جهش تولید با مشارکت مردم» اهتمام تام و تلاش مضاعف داشته باشند و توجه کنند که در تحقق شعار سال، باید شاهد جهش باشیم، نه صرفاً پیشرفت معمولی.

رئیس دستگاه قضا در همین راستا تصریح کرد: بالطبع هر استانی مسئله و مشکل خاص خود را دارد که ممکن است این مسائل و مشکلات، مُزمن باشند؛ لهذا مسئولان قضایی استان‌ها با همکاری مسئولان سایر دستگاه‌ها در استان، ضمن احصاء این مسائل و مشکلات، در جهت رفع آن‌ها با لحاظ اولویت، تمهیدات و تدابیر مقتضی و منسجم را اتخاذ نمایند و چنانچه نیاز دارند تا ما از مرکز و ستاد، اختیاری را به آن‌ها برای رفع آن مشکلاتِ مزمن، تفویض کنیم، مراتب را به سرعت به ما اعلام دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز، خطاب به کلیه مقامات و مسئولان قضایی در سراسر کشور دستور داد که در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم و شهروندان در همه شوؤن و ابعاد، اقدامات و تدابیر مقتضی را اتخاذ نمایند و همه تلاش خود را در جهت آرامش و امنیتِ روان و جان و مال و عِرض مردم معطوف دارند.

رئیس قوه قضاییه در پایان بخش نخست سخنانش در نشست امروز خاطرنشان کرد: وظیفه همه ما مسئولان و کارگزاران نظام آن است با همدلی و انسجام و وحدت هر چه بیشتر، در خدمت‌رسانی به نظام و مردم تلاش مضاعف کنیم. ما ایمان داریم و تجربه نیز ثابت کرده که هر گاه با وحدت و همدلی کاری را شروع کردیم، به موفقیت نائل شدیم و امسال نیز قطعاً همینطور خواهد بود.

دیگر خبرها

  • موسوی گرمارودی: نزدیک ۴ سال اوین بودم
  • دفاع موشکی ایران در برابر اسرائیل ابهت امت اسلامی را به رخ جهانیان کشاند/مسئولان مشکلات معیشتی مردم را حل کنند
  • دستورات رئیس جمهور در نشست ویژه استان سمنان
  • دستور اژه‌ای به مسئولان قضایی کشور درباره امنیتِ روان مردم
  • ادیبان ستاره بر دوش
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • گل‌آقا می‌گفت وظایفی داریم و باید نگهبان حرمت‌ها باشیم
  • رهبر انقلاب با قدرت و حکمت امروز در حال اداره کشور است
  • داستان‌هایی پیرامون عفاف و حجاب در «ای کاش زودتر» منتشر شد