Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پروژه شبکه ملی اطلاعات که به عمر 14 ساله خود نزدیک می‌شود و هنوز تاریخ مشخصی برای تحقق آن وجود ندارد و این در حالی است که همواره با تهدیدهای کوچک و بزرگ با قطع اینترنت در کشور مواجه می شویم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آریا، با توجه به قطع شدن اینترنت کشور در روزهای اخیر به دلیل آشوب هایی که رخ داد و تهدیدهایی که از طریق فضای مجازی برای امنیت کشور ایجاد شد؛ بازهم موضوع اینترنت ملی و یا شبکه ملی اطلاعات بر سر زبان ها افتاده و مردم به دنبال پاسخ این سئوال هستند که آیا شبکه ملی اطلاعات و اینترنت ملی برای کشور خواهیم داشت و آخرین وضعیت اقدامات در این رابطه چه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پروژه شبکه ملی اطلاعات که به عمر 14 ساله خود نزدیک می‌شود هنوز به سر منزل نهایی نرسیده و تنها بودجه‌خواری کرده است، ترکیبی از سه واژه با دامنه‌های ملی-جغرافیایی، تکنولوژی و داده محور است که از بزرگترین پروژههای در دست اجرای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به حساب می‌آمد همچنان در حاله ای از ابهام است.
"اینترنت ملی" اولین واژه‌ای بود که در ماه‌های آغازین کار دولت نهم مطرح شد و در آن زمان، محمد سلیمانی بر کرسی وزارت ارتباطات تکیه زده بود.
سلیمانی این طرح را در راستای کاهش وابستگی به اینترنت جهانی مطرح کرد و دولت در اسفند ماه سال 1384 مقرر کرد تا این طرح ظرف مدت سه سال به بهره‌برداری برسد.
طرحی که رفته رفته چارت عملیاتی‌اش در حد فاصل سال‌های 86 تا 88 به تصویب هیات وزیران دولت نهم رسید و با توجه به تکلیف سند چشم‌انداز در راستای قطب علم و فناوری شدن ایران در سررسید 1404، در سال 89 (دولت دهم-وزارت تقی‌پور) به برنامه پنجم توسعه نیز راه یافت و توانست نام واحد "شبکه ملی اطلاعات" را ذیل ماده 46 این برنامه برای خود برگزیند.
پس از گذشت زمان و حرف ها و تاش ها کار به دولت یازدهم رسید و در سال 93 اعلام شد که طراحی شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است و امید می‌رود تا پایان سال 94 این شبکه در تمامی کشور اجرایی شود.اما در تیرماه 93 شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهادی بالادستی و سیاست‌گذار از زبان دبیر خود، دلیل عملیاتی نشدن این پروژه را بعد از 9 سال در کشور، کم کاری مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای این طرح ملی عنوان کرد.


شبکه ملی اطلاعات به کجا رسید؟
اما در تعریف شبکه ملی اطلاعات عنوان شده که این شبکه‌ قرار است انواع خدمات امن و برقراری ارتباطات پایدار و ارائه شبکه‌ای پرظرفیت، با پهنای باند بسیار بالا و تعرفه‌ای ارزان‌ در اختیار مردم قرار دهد.و وزیر ارتباطات در گزارش عملکرد دو ساله خود که در سال 98 منتشر کرد اعلام کرده است که 80 درصد اهداف زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را محقق کرده است و افزایش 4. 2 برابری ظرفیت انتقال شبکه، افزایش 3 برابری ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل و افزایش 80 برابری شاخص کیفیت شبکه داخلی ایجاد شده است.
اما محمدحسن انتظاری یک عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و دبیر سابق این شورا درباره ادعای جهرمی گفته است: گزارش پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در یک کمیته کارشناسی سطح بالا، مرکب از برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و مدیران مرکز ملی و دبیر شورای عالی فضای مجازی، بررسی شد و به هیچ عنوان این میزان پیشرفت 80 درصدی تایید نشد.
گفتنی است ؛ دو فاکتور مهمی که برای پیشرفت شبکه ملی اطلاعات مورد نقد قرار گرفته است اول، تولید محتوا برای این شبکه است و دوم، کیفیت این شبکه و اندازه گیری سطح پیشرفت آن است.



وزیر ارتباطات : موضوعی به‌نام اینترنت ملی نداریم
اما این در حالی است که امروز وزیر جوان دولت روحانی در پاسخ به این پرسش که آیا اینترنت داخلی می‌شود، اظهار کرد: خیر، این صحت ندارد؛ اینترنت داخلی معنا ندارد،بلکه یک عبارت کاریکاتور شده، بسیار غلط است، ما موضوعی به‌نام اینترنت ملی نداریم.
محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گویی درباره اختلال اینترنت در روزهای اخیر،گفت: اینترنت اختلال ندارد، بلکه به‌دستور و تشخیص شورای امنیت کشور با ابلاغ به اپراتورها قطع شده است. از روز گذشته پیگیری‌های لازم در حال انجام است تا با عادی شدن شرایط، مجوز لازم صادر شود و شرکت‌ها مجدداً اینترنت را برقرار کنند.
وی با بیان اینکه قطع خدمات ضربه بسیاری به خدمات و مردم زده، اما حفظ امنیت کشور به‌تشخیص امنیت کشور بسیار حائزاهمیت است، ادامه داد: من امروز صبح با گروه‌های مختلف که در این موضوع دست‌اندرکار هستند، مانند وزارت کشور، صحبت کردم تا سریع‌تر اینترنت وصل شود.

کدام کشورها و به چه دلایلی اینترنت ملی دارند؟
کشور کره جنوبی که از نظر آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه نخست را در دنیا دارد و مقامات وقت وزرات ارتباطات بارها در مورد راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، این کشور را مورد مثال قرار داده‌اند، 80 درصد پهنای باند داخلی است. یعنی شبکه‌‌ای دارد که بی‌نیاز از ارتباطات خارجی، 80 درصد ارتباطات کره در آن داخل به گردش در می‌آید.
کشور هند نوعی از شبکه ملی اطلاعات را با نام شبکه ملی دانش داراست. نام‌گذاری شبکه ملی دانش هند از آن جهت است که جمع‌آوری اطلاعات منتج به دانش می‌شود. همچنین در کشور هند مانند ایران، سازمانی به نام سازمان فناوری اطلاعات در زیرمجموعه وزارت ارتباطات این کشور، مسئول شبکه ملی دانش است.

در همسایگی ایران کشور کوچک کویت نیز از چنین شبکه‌ای برخوردار است. یکی از مقامات وقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نقل می‌کند « در یکی از سفرها به اجلاس جهانی مخابرات مقامی از وزارت ارتباطات کشور کویت در دیدار با گروه ایرانی عنوان کرد که کویت نیز شبکه‌ای شبیه به شبکه ملی ایران دارد و شبکه آنها چیزی شبیه به شبکه علمی ایران بوده است».

در کشور برزیل شبکه‌ای شبیه به شبکه ملی اطلاعات ایران با عنوان شبکه سلامت وجود دارد.

اینترنت ملی روسیه اقدام دفاعی در برابر غرب
اخیرا نیز قانون ملی شدن اینترنت روسیه اجرایی شد  و طبق این قانون دولت این کشور در صورت اضطرار و وجود حمله سایبری می تواند سرویس اینترنت این کشور را از جهان جدا کند.
به نوشته آسوشیتدپرس، طبق پژوهش محققان دانشگاه میشیگان مدلی که روسیه برای ملی کردن اینترنت خود انتخاب کرده به راحتی قابل استفاده در کشورهای دیگر است.جی آلکس هادرمن یکی از استادان برتر رایانه در دانشگاه می گوید: این تحقیق نشان می دهد روسیه نقشه اولیه نظارت بر اینترنت به وسیله شبکه اپراتورهای سرویس اینترنتی را فراهم کرده است. همزمان با تصمیم کشورهای مختلف برای نظارت بر جریان اطلاعات آنلاین، بسیاری از آنها از روسیه پیروی خواهند کرد.


لزوم تلاش برای ایجاد اینترنت ملی
از طرفی رئیس رسانه ملی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس فناوری رسانه؛ با اشاره به اینکه امروز آمریکایی‌ها از اینترنت علیه سایر کشورها و ملت‌ها استفاده می‌کنند و از آن برای جذب منافع خودشان بهره می‌برند،گفت:آن‌ها می‌کوشند مرزهای کشورها را درهم بشکنند و بر فرهنگ و هویت ملت‌ها چیره شوند.این راهبردی است که آن را تئوریزه و از طریق اینترنت عملی می‌کنند.امروز کشورهایی چون عراق، لبنان، هنگ کنگ، بولیوی درگیر این راهبرد آمریکایی‌ها شده‌اند و آنچه امروز در این کشورها شاهد هستیم، نتیجه همین موضوع است.
رئیس رسانه ملی با تأکید بر اهمیت ایجاد شبکه ملی اینترنت گفته که آینده پرمخاطره‌ای پیش روی ماست لذا باید با جدیت تلاش کنیم در زمینه حوزه اینترنت و فضای مجازی متناسب با پیشرفت‌های جهانی عمل کنیم.وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک قدرت برتر منطقه که در بسیاری از معادلات منطقه‌ای نقشی مؤثر دارد امروز باید در زمینه رسانه‌های بر شبکه و ایجاد و توسعه شبکه ملی اینترنت، اقدامات گسترده‌ای را به انجام رساند و همچون چین و روسیه شبکه اینترنت ملی خود را راه اندازی کند.

چرا عده‌ای با ملی شدن اینترنت مخالفند ؟
کارشناسان معتقدند با شکل‌گیری اینترنت ملی هزینه‌های دسترسی به اینترنت کاهش یافته و پهنای باند اینترنت به سرعتی بین 2 تا 8 مگابیت بر ثانیه افزایش خواهد یافت اما چرا عده‌ای از ملی شدن اینترنت هراس دارند؟هرچند انگیزه عمده مخالفان اینترنت ملی در ایران و خارج از ایران ارتقانیافتن امنیت ملی و شکل نگرفتن فضای مجازی سالم و اخلاقی برای نسل های آینده کشورمان می باشد؛ اما برخی معتقدند متاسفانه یک جریان داخلی نیز وجود دارد که به دلیل متضرر شدن اقتصادی از شکل گیری اینترنت ملی چندان رغبتی به راه افتادن این پروژه ندارد!


نگاه رهبری به شبکه ملی اطلاعات
اوایل دولت یازدهم بود که اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی با حکم رهبر انقلاب تعیین شدند و همچنین اهم محورهای وظایف این شورا از سوی معظم له، به رئیس و اعضای جدید آن ابلاغ شد. در میان 10 وظیفه و مأموریتی که رهبر انقلاب بر عهده این شورا نهاد ، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نیز به چشم می‌خورد که با قید "تسریع در راه‌اندازی" عنوان شده بود و به شرح زیر است:

- تسریع در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و مؤثر مرکز ملی بر مراحل راه‌اندازی و بهره‌برداری از آن.

- اهتمام ویژه به سالم‌سازی و حفظ امنیت همه‌جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله مؤثر با نفوذ و دست‌اندازی بیگانگان دراین عرصه.

اهمیت شبکه ملی اطلاعات در حدی است که مقام معظم رهبری نیز بارها بر لزوم ایجاد شبکه ملی اطلاعات تاکید داشته‌اند و کوتاهی در این خصوص را گوشزد کرده‌اند. ایشان در بخشی از یکی از سخنانشان با بیان اینکه «فضای مجازی خیلی مهم است و آنچه از همه مهم‌تر است، مسئله شبکه ملی اطلاعات است»، تاکید کردند: «امروز فضای مجازی مخصوص ما نیست و همه دنیا با فضای مجازی درگیرند و کشورهایی که شبکه ملی اطلاعات درست کرده و فضای مجازی را به نفع خودشان و ارزش‌های موردنظر خودشان کنترل کرده‌اند، یکی دوتا نیستند. متأسفانه در زمینه شبکه ملی اطلاعات در کشور کوتاهی شده و کاری که باید انجام گیرد، انجام نگرفته است.»


راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ؛ چه زمانی ؟
حال که با شرایط فعلی جامعه و قطع اینترنت باز هم نگاهها به وزارت ارتباطات معطوف شده لازم است پاسخ مشخصی در خصوص نگرش این وزارتخانه به شبکه ملی اطلاعات و اقدامات صورت گرفته به مردم داده شود و نهایتا زمان معینی برای پایان این پروژه اعلام شود تا از مزایای این پروژه که بنابر اظهارات کارشناسان، راه حلی اساسی به منظور افزایش امنیت در فضای سایبر و مصون ماندن کشور در برابر حملات سایبری و هکری دیگر کشور‌هاست بهره مند شویم و نظارت بر عملکرد شرکت‌های اینترنتی برای جلوگیری از کم فروشی پهنای باند اینترنت - به عنوان راهکار مناسبی برای رفع مشکل سرعت اینترنت در کشور نیز با این اقدام محقق شود.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شبکه ملی اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۴۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با صدور حکمی، اکرم فداکار را به عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد منصوب کرد.

در حکم انتصاب اکرم فداکار آمده است:

 بنا به پیشنهاد معاون محترم حقوقی امور دولت مجلس و استان‌ها و نظر به شایستگی تعهد تخصص و تجربیات ارزشمندتان به موجب این حکم سرکار عالی را به سمت مدیر کل ارتباطات و فناوری و اطلاعات استان یزد منصوب می‌نمایم.

از سرکار عالی انتظار می‌رود به عنوان نماینده ارشد وزیر در استان علاوه بر انجام امور محوله در چهارچوب شرح وظایف، ضمن هماهنگی ظرفیت‌های سایر واحد‌های استانی و منطقه‌ای این وزارتخانه و با هماهنگی و تعامل با استاندار محترم و سایر دستگاه‌های اجرایی استانی نسبت به تحقق موارد تعیین شده اهتمام لازم را به عمل آورید.

امیدوارم با اتکال به خداوند سبحان، رعایت اخلاق اسلامی، تقوای الهی، با روحیه جهادی در راستای خدمتگزاری به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهت تحقق اهداف "دولت مردمی، ایران قوی" موفق و موید باشید.

گفتنی است، اکرم فداکار پیش از انتصاب به عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد، عناوینی همچون مسئول مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت استان، معاون اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، مسئول پیگیری‌های ویژه اقتصاد دانش بنیان در استان، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار و مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد را در کارنامه کاری خود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • برقراری اینترنت پرسرعت همراه در مسجد شکر طبس
  • یک نماینده مجلس: اپراتورها از جیب مردم سرقت می‌کنند!
  • تسریع اجرای پروژه فیبرنوری استان بوشهر
  • انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد
  • پیشرفت ۴۰ درصدی اجرای فیبر نوری در بوشهر
  • اتصال روستا‌های ۲۰ خانوار اردبیل به شبکه ملی اطلاعات
  • پایش مستمر دکل‌های ارتباطی در رابطه با سلامتی مردم