Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-23@11:30:43 GMT

۶۲ تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید وارد مدار شده است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۴۳۵۹

۶۲ تصفیه خانه در دولت تدبیر و امید وارد مدار شده است

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی سوال محمد مهدی برومندی از وزیر نیرو در جلسه علنی امروز مجلس در دستور کار قرار گرفت.

خلاصه سوال این نماینده مجلس به شرح زیر بود:

«علت عدم برنامه ریزی مناسب برای مقابله با بحران خشکسالی و بحران آب در کشور چیست؟، علت عدم برنامه ریزی و اقدام برای باروری ابرها در کشور چیست؟، علت عدم تصفیه فاضلاب و استفاده از منابع پساب در صنعت چیست و چرا آب خام سدها را به صنعت تخصیص می دهید؟، علت عدم اقدام برای انتقال آب دریای عمان به استان های کویری چیست؟»

اردکانیان در پاسخ به سوال‌های مطرح شده، گفت: ۴۰ سال گذشته که جمعیت ایران ۴۰ درصد جمعیت امروز بود و منابع نفتی به راحتی فروخته شده و دست آوری به فناوری های خارجی محدود نبود در سال ۵۷ حدود ۴ تصفیه خانه آب در کشور وجود داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه امروز وجود تصفیه خانه یکی از شاخص های توسعه یافتگی است،افزود: نقش تصفیه خانه ها در ارتقای بهداشت عمومی مهم است.

وزیر نیرو اظهارداشت: پویشی به نام «الف. ب ایران» شروع کردیم، تا پایان سال ۲۹ تصفیه خانه را در کشور افتتاح خواهیم کرد و در دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۶۲ تصفیه خانه را به مدار وارد کردیم.

اردکانیان فاضلاب را منبع ثابت و پایدار برای صنعت خواند و گفت: امروز تعداد قابل توجهی از تصفیه خانه ها توسط بخش خصوصی فعال در بخش صنعت، ساخته می شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در مورد انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان های خشک، گفت: از ابتدای سال ۹۶ طرح وسیع در وزارت نیرو برای استفاده از آب شور خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار قرار داشت. ۱۷ استان شامل این طرح بودند. مطالعات در شورای عالی آب مطرح و تصویب شد.

دولت عزم جدی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان ندارد

در ادامه محمد مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی در کشور ما ۲۴۰ میلی متر است در حالی که در جهان ۷۵ میلی متر مکعب است.

وی با بیان اینکه باید برنامه ریزی قوی و منجسمی برای مسئله آب وجود داشته باشد،اظهار داشت: از صد میلیارد مترمکعب آب موجود در کشور ۹۵ میلیارد مترمکعب مصرف می شود. این در حالی است که ۱۰ میلیارد مترمکعب آب از مرزهای کشور به صورت سالانه خارج می شود. اگر این آب ها ساماندهی شود بسیاری از مشکلات مناطق مرزی حل خواهد شد.

این نماینده مجلس گفت: دریاچه بختگان، پریشان و ارومیه در حال خشک شدن است و ریزگردهای ناشی از خشک شدن این دریاچه ها، بسیاری از شهرستان های کشور را دچار مشکل می کند.

برومندی اضافه کرد: ما می توانیم آب هایی را که وارد خلیج فارس می شود را از طریق ایجاد سدهای جدید حفظ کنیم.

وی ایجاد تصفیه خانه ها برای مصارف صنعتی ضروری دانست و گفت: پتروشیمی مرودشت از آب خام سدها استفاده می کند در حالی که باید از طریق پساب، آب مورد نیاز این صنعت تأمین شود.

نماینده مرودشت با بیان اینکه کم آبی موجب مهاجرت مردم از شهرستان ها می شود، تصریح کرد: دولت عزم جدی برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان ندارد.

در ادامه رضا اردکانیان وزیر نیرو گفت: یک فروند هواپیما متعلق به هوافضای سپاه به باروری ابرها اختصاص پیدا کرده و مواد مورد نیاز باروری ابرها در داخل کشور تولید می شود. در سال ۹۷ به دلیل بارندگی ها، پروازی نداشتیم اما هواپیما، تجهیزات و پرسنل آمادگی پرواز دارند.

وی در مورد وضعیت آب های مرزی، گفت: با مجوز مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، سامانه آب های مرزی از سرعت خوبی برخوردار است. ۱۳ سد افتتاح شده و امکان آب گیری ۱۴ سد فراهم شده است. علاوه بر این آب شرب ۴۶ شهر و هزار و ۲۶ روستا در نوار مرزی تأمین شده است.

وزیر نیرو گفت: در اسفند ۹۶ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی شکل گرفت. برنامه های سازگاری با کم آبی طراحی شده است. در ۱۰ استان برنامه ها نهایی شده و در مرحله تصویب است.

کد خبر 4775817

منبع: مهر

کلیدواژه: رضا اردکانیان مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی حسن روحانی قیمت بنزین محمدجواد ظریف ایران علی لاریجانی شورای نگهبان هیئت دولت محمد جواد ظریف ستاد کل نیروهای مسلح اسحاق جهانگیری قوه قضائیه وزارت کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۴۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از خروجی تصفیه‌خانه‌های این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی، حشمت الله عباسی با بیان اینکه در حال حاضر میزان تولید پساب در استان مرکزی ۵۰ میلیون متر مکعب در سال است، اظهار کرد: این مقدار فرصتی ارزنده در زمینه بازچرخانی آب در صنایع استان به شمار می‌رود.

وی افزود: موضوع استفاده از پساب در سال‌های اخیر در کشور مورد توجه قرارگرفته و نقطه عطف آن موضوع بازچرخانی پساب در لایحه بودجه است که مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ادامه داد: با پیگیری‌های دولت و وزارتخانه این مهم در دستور کار قرار گرفت و در ماه گذشته از دو قرارداد با موضوع سرمایه گذاری صنعت در این بخش رونمایی شد.

عباسی با اشاره به انعقاد قرار داد واگذاری پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرهای شازند و آستانه و مهاجران به صنایع استان اضافه کرد: این پروژه با سرمایه گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال شامل تکمیل تأسیسات فاضلاب دو شهر شازند و آستانه و انتقال و بازچرخانی پساب فاضلاب تصفیه خانه فاضلاب مهاجران است.

وی تصریح کرد: شرکت پتروشیمی شازند در پروژه بازچرخانی پساب، ٥٦کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، ٤٦کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب و اصلاح ۳۴۴۳ فقره انشعاب فاضلاب و ساخت تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ٩٤٩٠متر مکعب در شبانه روز در شهر مهاجران و پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز با اجرای ٤٨کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب، برنامه‌ریزی و نصب ١٠هزار انشعاب فاضلاب و با همکاری مشترکین هر دو شهر و تکمیل تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ٧٢٠٠متر مکعب در شبانه روز در شهرهای شازند و آستانه را در دستور کار خود دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی آزاد کردن آب شرب از صنایع بزرگ استان را یکی از مهم‌ترین مزایای این طرح عنوان کرد و ادامه داد: با انتقال آب شرب صنایع به شهرهای مجاور مشکل کم آبی کاهش پیدا خواهد کرد.

عباسی اضافه کرد: عملیات تصفیه فاضلاب شامل تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمایی است که با فرآیندهای مختلف انجام می‌شود.

وی گفت: به منظور حصول اطمینان از رعایت حدود ابلاغی در استاندارها، پایش های دوره‌ای و مستمر کیفی پساب خروجی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با اشاره به کاهش بارندگی و تنش‌های آبی پیش روی استان در تابستان، افزود: با جابه‌جایی تخصیص آب مصرفی صنایع استان با پساب و استفاده از این آب در بخش شرب، پایداری شبکه آب شرب شهری استان تضمین می‌شود.

کد خبر 746981

دیگر خبرها

  • افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب فارس
  • صدای میرسلیم هم درآمد: رئیسی تدبیر مناسبی بیندیشد
  • لرستان تصفیه خانه پایدار ندارد
  • بازدید دانشجویان دانشکده بهداشت از تصفیه خانه آب ارومیه
  • کاری کنید امید مردم برای خانه‎دار شدن از بین نرود/بنگاه‌‎داری بانک‌‎ها، آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • تولید سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی
  • ‌انتقال آب رودخانه کرج به البرز برای عبور از تنش تابستان
  • شبکه جمع‌آوری فاضلاب بیرجند در حال بهره‌برداری است
  • اتصال شهرهای قاین و سربیشه به شبکه فاضلاب
  • آبفای لرستان ۱۰۰ پروژه در دست اجرا دارد