Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@12:13:42 GMT

بحران آب ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۶۳۳۸

بحران آب ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حوزه آب باید از سیاست‌های جزیره‌ای عبور کرد و یک نسخه‌ کامل برای آب کشور توسط صاحب‌نظران تدوین شود.

به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در همایش ملی راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه‌خشک که در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، گفت: قانون جامع آب در سال ۱۳۶۱ تدوین شده است که آن زمان محدودیت منابع آبی در کشور نبود اما این قانون اکنون پاسخگوی نیاز کنونی کشور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با بیان اینکه ایران یک کشور نیمه خشک است،اظهارکرد: آب عنصر اول توسعه، ریسک و پایداری است و محور برنامه‌ریزی و توسعه محسوب می‌شود. در حوزه آب سیاست‌های جزیره‌ای جواب نمی‌دهد. با این سیاست‌ها نمی‌توان منابع آبی را مدیریت کرد. بزرگترین محدودیت کشور آب است. در این حوزه نیازمند سیاست‌گذاری هستیم.

وی افزود: محدودیت آب بحرانی است که عواقب آن ناشی از تصمیمات جزیره‌ای است که از سوی بسیاری از کارشناسان غیرتخصصی اتخاذ شده است. در حوزه آب باید از سیاست‌های جزیره‌ای عبور کرد و یک نسخه‌ای کامل برای آب کشور توسط صاحب‌نظران تدوین شود. مواردی چون پدیده‌های گرد و غبار، خالی شدن روستاها از سکنه و قربانی شدن حیات وحش همگی به علت تک بعدی‌نگری در حوزه سیاست‌های مربوط به آب بوده است. مسئله آب را باید فرابخشی نگاه کنیم. امروز حفظ محیط زیست مسئله نیاز انسانی و افزایش جمعیت و تولید و... همگی وابسته به آب است.

کلانتری در ادامه گفت:‌ سیاستگذاری آب جزیره‌ای بوده است. با وجود سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه آب طی ۴۰ سال گذشته آب پایدار نبوده است. امروز آب‌های تجدیدپذیر از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب به پایین‌تر از ۹۰ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: باید نسخه‌ای مشابه دریاچه ارومیه برای کشور در حوزه آب با محوریت سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تدوین شود که برای تدوین این نسخه باید بر مبنای مسائل اجتماعی، زیست محیطی، تجدیدپذیری، پایداری آب در کشور حرکت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عیسی کلانتری كمبود آب استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۶۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنج هزار میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص یافت

مجید محبی  بیان کرد: بعد از اتمام سیل در جنوب سیستان و بلوچستان روند بازسازی در حوزه‌های مختلف آغاز شده و اعتبارات لازم در حوزه بحران برای دستگاه‌های خسارت‌دیده تخصیص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عمده خسارات وارده به بخش کشاورزی در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیک‌شهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران و مهرستان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در حال حاضر استاندار به همراه مدیران دستگاه‌های مختلف از روند بازسازی‌ها در حوزه راه و جاده، کشاورزی و دیگر بخش‌ها در حال بررسی میدانی هستند تا از نزدیک شاهد خدمت‌رسانی به مردم باشند.

وی افزود: از همان ابتدا تمام هم‌وغم مسوولان و متولیان امر کمک‌رسانی و امدادرسانی به سیل‌زدگان بود و این موضوع به‌وضوح در منطقه قابل‌لمس است.

محبی اظهار کرد: همچنین در تلاش هستیم تا خانه‌های خسارت‌دیده از سیل، تا پایان فروردین مشمول بیمه حوادث شوند و به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

وی با بیان اینکه احداث هر سد جدید ۱۲ تا ۱۳ هزار همت هزینه دارد، گفت:۲۴۰ میلیون مترمکعب آب تنها در پشت سد کهیر ذخیره شده و هم اکنون ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای استان ذخیره شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه روند خدمت‌رسانی با سرعت و دقت خوبی در حال انجام و این حجم از کار در حوادث استان بی‌سابقه بوده، خاطرنشان کرد: همه تلاش ما بر این است تا در کمترین زمان ممکن خسارت‌ها جبران شود و از این به بعد تکرار حوادث طبیعی باعث این حجم عظیم از خسارات نشود و از ظرفیت این آب‌ها برای بحران خشکسالی استفاده شود.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۱۴۰۳ در حوزه سیاست خارجی سال سختی خواهد بود
  • پیوست فرهنگی بوستان‌ها تدوین شود
  • پنج هزار میلیارد ریال برای جبران سیل سیستان و بلوچستان اختصاص یافت
  • تدوین برنامه یک‌ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تدوین برنامه یک ساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • اجرای سند الگوی کشت در حوزه‌های تالابی کشور
  • تدوین برنامه یکساله برای اجرای قانون هوای پاک
  • تصمیمات نهادهای حاکمیتی به اطلاع مردم برسد
  • امیدوارم کاسبان تحریم در سال ۱۴۰۳ کم کارتر شوند!
  • درگیری کشاورزان معترض با پلیس بلژیک/ بروکسل غرق در کود و کاه!