Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ علی صحرایی مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران امروز در حاشیه نشست خبری در نمایشگاه بانک، ‌بورس و بیمه کیش با اشاره به اینکه  بورس تهران در گزارش اخیر WFE از نظر ارزش بازار در رتبه اول فدراسیون بورس‌های آسیایی قرار دارد، اظهار داشت: این نهاد همچنین عضو هیات مدیره فیاس قرار گرفته است و از نظر ارزش بازار رتبه اول بورس‌های عضو فدراسیون بورس‌های آسیایی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین افزود: 40 صنعت جذاب و مختلف در بورس تهران حضور دارند و تنوع صنعت در بورس تهران در مقایسه با کشورهای عربی بسیار جالب است و در ایران 23 درصد صنایع بورسی در حوزه پتروشیمی و شیمیایی قرار دارند و تغییراتی در مورد 30 شرکت برتر بورسی روی داده و ارزش بازار 30 شرکت برتر از 70 درصد به 65 درصد کاهش پیدا کرده است؛ یعنی جابجایی وزن و ارزش شرکت‌های بزرگ بورسی روی داده است.

صحرایی نوسان بازار سرمایه را تابع متغیرهای اقتصاد کلان دانست و گفت: نوسان بخش صنعت ناشی از چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در صنعت است و وظیفه بازار سرمایه این است که با بازارگردانی و کار فرهنگی رفتار توده‌ای مردم را مدیریت کند و مردم به جای اینکه دنبال شایعات فضای مجازی باشند، دنبال تحلیل و مشاوره سرمایه‌گذاری باشند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین گفت: بخشی از رفتارهای نوسانی سرمایه‌گذاران در بورس ناشی از سیگنال‌فروشی و شایعات فضای مجازی است که باید از آن اجتناب شود.

وی همچنین با بیان اینکه بورس تهران جذابیت خاصی برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد، گفت: جذابیت بورس ما بر کسی پوشیده نیست،  فقط محدودیت نقل و انتقال پول توسط سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، وگرنه بازار 82 میلیون نفری و نیز حضور 40 صنعت مهم در بورس تهران برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب است.

صحرایی همچنین افزود: دو کشور عراق و سوریه در دیدار از بورس و نیز دو کشور سوئیس و اتریش در دیدار از تالار حافظ بورس تهران مشتاق به حضور در ایران و استفاده از ابزارهای اسلامی مالی شدند و تفاهم‌نامه‌هایی با این کشورها منعقد شد که امیدواریم منشا قراردادهای همکاری در آینده باشد.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در مورد معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری در بازار سهام گفت: بر اساس مقررات تعریف‌شده مالیات بر فروش سهام نیم درصد است، اما در لایحه جدید که برای مالیات ارائه شده است، مالیات بر عایدی سرمایه برای سرمایه‌گذاری در بورس به میزان 5 درصد پیشنهاد شده است که البته این از اختیارات مجلس است که آنها را تصویب کند یا نه و اگر تصویب شود در قالب مالیات بر عایدی سرمایه 5 درصد از سود سرمایه‌گذاران در بورس خواهد بود.

صحرایی همچنین در مورد بورس منطقه‌ای گفت: تالار کیش رتبه اول در بین تالارهای مناطق دارد و 10 درصد ارزش معاملات تهران از بورس منطقه‌ای کیش انجام می‌شود، در حال حاضر 26 ایستگاه معاملاتی توسط کارگزاران در کشور وجود دارد و معاملات برخط از این ایستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی همچنین در مورد امنیت سرمایه‌گذاری در بورس گفت: رویدادهای خوبی در سال جاری انجام شده است، البته در دو هفته صف فروش در بورس وجود داشت، اما امنیت سرمایه‌گذاری در بورس به معنای نقدشوندگی است و در عین حال حضور صندوق توسعه بازار و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که برای نقدشوندگی کمک می‌کنند و اگر کسی بخواهد از بازار خارج شود، حداکثر دو روزه پولش نقد می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: به شرکت‌هایی که می‌خواهند عرضه اولیه سهام داشته باشند الزام کرده‌ایم که حتما بازارگردان داشته باشند تا به نقدشوندگی سهام کمک شود.

صحرایی همچنین در مورد شرکت‌های بازار اول بورس الزامات مقرراتی وجود دارد و شرکت‌های عرضه اولیه هم نباید بدون بازارگردان حضور پیدا کنند.

وی در مورد تامین مالی 300 میلیارد تومانی از طریق اوراق صکوک و احداث سالن دوم فرودگاه کیش، گفت: این تامین مالی از طریق سرمایه‌گذاری بانک مسکن انجام می‌شود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در مورد عرضه‌های اولیه اظهار داشت: عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری کوثر وابسته به بنیاد شهید که کار پذیرش آن انجام شده و به زودی در تالار بورس درج می‌شود و همچنین عرضه اولیه دو شرکت مجموعه گلرنگ؛ یکی شرکت غذایی کوروش که 25 درصد تولید روغن و شرکت شوینده پدیده شیمی غرب از زیر مجموعه‌های گلرنگ به زودی عرضه اولیه می‌شوند.

صحرایی در مورد حضور مردم در بازار سرمایه گفت: یک بخش از حضور این است که آموزش و فرهنگ‌سازی انجام دهیم و حضور در بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب اولویت دارد، زیرا سرمایه‌گذاری در بازار ارز ممنوع است و در بازار مسکن نیز ریزش داشته و برای خرید یک ملک با کوچک‌ترین ابعاد، منابع زیاد مالی نیاز دارد اما برای حضور در بورس با سرمایه اندک می‌توان حضور پیدا کرد و در حال حاضر از طریق 1700 ایستگاه معاملاتی و 22 تالار منطقه‌ای بورس به راحتی امکان حضور مردم در بورس فراهم است.

وی همچنین نقدشوندگی و شفافیت را از جذابیت‌های بازار سرمایه ذکر کرد و گفت: امسال 340 هزار کد اولیه وارد بازار سرمایه شدند که از این محل 2200 میلیارد تومان منابع جدید وارد بازار سرمایه شده است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: لازم نیست همه مردم برای ورود به بورس متخصص باشند و یا شاید وقت نداشته باشند که مدام بازار را رصد کنند. بنابراین هم می‌توان از ابزارهای غیرمستقیم مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کرد و هم از طریق مشاوران سرمایه‌گذاری که دارای شناسنامه و مجوز هستند استفاده کرد و توصیه می‌کنم مردم تحت تاثیر شایعات فضای مجازی قرار نگیرند.

صحرایی در پاسخ به پرسشی در مورد سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز نیز گفت: این شرکت در بورس تهران نیست و برای ساماندهی این شرکت دولت برنامه‌هایی دارد، اما از طریق بورس تهران چون سهامدار نیست، نمی‌توان برای سهامداران آن کاری انجام داد.

وی همچنین در مورد حضور سهامداران حقیقی گفت: 45 درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود و امروز 70 درصد افراد در سمت خرید و 68 درصد در سمت فروش افراد حقیقی هستند و از تالارهای منطقه‌ای و معاملات برخط، ابزارهای جدید و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شده تا مشارکت مردم در بورس بالا رود.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین اظهار داشت: شرکت‌های حاضر در بورس موظف هستند گزارش عملکرد 6 ماهه و 3 ماهه ارائه کنند و این ابزارها کمک کرده است شفافیت شرکت‌های بورسی بیشتر شود.

صحرایی گفت: روش عرضه اولیه به عنوان ابزار منصفانه‌ای است که به روش سفارش خرید شرایط یکسانی و منصفانه برای همه فراهم می‌شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس علی صحرایی بازار سرمایه نقد شوندگی بازارهای رقیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام

بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که روز دوشنبه شاخص‌های بازار سهام رشد قابل توجهی کردند. برای پیش بینی بورس امروز – سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. در معاملات روز دوشنبه ششم اسفند ماه ۱۴۰۳، شاخص کل بورس تهران ۱۷ هزار و ۲۵۶ واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۰۵ واحد رسید.

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۸ هزار و ۹۶۴ واحدی در رقم ۷۶۷ هزار و ۷۱ واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس با رشد ۲۰۱ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۳۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با افزایش هزار و ۶۲۵ واحد به سطح ۱۴۲ هزار و ۸۶۴ واحد رسید.

آمار معاملات سهامی

در دومین روز معاملاتی سال جدید، خالص جریان پول حقیقی مثبت شد و سومین روز پیاپی با افزایش مالکیت حقیقی در بازار سهام به ثبت رسید. بدین ترتیب در دو روز معاملاتی سال جدید، در مجموع ۳۷۰ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شده است.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، کچاد، نوری و بوعلی نماد‌های سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نماد‌های فملی، پارسیان و شتران از نماد‌های قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نماد‌های شگویا، آریان و فغدیر بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نماد‌های وسپهر، کگهر و مادیرا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند.

پیش بینی بورس امروز

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه در تداوم روند صعودی شاخص‌ها در معاملات روز یکشنبه و دوشنبه آغاز خواهد شد. بورس تهران در حال حاضر با سیگنال‌های مثبت و منفی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که می‌توان سطح پایین ارزش معاملات خرد را یک سیگنال مقاومتی مهم برای معاملات امروز سهام در نظر گرفت. بازار سهام در آخرین روز معاملاتی سال با افزایش تراز شاخص کل و ورود پول حقیقی به سهام مواجه بود که در دو روز گذشته نیز باز هم با شدت بیشتری تجربه شد.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۵ تا ۷ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افزایش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی مثبت و اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز مثبت، ولی اندک پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است.

صفوف خرید سهام اندکی کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۲۱ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً رشد تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • حضور خوزستان در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • تصمیمات نادرست دولت بورس را سوزاند؟
  • رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری
  • درج صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنایع مفید با نماد سیمانو در بورس تهران؛ سیمانو چیست؟
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • بازار سرمایه کاهشی شد
  • سرریز سرمایه حقیقی به بورس؛ پیش بینی بازار سهام
  • وضعیت بازارهای مالی داخلی در سالی که گذشت