یک عمر مجاهدت در تبلیغ ایران به شهادت انجامید
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۷۲۳۲
به گزارش خبرگزاری مهر درست ۵ سال پیش در چنین روزی اخبار مبهم و متعددی از حمله به سفارت ایران در لبنان در رسانههای لبنانی و ایرانی منتشر شد. اخبار تایید کننده هولناکی ماجرا را نشان میداد: "طی دو انفجار انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت، ۲۳ نفر شهید و بیش از ۱۵۰ نفر زخمی شده بودند. "
به جز رایزن فرهنگی ایران و همسر یکی از دیپلماتهای ایرانی، بقیه قربانیان این حادثه، شهروندان لبنان بودند و یکی از آنها رضوان فارس، مامور لبنانی حفاظت سفارت ایران بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماجرا به این ترتیب رخ داده بود: مهاجم نخست، با کمربند انفجاری خود را به در سفارت کوبید و خودروی بمبگذاری شده پیش از ورود به ساختمان سفارت، متوقف شد و عامل انتحاری دوم، خود و خودرو را منفجر کرد.
وسعت خرابیها بر اثر این حملات انتحاری به اندازهای گسترده بود که تمام ساختمانهای اطراف آسیب دیدند و بسیاری از افراد نیز در خانههای خود زخمی شدند.برخیها معتقد بودند که «هدف اصلی» این انفجار، ترور غضنفر رکنآبادی، سفیر وقت ایران در لبنان بود که دو سال بعد در حادثه منا در عربستان سعودی جان باخت.
اما خسارت فرهنگی بزرگ ایران در این اتفاق درگذشت حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری بود. به مناسبت سالگرد این مناسبت تلخ زندگینامه منتشرشدهای از حجتالاسلام انصاری بار دیگر منتشر میشود:
«حجت الاسلام والمسلمین شهید ابراهیم انصاری» در سال ۱۳۳۸ هـ. ش. (۱۹۵۹م) در شهرستان لامرد از توابع استان فارس به دنیا آمد.وی علاوه بر تحصیلات حوزوی، به تحصیلات دانشگاهی نیز پرداخت و موفق به اخذ دانشنامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت گردید.
انصاری در دوران جنگ تحمیلی بسیار فعال بود. وی یکی از عناصر اولیه و مؤثر در شکلگیری "تیپ رزمی تبلیغی امام صادق(ع)" در دهه شصت بود که بیش از صدها شهید روحانی از این تیپ به جبههها اعزام شدند و هم اکنون نیز منشأ آثار خیر است.شهید انصاری پس از دفاع مقدس، از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ به مدت دو سال در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان بود.وی سپس از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۳ به مدت ده سال در دولتهای سازندگی و اصلاحات به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان خدمت کرد و منشأ آثار فراوانی در زمینه های دینی و فرهنگی در این استان گردید.
انصاری که کادر رسمی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ به مدت پنج سال و نیم به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سودان خدمت کرد. در زمان فعالیتش در این کشور، علاقه مردم به ایشان بسیار زیاد بود زیرا با آنان ارتباط نزدیک داشت، در خانههای آنان حضور مییافت و با آنان مجالست میکرد.
او پس از بازگشت از مأموریت سودان، به مدت سه سال از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ به عنوان مدیر کل آفریقا ـ عربی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، تجربیات خود را به کار گرفت. وی در این مدت خدمات شایانی در حوزه کشورهای آفریقایی و عربی انجام داد که فعالیتهای فرهنگی سازمانهای مرتبط با وی در غزه فلسطین بسیار قابل توجه است.
شهید انصاری چه در دوران دفاع مقدس، چه در سالهای همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و چه در سالهایی که به عنوان رایزن فرهنگی در سودان مشغول خدمت بود، همواره به خدمت میاندیشید و با اعتقاد قلبی به تبلیغ آموزههای ارزشمند اسلامی در عرصههای مختلف تبلیغی حضور فعال داشت.
اغلب ایام عمر او در تبلیغ دین گذشت و حتی وقتی به سفر حج مشرف می شد در مسجدالحرام و مسجد النبی(ص) با اشتیاق به دنبال زائران عرب بود تا باب دوستی را باز کند، به گفتوگو بپردازد و ضمن معرفی اسلام صحیح، از مذهب حقه دفاع نماید.
انصاری همچنین به عنوان نماینده سازمان فرهنگ، عضو "کارگروه رسیدگی به بحران ها و حوادث تروریستی علیه شیعیان جهان" بود که در مجمع جهانی اهلبیت(ع) تشکیل شده است.
پس از بازگشت «حجت الاسلام سید محمدحسین رئیس زاده» رایزن فرهنگی سابق کشورمان در لبنان از این کشور، این رایزنی برای مدتی نسبتاً طولانی بدون رییس بود تا اینکه حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری در اواسط مهرماه سال جاری ـ ۱۳۹۲ ـ به عنوان رایزن جمهوری اسلامی ایران به بیروت اعزام شد.
اما متأسفانه این مأموریت دوامی نیافت و ابراهیم انصاری طی انفجارهای تروریستی صبح امروز در مقابل سفارت ایران ـ که به شهادت دست کم ۲۳ نفر و مجروحیت بیش از ۱۴۰ نفر دیگر انجامید ـ به لقاء الله پیوست.
تدین، تواضع، اخلاق محوری، اشتیاق خدمت به اسلام و مکتب اهلبیت(ع)، بشاشت، گوش شنوا بودن، زبان شناسی، مخاطب شناسی و مردم داری از ویژگیهای این شهید عزیز بود که عاقبت، شربت شهادت را برای وی به ارمغان آورد.
پیکر حجتاسلام انصاری در قم دفن شد. به دنبال این واقعه یک روز در سراسر کشور لبنان عزای عمومی اعلام شد و ادارههای لبنان یک ساعت کار خود را تعطیل کردند.
حس روحانی رئیسجمهور در پیام درگذشت او اینچنین نوشت:
خبر عروج روحانی مجاهد، حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم انصاری که در سنگر اعتلای فرهنگ و معارف اصیل اسلامی – ایرانی به شهادت نائل گشت، سبب تأسف و تأثر عمیق شد.
اینجانب شهادت این عالم وارسته را به مقام معظم رهبری، ملت شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت میگویم و برای آن مجاهد شهید علو درجات و برای بازماندگانش اجر اُخروی و بردباری طلب میکنم.
کد خبر 4776133منبع: مهر
کلیدواژه: رایزنی فرهنگی لبنان بیروت هفته کتاب هفته کتاب و کتاب خوانی گردشگری ترجمه کتاب و کتابخوانی ادبیات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازار نشر رایزنی فرهنگی ادبیات جهان میراث فرهنگی نقد کتاب تازه های نشر طرح پاییزه کتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۷۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب استایلها، اغتشاشاگران فرهنگی!
مدتی است که فعالیت حجاب استایلها جنجالبرانگیز شده است؛ چند روز پیش نیز مؤسس یکی از برندهای مشهور حجاب که تابهحال در همه تبلیغها و عکسها محجبه بود در شب عروسیاش ظاهر دیگری از خود نشان داد و عکسهای بیحجابی از خود به اشتراک گذاشت؛ این مسئله واکنشهای زیادی را در پی داشت. اگرچه این اولین مورد از تبلیغ بیحجابی توسط حجاب استایلها نیست؛ اما این مورد بهوضوح ثابت کرد که نقدهایی که در خصوص ظاهری و غیرقابل اعتماد بودن حجاب این مدلهای بهظاهر حجاب دوست گفته میشد، پر بیراه نیستند.
ایجاد اسکیزوفرنی فرهنگی توسط حجاب استایلها
دکتر محمدعلی الستی، جامعهشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب استایلها اسکیزوفرنی فرهنگی ایجاد میکنند، گفت: «حجاب استایلها برای اینکه حساسیتی ایجاد نکرده و موجبات تحریک هیچ شخص حقیقی یا حقوقی را فراهم نکنند، خود را ارائهدهنده نمونههای متنوع حجاب، مدلهای محجبه یا حجاب استایل معرفی میکنند در حالی که غالبا به صورت همزمان عادات و فرهنگهای خاصی مانند سبکهای زندگی اشرافی یا لاکچری، استفاده از زینتآلات بسیار گرانبها، ترجیح زرقوبرقها، استفاده از برندهای خاص و... را تبلیغ و ترویج مینمایند و کمکم با ایجاد شکلهای خاص در ارائه الگوی حجاب، به طور نامحسوس فرهنگ دیگری با نام حجاب را جایگزین میکنند.»
او با اشاره به دامنه گسترده حجاب افزود: «حجاب استایلها به نام حجاب، طرز فکر و شیوه اصالت دادن به مصرفگرایی و هزینهسازی برای ظاهرسازی هرچه بیشتر و جلب توجه با نتیجه تحتالشعاع قرار دادن ارزشهای معنوی را تبلیغ میکنند. درحالیکه اصلیترین هدف فرهنگی حجاب، پررنگ ساختن اهمیت سرمایههای معنوی انسانی است. حجاب دامنهای گسترده و عمقی ژرف دارد که از نوع پوشش تا نوع رفتار را شامل میشود. حجاب استایلها خیلی از استاندارهای واقعی حجاب را زیر پا میگذارند و تنها با پوشاندن فیزیکی نقاطی از بدن مجوز فعالیت میگیرند.»
این جامعهشناس حجاب استایلها را ضربهای برای مخاطبان دانست و گفت: «قطعاً حجاب استایلها مرزها و معیارهای حجاب را مخدوش میکنند و این باعث میشود که گاهی محجبههای واقعی نیز نتوانند حجاب و مزایای آن را بهدرستی انتقال دهند؛ چراکه اینگونه رفتار حجاب استایلها بهنوعی اغتشاش فرهنگی ایجاد میکند.»
حجاب استایلها ناقضان مفهوم حجاب
الستی تأثیرپذیری جامعه بهخصوص قشر نوجوان و جوان را ناشی از ضعف معرفی فرهنگ حجاب دانست و افزود: «اگر اطلاعات مذهبی مثل فلسفه داشتن حجاب بهدرستی به نسل جوان منتقل نشود و یک الگوی منجمد و انعطافناپذیر از حجاب در جامعه ما مطرح شود، ما شاهد تأثیرگذاری عمیق حجاب استایلها خواهیم بود.»
او تأکید کرد: «حجاب استایلها اغلب با الگوی انعطافپذیری حجاب وارد میشوند و با این دستاویز، در نوع پوشش خود تنوع ایجاد میکنند. این افراد در حالی که ظاهرا موازین حجاب را نقض نکردهاند، اما با گسترش فرهنگ ظاهرپسندی و ترجیح مادیات بر معنویات، فلسفه و روح و درونمایه حجاب را نقض میکنند؛ لذا اگر رهبران فکری جامعه نتوانند حجاب را با استاندارهای واقعی به مردم معرفی کنند، ما شاهد ترویج پوشش حجاب استایلها و بالطبع تغییر ذائقه مخاطبان نسبت به حجاب خواهیم بود.»
این جامعهشناس با اشاره به نقض حجاب توسط حجاب استایلها گفت: «خیلی از نسل جوان و خانمهای مخالف حجاب از حجاب بهعنوان پدیده محدودکننده یاد میکنند، اما این واقعیت را کمتر مورد توجه قرار میدهند که بیحجابی غالبا اجازه ظهور معنویات را در بانوان نمیدهد و توانمندیها، استعدادهای فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و سایر ارزشهای معنوی با غلبه جذابیتهای جسمی آنان را تحت الشعاع قرار میدهد. طبیعتاً حجاب استایلها از این زاویه وارد میشوند و با معرفی اشتباه حجاب به زعم خود برای رفع محدودیتهای منسوب به حجاب، در کنار رعایت پوشش ظاهری، از مانتوها و سایر لباسها و کفشهای گرانقیمت، زینتآلات اشرافی، لاکهای ناخن، آرایشهای غلیظ و... استفاده میکنند. درحالیکه اگر کسی حجاب را بهخوبی بشناسد متوجه نقض حجاب توسط این گروه از افراد میشود.»
معرفی مفهوم حجاب، راهی برای مقابله با آسیب حجاب استایلها
الستی گفت اشکال اصلی ما معرفی ابعاد و عمق حجاب است: «متأسفانه ضابطین حجاب، آمرین به معروف و ناهیان از منکر، آنقدر بر روی ضوابط ظاهری حجاب متمرکز شدهاند که اهمیت جنبههای معنوی حجاب پوشیده مانده است و این امر باعث شده تا ما امروز شاهد سوءاستفاده حجاب استایلها از این خلأ باشیم.»
او ادامه داد: «حجاب استایلها با رعایت ضوابط ظاهری حجاب که مدنظر ضابطین حجاب است مجوز گرفته و به بهانه زیبادوستی و تنوع در پوشش، بیحجابی پیچیدهای را در جامعه تبلیغ میکنند.»
این جامعهشناس راه مقابله با حجاب استایلها را معرفی اساسی مفهوم حجاب به نسل جوان دانست و گفت: «تا زمانی که ما در معرفی مفهوم حجاب مباحث اصلی و اساسی را رعایت نکنیم و فرع را بر اصل ارجح بدانیم، قطعاً حجاب استایلها میتوانند از این مسئله سوءاستفاده کنند. در واقع، حجاب استایلها با برچسب حجاب و پوشش سر حساسیتها را کمتر کرده و با خلق معیارهای زیبایی، خودنمایی را تبلیغ میکنند.»
او در پایان تأکید کرد: «حجاب استایلها عملاً به طور نامحسوسی حجاب را نقض میکنند تا کسی نتواند مانع فعالیت آنها شود، لذا ما باید با معرفی فلسفه حجاب جوانانمان را نسبت به این مسائل آگاه کنیم و با این تفکر حجاب استایلها که "دیدن مهم نیست، دیدهشدن مهم است" مقابله نماییم.»
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی