Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@13:23:38 GMT

جزئیات بارورسازی ابرها از زبان اردکانیان

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۸۳۷۵۱۴

جزئیات بارورسازی ابرها از زبان اردکانیان

وزیر نیرو گفت: یک فروند هواپیما برای بارورسازی ابرها به کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متخصصین داخلی تجهیز شده و تاکنون در استان‌هایی مانند زنجان، قزوین، اصفهان و یزد پرواز کرده است، همچنین مواد اولیه بارورسازی ابرها در کشور تولید شده که در استان‌های خراسان جنوبی و چهارمحال بختیاری از آنها استفاده شده است اما با توجه به بارش‌هایی که در کشور داشتیم تاکنون پرواز جدیدی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر نیرو با اشاره به طرح مطالعاتی وزارت نیرو برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس گفت: علاوه بر سایر منابع برای جبران کمبود منابع جهت آب صنعت 8.3 میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد.

رضا اردکانیان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 28 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال محمدمهدی برومندی که در 5 محور مطرح شد، اظهار داشت: تصفیه فاضلاب و استفاده از پساب آن در صنعت مورد توجه ما است تا کمتر از آب خام سدها در بخش صنعت استفاده شود.

وزیر نیرو با اشاره به عملکرد جمهوری اسلامی ایران در موضوع تصفیه آب بیان کرد: برای جمع‌آوری، تصفیه و استفاده مجدد از آب تصفیه شده در سطح کشورهای منطقه عملکرد قابل توجهی داشته‌ایم. زمانی که جمعیت کشور 40 درصد جمعیت فعلی بود و منابع نفتی کماکان برقرار بود و به فن‌آوری‌های جهانی دسترسی داشتیم، در کشور تنها 4 تصفیه‌خانه وجود داشت که هیچ‌کدام از آنها حتی یک شهر را هم پوشش نمی‌دادند.

وی با بیان اینکه امروز تصفیه فاضلاب شاخص توسعه یافتگی محسوب می‌شود و به ارتقاء شاخص بهداشت عمومی کمک می‌کند، افزود: چندی پیش دویست و سی‌امین تصفیه‌خانه فاضلاب را افتتاح کردیم.

بارورسازی ابرها

اردکانیان ادامه داد: در پویش الف. ب ایران  که از نیمه مهرماه شروع شده 29 تصفیه‌خانه فاضلاب را با هزار و 366 میلیارد تومان در جای جای ایران افتتاح می‌کنیم.  تاکنون توانسته‌ایم 62 تصفیه‌خانه را به مدار بیاوریم.

وزیر نیرو گفت: تعداد قابل توجهی از تصفیه‌خانه‌های کشور را بخش خصوصی احداث می‌کند سپس پساب آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

اردکانیان در خصوص عدم اقدام برای انتقال آب دریای عمان به داخل کشور که در سوال محمدمهدی برومندی به آن اشاره شده است، اظهار داشت: طرح مطالعاتی وسیعی را در وزارت نیرو برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس آغاز کرده‌ایم که 17 استان مشمول این طرح می‌شوند و اخیراً نیز نتایج این مطالعات در شورای عالی آب مطرح و تصویب شد.

 میزان هدررفت آب 25 درصد است

وی افزود: علاوه بر سایر منابع برای جبران کمبود منابع جهت آب صنعت 8.3 میلیارد مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان وجود دارد.

وزیر نیرو بیان کرد: دو میلیارد و 730 میلیون مترمکعب آب شیرین از این منابع استحصال می‌شود که استان‌های زیادی از جمله خراسان جنوبی، یزد و کرمان از آب دریا بهره‌مند می‌شوند. این اقدامات به برکت چاره‌گشایی قانونی مجلس و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در کل کشور میزان هدررفت آب 25 درصد است که بخش 13 درصدی از آن ناشی از فرسودگی و اتصالات نامناسب است. دولت و نمایندگان به دنبال این هستند که تأمین آب را به وسیله سدسازی، احداث تونل و کانال محقق سازند.

اردکانیان اظهار داشت: یک فروند هواپیما برای بارورسازی ابرها به کمک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و متخصصین داخلی تجهیز شده و تاکنون در استان‌هایی مانند زنجان، قزوین، اصفهان و یزد پرواز کرده است، همچنین مواد اولیه بارورسازی ابرها در کشور تولید شده که در استان‌های خراسان جنوبی و چهارمحال بختیاری از آنها استفاده شده است اما با توجه به بارش‌هایی که در کشور داشتیم تاکنون پرواز جدیدی انجام نشده و در زمانی که لازم باشد اقدامات مناسب انجام می‌شود.

کارگروه ملی مبارزه با کم آبی تشکیل شد

وی افزود: مهار آب‌های مرزی یا استیفای آب‌های مرزی با اجازه مقام معظم رهبری و پشتیبانی مجلس و دولت انجام شده است و در این زمینه 13 سد تکمیل و امکان آبگیری در 14 سد نیز وجود دارد و 175 هزار هکتار از اراضی آنها نیز زه‌کشی شده است. همچنین 46 شهر و روستاهای فراوانی از آب این سدها استفاده می‌کنند.

وزیر نیرو بیان کرد: امکان بهره برداری از 470 مگاوات از انرژی برقابی فراهم است و 94 درصد عملیات مهار و تنظیم آب در چارچوب مقررات بین‌المللی صورت گرفته است. روز چهارشنبه در دفتر معاون اول رئیس جمهور برای اتمام طرح‌های باقی مانده جلسه‌ای برگزار می‌شود.

این عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: کارگروه ملی مبارزه با کم آبی تشکیل شده است.

اردکانیان اظهار داشت: مراحل مطالعات وضعیت استان لرستان پس از سیل‌های ابتدای سال 98 جهت بازبینی شرایط و امکانات مهار سیلاب صورت گرفته و در روزهای اخیر مطالعات نهایی شده و تخصیص‌ها ابلاغ می‌شود./جماران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۸۳۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان

سید روح الله حسینی رایزن فرهنگی ایران در کابل با عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد حکومت سرپرست افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار با برشمردن ظرفیت‌های فرهنگی، علمی، تکنیکی، فنی و اقتصادی مراکز علمی و دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران، آمادگی رایزنی فرهنگی را برای ارائه خدمات مورد نیاز در عرصه‌های مختلف اعلام کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تجهیز کتابخانه تخصصی در وزارت اقتصاد افغانستان، راه اندازی کتابخانه تخصصی دیجیتال مشتمل بر صدها هزار کتاب تخصصی علمی، اقتصادی در دانشکده‌های اقتصاد دانشگاههای افغانستان، برگزاری وبینارهای تخصصی اقتصادی بین وزارتخانه‌های اقتصادی ایران و افغانستان، بهره‌مندی از به روزترین آورده‌های اقتصاد علمی دنیا در نشست‌های تخصصی اساتید دو کشور گفتگو کردند.

همچنین برگزاری کارگاههای تخصصی اقتصادی با پیوست فرهنگی، امکان ایجاد فضای لازم برای بنا کردن پارک‌های علم و فن آوری در کابل، پیگیری روند خواهر خواندگی بین دانشکده‌های اقتصاد دانشگاههای هرات و کابل با دانشکده‌های اقتصاد دانشگاههای فردوسی مشهد، تهران و بیرجند، پیگیری امور فرهنگی مربوط به سفر «قاری دین محمد حنیف» سرپرست وزارت اقتصاد حکومت افغانستان به ایران نیز از دیگر موارد بحث در این دیدار بوده است.

گسترش شرکت‌های دانش بنیان، اعلام آمادگی اعزام اساتید و استفاده از ظرفیت رسانه و هنر در انعکاس ضرورت‌های همکاری‌های دو کشور نیز از جمله موضوعاتی بود که از سوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

رایزن فرهنگی ایران در این دیدار اظهار داشت وضعیت زبان فارسی در افغانستان به عنوان میراث مشترک دو کشور است که به عنوان پیشینه و پشتوانه فرهنگی و تمدنی ایران و افغانستان به شمار می‌آید.

حسینی افزود: زبان فارسی در تعاملات، تبادلات، مناسبات و معادلات بین دو کشور حذف شدنی نبوده، نیست و نخواهد بود.

معاون وزارت اقتصاد حکومت سرپرست نیز در ادامه ضمن استقبال از موضوعات مورد بحث و افزایش همکاری دو کشور تاکید کرد شرایط همکاری‌های کابل و تهران به نفع دو ملت و مردم مسلمان منطقه است.

نظری گفت: استفاده از ظرفیت‌های موجود دو کشور می‌تواند فرایند همکاری‌ها را به سطح قابل قبولی برساند.

وی گسترش همکاری‌ها میان بخش‌های اقتصادی افغانستان و ایران را در بعد طرح و عمل به سود منافع ملی دو کشور دانست و تاکید کرد: با توجه به امنیت مطلوب و ریشه‌کن شدن فساد در افغانستان، فرصت‌های همکاری در بخش‌های اقتصادی طرفین بیش از هر زمان دیگری فراهم است.

معاون وزارت اقتصاد افغانستان تصریح کرد دیپلماسی اقتصادی این کشور، اعتماد سازی با همسایگان و افزایش مبادلات اقتصادی و تجاری است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تامین اعتبار سامانه دوم آبرسانی در دستورکار استانداری اصفهان
  • تأثیر قانون شفافیت مالی در انتخابات مجلس از زبان دادستان کل کشور
  • انیمیشن «آوای ابرها» قصه کودکان مظلوم غزه/ کودکانی که نمی‌میرند
  • اعتراف بزرگ انگلیس در جنگ با روسیه
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان
  • توضیحی درباره استشمام بو و طعم نامطبوع آب در بهبهان
  • عقب ماندگی جذب ۵۰ درصدی نیرو‌های بومی در پارس جنوبی جبران شود
  • انیمیشن آوای ابرها منتشر شد
  • تامین آب مورد نیاز کشاورزی و آبیاری فضایی سبز با پکیج‌های تصفیه فاضلاب